Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:19

Ja, maar dat is toch wel logisch.

In Nederland heb je wat probleem wijken waar bekend is dat er voornamelijk mensen met minimum inkomen wonen. Daar is netjes gezegd veel gedoe. We zijn nou eenmaal mensen en het geeft een beeld waar we toch snel aan denken bij minima.

Als je dan echt buiten je schuld om in de problemen bent geraakt of wel door eigen schuld, maar gewoon zegt; ik ben stom geweest, hoef je helemaal niet aan dat beeld te voldoen, maar je weet zelf wel dat anderen dat wel van je denken.

Ik weet iemand die altijd zei dat de vader van haar dochter in het buitenland zat voor werk, want je werd als alleenstaande moeder ook veroordeelt. ( 20jr terug )
Of iemand die op haar 13e moeder werd. Woonde thuis met het kind, keurig gezin, maar kind zei later geen mama tegen de moeder, want die moest niet veroordeelt worden en alle kansen nog krijgen.

En echt heel raar is het niet als je zelf hard werkt, dat je andere mensen veroordeelt. Er zitten echt goede tussen en mensen met 100 redenen, Maar er zitten er ook tussen...........

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:03

Hier al vaker genoemd, maar wat ik zelf ook merk is dat voor heel veel mensen een financiele "coach" wel handig zou zijn, ik ken meerdere mensen die niet veel te besteden hebben, maar bijvoorbeeld geen zorgtoeslag aan "durven" vragen omdat ze eerder met een ander toeslag gezeik hebben gehad en alles terug moesten betalen.
Deze "financiele jungle" is voor velen echt een drama. Maar ik vraag me wel af hoe je die mensen echt gaat bereiken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:35

Toeslagen zijn ook gewoon ontzettend lastig. Altijd vooraf inschatten wat je aan het einde van het jaar hebt verdiend.

Alsof je bij een wijziging in je inkomsten denkt “oja mijn toeslagen”. Maar dat moet eigenlijk wel.

Je kunt er maar beter volledig recht op hebben of sowieso geen recht op hebben.

Ik houd voor mijzelf aan: op basis van de salarisstrook van januari een schatting maken van het jaarinkomen (bruto maandsalaris*13). Ik doe dan enkel niet *13 maar *15 als bufferzone. Alleen niet iedereen kan het “gat” makkelijk missen tot de definitieve aanslag. Zeker niet als je naarmate het jaar verstrijkt terugvalt in inkomsten in plaats van stijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:01

Zelfs als je dat wel denkt kun je het niet altijd voorkomen omdat de toeslagen zo'n groot effect kunnen hebben. Als de situatie in oktober 2019 verandert, kan dat uitmaken voor je budget voor nu, februari 2019. Alleen moet je daarvoor in de toekomst kunnen kijken. En dat maakt het ontzettend onbetrouwbaar voor mensen die rond die grenzen balanceren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:07

Nee voorkomen kan niet. Anticiperen in een bepaalde mate wel (sowieso door je inkomen wat hoger vast te laten stellen, alleen moet je dat geld wel kunnen missen).

Ik heb in mijn jaar na afronding van de studie ook een sprong gemaakt. Toen heb ik mijn inkomen doorgegeven ter hoogte van de reeds ontvangen toeslagen. Dit had tot gevolg dat ik de rest van het jaar geen toeslagen meer ontving maar ook niet direct terug hoefde te betalen. Dat ik terug moest gaan betalen was echter al wel duidelijk en toen heb ik een aantal maanden op de terugbetaling kunnen anticiperen door alvast geld opzij te zetten.

Maar dat zijn van die trucjes... Het is een onderdeel van mijn werk maar ik begrijp echt heel goed dat er kunnen problemen ontstaan bij randgevallen en wisselende inkomsten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:22

Ik heb laatst iemand geholpen met 2 bedragen die terugbetaald moesten aan bel rond 200 en 300 euro. Belasting heeft wel erg goede voorwaarden om teveel ontvangen toeslagen terug te betalen. Met 20 euro per maand, kunnen zij nu dat terug betalen. Dat is echt een hele nette regeling. Duurt wel lang en je moet het dus overhouden uit je budget, maar beter dan lenen.

Ik heb wel gezegd straks ook heel goed te kijken naar wat er weer terug te krijgen is, want daar laten mensen ook veel liggen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:30

Die toeslagen. Dat is inderdaad iets waar je van te voren al aan moet denken.

Ik heb dat zelf ook gehad na een baanwissel.
Ik ging een stuk omhoog. Ik wist nog niet of ik kon blijven of dat ik na een paar mnd weer weg moest. Maar ik heb direct de toeslagen stop gezet en de 3 maanden terug betaald.
Ja ik had het in januari al stop gezet. Maar er ging van alles mis waardoor ik nog 2 x betaald kreeg.

Direct de toeslagen op spaar gezet. En toen het rond was terug betaald.
Achteraf gezien goed want ik kon daar blijven werken.