Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:19

Is de afwasmachine zo slecht met watergebruik?
Als ik zie hoe Fransen op de camping afwassen vind ik dat ook niet bepaald zuinig :+

En als je voor alles water moet aanzetten ben je ook best wat kwijt denk ik? Nu gaat de machine aan als ie vol is.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:25

Ik douche vrijwel dagelijks, maar sport ook vrijwel elke dag en dan stroomt het zweet over mijn lijf. Dan vind ik het toch wel 'must' om te douchen eerlijk gezegd. Ik ben nog zoekende naar geschikte shampoo/conditioner/zeep die milieuvriendelijk is.

Een goede vaatwasser verbruikt niet meer water dan een handafwas, wel gebruikt hij natuurlijk meer energie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:38

Ik heb deze week weer de routine van de afgelopen droge zomer opgepakt.
Ik sta in een soort opvangbak tijdens het douchen. Alleen bij het uitspoelen van de haren er even naast.
Dat water gaat vervolgens naar de tuin. Alle 'beetjes'helpen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:40

Dat wil ik ook weer gaan doen :j

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:51

Waar hebben jullie zo’n opvangbak vandaan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:26

Ik gebruik gewoon een emmer. Onze douche doet er nogal lang over om op te warmen, en ik laat hem daar ook in lopen als ik mijzelf / mijn haar aan het inzepen ben.

Heb trouwens die deo gekocht die hier werd getipt, wel een duur geintje zeg :oo Maar goed het lijkt erop dat het wel lang meegaat dus dan zal het wel goed zijn. Als ie ook nog goed werkt ben ik tevreden.
Het kleine potje is ook wel fijn, kan makkelijk in je tas *\o/*

Seepje was helaas op, ik ben voor Ecover gegaan. Die hebben voor zover ik kon vinden ook geen plastic.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:35

Mijn ketel doet zo lang over warm worden dat ik geregeld loop te mopperen dat ik een heel Afrikaans dorp te drinken had kunnen geven voor er eens warm water uit die kraan komt... Ik weet heel zeker dat mijn vaatwasser met zijn zes liter water per beurt op het ecoprogramma het beter doet :j

Water opvangen terwijl de douche opwarmt zou hier ook wel kunnen, maar ik zou niet weten waar ik dat water laat tot ik het weer nodig heb... Ik weet niet eens of ik het überhaupt wel nodig heb. Onze verzameling vetplanten en cactussen krijgt maar zeer zelden water, we hebben geen tuin en schoonmaken doe ik niet met koud water. Waar gebruiken jullie het water dan bijvoorbeeld voor?
Ik zet de kraan wel altijd uit tijdens het inzepen trouwens, dat is een kleine moeite.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:17

Wc doortrekken. Hier vangen we het water ook op tijdens het opwarmen van het water en douchen. Met z'n 3en hebben we zo 2 emmers, kun je 4x de wc mee doorspoelen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:27

Opvangen in een emmer ; plantjes water geven, groente/pasta in koken, drinken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:14

Is er iemand geïnteresseerd in wasnoten tegen verzendkosten? Ik ben helaas allergisch gebleken tegen de additieven die je bijvoorbeeld bij de witte en viezere was moet toevoegen en zodoende zie ik geen toegevoegde waarde tov de hypoallergene wasmiddel die ik nu heb.

Als je interesse hebt, stuur dan een pb. De verzendkosten zijn 6,50. :)
Het is 1 dichte en volle emmer en 1 driekwart vol. En een waszakje.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:16

Magda, als je ze nog hebt
Heb ik wel interesse, kennis van me heeft het niet breed en wast met noten
Misschien een leuk meevallertje voor haar

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:17

Ja zeker heb ik ze. Stuur maar een pb met je adresgegevens dan maak ik meteen een betaalverzoek aan. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:39

Geregeld :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:03

Mmmm, voor de douchewateropvangers: wij gooien de verpakkingen van onze custompacks weg wat mij al jaren een doorn in het oog is, die zouden daar echt perfect voor zijn. Alleen niet te versturen qua formaat. Wie woont er in de buurt van Nijmegen?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:21

Weet niet of het al voorbij is gekomen, maar bij de AH verkopen ze nu herbruikbare zakjes voor de groente en fruit.
https://nieuws.ah.nl/samen-naar-minder- ... recycling/

Kom sinds ik in Rotterdam woon niet meer bij de AH, maar vandaag toevallig wel. Was er net naar op zoek, dus heel fijn dat ze deze tegenwoordig verkopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:00

Ik gebruik die zakjes voor broodjes := Groenten en fruit heb ik meestal los

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:41

Ooh super die zakjes! Daar was ik ook net naar op zoek!

Hoe werkt het met uitwassen oid daarvan?

Heeft er iemand nog een goede tip om brood te bewaren? Wij halen nu 1x per week brood en vriezen dat in. Dus ik zoek iets waarin ik het in kan vriezen, maar ook iets om het in te bewaren na ontdooien zodat het wel 2 dagen vers blijft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:53

Ik beleg ‘s morgens gewoon mijn bevroren boterhammetjes en laat de rest in de vriezer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:36

poes schreef:
Ik beleg ‘s morgens gewoon mijn bevroren boterhammetjes en laat de rest in de vriezer.

Ik ook. Het is zo ontdooid, zeker op warme dagen.

Ik was de zakjes niet echt eigenlijk := maar het kan gewoon in afwaswater ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:36

Wie van jullie heeft er al een regenton? Hoeveel liter? Heb je een eigen regenpijp waar hij op aangesloten zit, of deel je de pijp met de buren, en hoe gaat dat dan?

Wij willen er een in de tuin bij ons nieuwe huis maar het is een best lastige afweging tussen een grote regenton en er een gro(o)t(er) deel van de tuin mee kunnen watergeven, of een wat kleinere die wat minder plek inneemt. Daarnaast delen wij de regenpijp met de buren (wij hebben een hoekwoning van een rijtje) dus geen idee of je zomaar een regenton kan/mag aankoppelen op de erfgrens. Natuurlijk gaan we dat ook netjes met de buren overleggen maar info is altijd fijn :)

edit; tweede vraag; heeft er iemand een groen (sedum) dak? Op het dak van ons huis komen waarschijnlijk zonnepanelen maar het leek me ook voor het dak van de schuur een leuk idee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 14:51

Wij hebben een put met grondwaterpomp, dus voor ons heeft een regenton niet veel toegevoegde waarde. Maar vroeger bij de paarden hadden we twee 1000-liter vaten om het regenwater op te vangen. Dat was wel ideaal.

En we hebben vorig jaar een stuk of 6 plantjes gekocht voor op het dak van de schuur :+ Ondanks de droogte leven ze wel nog steeds! Een volledig groen dak lijkt me geweldig.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:49

Renee_S schreef:
Ooh super die zakjes! Daar was ik ook net naar op zoek!

Hoe werkt het met uitwassen oid daarvan?

Heeft er iemand nog een goede tip om brood te bewaren? Wij halen nu 1x per week brood en vriezen dat in. Dus ik zoek iets waarin ik het in kan vriezen, maar ook iets om het in te bewaren na ontdooien zodat het wel 2 dagen vers blijft.

Ze kunnen in de was stond op verpakking. Max. 60 graden.

Invriezen van brood (als ik het over heb) doe ik nu nog in een grote plastic zipzak die ik hergebruik. Lees nu dat je het ook in katoenen zakken moet kunnen invriezen, maar heb dat nog nooit geprobeerd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:05

Blijheid schreef:
Wie van jullie heeft er al een regenton? Hoeveel liter? Heb je een eigen regenpijp waar hij op aangesloten zit, of deel je de pijp met de buren, en hoe gaat dat dan?

Wij willen er een in de tuin bij ons nieuwe huis maar het is een best lastige afweging tussen een grote regenton en er een gro(o)t(er) deel van de tuin mee kunnen watergeven, of een wat kleinere die wat minder plek inneemt. Daarnaast delen wij de regenpijp met de buren (wij hebben een hoekwoning van een rijtje) dus geen idee of je zomaar een regenton kan/mag aankoppelen op de erfgrens. Natuurlijk gaan we dat ook netjes met de buren overleggen maar info is altijd fijn :)

Ik heb een regenton van 100l maar die is eigenlijk wat klein voor de tuin van 120m2. Zit aangesloten op de gezamenlijke regenpijp met de bovenburen, maar dat heb ik niet echt overlegd aangezien zij dat toch niet kunnen gebruiken ;-) Die ton was echt een fantastische aankoop, in ons nieuwe huis wil ik weer een maar dan groter. Ik heb een grondige hekel aan drinkwater verspillen, dus na de droge zomer vorig jaar (emmertjes mee onder de douche :') ) was dit m'n eerste prioriteit!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:16

Ik heb een huuuuge regenton, heel fijn! Met het water kan ik schoonmaken buiten, dieren drinkwater geven (in de winter als er geen bacterieen in kunnen broeden), en in de zomer lekker de plantjes water van geven. Een deksel op de ton is wel fijn, anders kunnen muggen erin gaan broeden en dat is minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:30

Thanks! Mijn vriend wil het liefst een 1000 liter vat, mij lijkt dat een beetje groot :D Aan de andere kant hebben we dan zeker genoeg. Maar we gaan eens zien wat we kunnen organiseren.
Hebben jullie er nog een pomp in om genoeg druk te krijgen om met de slang water te geven of lukt dat zo ook goed?
(of gebruiken jullie altijd gieters nóg besparende natuurlijk maar daar is onze tuin dan weer echt te groot voor....)