Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:34

Ongelovige families vallen ook vaak uitelkaar. Ik durf zelfs te beweren dat geloof eerder een bindmiddel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:35

daantjuhhh schreef:
Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun familie boven het geloof hebben zitten.
Maar je kunt niet ontkennen dat het wel veel gebeurd in die gemeenschap.
Er zijn zoveel mensen die moeten kiezen tussen hun eigen geluk. Of hun familie en het geloof.

Dat zal zo zijn ongetwijfeld. En er zijn wel meer fouten die ouders met hun kinderen maken en hun kinderen schaden helaas. Ook vaak door hun eigen opvoeding. Hoe vaak is de "roede van streng onderricht" niet verward met een echte roede?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:50

anjali schreef:
Ongelovige families vallen ook vaak uitelkaar. Ik durf zelfs te beweren dat geloof eerder een bindmiddel is.

Dat klopt. Maar dat is iets heel anders.

De vader van je kinderen weren omdat hij niet in het zelfde geloof gelooft als jij.

Of omdat hij niet goed is voor je kinderen. Of ruzie hebt over geld.
Dit laatste staat los van het geloof.
Het eerste niet.

Je sluit iemand puur af omdat hij een ander geloof heeft.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:00

anjali schreef:

Ik lees hier alleen maar mee voor vermaak eigenlijk maar deze opmerking vind ik echt een vreemde.

Er zullen echt heel veel mensen steun en kracht uit hun geloof putten.
Maar om nou te denken dat het geloof een bindmiddel is vind ik erg kort door de bocht!
Ja ik ben ongelovig en ja mijn familie is kapot, maar mocht ik een geloof hebben gehad dan was ik daar zeker van af gestapt!!!
Welke god heeft pedofielen gemaakt en moeders die hun kind uit hun leven schrappen???? Nou????
Lekker bindmiddel........geloof er niks van!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:02

Babootje schreef:
daantjuhhh schreef:
Indirect staat dat vast aan het geloof. En ja komt het ook door dat geloof.
Dat geloof gaat namelijk voor de persoon die uit het geloof stapt.
Je kan niet zeggen dat dat los staat van elkaar.
Als er geen geloof was geweest was het geen issue.

Dat is niet (helemaal) waar denk ik. Om maar even bij mijn voorbeeld te blijven. Als ik geen JG was maar atheist en mijn dochter ging bij de Satanskerk en wilde een altaartje in mijn huis om af en toe een muis of rat te offeren dan had ik daar even goed een probleem mee gehad. (Moet er niet aan denken).
Dat heeft te maken met mijn normen en waarden. Die natuurlijk mede zijn gevormd door mijn geloof, maar ook heel goed gevormd zouden kunnen zijn door een opvoeding zonder geloof.

Ik denk ook dat vrij weinig (ongelovige) ouders t kunnen waarderen als hun kind satanistische rituelen zou gaan uitvoeren in een ouderlijk huis, mijn oudere (allebij ongelovig) zouden in iedergeval not amused zijn

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:35

Dan kan het geloof wel een bindmiddel zijn maar kinderen hebben echt wel door dat hun ouders niet gelukkig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:37

Bindmiddel voor ongeluk zie ik het dan. Het is niet goed om getrouwd te blijven om wille van het geloof of groepsdruk (familiedruk)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:04

Citaat:
Er zullen echt heel veel mensen steun en kracht uit hun geloof putten.
Maar om nou te denken dat het geloof een bindmiddel is vind ik erg kort door de bocht!
Ja ik ben ongelovig en ja mijn familie is kapot, maar mocht ik een geloof hebben gehad dan was ik daar zeker van af gestapt!!!
Welke god heeft pedofielen gemaakt en moeders die hun kind uit hun leven schrappen???? Nou????
Lekker bindmiddel........geloof er niks van!

Als een soms wat steile calviniste vind ik het maar raar: altijd komen mensen aanzetten met 'dat geloof een troost en een steun is'. Ik vind dat een behoorlijk eenzijdige, versmalde blik. (Er is ook werk aan de winkel ipv enkel die roze slagroomtaart.)

Bindmiddel is een traditionele functie van kerken : tijdens de bezetting waren de communisten en gereformeerden oververtegenwoordigd in het verzet: clubs met een eigen geloof en een stevige sociale samenhang.

En binnen iedere fatsoenlijke religie geldt, dat de mensen zo hun eigen verantwoordelijkheid hebben, dus ik vind het wat kort door de bocht om te roepen 'dat je niet in god wenst te geloven omdat de mens zoveel ellende uithaalt'.
Niet geloven staat iedereen vrij, maar die karikaturen vind ik slordig.

En ja, helaas, de mens maakt er een grote puinbak van: daarom is het. - in elk geval binnen het calvinisme - werk aan de winkel...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:18

Ach, als mensen nou die troost en steun vinden in geloof, wie ben jij dan om daar een oordeel over te vellen? Is dat Calvinisme? Ik kan me goed voorstellen dat als je in god gelooft en je hebt ziek en zeer, het helpt om te denken dat iemand over je waakt en dat er een hemel op je wacht. Lekker interessant verder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:50

Nou, ik vind het prima als mijn medecalvinisten (om een citaat aan te halen) "naast gebod ook vertroosting vinden", idem dito voor alle andere vormen van christendom en andere religies.

Maar dat geloof neer wordt gezet als een roze zoete suikertaart terwijl het onzin is omdat er zoveel kwaad in de wereld is, dat gaat mij nog al ver.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:05

Maar dat is niet wat je zei.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:34

Maar nu hebben we het over geloofsbeleidenissen, die niet zozeer onder 'sekte' vallen toch?

In hoeverre een geloof een sekte is, of wat de insteek of acceptatie van JG is lijkt me een mooi onderwerp voor een eigen topic, maar misschien niet zo geschikt voor hier ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:06

Het is zoiezo vrij kansloos om hier nog wat te melden. Mensen staren zich toch blind op hetgeen wat hun zien en staan niet open voor feiten van een ander.

Dat je vaak hoort dat mensen familie afstoten wil niet betekenen dat er niet meer families zijn die dat niet doen.

Kortzichtig

Slechte verhalen doen het altijd beter als de goede. Dat laat dit topic wel weer zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:46

Maar het afstoten gebeurt wel. En als je dat zelf meemaakt, dan is dat dus echt een waarheid. En dat mag je zeker vertellen. Als het nooit zou gebeuren, dan waren de verhalen er ook niet. En als het een uitzondering was, dan werden het ook geen sektes genoemd. Dus het is juist geen uitzondering.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:52

Ehm dat is geen logische beredenering Germie.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:15

germie schreef:
Maar het afstoten gebeurt wel. En als je dat zelf meemaakt, dan is dat dus echt een waarheid. En dat mag je zeker vertellen. Als het nooit zou gebeuren, dan waren de verhalen er ook niet. En als het een uitzondering was, dan werden het ook geen sektes genoemd. Dus het is juist geen uitzondering.

Jou bericht is een prachtig voorbeeld van wat ik bedoel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:35

__Nathalie__ schreef:
germie schreef:

Jou bericht is een prachtig voorbeeld van wat ik bedoel.

Ik zit er zelf in, familie bij jehova's, dus weet waar ik het over heb. Scheiden durven ze niet wegens verstoting. Dus het gebeurt absoluut. Het zijn dus echt niet allemaal jubelverhalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 01:47

Maar jouw familie staat toch niet voor álle getuigen? Wat snap je daar niet aan??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 09:29

lieveli schreef:
Maar jouw familie staat toch niet voor álle getuigen? Wat snap je daar niet aan??

Dat zeg ik ook nergens, maar het geeft aan dat er wel degelijk negatieve verhalen zijn die dus waar zijn.
Het is niet allemaal jubelen in de jehovagemeente (sekte).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:43

Mijn oma had haar kind verstoten imdat ze het niet eens was met zijn partnerkeuze. Ze zijn atheist.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:42

germie schreef:
lieveli schreef:

Dat zeg ik ook nergens, maar het geeft aan dat er wel degelijk negatieve verhalen zijn die dus waar zijn.
Het is niet allemaal jubelen in de jehovagemeente (sekte).

Laat maar, zo warrig. Niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:53

Ik vind de geloven best richting sekte gaan, vooral achteraf. Neem de katholieken als voorbeeld.....
Als de moslims dat hadden gedaan wat er bij de katholieken is gebeurd dan was de wereld te klein geweest.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:53

Hoe bedoel je precies en wat is jouw definitie van een sekte?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:07

Het verschil tussen een sekte en een religie is wat er gebeurt als je weg wilt.
In die zin is de katholieke kerk geen sekte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:20

Anoniem schreef:
Ik vind de geloven best richting sekte gaan, vooral achteraf. Neem de katholieken als voorbeeld.....
Als de moslims dat hadden gedaan wat er bij de katholieken is gebeurd dan was de wereld te klein geweest.

Hoe bedoel je wat er bij de katholieken is gebeurd?
Dat misbruik? Dat gebeurt overal, hoef je geen christen of moslim voor te zijn. Gebeurt bij moslims ook, en als er een meisje verkracht is krijgt ze in sommige moslimculturen nog te maken met eerwraak ook.
Bij elk geloof zitten gekkies, niet geloofsafhankelijk.