Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:45

Muiz schreef:
Ineke2 schreef:
Chauffeurs krijgen nog wel eens hulp van passagiers als ze nieuw zijn en de weg niet weten :D

Dat doe ik dus echt nooit meer :n
Een passagier stuurde me de verkeerde kant op in een gebied wat ik niet kende, gruwelijk verdwaald uiteindelijk.

Oh, wat erg. Ik krijg plaatsvervangend zwetende oksels :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:47

Waarom zit er dan geen navigatie in bussen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:49

_San87_ schreef:
Nu vind ik het sowieso raar dat men moet betalen voor infrastructuur dat van belastinggeld is aangelegd (zo ook de Westerscheldetunnel, bijvoorbeeld, en daar is geen gratis andere optie voor :D ). Maar het is of iedereen betalen, of iedereen mag er gratis gebruik van maken.

Veel van dit soort tunnels, ook bij Beverwijk heb je zo'n tunnel, zijn niet gebouwd van alleen maar belastinggeld :)
Vaak zijn er ook bedrijven die geld uit lenen voor dergelijke dure projecten en die dat ook weer terug willen hebben :)

Citaat:
De Wijkertunnel was het eerste (grote) PPS-project in Nederland. Een consortium van banken en verzekeraars (onder andere ING en de Commerzbank) heeft driekwart van de totale bouwkosten van 600 miljoen gulden (272 miljoen euro) betaald. In ruil daarvoor betaalt de Nederlandse overheid dertig jaar lang tol voor elk voertuig door de tunnel. Dit principe wordt schaduwtol genoemd. Het gebruik van de tunnel is hoger dan de eerste prognoses uitwezen, zodat de overheid hoogstwaarschijnlijk voor de complete 30 jaar een kleine 1 miljard euro aan tol kwijt zal zijn.

Wellicht is de toeslag die treinreizigers voor het traject moeten betalen hier een uitkomst van :)
Studenten worden al aan alle kanten gematst en gesubsidieerd in Nederland :) wat mij betreft, als er ook kosteloze alternatieven zijn, betalen ze de toeslag ook gewoon of met een kleine korting.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:53

Bubblewrap schreef:
In hoeverre schrikken jullie nog als jullie een bushalte vergeten en de passagiers beginnen 'stop' te roepen?

Ligt er aan of er gedrukt is of niet :+
Als er wel gedrukt is en ik had moeten stoppen dan heb ik wel een "oh kakkie" reactie maar meer niet. Is niet echt praktisch om met zo'n ding op de rem te stampen :+

thirteenn schreef:
Zegt niemand dan dat die passagier het fout had?

Nope, maar ik had dan ook 2 buitenlanders en een kind in de bus dus ik gok niet dat zij de weg wel wisten.
theadora99 schreef:
Wij hadden hier een keer een omleiding die blijkbaar niet gecommuniceerd was (op studenten lijn Amersfoort - Utrecht Uithof) en een chauffeur die ook nog eens normaal niet hier reed. Dus hij was rechtdoor gereden naar het stuk dat dus helemaal afgesloten was. Gelukkig lieten de bouwvakmeneren hem erdoor (er was nog een weghelft niet afgebroken). Hij werkte er toen ook niet zo lang, was best sneu

Dat hadden wij vorige maand met de afsluiting onder de Rabo in Utrecht. Nu weet iedereen de omleiding wel want dat ding is zo vaak dicht geweest maar handig was het niet :')
Neem het ze ook niet kwalijk want van wat ik hoorde was het een plotselinge sluitingmaar je staat wel even voor dat bord te koekeloeren.

deksel schreef:
Piekosjj schreef:
Dat is wel impressive! Je zou toch maar even vergeten dat je die dag op lijn 3 rijd ipv op lijn 4 ofzo :')

Dat had een vriendin van mij laatst. Bus reed niet de route die die zou moeten rijden, dus ze is maar ergens uitgestapt en moest toen een halfuur lopen :'). Vraag me af waarom ze er niks van heeft gezegd of gevraagd maar goed.

Drie keer op een dag de 5 en de 6 moeten rijden en dan de oude 8 maar vlak voor de route splitst gebeurd er iets waardoor je afgeleid wordt... "chauffeur, moest u hier niet rechts?" :')

Nayo, hier hebben we de navi ook pas sinds een half jaar oid. Ik heb ook nog met een papieren route beschrijving op pad gemoeten. Je krijgt 10 dagen een mentor mee om het te leren en dan moet je het zelf gaan doen. Dat was in het begin wel even spannend :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:56

_San87_ schreef:
Waarom zit er dan geen navigatie in bussen?

Te duur, inbraak gevoelig en ze gaan er van uit dat je zelf voldoende wegennet kennis moet hebben om rond te kunnen komen. Stel je rijd alleen maar op tomtom maar er is ineens een satteliet storing dan weet geen enkele chauffeur meer waar hij heen moet.
Wij hebben nu dus wel ondersteuning maar op busbanen werkt het niet omdat de navi geen busbanen kent. Daarom is het een aanvulling op eigen kennis en geen tomtom waar je achter aan hobbelt.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:15

@Muiz , ik doe dit werk al 29 jaar ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:19

Ja precies, en als ze een dienst van een andere stalling moest overnemen en daar dan lijnen in zaten die ze niet kenden, was het helemaal een ramp. Destijds heb ik nog met de OVinfo app lopen navigeren _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:25

Piekosjj schreef:
Dat is wel impressive! Je zou toch maar even vergeten dat je die dag op lijn 3 rijd ipv op lijn 4 ofzo :')

Gebeurt wel hoor! De legendarische woorden 'Oh, ik ben vier" zijn meermaals gevallen toen lijn 4 en 5 hier nog vrijwel hetzelfde traject reden maar op 1 belangrijk punt anders.
Dat kon je meestal merken aan een collectief adem inhouden van de mensen, en/of aan passagiers die zich meldden. bij de chauffeur. Sommige chauffeurs lieten het, sommigen voegden een extra stop in en sommigen reden terug :)

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:58

Gisteren ging ik met de trein van Hoogeveen naar Assen.
Hoogeveen is een klein station met maar twee sporen eentje naar Zwolle en eentje naar Groningen. Gisteren werd toen de trein aankwam opeens van spoor gewisseld en moest iedereen het spoor oversteken om naar Groningen te kunnen. Hoe kan het dat die trein opeens vanaf de andere kant van het spoor ging? En wacht de trein dan ook langer met vertrekken totdat iedereen is overgestoken of gaat de trein gewoon op tijd en missen een aantal mensen de trein?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:03

xmarritw schreef:
Hoogeveen is een klein station met maar twee sporen eentje naar Zwolle en eentje naar Groningen. Gisteren werd toen de trein aankwam opeens van spoor gewisseld en moest iedereen het spoor oversteken om naar Groningen te kunnen. Hoe kan het dat die trein opeens vanaf de andere kant van het spoor ging? En wacht de trein dan ook langer met vertrekken totdat iedereen is overgestoken of gaat de trein gewoon op tijd en missen een aantal mensen de trein?

Het kan zijn dat de intercity er langs moest. Maar neem aan dat zon trein vaak wel wacht. Gebeurt op Zwolle ook wel eens, dan wacht de trein wat langer. :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:11

Hoe laat was het? Het kan ook zijn dat de trein moest roestrijden. Elke wissel moeten elke dag een bepaald aantal assen overheen om het wissel vrij te houden van roest.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:25

Inoterry schreef:
Hoe laat was het? Het kan ook zijn dat de trein moest roestrijden. Elke wissel moeten elke dag een bepaald aantal assen overheen om het wissel vrij te houden van roest.

Trein van 11:21
Dat klinkt best logisch

Nayomie schreef:
xmarritw schreef:

Het kan zijn dat de intercity er langs moest. Maar neem aan dat zon trein vaak wel wacht. Gebeurt op Zwolle ook wel eens, dan wacht de trein wat langer. :)

Intercity was al langs geweest. Wel fijn dat de trein dan wat langer wacht

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:28

Kan een vertraagde trein zijn. Zo zat ik van de week in een trein naar Groningen en paar minuten erachter kwam de andere IC naar Groningen omdat die van mij enorm vertraagd was. Maar de uitleg van innoterry klinkt ook heel logisch. :j

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:25

Wat betreft routes en buschauffeurs; ik reis elke dag hetzelfde stuk (Nieuwegein-Utrecht) met de bus en vaak zie ik wel dat onze 'nieuwe' chauffeurs een briefje hebben met een korte routebeschrijving (vermoed ik). Zij rijden ook zelden fout gelukkig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:53

Waarom mogen buschauffeurs (en machinisten/conducteurs) wel roken voor hun bus terwijl normale mensen dat niet mogen in dat gebied. Vraag me dat altijd af, of ze gewoon schijt hebben of dat ze het ook echt mogen ivm de bus in de gaten houden.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:08

Soms gaat de ene helft van de bus naar beneden, bij bijvoorbeeld sommige bushaltes. Hoe werkt dit?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:03

MarlindeRooz schreef:
Waarom mogen buschauffeurs (en machinisten/conducteurs) wel roken voor hun bus terwijl normale mensen dat niet mogen in dat gebied. Vraag me dat altijd af, of ze gewoon schijt hebben of dat ze het ook echt mogen ivm de bus in de gaten houden.

Pure schijt aan alles. Er zijn er ook bij die in de bus roken :r

deksel schreef:
Soms gaat de ene helft van de bus naar beneden, bij bijvoorbeeld sommige bushaltes. Hoe werkt dit?

Knopjes :P
Of soms zijn ze lek en zakken ze in als de deur open gaat omdat de lucht dan uit de leidingen loopt.
Wij hebben ook bussen die het standaard kunnen maar die functie gaat snel stuk dus zetten ze het uit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:02

Dat naar beneden gaan had ik laatst met een elektrische bus. Voordat de deur open ging zakte de bus helemaal naar de instapdeur. Leek net alsof de band leegliep :P

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:24

Wanneer verandert de dienstregeling van Ns (en wanneer is dit bekend)? Ik ga in juni op vakantie en twijfel of er dan al een nieuwe dienstregeling is of niet, Maar moet wel weten of ik dan met de trein kan komen of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:40

theadora99 schreef:
Wanneer verandert de dienstregeling van Ns (en wanneer is dit bekend)? Ik ga in juni op vakantie en twijfel of er dan al een nieuwe dienstregeling is of niet, Maar moet wel weten of ik dan met de trein kan komen of niet

Over het algemeen in december rond de 10e ;)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:45

Niet in juni nog een keer? Bij de bussen was t altijd 2x per jaar dacht ik. Rond december en rond juni. Maar kan dit ook verbeeld hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:46

Hier in de omgeving alleen december. Zal wel komen omdat het the middle of nowwhere is :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:58

theadora99 schreef:
Niet in juni nog een keer? Bij de bussen was t altijd 2x per jaar dacht ik. Rond december en rond juni. Maar kan dit ook verbeeld hebben :')

Alleen rekening houden met een vakantie dienstregeling. :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:03

Nayomie schreef:
theadora99 schreef:

Alleen rekening houden met een vakantie dienstregeling. :)

Ahh oke!
Ja we gaan 21e op vakantie, maar we vliegen 06.10 := dus we wilden met de trein gaan en eentje rijdt precies goed denken we, maar is dus afhankelijk van of de dienstregeling niet verandert

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:20

Gewoon een week tevoren in de NS app kijken.

De dienstregeling zelf verandert niet, maar ivm vakantie en werkzaamheden even controleren.