"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:20

Riddershow schreef:
Ik vind het eigenlijk een heel grappig stripje.

Past wel bij een leuke battle van de volkskrant (maar misschien is die al langs gekomen?) Waarbij dus een score uitkomt wie hoeveel work load en mental load heeft.

Ik vind dat ik niks te klagen heb thuis. Mijn man kookt 9 van de 10x, brengt en haalt regelmatig de kinderen van school op en is ook in huis actief (zonder dat ik hem hoef te vragen) Maar toch kom ik uit op een ca 75% mental load voor mij en 25 voor hem. Als ik dit hem zou laten zien zou uiteraard de reden komen dat we in Duitsland wonen en het Duits mij makkelijk af gaat dan hem en ik tijdens mijn werk makkelijker even kan bellen. Maar ik weet ook dat als we in Nederland zouden wonen het precies hetzelfde zou zijn. Maar misschien is het ook wel mijn eigen schuld. Sinds we samen wonen heb ik het regelen van veel spul op me genomen en is hij daardoor niet een beetje gemakzuchtig geworden?

Het grappige van die Volkskrant battle is dat het om fysieke activiteiten gaat het aardig 1:1 opgaat, maar zodra er zaken geregeld moeten worden (voor het gezien en de kinderen) het allemaal mijn kant uit schuift. Maar op andere zaken steekt mijn man ook weer wel heel veel energie in het huis en tuin. Hij zit niet te lezen/gamen als ik bezig ben, maar verzet een hoop werk. En dat vergeeft dan weer zijn inactiviteit bij het regelen van stuff.

En dat maakt het zo moeilijk, want ik geloof dus ook wel dat de meeste mannen het helemaal niet bewust doen en dat het vaak ook is omdat vrouwen dat zelf op zich nemen en ja dan is het gemakkelijk om te concluderen dat vrouwen hun mond dus maar moeten opentrekken.. maar ik denk dat het probleem vooral zit in die mental load die nog te weinig erkend wordt als deel van het werk. Zowel biologisch gezien als maatschappelijk gezien is het logischer dat vrouwen zich meer 'zorgen maken' om de kinderen en het huishouden dan mannen. Maar dat is dus het patroon dat doorbroken moet worden, waarschijnlijk pas echt bij de komende generaties. En dat moet van zowel mannen als vrouwen komen.

Want jij zegt dat je geluk hebt dat het bij jullie enkel ongelijk is qua mental load. Dat is iets om opgelucht over te zijn, dat is iets waar mannen schouderklopjes voor krijgen, want ze zijn een nieuwe, moderne man.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:23

SinneJ schreef:
Want jij zegt dat je geluk hebt dat het bij jullie enkel ongelijk is qua mental load. Dat is iets om opgelucht over te zijn, dat is iets waar mannen schouderklopjes voor krijgen, want ze zijn een nieuwe, moderne man.

Moet ook wel zeggen dat ik een "luie" vent zo de deur uit zou gooien (ik hou niet van koken en huishouden). Gelukkig ziet hij zich ook niet als speciaal. Ik vind het zelf nog vreemd dat mannen in die ouderwetse patronen zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:41

Riddershow schreef:
SinneJ schreef:

Moet ook wel zeggen dat ik een "luie" vent zo de deur uit zou gooien (ik hou niet van koken en huishouden). Gelukkig ziet hij zich ook niet als speciaal. Ik vind het zelf nog vreemd dat mannen in die ouderwetse patronen zitten.

Zelfde hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:31

Okay, ik snapte dus blijkbaar de strekking van de strip wel, maar kan me er eigenlijk totaal niet in vinden. Misschien dat ik het te simplistisch bekijk, maar samen wonen is wat mij betreft dat je de verantwoordelijkheden deelt en als een partij niet blij is met hoe het gaat zoek je naar een oplossing (moet je het wel eerst aangeven natuurlijk).

Als de persoon die verantwoordelijk is voor het huishouden er continue doorheen zit terwijl degene die verantwoordelijk is voor de inkomsten lekker zit te ontspannen dan is er blijkbaar wat mis. En de mental load is dan onderdeel van de verantwoordelijkheid voor het huishouden (en tel je daar dus bij op), net zo als dat er een "mental load" op betaald werk zit (vooral op hoger niveau).

Hier thuis delen we die verantwoordelijkheden en als iemand het gevoel heeft teveel te doen of er doorheen te zitten dan bespreken we dat. Gewoon, zoals volwassen mensen dat doen. En als je dat niet kan heb je een communicatieprobleem in je relatie of misschien niet zo'n sterke basis als je in eerste instantie dacht.

(maar dat is hoe ik het ervaar tenminste)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:35

enzino schreef:
Okay, ik snapte dus blijkbaar de strekking van de strip wel, maar kan me er eigenlijk totaal niet in vinden. Misschien dat ik het te simplistisch bekijk, maar samen wonen is wat mij betreft dat je de verantwoordelijkheden deelt en als een partij niet blij is met hoe het gaat zoek je naar een oplossing (moet je het wel eerst aangeven natuurlijk).

Als de persoon die verantwoordelijk is voor het huishouden er continue doorheen zit terwijl degene die verantwoordelijk is voor de inkomsten lekker zit te ontspannen dan is er blijkbaar wat mis. En de mental load is dan onderdeel van de verantwoordelijkheid voor het huishouden (en tel je daar dus bij op), net zo als dat er een "mental load" op betaald werk zit (vooral op hoger niveau).

Hier thuis delen we die verantwoordelijkheden en als iemand het gevoel heeft teveel te doen of er doorheen te zitten dan bespreken we dat. Gewoon, zoals volwassen mensen dat doen. En als je dat niet kan heb je een communicatieprobleem in je relatie of misschien niet zo'n sterke basis als je in eerste instantie dacht.

(maar dat is hoe ik het ervaar tenminste)

Ik snap die reactie helemaal, echt waar. En ik vind het ook fijn dat het bij jullie thuis zo gaat! Maar als onderzoek uitwijst dat het bij het overgrote deel van de gezinnen misgaat en vrouwen zich niet gehoord voelen, moet er toch echt meer aan de hand zijn dan: jullie trekken je bek niet open.

Het is gewoon niet zo simpel als jij het hier voorstelt helaas. Maar ik vind het oprecht fijn om te horen dat het bij veel mensen in dit topic wél goed gaat. Bedenk ook dat het moeilijk is om toe te geven dat je eigenlijk ongelukkig bent met je situatie, dat je je in een bepaalde positie hebt laten brengen, niet per se door een man, maar ook door je eigen verkeerde keuzes; ga je dat voor jezelf kunnen toegeven op een forum als bokt? Veel mensen doen alsof het prima verdeeld is en maken zichzelf dat wijs, maar als er dan onderzoek gedaan wordt, voelen ze zich blijkbaar toch heel benadeeld, al dan niet bewust. Er moet gewoon iets zijn dat niet klopt, anders zou het niet in de meeste gevallen in dezelfde richting ongelijk verdeeld zijn. Dat kan gewoon niet meer ontkend worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:10

Magrathea schreef:
Weer even een schopje. Zijn jullie bekend met het concept "emotional load"? Ik vond deze comic SUPER herkenbaar: https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
En heel mooi: deze vrouw legt de verantwoordelijkheid voor verandering niet bij vrouwen maar bij mannen. Erg inspirerend :j

Ken ik (nog) niet. Maar lekker makkelijk om die verantwoordelijkheid bij mannen te leggen, als feministE.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:23

Asciugamano schreef:
Magrathea schreef:
Weer even een schopje. Zijn jullie bekend met het concept "emotional load"? Ik vond deze comic SUPER herkenbaar: https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
En heel mooi: deze vrouw legt de verantwoordelijkheid voor verandering niet bij vrouwen maar bij mannen. Erg inspirerend :j

Ken ik (nog) niet. Maar lekker makkelijk om die verantwoordelijkheid bij mannen te leggen, als feministE.

Ik vind dat dat niet klopt @Magrathea en @Asciugamano, dat doet ze (Emma - de schrijfster) net niet in de strip. Ze wijst erop dat ook vrouwen vaak te veel willen of eisen van zichzelf, dat ze stoppen met communiceren... er worden verschillende kanten van het verhaal belicht en daarmee wordt dus ook gezegd dat de oplossing ook ligt bij beide.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:36

Asciugamano schreef:
Magrathea schreef:

Traditioneel is het ook zo dat degenen die structureel niet zo blij zijn met een situatie hem proberen veranderen. Het is je misschien opgevallen dat dit onderwerp steeds wordt aangeslingerd door vrouwen........ wat de eerste stap is tot de discussie op gang helpen, het debat open gooien. Waarmee die vrouwen dus hun verantwoordelijkheid al nemen.

Er ligt ook een deel bij mannen, en er zijn meer partijen dan een nodig voor structurele verandering. We gaan nu eenmaal niets veranderen als mannen niet aangesproken worden op hun deel van de verantwoordelijkheid.

Mungbean

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:51

Als zou goed zijn als men leert dat er niets zo iets is als: hij/zij draait wel bij.
Als iemand in de eerste 2 jaar al een lamtak ik, dan is dat na 3 jaar niet ineens wonderbaarlijk genezen.
Ik ben echt wel iets te vaak verbaast dat erdan toch nog een hoop vrouwen met het argument komen: ach dan nemen we een kind, dan komt het wel goed....
Eh nee, dan begint het pas.

Liefde maakt blind en dan nog hormonen erbij en je hebt het recept van een eenzijdige relatie. Om daar de mannen de schuld van te geven vind ik niet meer van deze tijd. Daar ben je dan ook echt zelf bij met je verstand.
Voor mij valt dat onder precies dezelfde groep die echt jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zijken over hoe slecht hun baan is maar bang zijn om uit de bubbel te stappen.

De gave om verantwoording in eigen hand te nemen wordt helaas met het schoolsysteem niet bepaald gesterkt.
(Nee zeker niet van je pad of tijdplan afwijken want dan ben je later eenzaam en kansloos)