Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:11

Oh, wat een leuk topic.
Hier bouwjaar 86.

Toen ik klein was:
- kreeg mijn vader als een van de eersten een ‘autotelefoon’. Vet hippe vader had je dan

- schreven we werkstukken met de hand

- kregen we rond mijn 13e een computer en moest ik mijn ouders leren hoe het werkte en wat je ermee kon :+

- kregen we daarna internet, moest je inbellen en dat geluid ging zo:
DingdingdingdiiiiingPIIIEEEEPpggggggggggtoinktoinktoink.
Dan kon je internetten, tot je moeder wilde bellen.

- daarna kregen we ISDN, ADSL, en kabel internet.

- we liepen al vanaf de kleuterklas zelf naar school, zonder ouders erbij. Gewoon met de andere kinderen uit de buurt.

- ons dorp was zo klein, iedereen wist ‘van wie je er een was’ en als je wat had uitgevreten wisten je ouders het eerder dan dat je thuis was :')

- we speelden buiten, zonder dat onze ouders wisten waar we waren. We struinden alleen door het bos en niemand vond dat een probleem als we maar met het avondeten thuis waren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:52

Toen ik klein was:
* waren we nog niet op de maan geweest;
* moesten radio's eerst opwarmen voordat ze geluid maakten;
* waren autogordels een optie en hadden alleen straaljagerpiloten hoofdsteunen;
* had het Nederlands Elftal pas 1x aan een WK of EK voetbal meegedaan (in 1934);
* had nog nooit een Nederlander de Tour de France gewonnen;
* was de wereld nog zwart-wit;
* waren computers zo groot als een huis en konden ze nog steeds niets in vergelijking met een Iphone nu;
* kreeg je nog gewoon een knal voor je harses van de wijkagent als je liep te etteren;
* kreeg je daarna ook nog een knal voor je harses van je pa omdat de wijkagent zich had kunnen bezeren toen hij jou een knal gaf;
* vond je dat normaal want je wist verrekte goed dat je had lopen etteren;
* belde je niet met de Kindertelefoon (die bestond niet en je mocht sowieso niet met je klauwen aan de telefoon) en liep je ook geen trauma op.

Sheran

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:08

Voor hen die het hebben gemist

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:27

Iedereen is natuurlijk nostalgisch over de popmuziek uit zijn jeugd. Maar als ik dit aan twintigers laat horen en zien, vragen ze me weleens of dit echt in de Top 40 stond. En of wij daar echt op vrijdagmiddag in groep zeven op mochten dansen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:30

Echt nikass?! Waar haal je die campino snoepjes? Het is denk ik een jaar of 15 geleden dat ik ze voor het laatst heb gegeten, die waren toen mijn favoriet en zou ze zo graag weer eens proeven <3

Van die lik koekjes heb ik afgelopen jaren ook wel eens voorbij zien komen, volgens mij bij de Aldi of Lidl :) (meteen gekocht ook voor het sentiment haha).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:31

Mijn mans eerste computer (ca 1985) had 640Kb geheugen en een harde schijf van 20 Mb (dat was al extra groot).
Kostte toen 2000 gulden. -O-

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:48

Citaat:
*kreeg je nog gewoon een knal voor je harses van de wijkagent als je liep te etteren;
* kreeg je daarna ook nog een knal voor je harses van je pa omdat de wijkagent zich had kunnen bezeren toen hij jou een knal gaf;

Zo waar, als je al het lef had om tegen de politie te etteren. Dat waren er ook maar weinig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:52

enjoymyhorse schreef:
Citaat:
*kreeg je nog gewoon een knal voor je harses van de wijkagent als je liep te etteren;

Zo waar, als je al het lef had om tegen de politie te etteren. Dat waren er ook maar weinig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nozem

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:54

Maar hoeveel % een nozem was is dat bekend?
Tegenover de ettertjes van nu?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:57

enjoymyhorse schreef:

Vroeger waren er ook etters hoor.
Ook in het buitengebied was het buurtschappen tegen elkaar en werd er veel rottigheid uitgehaald en gevochten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:58

SusanH schreef:
Ja Petje Pitamientje :j

En snoep van vroeger wat er nu niet meer is. Van die rondjes van ouwel (eetpapier) met zuur poeder erin. En de likkoekjes met gekleurde bovenkant. En dat je snoep gewoon los kon kopen in de kantine van de manege, of bij de kanovijver waar we vroeger gingen spelen in de zomermaanden. Vanaf 5 cent per stuk. Op de middelbare school in de brugklas verzamelden we statiegeld flesjes om snoep te kunnen kopen in de kantine.

Casettebandjes heb ik ook nog zelf gemaakt, top 40 luisteren en dan bij je favoriete nummer op REC drukken. Of bandjes overnemen, of zelf iets opnemen door tegelijk op REC en PLAY te drukken :)) vloggen avant la lettre of lekker radiootje spelen. En dan balen als het bandje eraf liep :+ en dan met een potlood alles weer terug erop draaien en er met afdraaien achter komen dat de kwaliteit toch fors minder was geworden.

Zelfde gold voor de VHS banden waar we tv programma's mee opnamen en terugkeken. Na een paar keer opnemen was het beste er wel af en zat je iets terug te kijken met heel veel ruis. Maar he, we klaagden niet want hoe vet was het dat je gewoon je favo programma terug kon kijken op een door jou zelf gekozen moment.

Bedoel je niet die ufo snoepjes? https://creakelder.nl/media/catalog/pro ... _snoep.jpg Die hebben wij vroeger eens leeggegooid in een kopje koffie van een docent :o _O-

En wat betreft snoepjes kopen. Vroeger mocht ik na mijn rijles in de kantine altijd een klein zakje snoep scheppen. Dan schepte ik altijd standaard het zakje vol met een bepaald soort drop, volgens mij iets wat smaakte zoals Manneke Pis drop. Goeie herinneringen <3

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:58

Ja gevochten met de vuist, nu pakken ze een mes of meer.
Ik denk echt dat de kattenkwaad van toen nu amper nog bestaat, dat het nu veel heftiger is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:01

Brainless schreef:
enjoymyhorse schreef:

Vroeger waren er ook etters hoor.
Ook in het buitengebied was het buurtschappen tegen elkaar en werd er veel rottigheid uitgehaald en gevochten.

Yup. 10 creatieve dingen die je kunt doen met een fietsketting. #1: iemand een enorme opdonder verkopen. Geleerd in de buitengebieden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:02

enjoymyhorse schreef:
Ik denk echt dat de kattenkwaad van toen nu amper nog bestaat, dat het nu veel heftiger is.

Het verschil was: als iemand neer ging dan was het over. Van iemand die 'om'/knock out was bleef je af. Tegenwoordig begint het 'feest' dan pas...... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:05

SusanH, die snoepjes met dat zuur in bestaan nog steeds hoor. Ik kan ze hier iig gewoon in de supermarkt vinden.

Waar is de tijd dat je met 20 frank (50 eurocent) nog een zakje snoepjes had. Of een keertje draaien aan de kauwgomballenbak voor een cadeautje. Gewone kauwgom was 5 frank. Beet je soms je tanden op stuk, zo hard waren ze :))

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:20

Cowboy55 schreef:
enjoymyhorse schreef:

Het verschil was: als iemand neer ging dan was het over. Van iemand die 'om'/knock out was bleef je af. Tegenwoordig begint het 'feest' dan pas...... :(

Ja dat zeker ook!
Kopschoppers waren er niet.
Dan had de een verloren en was het klaar. Heel goed punt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:21

Hier in NL kom ik ze niet tegen. Maar misschien ook gewoon niet goed gezocht. Geen idee dat het ufo snoep heette trouwens. Die koekjes kan ik in mijn woonplaats niet vinden geen Lidl hier en onze Aldi heeft ze niet.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:29

Uit 1997

Toen ik klein was...
- speelden we buiten, de hele dag. Tot de lantaarnpalen aangingen.
- hadden we nog geen smartphones. Wel een mobiele telefoon en als je 3 keer een vriendinnetje had gesmst dan was je beltegoed op.
- droegen we kleren die vies mochten worden of zelfs kapot mochten gaan bij het buitenspelen.
- gingen we de hele dag zelfbedachte spelletjes spelen op de manege. De Creativiteit was groot. Boterkoek, de Nubert-berg en nog meer zelfbedachte spellen en namen.
- reden we paard zonder op ons telefoon te zitten (doe ik wel nog steeds, maar zie om me heen zoveel anders).
- verveelde ik me weleens. Maar dat is soms niet verkeerd!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:49

enjoymyhorse schreef:

Helaas niet.
Ik ken (oude) mensen die wel met een mes (of greep zelfs een jachtgeweer) aangepakt zijn.

Nu hoor je alles vanuit de hele wereld.
Vroeger hoorde je amper iets wat 10 km verderop afspeelde.
Vandaar dat het veel heftiger lijkt nu, omdat je (bijna) dagelijks wel wat hoort.

Vroeger hoefde je echt niet de verkeerde kroeg in te lopen hoor.
Ook in mijn tijd waren er cafés/kroegen die voor een bepaalde wijk/buurtschap waren en als je in de verkeerde kwam; werd je zo weer eruit gewerkt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:12

Brainless schreef:
<KNIP>

Ook in mijn tijd waren er cafés/kroegen die voor een bepaalde wijk/buurtschap waren en als je in de verkeerde kwam; werd je zo weer eruit gewerkt.

Maar je hoorde dan ook te weten dat je de 'verkeerde' kroeg binnen liep. Dan toch binnen lopen betekende voor de stamgasten in die kroeg dan weer dat je er maar om 1 reden was: om problemen te maken. Die kreeg je dan ook meteen. :+

Aan die tijd heb ik de bruikbare vaardigheid over gehouden om in te kunnen schatten wanneer een situatie/setting wat....laten we zeggen: explosief begint te worden. Best handig.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-10-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:13

Cowboy55 schreef:
Toen ik klein was:
* waren we nog niet op de maan geweest;
* moesten radio's eerst opwarmen voordat ze geluid maakten;
* waren autogordels een optie en hadden alleen straaljagerpiloten hoofdsteunen;
* had het Nederlands Elftal pas 1x aan een WK of EK voetbal meegedaan (in 1934);
* had nog nooit een Nederlander de Tour de France gewonnen;
* was de wereld nog zwart-wit;
* waren computers zo groot als een huis en konden ze nog steeds niets in vergelijking met een Iphone nu;
* kreeg je nog gewoon een knal voor je harses van de wijkagent als je liep te etteren;
* belde je niet met de Kindertelefoon (die bestond niet en je mocht sowieso niet met je klauwen aan de telefoon) en liep je ook geen trauma op.

Of een preek dat ik weer uit een boom was geplukt. Onze bromsnor was wat voorzichtiger met kleine meisjes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:14

Trouwens, ook toen ik klein was... betaalden mijn ouders nog geen 100€ per maand om het hele gezin particulier te verzekeren tegen ziektekosten en daar zat elke soort zorg bij in. Nu ben je er nog geen eens met 100€ Pm/pp := En heb je als klap op de vuurpijl ook nog eens een immens eigen risico en eigen bijdragen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:21

Telpeva schreef:
Echt nikass?! Waar haal je die campino snoepjes? Het is denk ik een jaar of 15 geleden dat ik ze voor het laatst heb gegeten, die waren toen mijn favoriet en zou ze zo graag weer eens proeven <3

Van die lik koekjes heb ik afgelopen jaren ook wel eens voorbij zien komen, volgens mij bij de Aldi of Lidl :) (meteen gekocht ook voor het sentiment haha).

In Duitsland ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:29

Brainless schreef:
enjoymyhorse schreef:

Helaas niet.
Ik ken (oude) mensen die wel met een mes (of greep zelfs een jachtgeweer) aangepakt zijn.

Nu hoor je alles vanuit de hele wereld.
Vroeger hoorde je amper iets wat 10 km verderop afspeelde.
Vandaar dat het veel heftiger lijkt nu, omdat je (bijna) dagelijks wel wat hoort.

Mee eens. Het gebeurde wel, maar kwam veel minder in de openbaarheid.

Verootjoo: het ziekenfonds, wat was dat heerlijk 27 gulden 50 per maand voor volledige vergoeding en geen eigen risico. *\o/*

Mijn eerste huis kocht ik met slechts een jaarcontract op zak en een basis inkomen waarvan ik meer dan 50% aan hypotheek moest afdragen per maand. De bank deed nergens moeilijk over. En uiteraard konden notaris kosten en dergelijke in de financiering worden meegenomen.

Ook heb ik nog een volledige uitwonende basisbeurs gehad en een volledige ov jaarkaart. Ik heb niet geleend voor mijn studie. (Uiteraard wel vanaf mijn vijftiende altijd een bijbaantje gehad).
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-10-18 13:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:36

Cowboy55 schreef:
Maar je hoorde dan ook te weten dat je de 'verkeerde' kroeg binnen liep. Dan toch binnen lopen betekende voor de stamgasten in die kroeg dan weer dat je er maar om 1 reden was: om problemen te maken. Die kreeg je dan ook meteen. :+

Nou als meisje van 15/16 weet je dat niet allemaal.