Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ghostattack schreef:Verplicht op kamers sturen vind ik ook wel ver gaanDat lijkt me helemaal niet bevorderlijk voor je kind. Aanmoedigen om op kamers te gaan vind ik wat anders, maar als het kind niet wil, waarom dan toch verplichten?
Ik wilde zelf nooit op kamers, was daar echt niet de persoon voor. Uiteindelijk toch voor gekozen om wel een kamer te gaan huren in Amsterdam, weliswaar met eigen badkamer en keuken (dat was mijn enige eis). Ik koos er meer voor omdat mijn reistijd vrij lang was, de trein vaak niet reed, ik verplichte colleges en practica had én een bijbaantje in Amsterdam had. In die kamer heb ik 1.5 jaar gewoond (waarvan elk weekend gewoon bij mijn ouders) en daarna ben ik gillend gek geworden en terug naar mijn vader gegaan. Wonen in Amsterdam was echt niet aan mij besteed, verschrikkelijk vond ik het! Zelfstandig was ik op dat moment toch al, dus daar lag het niet aan.. Ik kon gewoon niet aarden in de kamer, de stad en het chaotische van de stadIk ben ook nooit een echte student geweest, uitgaan vond ik geen reet aan, ik deed niet aan feestjes, drank, drugs etc. Ook nooit lid geweest van studentenverenigingen. Op mezelf wonen vond ik prima, het was gewoon de locatie die het niet leuk maakte. Geef mij op deze leeftijd een huisje of appartementje in het dorp hier, dan zou ik het meer dan prima vinden
MarlindeRooz schreef:Ik heb meer rust in mijn studentenhuis dan thuis hoor, meer opgeruimd ook.
En meer ruimte, had thuis geen fijne kamer. Tussen de woonkamer en mijn ouders slaapkamer in. Geen goede muur en een flink stuk enkelglas. Kon RTL late night altijd meeluisteren.
Froukje schreef:Dus omdat ik geen 300 euro aan mijn ouders afsta leer ik niet dat het leven niet gratis is?
Geen kostgeld betalen betekend niet dat de rest ook maar betaald word door papa en mama hè.
Ik verdien zelf nog niet eens normaal minimum loon bij (meer dan) fulltime werken, zou mooi worden als ik daar dan ook nog een kwart van moet gaan af staan zodat mijn ouders lekker kunnen sparen.
xLes schreef:Ik had net altijd gezeur van mijn moeder dat ik te gierig was en ook wat moest leven ipv enkel te sparenAls minderjarige kende ik al heel goed de waarde van geld, mijn moeder heeft lange tijd elke cent moeten omdraaien toen ze scheidde en daar heb ik veel van geleerd.
Ik geef absoluut toe dat ik erg verwend werd als kind, maar ik kreeg wel een goede opvoeding waar ik vandaag de dag echt blij mee ben. Ben ik mijn moeder ook enorm dankbaar voor.
Ik moest amper wat doen in het huishouden. Nooit op kot geweest, wou ik niet en konden we toch niet betalen (hier in België lenen we niet voor een studie). Maar die verantwoordelijkheid was héél snel geleerd toen mijn moeder kanker kreeg, 2 maanden in het ziekenhuis lag en daarna doodziek thuis was. Ik heb toen alles overgenomen naast mijn fulltime baan en paard. Vond dat ook niet meer dan normaal...
Zodra ik ging werken, heb ik maandelijks 350€ kostgeld betaald. En mijn maaltijdcheques à 100€ per maand gingen ook volledig naar mijn moeder. Wij vonden het beiden wel gezellig om samen te wonen. Toen ik op mijn 23ste mijn vriend ontmoette en bij hem introk, vond ze dat ook niet fijn. Ze heeft er wel een tijdje aan moeten wennen.
Ik ben mijn moeder echt heel dankbaar voor alle kansen die ze mij gegeven heeft! En zodra het kon, vond ik het normaal om een bijdrage te leveren. Het leven is voor haar niet gratis, ze heeft me 21 jaar goed onderhouden. Ik zou mij er echt niet goed bij hebben gevoeld als ik niks betaalde en op haar kosten leefde. Zelf huren is nog altijd duurder en meer werk.
Heb trouwens goed kunnen sparen in die periode en had echt geen goed loon... Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Ir111 schreef:Het lijkt me wel redelijk om kostgeld te betalen als je een baan hebt en geen plannen om uit huis te gaan. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je niet uit huis wilt terwijl je een eigen inkomen hebt...Waar wacht je dan nog op om uit huis te gaan? Ik kan me dus wel voorstellen dat als je actief op zoekt bent naar eigen woonruimte dat je ouders geen kostgeld vragen maar je laten sparen voor de gordijnen in je nieuwe huis.
verootjoo schreef:Ir111 schreef:Het lijkt me wel redelijk om kostgeld te betalen als je een baan hebt en geen plannen om uit huis te gaan. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je niet uit huis wilt terwijl je een eigen inkomen hebt...Waar wacht je dan nog op om uit huis te gaan? Ik kan me dus wel voorstellen dat als je actief op zoekt bent naar eigen woonruimte dat je ouders geen kostgeld vragen maar je laten sparen voor de gordijnen in je nieuwe huis.
Ik heb jaren thuis gewoont met mijn fulltime salaris. Mijn ouders wilden ook echt geen kostgeld, die wilden dat we een goede start konden maken. En ze hadden ons geld ook niet nodig, dat scheelt natuurlijk wel.
Mijn zusje en zwager wonen nu zelfs even bij hun in tussen twee huizen in, maar mijn ouders hebben toch echt liever dat ze hun geld sparen dan dat ze huur gaan betalen. Af en toe halen ze boodschappen maar meer willen mijn ouders niet hebben![]()
Sparen is er bij ons met de paplepel ingegoten, en je moet ook wel wil je überhaupt op jezelf kunnen gaan wonen
verootjoo schreef:Ik heb jaren thuis gewoont met mijn fulltime salaris. Mijn ouders wilden ook echt geen kostgeld, die wilden dat we een goede start konden maken. En ze hadden ons geld ook niet nodig, dat scheelt natuurlijk wel.
[…]Sparen is er bij ons met de paplepel ingegoten, en je moet ook wel wil je überhaupt op jezelf kunnen gaan wonen