Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:21

Ibbel schreef:
Shenavallie schreef:
* Eigenlijk heette het 'kennis van het geestelijk leven', waardoor de leerkracht er alle kanten mee opkon.

Zo heette dat bij ons ook, op de middelbare school. KGL, wat al snel kegelen werd natuurlijk.
Gegeven door ds Duvekot. Arme man, de vloer werd met 'm aangeveegd.

Klopt, KGL werd het genoemd. Ik weet niet meer welke varianten er bij ons op school op werden bedacht. Maar dat kan ook komen omdat de leerkracht (echt een toffe peer overigens) er zelf al geintjes over maakte of er in ieder geval niet zwaarmoedig mee omging. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:08

Blue_Eyes schreef:
Ibbel schreef:
Maar wel in 7 dagen toch? Of 6 eigenlijk.

Dat hoeft niet eens per se zo gelezen te worden. In de Bijbel staat ook dat tijd voor God niet belangrijk is, dat tijd iets is dat voor God feitelijk niet bestaat, maar wat voor mij persoonlijk belangrijker is: de Bijbel is niet bedoeld als een wetenschappelijke uitleg van hoe en wat. Dat kun je aan bepaalde literaire kenmerken ook wel zien. De Bijbel is vooral bedoeld om zin te geven en uitleg van waarom.

Dat klopt inderdaad. De bijbel spreekt van scheppingsdagen in de zin van perioden.
De dag en nacht als begin en het eind van zo'n periode. Op meer plaatsen in de bijbel wordt het woord "dag" gebruikt om een periode aan te duiden. In Genesis 2:4 wordt bijvoorbeeld de hele scheppingsperiode met 1 dag aangeduid. Hoe lang zo'n scheppingsperiode precies was wordt door de bijbel niet vermeld.
In Genesis 1:1 staat" in het begin schip God de hemel en de aarde. De bijbel geeft geen informatie wanneer god de hemel schiep en hoe oud deze was toen de aarde werd geschapen.

Verschillende Bijbelgeleerden zijn van mening dat in Genesis 1:1 een handeling wordt omschreven die losstaat van de scheppingsdagen die vanaf vers 3 worden opgesomd en die specifiek betrekking hebben op de aarde zelf. Dat is van grote betekenis. Volgens de beginwoorden van de Bijbel bestond het universum, inclusief onze planeet aarde, al gedurende een onbepaalde tijdsperiode voordat de scheppingsdagen begonnen.
Geologen schatten dat de aarde vier miljard jaar oud is, en astronomen hebben berekend dat het universum misschien zelfs al vijftien miljard jaar bestaat. Deze bevindingen zijn dus niet in strijd met de bijbel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:27

Ibbel schreef:
Ik vind overigens religie-in-het-algemeen wel boeiend, maar dan vanuit geschiedkundig oogpunt.
En dan niet alleen dat religie héél wat oorlogen op z'n geweten had en nog steeds heeft.
Maar vooral ook dat Jezus in zijn tijd in feite niet anders was in z'n handelen dan Gandhi in onze tijd. Beide probeerden de onderlaag van de bevolking te beschermen tegen onderdrukking en uitbuiting.

De bijbel is vanuit historisch oogpunt heel interessant en waardevol. De bijbel was ook leidraad voor archeologen die met hun vondsten de geschiedenis die in de bijbel geschreven staat ook bevestigden.
En als je de bijbel goed leest is aan het gedrag en behoeften van mensen niet zoveel veranderd. Dat maakt dat de bijbel op het gebied van levenslessen nog steeds actueel is.
In wetenschappelijk opzicht is de bijbel ook bijzonder. Want in de bijbel staat al omschreven dat de aarde een rond is, een bol en "aan niets hing" in een tijd dat men dat nog niet kon weten.
De wetten die de joden kregen rondom hygiene zijn wij ook pas later gaan begrijpen.
Zo kregen de joden de opdracht om hun jongens te besnijden op de 8e dag na de geboorte. Inmiddels is bekend dat na een week de stollingsfactor in het bloed het normale niveau bereikt en juist op die 8e dag het hoogste is. Ik noem een paar voorbeeldjes, maar er zijn er veel meer waaruit blijkt dat de bijbel zijn tijd ver vooruit was.

Vanuit geschiedkundig oogpunt is religie zeker boeiend. Jehovah's Getuigen hebben ooit een boekje uitgegeven "de mens op zoek naar god". Daarin is omschreven welke religies er zijn, wanneer en waar ze zijn ontstaan, waarom ze zijn ontstaan en hoe ze met elkaar zijn verbonden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:10

ElizeVdS schreef:
https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... sualiteit/
Over homoseksualiteit. Het wordt niet goedgekeurd maar homohaat ook niet. De gevoelens worden erkend maar je mag er niet naar handelen (evenmin als seks voor het huwelijk)

Dus dan wordt het niet geaccepteerd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:47

Dit lijkt mij veel leuker om zo getuigenis te geven voor mensen als Babootje, hier geven mensen tenminste aan dat ze willen luisteren, ze kan volledige zinnen neerzetten zonder afgekapt te worden en ze krijgt geen honden of emmers water over zich heen. Ik zou deze uren echt erbij tellen op je velddienst uren als ik jou was Babootje.

Mijn eerlijke mening:
Ik zie meerderen hier felle dingen zeggen (zoals ik stuur de honden er wel op af), en weer anderen die spreken deze mensen erop aan dat dat niet aardig is en not done is. Ik zag ook voorbij komen, dat mensen 'in het echt' waarschijnlijk helemaal niet zo heftig zouden reageren op JG's en hier alleen maar stoer doen omdat ze achter een scherm verscholen zitten. Mijn ervaring (ben 25+ jaar zelf JG geweest) is juist omgekeerd, ik vind de mensen en reacties hier in dit topic juist heel erg mild. Ik ben echt zoveel erger gewend... Maar het zal er ook mee te maken hebben dat mijn rug gewoon onwijs glad is geworden in de loop van de tijd, en wat eerder iemand al zei: wanneer mensen met bijdehante argumenten komen, of zelf rond gaan meppen met hun kennis over de bijbel... dan kan ik ze net zo hard terug om de oren meppen met mijn kennis erover, en doorgaans win ik dat niet alleen vanwege mijn kennis over het onderwerp (ik ben 25 jaar jaad 3x per week naar bijeenkomsten en lezingen over het onderwerp gegaan), maar heel simpel ook door ervaring. Ik ben vanaf kind af aan al GEWEND dat mensen tegen mij aan willen 'zeuren' over geloof, en mij eruit wilden banketstaaf, echt al van de basisschool af aan :) Ook mede daardoor ben ik op latere leeftijd gestopt met vermelden dat ik JG was: zodra je het zegt zie je sommige mensen namelijk echt letterlijk boos verstarren, een onzichtbare muur opbouwen, of vanaf dat moment met een boog om je heen lopen. De vooroordelen, vaak gebaseerd op onwaarheden, zijn reuze. Ik heb een collega gehad, ik vertelde haar nadat wij elkaar een paar maanden kenden dat ik JG was: haar reactie was een angstreactie, je gaat mij toch niet bekeren nu? Welnee, ik had van het begin al gezien dat ze er niet open voor stond, dan ga ik je daar toch niet lastigvallen. Ik ben een JG, niet een wolf die jouw dag koste wat kost wil verzieken. Serieus... mensen hebben soms hele rare ideeen bij het geloof.

Inmiddels ben ik een paar jaar geleden vertrokken omdat ik er behoorlijk klaar mee was (en ben), hierdoor ga ik niet zo uitgebreid opbouwende informatieve postst schrijven als Babootje. Maar iedere andere vraag op gebied van mening, eigen ervaringen e.d. wil ik best beantwoorden. Die zullen alleen niet altijd zo positief zijn als die van Babootje, want ik ben uiteraard niet voor niets vertrokken. Ik ben trouwens absoluut niet anti JG, ik wens ze allemaal een warm hart toe en ze zijn hier altijd welkom, ik heb ze vaak zat over de vloer voor koffie want ik heb veel vrienden die JG zijn.

Ik zag eerder een vraag voorbij komen hoe effectief het prediken ongeveer is, dit zal per regio en ook per persoon verschillen. Ik was zelf altijd heel mellow in mijn doen en laten, als iemand geen interesse heeft/had dan is het gewoon klaar en wens ik ze een fijne dag. Ik denk dat ik gemiddeld in 2 uur tijd misschien bij 1 of 2 huizen lectuur (wachttoren, ontwaakt) af kon geven omdat de mensen zélf aangeven dat het ze interessant leek. De rest van de huizen was doorgaans sowieso al een deel niet thuis, 10/15% doet aan de deur meteen boos of op andere manier onvriendelijk (zoals uitschelden, honden pakken (ja dat gebeurd zo vaak) de opmerkingen als "zet hem maar in de gang", en zo door). De rest van de mensen die je wel tegen komt zijn gewoon normaal en vriendelijk, niks mis mee.

'Zet hem maar in de gang' is trouwens een opmerking die net zo oud, veelgebruikt, dom en afgezaagd is als wanneer niet-paardenmensen lacherig de opmerking maken 'ben je je hond aan het uitlaten?' wanneer je met je paard aan de hand aan het wandelen bent om wat voor zinnige reden dan ook. Puntje bij paaltje heeft iedereen die opmerking moet aanhoren de opmerking al 100x gehoord, en de enige die erom lacht is degene die de opmerking maakt. Je kan ook gewoon je mond houden of op een normale manier aangeven dat er geen interesse is, dan hou je imo meer de eer aan jezelf als met zo'n domme opmerking.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:03

Ik vraag het nog maar eens. Hoe zit het als een JG getrouwd is met een niet-JG? En de kinderen daarvan?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:10

Ik kan van mezelf zeggen dat ik iedereen met respect behandel, vriendelijk te woord sta etc.
Maar wel verwacht ik daarvoor hetzelfde terug.
Wordt ik op straat aangesproken dan geef ik netjes aan geen interesse te hebben, gaan ze dan drammen dan geef ik het nogmaals aan.
Blijven ze drammen dan zal ik wat minder netjes worden, al scheld ik diegene(n) dan alsnog niet uit.
En ja, ik heb een keer de hond op geloofsovertuigers (geen JG) afgestuurd, maar die waren al weken bezig en weigerden te stoppen ondanks herhaaldelijk verzoek om mij met rust te laten.
Overigens, als de hond niet betrouwbaar was had ik hem nooit daarbij gebruikt, ik wil geen ongelukken. ;)

Hilli

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:22

Telpeva, wat heeft er voor jou toe geleid dat je de keuze hebt gemaakt om niet meer bij de JG te horen?

En volgens mij is het met de JG net als met de kaakchirurg: iedereen heeft er wel een nare ervaring mee (of lijkt dit te hebben) en het ene verhaal is nog wilder dan de ander :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:24

Diablo schreef:
Ik vraag het nog maar eens. Hoe zit het als een JG getrouwd is met een niet-JG? En de kinderen daarvan?

Dat mag. Zolang ze maar geen sex hebben voor het huwelijk.

Wel is het vaak een lastigere relatie omdat de 1 nog wel verjaardagen/kerst wilt vieren etc. Als je dit apart zonder je geliefde moet doen voelt niet helemaal compleet

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:25

Hilli schreef:
Telpeva, wat heeft er voor jou toe geleid dat je de keuze hebt gemaakt om niet meer bij de JG te horen?

En volgens mij is het met de JG net als met de kaakchirurg: iedereen heeft er wel een nare ervaring mee (of lijkt dit te hebben) en het ene verhaal is nog wilder dan de ander :+

Dan ben ik denk ik een uitzondering, ik heb geen nare/rare ervaring met Jehova's getuigen. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:25

chevax schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik ben bewust op christelijke scholen gezet zodat ik wat van het geloof zou meekrijgen.
De opgedane kennis gebruik ik om vervelende gelovige mensen mee om de oren te meppen.
Zo heb ik de tweede vrouw van mijn opa 'oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt' onder de neus geschoven toen ze zich meende te moeten bemoeien met mijn seksuele voorkeur.

Wat is dat toch met mensen dat ze altijd maar moeten menen "mensen met dingen om te oren te moeten slaan"? Eigenlijk vind ik de enige "vervelende" toon in dit topic komen van mensen die niet geloven. Die zeggen namelijk maar alles wat ze vinden van iemand die gelooft, want "dat zijn vervelende mensen en die zal ik wel eens even iets laten weten".
De mensen die geloven leggen steeds respectvol alles uit, maar andersom zie ik dat eigenlijk minder.

Je draait het nu om. In het voorbeeld dat je aanhaalt, geeft ze aan dat vrouw van opa zich bemoeit met haar eigen seksuele voorkeur. Wat is er precies respectvol aan om je te bemoeien met iemands seksuele voorkeur?
Wat is er trouwens precies respectvol aan dat je denkt aan de deur te moeten komen om je te bemoeien met mijn overtuigingen?

Ik ben verder helemaal niet stoer hoor, ik stuur geen honden en gooi geen emmers water. Ik ben gewoon vriendelijk en zeg "nee bedankt". Anders ben je net zo erg. Ik vind het wel storend gedrag, dat komen leuren met je geloof. Vind het trouwens ook storend om constant gebeld te worden door de energiemaatschappij.

Ik vind het namelijk helemaal prima hoe andere mensen leven en wel of niet geloven. Ik vind het wel storend als je voor andere mensen denkt te moeten bepalen hoe zij hun leven moeten leiden.

Telpeva schreef:
Serieus... mensen hebben soms hele rare ideeen bij het geloof.

Maar die ideeën klopten in jouw geval toch gewoon? Jij ging toch ook langs de deuren om te prediken?

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:52

Ik moet het toch even kwijt. Vooroordelen zie je overal.

Ik heb een keer gehad dat JG's bij ons aan de deur kwamen.
Alleen thuis dus doe ik de deur open. Maar in mijn pubertijd.
Dus had ik wat andere kleren aan.(Is niet veel veranderd)

Als man had ik een (Gothic) mannenrok aan. Spikes armbanden en een halsband met grotere spikes om.
En een zwart T-shirt van een band. En zwart vest.

Toen ik de deur open deed keken ze mij heel even vreemd aan en zeiden dat ze hier niet hoefde te zijn.
Overigens doe ik geen vlieg kwaad. En ben ik deels met een ander geloof bezig. Paganisme/heidendom.

Waarschijnlijk dachten ze iets anders.
Laatst bijgewerkt door Gothico op 07-03-18 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:56

Hoe graag JG-ers hun verhaal willen doen, ik vind wel dat als mensen ''nee'' zeggen het dan ook begrepen moet worden dat nee ook echt nee is. En kom dan niet volgend jaar een keer terug onder het mom van: ''misschien willen ze nu wel'' of ''misschien wonen er nu andere mensen die wel naar ons willen luisteren''. Je hebt een keer nee gehoord dus blijf gewoon weg. Ik zal in eerste instantie vriendelijk verzoeken mijn huis over te slaan maar als je hardnekkig terug blijft komen zal ik ook steeds onvriendelijker worden. Accepteer mijn nee, ik accepteer iedereens geloof maar als ik het zelf niet wil luister ik toch niet dus probeer het dan ook niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:34

Diablo schreef:

Het wordt afgeraden omdat dit problemen kan geven, het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je op een gegeven moment niet helemaal meer op 1 lijn zit, en dat komt het geloof, het gezin en de kinderen ook niet ten goede. Ik ken huwelijken en gezinnen die hierop stuk zijn gelopen, maar het gebeurd wel gewoon. Denk bijvoorbeeld ook aan mensen die beide gelovig zijn, waarvan 1 partner het op een gegeven moment niet meer ziet zitten, moet je dan scheiden enkel daarom? Ik ken er zat die bij elkaar blijven waar het ook gewoon goed mee gaat.

Lor: vind ik volkomen logisch hoor, zou ik ook doen als iemand mij lastig zou vallen. Er zullen ook ongetwijfeld JG's zijn die zulk gedrag vertonen, maar ik denk ook dat dat simpelweg iets menselijks is: in elke groep mensen, elke familie of elke religie zit er altijd wel eentje die (soms op een nare manier) buiten de boot valt en daarmee een slecht beeld geeft van hoe de rest van de groep is.

De reden dat ik er niet meer bij hoor wil ik graag voor mjzelf houden en niet online bespreken

Sanne: ja en nee, dat voorbeeld wat je noemt dat klopt bijvoorbeeld absoluut. Maar er zijn veel dingen die mensen aannemen die gewoon niet kloppen. Soms omdat mensen het moeilijk vinden om verschillende religies uit elkaar te houden en daardoor dingen op een hoop vegen, en soms zijn het ook aannames omdat mensen gewoon niet durven te vragennhoe het nu echt zit en daardoor zelf een antwoord verzinnen ofzo... ik weet het ook niet.
Hardnekkige voorbeelden:
Een JG wil jou altijd bekeren
Een JG heeft geen televisie
Voet tussen de deur
Uitgesloten uit het geloof = iedereen haat je dan en wil geen contact meer
Sommige dingen zijn gewoon niet waar, tuurlijk zijn er mensen die dit tot in de puntjes na willen leven maar het gros van de JG's die ik ken kijken daar een stuk nuchterder tegenaan. Geen interesse is geen interesse, waarom zou je een ander dan lastig vallen met je geloof? Ik niet in elk geval... en ik ging ook daarom niet vaak langs de deuren, ik had daar moeite mee. Wij hebben gewoon een tv, smartphone, tablet, computer internet... alles. Voet tussen de deur en ander opdringerig vervelend of intimiderend gedrag is gewoon not done, dat wordt ook helemaal niet aangeraden door het bestuur en zo ver ik ze ben tegen gekomen kregen die gelovigen juist op hun kop vanuit het bestuur wanneer ze erachter kwamen.
Ik ga al jaren niet meer naar de bijeenkomsten, en ik heb met het grootste gros van mijn kennissen van toen nog steeds gewoon contact. Met mijn familie ook, nergens scheve gezichten, contact is nooit verminderd. JG's zijn allemaal mensen met gevoel, ik ken maar heel weinig mensen (eigenlijk maar 1, en ik denk dat ik er een stuk of 150 ken) die aan heeft gegeven dat ze geen contact met mij wil.

Zal straks verder reageren.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 07-03-18 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:39

Maar de ene ‘ nee ‘ is de andere ‘ nee ‘ niet.
Ik bedoel : iemand kan voor nu geen tijd of interesse hebben . Of iemand kan een keus maken en nooit meer bezocht worden.
Voor degene die bij je aan de deur komt is het misschien niet helemaal in te schatten hoe de ‘nee’ bedoeld is.
Als mensen echt niet meer bezocht willen worden dan kun je dat aangeven en zal daar ook naar geluisterd worden.
Maar dan nog is een vergissing mogelijk. Er wordt van te voren aangegeven welke huizen overgeslagen dienen te worden, maar het is mij ook wel overkomen dat je zonder goed op te letten alsnog aanbelt.
Een sorry is meestal voldoende.
Overigens respecteer ik de mening van de ander wel en als men geen interesse of tijd heeft wens ik de mensen een fijne dag en ga verder.
De meeste Getuigen zullen dit trouwens doen.
Overtuigen kun je een ander nooit en dat is dan ook niet de opzet. Wel kunnen we regelmatig leuk met mensen van gedachten wisselen over dingen die in de maatschappij leven . En verrassend genoeg denken JG ‘s heel vaak hetzelfde over de wantoestanden in de wereld als de mensen aan de andere kant van de deur.
Het verschil is dat wij geloven dat er straks een regering komt ( vanuit de hemel ) waar alle mensen baat bij hebben en dat veel andere mensen denken dat als er al een oplossing komt dat door menselijke regeringen opgelost zal gaan worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:49

Babootje schreef:
senna21 schreef:
Babyootje, er komen toch maar 144.000 uitverkorenen in het koninkrijk..??!!.
Genoeg animo, lijkt mij.

Nee die gedachte klopt niet. Er is wel een uitverkoren klasse van 144.000 mensen maar dit zijn degenen die in de hemel met Christus als koning zullen meeregeren.
Een grote schare (niet te tellen) mensen zullen de aarde be-erven zoals de bijbel dat zegt. Een paradijs dus op aarde, niet in de hemel

[

Klopt. Maar je moet niet vergeten erbij te vertellen dat deze clausule pas bedacht werd toen het aantal JG onverwacht groter werd dan die 144000. Daarvóór werd nl. wel degelijk beweerd dat er slechts letterlijk 144000 individuen in dat koninkrijk gods zouden worden toegelaten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:02

doemaar schreef:
Diablo schreef:

Dat mag. Zolang ze maar geen sex hebben voor het huwelijk.

Wel is het vaak een lastigere relatie omdat de 1 nog wel verjaardagen/kerst wilt vieren etc. Als je dit apart zonder je geliefde moet doen voelt niet helemaal compleet

Dat klopt. Maar ben je nog niet "aan de man" dan heeft het wel de voorkeur om een partner binnen de geloofsgemeenschap te zoeken. Gewoon, omdat het huwelijk zonder dit soort verschillen al moeilijk genoeg is.
Een van Jehovah's Getuigen zijn kun je wel zien als een levenswijze; het legt een grotere claim op je leven dan 1 x in de week naar de kerk.

Ik ken meer 'gemengde' huwelijken waarbij 1 van de partners JG is en de ander niet. Zolang er respect is naar elkaar toe is dat doorgaans geen probleem. Maar dat geldt eigenlijk voor alles wat een grotere claim legt op je priveleven inclusief het hebben van een geld en tijdverslindende hobby als een paard.

Ik denk dat je als ouders met een verschillend geloof ook best goede afspraken kunt maken over de opvoeding van de kinderen. Ook wat betreft het vieren van Sinterklaas, kerst of een verjaardag. Wij, Jehovah's Getuigen, doen dat niet en kunnen ook uitleggen waarom en ook aan onze kinderen. Wijzelf vertelden onze dochter hoe wij erover dachten, hoe Jehovah erover dacht, maar uiteindelijk lieten we de keuze aan mn dochter. Dan maakte ze soms een keuze om wel of niet te gaan. Maar we legden ook uit dat je het jezelf ook moeilijker maakte door de ene keer wel te gaan en de andere keer niet. Ze maakte zelf de keuze om wel of geen verjaardagssnoep te nemen, etc
En als ze met een sinterklaastekening thuis kwam was ie voor mij net zo mooi. Ik heb er nooit een punt van gemaakt. Zo leren ze ook keuzes maken.

Maar ik besef ook goed dat sommige JG ouders het anders doen. Dat is je opvoedingsstijl en die heeft niets te maken met geloof. Je kunt je eigen geloofsovertuiging niet opleggen aan je ongelovige partner en ook niet aan je kinderen. Kinderen leren het meeste door je eigen goede voorbeeld. Je leven opdragen aan Jehovah en laten dopen is een ernstige stap met verantwoordelijkheden die je goed moet overwegen. Vandaar bij ons ook geen kinderdoop.

Als je partner ongelovig is en ook je kinderen maken een andere keuze dan is dat heel verdrietig. Want we geloven namelijk in een toekomst waar zij dan mogelijk niet meer bij gaan horen. Dat maakt ook dat soms ouders of partners de - in mijn ogen - verkeerde keuze maken om teveel aan te dringen of te dwingen.
Want ja dat komt voor. Maar dat is beslist geen voorschrift.

Als ik kijk naar de leeftijd van Telpeva dan ga ik ervan uit dat ze in een Jehovah's Getuige gezin is geboren en opgegroeid (correct me if im wrong :+ ). En soms maken kinderen om allerlei redenen een andere keuze.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:09

Ik denk dat JG over het algemeen nuchterder en wereldser in het leven staan dan streng gereformeerden (geen tv, kledingsvoorschriften, vrouw andere positie dan man, zeer strenge zondagsrust, etc). Lastige is dat voor de buitenstaander het verschil heel lastig te zien is.

Ik ben wel blij met dit topic. Mijn man is Nederlands Hervormd en is vrij stellig met zijn zondagsrust. Door middel van dit topic hebben we na 10 jaar eindelijk een constructieve discussie hierover kunnen hebben.

Wat mij het meest blijft fascineren is de medische kwestie. Medisch ingrijpen dmv bloedtransfusie weigeren vind ik zoiets omstreden en vanuit mijn denkwijze moeilijk te begrijpen. Ik weet dat er een weg omheen is welke regelmatig toegepast wordt als ouder (tijdelijk uit de ouderlijke macht laten ontheven), levert dat nog nadelige gevolgen voor ouder of kind?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:14

chevax schreef:
Shenavallie schreef:
Ik snap niet waarom er voor een ander beslist wordt of hij/zij wel of geen seks voor het huwelijk mag hebben. Dat is toch aan de persoon zelf? Ik had een gelovige collega die júist omdat het niet mocht al aan het fozen was. Hier zeggen we steevast: je gaat toch ook niet een auto kopen zonder dat je er een proefrit in hebt gemaakt?

@ Chevax: Vroeger moesten de ongelovigen hun mond houden als het ging om zaken rondom religies. Hele volksstammen zijn monddood en zelfs letter de dood in geholpen, omdat ze 'heidenen' waren. Vrouwen die op een natuurlijke manier anderen wilden helpen, werden gezien als heks. Hoeveel van die heksen er niet onnodig verbrand zijn, puur vanuit het 'geloof'... En zelfs heden ten dage worden er nog mensen vermoord of doodgezwegen omdat ze zich niet kunnen vinden in het geloof. Ik sprak ooit op mijn werk een man die als de dood was als zijn dorp erachter zou komen dat hij niets met het geloof op heeft. Hij veinsde daarom alles. Dat is toch niet de bedoeling? En tegenwoordig zie je alleen maar ellende op tv als gevolg van het geloof (en geld). Sinds de komst van Internet en vooral 'social media' gaan steeds meer mensen hun mening geven. En dus ook rondom religies waar mensen in onderdrukt worden. Geloven doe je voor jezelf, hoe en wat bepaalt een ander niet voor je. Zo wel, dan is het - zoals ik al eerder noemde - mijns inziens niets meer en niets minder dan een sektarisch gebeuren.

Ik wist dat deze reactie zou komen. Ik heb het niet over wat eeuwen geleden is gebeurd en dat is ook echt bij de meesten zeker niet de basis voor hun manier van reageren, in dit topic of als er een Jehova aan hun deur staat. Ik benoem dat het mij opvalt dat niet-gelovigen regelmatig met minder respect reageren richting gelovigen dan andersom.
Voorbeelden van mensen die bang zijn voor om het even wat kunnen we van alles noemen. Je ziet heel veel ellende van geloof, dat klopt, en net zoveel ellende door de houding van mensen die zich, vaak niet geloofgebonden, niets meer aantrekken van normen en waarden. Maar zo zwaar hoeft het niet te worden hoor, ik benoemde iets wat mij opvalt.

Het gebeurt helaas nog steeds... Niet alleen eeuwen geleden. :n
Maar ik snap wat je bedoelt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:19

Gothico schreef:
Ik moet het toch even kwijt. Vooroordelen zie je overal.

Ik heb een keer gehad dat JG's bij ons aan de deur kwamen.
Alleen thuis dus doe ik de deur open. Maar in mijn pubertijd.
Dus had ik wat andere kleren aan.(Is niet veel veranderd)

Als man had ik een (Gothic) mannenrok aan. Spikes armbanden en een halsband met grotere spikes om.
En een zwart T-shirt van een band. En zwart vest.

Toen ik de deur open deed keken ze mij heel even vreemd aan en zeiden dat ze hier niet hoefde te zijn.
Overigens doe ik geen vlieg kwaad. En ben ik deels met een ander geloof bezig. Paganisme/heidendom.

Waarschijnlijk dachten ze iets anders.

Jammer is dat he, terwijl dat imo vaak neer komt op gewoon het oude gezegde: wat de boer niet kent vreet ie niet. Ik liep tegen hetzelfde aan met mijn muziekstijl, ik luister graag (heavy) metal. Dat iets een bepaald imago heeft of gedachtes oproept maakt natuurlijk niet dat het van binnen niet goed zit, jammer dat daarop geoordeeld is. (Als ik aan je deur had gestaan had ik waarschijnlijk met grote ogen keihard gaaaaf geroepen, ik vind dat echt meesterlijk als mensen dat durven dragen, ik durf dat niet)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:20

Bedankt voor de antwoorden. Ik kende namelijk een gezin waarvan de vrouw JG was en de man niet, die hing helemaal geen geloof aan. Ik had het idee dat ze er inderdaad geen enkel punt van maakten. Hun kinderen werden ook geheel vrij gelaten, die hangen nu, als volwassenen, ook geen geloof aan. Ik kwam daar regelmatig thuis, maar ze heeft het echt nooit met mij over haar geloof gehad, met geen woord.

Overigens, er kwamen in het verleden ook regelmatig JG bij ons aan de deur. Aangegeven geen interesse te hebben (die interesse is er trouwens wel, maar ze hoeven niet bij mij aan de deur te komen), maar ze bleven komen.
Zo kwamen ze ook eens door onze zijdeur naar binnen. Daar zit geen bel en misschien dachten ze dat ze daarom ongevraagd binnen konden lopen, ik weet het niet.
In ieder geval kom je via die deur in de keuken en dan kun je door de volgende deur naar de gang en woonkamer. In de gang zaten onze honden (Cane Corso's) en die begonnen vreselijk te blaffen. Bleek dus dat ze al in de keuken stonden en ze zouden zo de gang in lopen, waar de honden waren.
Toen heeft mijn man ze toch wel duidelijk te verstaan gegeven dat je niet zomaar bij mensen binnen loopt en dat ze niet meer terug moesten komen. Ze zijn ook nooit meer aan de deur geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:25

Kuggur schreef:
Klopt. Maar je moet niet vergeten erbij te vertellen dat deze clausule pas bedacht werd toen het aantal JG onverwacht groter werd dan die 144000. Daarvóór werd nl. wel degelijk beweerd dat er slechts letterlijk 144000 individuen in dat koninkrijk gods zouden worden toegelaten.

Dat klopt Kuggur, alleen is dat niet een naderhand bedachte clausule maar is dit een andere denkwijze op basis van een beter begrip van de bijbel.
De gedachte dat alle Bijbelonderzoekers (want zo heetten ze toen nog) naar de hemel gingen is van voor 1917.
Vanaf die tijd begreep men dat de bijbel sprak over twee groepen mensen met een verschillende redding of hoop. Een groep mensen (mannen en vrouwen) die met Jezus in de hemel zouden gaan regeren (gezalfden) genoemd waarvan het aantal 144.000 bedraagt en een groep mensen (waarvan het aantal in de bijbel wordt gedefinieerd als een grote schare die niemand tellen kan) met een aardse redding.
Deze groep 144.000 was destijds nog niet "vol" Er zijn nog steeds leden van deze gezalfde klasse op aarde, ook al zijn ze niet zo heel jong meer.
Pas in 1932 werd helemaal duidelijk wie er met deze grote schare werd bedoeld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:31

Telpeva schreef:
Sanne: ja en nee, dat voorbeeld wat je noemt dat klopt bijvoorbeeld absoluut. Maar er zijn veel dingen die mensen aannemen die gewoon niet kloppen. Soms omdat mensen het moeilijk vinden om verschillende religies uit elkaar te houden en daardoor dingen op een hoop vegen, en soms zijn het ook aannames omdat mensen gewoon niet durven te vragennhoe het nu echt zit en daardoor zelf een antwoord verzinnen ofzo... ik weet het ook niet.
Hardnekkige voorbeelden:
Een JG wil jou altijd bekeren
Een JG heeft geen televisie
Voet tussen de deur
Uitgesloten uit het geloof = iedereen haat je dan en wil geen contact meer
Sommige dingen zijn gewoon niet waar, tuurlijk zijn er mensen die dit tot in de puntjes na willen leven maar het gros van de JG's die ik ken kijken daar een stuk nuchterder tegenaan.

Het is ook heel vervelend als je als individu aangekeken wordt op bepaalde zaken die in de groep voorkomen waartoe je behoort.

Het is inderdaad wel waar dat Jehova's over het algemeen als erg fanatiek en extreem bekend staan. Ik denk wel dat het langs de deuren gaan daar heel erg aan bijdraagt. Plus de verhalen over kinderen geen bloedtransfusies laten ondergaan. Dat je je eigen kind zou laten doodgaan, dat is zoiets onbegrijpelijks, dat voedt, denk ik, grotendeels het idee van extremisme bij JG.
Ik geloof persoonlijk dat er echt weinig mensen zullen zijn die op het moment supreme dat het nodig is, hun kind echt zullen laten doodgaan namelijk.

Net als dat er in mijn gedachten een directe link zit tussen het katholieke geloof en kindermisbruik. Ik vind dat voor alle normale, aardige katholieken, die uiteraard tegen kindermisbruik zijn, ook echt sneu en onaardig dat ik die gedachten heb, maar ik heb het zelf ook niet verzonnen uiteraard.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:33

Ik heb vorig jaar de JG bij me binnen gelaten, zelfs hier een topic overgestart.
Heel bang door allerlei spookverhalen, want ik had ze zelf nog nooit bewust ontmoet. Dus ik was best zenuwachtig, maar weet je... ik heb hele fijne gesprekken gehad met ze. Ik schaamde me dat ik verbaasd was dat ze een tablet en mobieltje op tafel legde, vond het zo kortzichtig van mezelf. Door met ze in gesprek te gaan, ben ik hun kijk op de wereld beter gaan begrijpen en ondanks dat het gewoon niet past in mijn leven heb ik nog steeds af en toe contact met ze. De JG die bij mij langs zijn geweest, gaan voor zover het geloof het toelaat mee met de tijd, hebben een klein bedrijfje waarbij de zorg voor de medemens centraal staat.

Ik vind de verkopers aan de deur veel irritanter, want ookal geef ik aan dat ze voor veel zaken bij m'n vriend moeten wezen en ik dus niets beslis ze toch hun verhaaltje vervolgen om mij over te halen. Maar een sticker plakken wil m'n vriend niet, want soms krijg je dus wel echt betere deals daardoor :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:48

mirim schreef:
Maar de ene ‘ nee ‘ is de andere ‘ nee ‘ niet.
Ik bedoel : iemand kan voor nu geen tijd of interesse hebben . Of iemand kan een keus maken en nooit meer bezocht worden.
Voor degene die bij je aan de deur komt is het misschien niet helemaal in te schatten hoe de ‘nee’ bedoeld is.
Als mensen echt niet meer bezocht willen worden dan kun je dat aangeven en zal daar ook naar geluisterd worden.
Maar dan nog is een vergissing mogelijk. Er wordt van te voren aangegeven welke huizen overgeslagen dienen te worden, maar het is mij ook wel overkomen dat je zonder goed op te letten alsnog aanbelt.
Een sorry is meestal voldoende.

Dan blijft nog het regeltje van toch ieder jaar bezoeken om even te checken…en dat is voor mij toch echt een gebrek aan respect voor mijn wensen en opvattingen. Wij wonen in het buitengebied, als het daar nog niet eens lukt om te onthouden welke huizen je moet overslaan….In mijn ogen is het toch gewoon iedere keer weer ff proberen om mensen over te halen.