Riddershow schreef:Ik vind het eigenlijk een heel grappig stripje.
Past wel bij een leuke battle van de volkskrant (maar misschien is die al langs gekomen?) Waarbij dus een score uitkomt wie hoeveel work load en mental load heeft.
Ik vind dat ik niks te klagen heb thuis. Mijn man kookt 9 van de 10x, brengt en haalt regelmatig de kinderen van school op en is ook in huis actief (zonder dat ik hem hoef te vragen) Maar toch kom ik uit op een ca 75% mental load voor mij en 25 voor hem. Als ik dit hem zou laten zien zou uiteraard de reden komen dat we in Duitsland wonen en het Duits mij makkelijk af gaat dan hem en ik tijdens mijn werk makkelijker even kan bellen. Maar ik weet ook dat als we in Nederland zouden wonen het precies hetzelfde zou zijn. Maar misschien is het ook wel mijn eigen schuld. Sinds we samen wonen heb ik het regelen van veel spul op me genomen en is hij daardoor niet een beetje gemakzuchtig geworden?
Het grappige van die Volkskrant battle is dat het om fysieke activiteiten gaat het aardig 1:1 opgaat, maar zodra er zaken geregeld moeten worden (voor het gezien en de kinderen) het allemaal mijn kant uit schuift. Maar op andere zaken steekt mijn man ook weer wel heel veel energie in het huis en tuin. Hij zit niet te lezen/gamen als ik bezig ben, maar verzet een hoop werk. En dat vergeeft dan weer zijn inactiviteit bij het regelen van stuff.
En dat maakt het zo moeilijk, want ik geloof dus ook wel dat de meeste mannen het helemaal niet bewust doen en dat het vaak ook is omdat vrouwen dat zelf op zich nemen en ja dan is het gemakkelijk om te concluderen dat vrouwen hun mond dus maar moeten opentrekken.. maar ik denk dat het probleem vooral zit in die mental load die nog te weinig erkend wordt als deel van het werk. Zowel biologisch gezien als maatschappelijk gezien is het logischer dat vrouwen zich meer 'zorgen maken' om de kinderen en het huishouden dan mannen. Maar dat is dus het patroon dat doorbroken moet worden, waarschijnlijk pas echt bij de komende generaties. En dat moet van zowel mannen als vrouwen komen.
Want jij zegt dat je geluk hebt dat het bij jullie enkel ongelijk is qua mental load. Dat is iets om opgelucht over te zijn, dat is iets waar mannen schouderklopjes voor krijgen, want ze zijn een nieuwe, moderne man.