Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:37

Hoe Abacab zich verwoord heeft is verre van handig, daar is nagenoeg iedereen het hier wel over eens.
Maar als je het puur leest als ervaringen en niet als feiten, dan kan haar inbreng wel degelijk nuttig zijn in dit topic.
Wat ik tussen de regels door lees is dat Abacab enorm is teleurgesteld door mensen met ASS en hier behoorlijk door getekend is. Hierdoor een pantser heeft ontwikkeld om niet telkens opnieuw gekwetst te worden. Maar hierdoor zelf ook niet altijd even sociaal en handig in de omgang is.
Ieder mens is simpelweg een product van zijn opvoeding. Vooral de pittige belevenissen vormen je tot wie je bent. Ik denk dat Abacab hier een goed voorbeeld van is.

Zelf heb ik een bijzondere moeder, ik zal hier verder niet over uitweiden. Maar ik kan wel zeggen dat ik pas met haar normaal heb leren omgaan toen mijn zoon de diagnose autisme kreeg.
Mijn zoon is de reden dat ik mensen nu volledig kan accepteren zoals ze zijn, met alle plussen en minnen. Niemand heeft zichzelf gemaakt en niemand wil het gevoel hebben alleen te staan.
Leven en laten leven is mijn motto. En als je elkaar kunt helpen is dat mooi. Maar nooit ten koste van jezelf. En ik denk dat Abacab dat laatste teveel heeft gedaan.

Abacab, ik hoop dat er voor jou een balans komt in je leven. Dat je kunt houden van en dat je dat gevoel ook terug krijgt. Zonder dat je het gevoel hebt dat jij de bal moet hoog houden.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:37

@Shiloh ik heb mijn laatste post teruggelezen en je hebt gelijk, dat mag ik niet zeggen, niet netjes van me.
Mijn excuses

little_birdy
Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:29

Heb met veel interesse het topic gelezen maar schrik toch wel van de laatste paar pagina`s, ik ben het met freggle eens dat ze zich misschien niet goed heeft verwoord maar lees het inderdaad eens goed zonder het op jezelf te betrekken.
Het zijn ervaringen die voor haar een feit zijn omdat dat haar ervaringen zijn !!!
Daar kun je wel tegen gaan brullen maar het blijft zo dat het toch echt zo gegaan is ...

En wat ongelooflijk jammer dat er zo enorm op de man word gespeeld door meerdere personen dat verziekt de discussie echt heel erg...

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:30

"voor haar feit zijn". Begrijp je uberhaubt het concept van een "feit". Een feit is niet voor iedereen anders. Feiten zijn feiten.

Hoe kan ik dit in hemelsnaam niet op mezelf betrekken. Hoe? Ik denk dat sommige geen IDEE hebben wat dergelijke uitspraken met je doen. Geen flauw idee. Dus "stap er nou gewoon eens overheen". Nee. Gewoon nee. Dat kan ik gewoon écht niet. Niet op de manier waarop ze me gewoon echt grof heeft geschoffeerd en dat laatste ziet ze gewoon niet (en heel eerlijk, ik denk jij ook niet).

Het spijt me, maar ik kan daar niet aan voorbij stappen. Ze doet me met die uitspraken gewoon echt pijn, en verwacht van mij dan een volwaardige gesprekspartner te zijn en serveert vervolgens mijn eigen ervaringen ook nog eens af dat het "in mijn hoofd zit", want haar familie "denkt immers ook dat hun relatie liefdevol is". Heb je enig idee hoe erg ik zit te trillen van woede bij die uitspraken en ondertussen ontzettend hard mijn best zit te doen om respectvol te blijven?

Sorry, maar ik kan niet voor een discussie op dat onderwerp open staan zolang ze dat niet in ziet. Nogmaals. als ze de discussie anders was gestart, was het gesprek TOTAAL anders gelopen.

Ik blijf vinden dat er alsmaar gezegd word "heb nou eens respect voor haar pijn en ervaringen"... nee, want ze heeft ook geen respect voor onze pijn en onze ervaringen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:31

Ook ik vond het interessant om deze discussie te lezen, maar ik vraag me oprecht af pf deze discussie nou echt bijdraagt aan de allereerste vraag van het topic: hoe kijkt een outsider naar iemand die verteld dat hij autistisch is. In mijn opinie word er enorm op de man gespeeld en van geen van beide kanten ‘objectief’ gekeken. In hoeverre dat kan met een dergelijk onderwerp uiteraard. Daarnaast wordt er steeds gevraagd om ‘niet in hokjes te plaatsen’, maar valt me op dat dit van beide kanten gebeurd. Het komt op mij over als een gevalletje; wij tegen jullie.

Even terug naar het onderwerp. :) Zelf ben ik zowel privé als in mijn werk bekend met autisme. Juist hierin heb ik de enorme diversiteit onder de noemer ‘autisme’ leren kennen. Dat zie ik dus heel duidelijk naar voren komen in dit topic. Er zijn genoeg mensen met autisme die super functioneren in de maatschappij, met af en toe een ‘uitschieter’ omdat iets verkeerd begrepen of niet opgepikt wordt. Het is in mijn ervaring per persoon verschillend of diegene open staat voor begrip/verandering.
Als ik zo iemand ontmoet, zowel privé als in werksfeer, denk ik dat daar prima een (werk)relatie mee aan te gaan is. Ik heb geen diagnoses, maar ook ik heb het nodig om af en toe gewezen te worden op wat ik doe. Het grootste verschil zit hem (in mijn opinie!) dat het soms wat meer uitleg behoeft, om bijvoorbeeld te begrijpen waarom ik me gekwetst, aangevallen of genegeerd voel. Een heel mooi eerder genoemd voorbeeld daarvan is het door iemand heen praten. Als iemand dat heel vaak bij mij zou doen, zou ik het idee krijgen dat diegene niet geïnteresseerd is in mij. Uitleg van beide kanten daarbij is belangrijk. Maar leeftijd speelt hierbij ook een grote rol, een ouder iemand zal hier al meer mee te maken hebben gehad en het sneller begrijpen dan een kind.

Dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk mensen met autisme bestaan, die een dusdanig ernstige vorm hebben dat een goede (werk)relatie aangaan erg lastig is. Dat merk ik persoonlijk vooral in mijn werk. Deze doelgroep behoeft ook echt andere benadering en veelal dagelijkse begeleiding. Overigens gaat in mijn ervaring de diagnose autisme dan vaak samen met andere diagnoses.

Het lastigste wat ik vind van autisme, maar ook met ADHD of ADD is dat het een soort alles-in-een-noemer is geworden. Vroeger werden alleen de ergste gevallen (h)erkend, waardoor veel mensen dát als autisme herkennen. Tegenwoordig is het begrip autisme velen malen breder, dus zegt de diagnose ‘autisme’ mij veel minder. Enerzijds positief dat het herkend wordt, zodat de juiste uitleg, begeleiding, behandeling of medicatie gegeven kan worden. Vaak kan psycho-educatie al enorm helpend zijn. Anderzijds lastig, doordat het niet direct duidelijk is waar de diagnose ‘autisme’ op duid.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:36

Weetje de mensen die je kennen die zullen geen oordeel hebben. Die weten hoe je bent. En je karakter veranderd niet met die stempel.
Dan heb je autisme net als heel veel andere mensen en wat dan nog? Mensen heel dichtbij kun je dit vertellen. Maar verder zou ik het lekker voor me houden. Het voegt niks toe.

Tenzij het belangrijk is als je bijvoorbeeld iets moet doen waar je in belemmerd bent en daar hulp bij nodig hebt. Maar het is zo'n breed spectrum. En veel mensen kunnen zichzelf redden in de maatschappij dus waarom zou je iedereen moeten vertellen dat je autistisch bent.

Het lijkt wel hip om autistisch te zijn. Als je het niet hebt hoor je er niet bij.

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:47

waxmeltsenzo schreef:
Het lijkt wel hip om autistisch te zijn. Als je het niet hebt hoor je er niet bij.


Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-12-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:48

miramii schreef:
Het lastigste wat ik vind van autisme, maar ook met ADHD of ADD is dat het een soort alles-in-een-noemer is geworden. Vroeger werden alleen de ergste gevallen (h)erkend, waardoor veel mensen dát als autisme herkennen. Tegenwoordig is het begrip autisme velen malen breder, dus zegt de diagnose ‘autisme’ mij veel minder. Enerzijds positief dat het herkend wordt, zodat de juiste uitleg, begeleiding, behandeling of medicatie gegeven kan worden. Vaak kan psycho-educatie al enorm helpend zijn. Anderzijds lastig, doordat het niet direct duidelijk is waar de diagnose ‘autisme’ op duid.


Ik denk dat uiteindelijk meer zegt over de druk en eisen van een steeds sneller en veeleisender wordende samenleving, dan van een "versoepelde diagnose standaard". Steeds meer mensen lopen gewoon tegen hun grenzen aan.

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 10:53

Shiloh schreef:
miramii schreef:
Het lastigste wat ik vind van autisme, maar ook met ADHD of ADD is dat het een soort alles-in-een-noemer is geworden. Vroeger werden alleen de ergste gevallen (h)erkend, waardoor veel mensen dát als autisme herkennen. Tegenwoordig is het begrip autisme velen malen breder, dus zegt de diagnose ‘autisme’ mij veel minder. Enerzijds positief dat het herkend wordt, zodat de juiste uitleg, begeleiding, behandeling of medicatie gegeven kan worden. Vaak kan psycho-educatie al enorm helpend zijn. Anderzijds lastig, doordat het niet direct duidelijk is waar de diagnose ‘autisme’ op duid.


Ik denk dat uiteindelijk meer zegt over de druk en eisen van een steeds sneller en veeleisender wordende samenleving, dan van een "versoepelde diagnose standaard". Steeds meer mensen lopen gewoon tegen hun grenzen aan.



Dit inderdaad,
Vroeger konden de mensen met lichte autistische trekken onder de radar blijven. Tegenwoordig is de werkdruk en de druk naar perfectie zo hoog dat ook zij bezwijken. Wat erg jammer is want de druk hoeft echt niet zo hoog te zijn. Maar het lijkt tegenwoordig alleen maar te gaan over:
- hoge opleidingen
- social zijn
- status hebben
- carrière maken

En veel minder naar wat kan ik en wat wil ik. Waar voel ik mij goed bij. En niet ben ik wel goed genoeg omdat ik niet mee draai bij de hoogste doelgroep.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:20

Tsja, dat is natuurlijk oorzaak en gevolg. De eisen liggen hoger, dus meer mensen vallen ‘buiten de boot’ of vallen op bij wijze van spreken. Neemt echter niet weg dat de diagnose ‘autisme’ voor mij daardoor minder duidelijk is. Uiteraard is het anders wanneer je iemand al kent en het dan hoort.. maar als ik het in mijn werk hoor, is het niet altijd duidelijk of ik met iemand te maken krijg die prima meekomt in de maatschappij of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat maakt het voor mij dus wel lastig en maakt ook dat ik geen duidelijk beeld heb als ik hoor dat iemand autisme heeft (ofwel, dat is dus mijn persoonlijke antwoord op de vraag ;))

Daar moet ik overigens wel bij vermelden dat ik van mening ben dat iemand zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht wat hij voor diagnoses heeft. In mijn opinie ‘bewijst’ iemand zich dan juist door zijn houding en gedrag. Als diegene laat zien open te staan en zijn best te doen, ga ik anders met hem om dan wanneer hij dat niet doet. Ik vind dat persoonlijk juist heel zichtbaar, wanneer iemand ‘gewoon een schoft is’ of wanneer iemand iets niet goed begrepen/niet door heeft.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:30

{:}
Shiloh schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Het lijkt wel hip om autistisch te zijn. Als je het niet hebt hoor je er niet bij.


Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"


Daarom dat ik ook zet lijkt.
Omdat je het zo vaak hoort.
Vroeger werd er pas over autisme gesproken als iemand aardig beperkt was. Dan had je ook nog moeilijk opvoedbare daar zijn inmiddels ook al jaren andere termen als add en adhd etc voor. Voor alles is wel een naam en veel is weer een zusje of broertje van autisme en veel valt ook binnen dat spectrum. Maar het woord autisme wordt nog altijd gezien als iets raars. Terwijl als iemand zegt dat hij of zij add of borderline heeft of een andere vorm wordt er vaak al anders tegenaan gekeken. Autisme is zo ongelofelijk breed en er zijn echt veel mensen met iets in dat spectrum. Ook mensen die juist hoog opgeleid zijn en wel degelijk op hun werk goed presteren. We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:35

Ik vind de grenzen sowieso vaag bij het stellen van een diagnose. Er zijn een aantal criteria waaraan je moet voldoen, maar er lopen ook heel veel mensen rond die wel wat trekjes hebben, maar geen diagnose krijgen. Maar ook mensen die wel aan voldoende criteria voldoen, maar er veel minder 'last' van hebben dan die persoon die maar aan een paar criteria voldoet.

Ik denk dan ook dat steeds meer mensen tegen de maatschappelijke druk aanlopen en problemen krijgen, met een zonder autisme.

Wat ik overigens zelf ook merk, is dat er veel onwetendheid is mbt ass. Het oude idee leeft nog heel erg, terwijl er zoveel verschillende vormen en mogelijkheden zijn. En dat dingen zeker niet zo zwart wit zijn als altijd gedacht is.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:38

miramii schreef:
Tsja, dat is natuurlijk oorzaak en gevolg. De eisen liggen hoger, dus meer mensen vallen ‘buiten de boot’ of vallen op bij wijze van spreken. Neemt echter niet weg dat de diagnose ‘autisme’ voor mij daardoor minder duidelijk is. Uiteraard is het anders wanneer je iemand al kent en het dan hoort.. maar als ik het in mijn werk hoor, is het niet altijd duidelijk of ik met iemand te maken krijg die prima meekomt in de maatschappij of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat maakt het voor mij dus wel lastig en maakt ook dat ik geen duidelijk beeld heb als ik hoor dat iemand autisme heeft (ofwel, dat is dus mijn persoonlijke antwoord op de vraag ;))

Daar moet ik overigens wel bij vermelden dat ik van mening ben dat iemand zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht wat hij voor diagnoses heeft. In mijn opinie ‘bewijst’ iemand zich dan juist door zijn houding en gedrag. Als diegene laat zien open te staan en zijn best te doen, ga ik anders met hem om dan wanneer hij dat niet doet. Ik vind dat persoonlijk juist heel zichtbaar, wanneer iemand ‘gewoon een schoft is’ of wanneer iemand iets niet goed begrepen/niet door heeft.


Het autistisch spectrum overlapt net zo goed met het 'normale mensen' spectrum, dus er is ook geen harde scheidslijn. De graadmeter daarbij is of iemand beperkingen ervaart of heeft ervaren in zijn/haar functioneren. Het weten van de oorzaak (in dit geval dus autisme) van bepaalde problematiek kan ervoor zorgen dat je eindelijk jezelf leert begrijpen en er effectiever mee om kan gaan.

En ik denk dat het bij iedereen waarmee je samenwerkt wel goed is om te kijken waar zijn/haar behoeften, kwaliteiten en valkuilen liggen en andersom.

waxmeltsenzo schreef:
{:}
Shiloh schreef:
Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"


Daarom dat ik ook zet lijkt.
Omdat je het zo vaak hoort.
Vroeger werd er pas over autisme gesproken als iemand aardig beperkt was. Dan had je ook nog moeilijk opvoedbare daar zijn inmiddels ook al jaren andere termen als add en adhd etc voor. Voor alles is wel een naam en veel is weer een zusje of broertje van autisme en veel valt ook binnen dat spectrum. Maar het woord autisme wordt nog altijd gezien als iets raars. Terwijl als iemand zegt dat hij of zij add of borderline heeft of een andere vorm wordt er vaak al anders tegenaan gekeken. Autisme is zo ongelofelijk breed en er zijn echt veel mensen met iets in dat spectrum. Ook mensen die juist hoog opgeleid zijn en wel degelijk op hun werk goed presteren. We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet.


Omdat jij het niet erg genoeg vindt, mogen mensen met bepaalde problematiek geen hulp vinden? Dat is namelijk de voornaamste functie van zo'n label. Als er een diagnose is gesteld (dus oorzaak vastgesteld) kan er veel effectiever worden omgegaan met de oorzaak van de problematiek.

edit: Ik vind het wel degelijk een goede vraag of er niet teveel van mensen gevraagd wordt in onze maatschappij als een toenemend deel beperkingen ervaart in hun functioneren (dus ook depressies, burn-outs). Ligt de lat dan niet te hoog?
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 15-12-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:39

Shiloh schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Het lijkt wel hip om autistisch te zijn. Als je het niet hebt hoor je er niet bij.


Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"


Jammer dat je niet een dagje in onze schoenen kunt lopen. Misschien zou je dan anders denken

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:40

miramii schreef:
Tsja, dat is natuurlijk oorzaak en gevolg. De eisen liggen hoger, dus meer mensen vallen ‘buiten de boot’ of vallen op bij wijze van spreken. Neemt echter niet weg dat de diagnose ‘autisme’ voor mij daardoor minder duidelijk is. Uiteraard is het anders wanneer je iemand al kent en het dan hoort.. maar als ik het in mijn werk hoor, is het niet altijd duidelijk of ik met iemand te maken krijg die prima meekomt in de maatschappij of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat maakt het voor mij dus wel lastig en maakt ook dat ik geen duidelijk beeld heb als ik hoor dat iemand autisme heeft (ofwel, dat is dus mijn persoonlijke antwoord op de vraag ;))

Daar moet ik overigens wel bij vermelden dat ik van mening ben dat iemand zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht wat hij voor diagnoses heeft. In mijn opinie ‘bewijst’ iemand zich dan juist door zijn houding en gedrag. Als diegene laat zien open te staan en zijn best te doen, ga ik anders met hem om dan wanneer hij dat niet doet. Ik vind dat persoonlijk juist heel zichtbaar, wanneer iemand ‘gewoon een schoft is’ of wanneer iemand iets niet goed begrepen/niet door heeft.


Dat verwoord je mooi miramii.

Ik denk ook dat je er uiteindelijk vanzelf wel achter komt. Ik zeg het meestal pas als ik denk er tegenaan te gaan lopen en zeg dan ook direct dat als je me te fel of te lomp vind, dat je het tegen me zegt. Maar ik kan het ook zelf aangeven, als bepaalde grappen gewoon niet handig zijn, bijvoorbeeld.

Mijn collega's zijn nogal van de sarcastische grappen, dingen zeggen die eigenlijk niet waar zijn. Ik word steeds beter dat te herkennen, maar soms weet ik het echt niet.

Toen we een keer een discussie hadden, ontstond er een miscommunicatie (ik had het over authorisatie, maar mijn collega verwarde authorisatie met authenticatie, voor dat we daar achter waren, waren we een kwartier discussie verder en kwam ik wat fel over, al is "gepassioneerd" misschien een beter woord. Die collega vond dat helemaal niet erg overigens en de sfeer was ook niet perse vervelend. Maar ik weet wel dat dat een valkuil is van mij. Toen naderhand 1 van de andere collega's de grap maken "Je moet wel een beetje lief zijn he, voor onze Roderick".... het schoot me echt in de keel. Ik werd daar super onzeker van. Maar, het was weer eens een sarcastische grap.

Toen heb ik toch wel even aangegeven dat dat écht niet handig is. Sarcastische opmerkingen mogen best, maar liever niet over mijn gedrag/reactie op anderen. Dat ik het al moeilijk vind om sarcasme soms te herkennen, en als het dan ook nog gaat over een ander onderwerp die ik nog moeilijker vind om te herkennen en ook nog heel onzeker over ben... dat is echt niet handig. Gelukkig namen ze dat positief op en reageerde ze daar heel goed op.

Nu reageerde ik zo verschrikt en verontschuldigend, dat zij gelukkig door hadden dat ik het héél serieus opvatte, en zeiden gelijk dat het een grap was, en dat ik echt niet te fel was geweest.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-12-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:40

Siesjuh schreef:
Ik vind de grenzen sowieso vaag bij het stellen van een diagnose. Er zijn een aantal criteria waaraan je moet voldoen, maar er lopen ook heel veel mensen rond die wel wat trekjes hebben, maar geen diagnose krijgen. Maar ook mensen die wel aan voldoende criteria voldoen, maar er veel minder 'last' van hebben dan die persoon die maar aan een paar criteria voldoet.

Ik denk dan ook dat steeds meer mensen tegen de maatschappelijke druk aanlopen en problemen krijgen, met een zonder autisme.

Wat ik overigens zelf ook merk, is dat er veel onwetendheid is mbt ass. Het oude idee leeft nog heel erg, terwijl er zoveel verschillende vormen en mogelijkheden zijn. En dat dingen zeker niet zo zwart wit zijn als altijd gedacht is.


Het verschil tussen autistische trekjes hebben en autisme hebben is dat wij het niet uit kunnen zetten. Het is een heel leven anders.

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:42

waxmeltsenzo schreef:
We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet.


Komt ie weer.

Ik denk dat je het niet door hebt, maar dit is echt heel disrespectvol naar mensen met een diagnose. Daarmee zeg je in feite dat we ons aanstellen, dat onze worsteling niet echt is. Ik weet dat je dat niet bedoeld, maar zo komt het wel aan.

Ook omdat er heel veel zijn die het wél zo bedoelen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-12-17 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:43

Anoniem schreef:
Shiloh schreef:


Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"


Jammer dat je niet een dagje in onze schoenen kunt lopen. Misschien zou je dan anders denken


Heb je het nu tegen mij? of tegen waxmeltsenzo?

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:46

Kahawa schreef:
Omdat jij het niet erg genoeg vindt, mogen mensen met bepaalde problematiek geen hulp vinden? Dat is namelijk de voornaamste functie van zo'n label. Als er een diagnose is gesteld (dus oorzaak vastgesteld) kan er veel effectiever worden omgegaan met de oorzaak van de problematiek.

Buiten dat is mijn ervaring als 'buitenstaander' ook dat je zonder label (in ieder geval als kind zijnde) als lastig en vervelend gezien wordt. Ik heb met verschillende instanties te maken gehad, maar hulp vinden en krijgen zonder label is ongelooflijk moeilijk. Als je geen diagnose hebt, moet je maar gewoon normaal doen hoor. Ik snap dus ook dat zo'n diagnose als echt een opluchting kan voelen. Er wordt in sommige gevallen toch bevestigd dat je niet gek bent. En als je dan die diagnose aanpakt om te groeien, is dat alleen maar een win win situatie.

Maar het lijkt ook wel of het tegenwoordig nooit goed is, met of zonder diagnose...

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:47

Kahawa schreef:
Tsja, dat is natuurlijk oorzaak en gevolg. De eisen liggen hoger, dus meer mensen vallen ‘buiten de boot’ of vallen op bij wijze van spreken. Neemt echter niet weg dat de diagnose ‘autisme’ voor mij daardoor minder duidelijk is. Uiteraard is het anders wanneer je iemand al kent en het dan hoort.. maar als ik het in mijn werk hoor, is het niet altijd duidelijk of ik met iemand te maken krijg die prima meekomt in de maatschappij of iemand die veel begeleiding nodig heeft. Dat maakt het voor mij dus wel lastig en maakt ook dat ik geen duidelijk beeld heb als ik hoor dat iemand autisme heeft (ofwel, dat is dus mijn persoonlijke antwoord op de vraag ;))

Daar moet ik overigens wel bij vermelden dat ik van mening ben dat iemand zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht wat hij voor diagnoses heeft. In mijn opinie ‘bewijst’ iemand zich dan juist door zijn houding en gedrag. Als diegene laat zien open te staan en zijn best te doen, ga ik anders met hem om dan wanneer hij dat niet doet. Ik vind dat persoonlijk juist heel zichtbaar, wanneer iemand ‘gewoon een schoft is’ of wanneer iemand iets niet goed begrepen/niet door heeft.


Het autistisch spectrum overlapt net zo goed met het 'normale mensen' spectrum, dus er is ook geen harde scheidslijn. De graadmeter daarbij is of iemand beperkingen ervaart of heeft ervaren in zijn/haar functioneren. Het weten van de oorzaak (in dit geval dus autisme) van bepaalde problematiek kan ervoor zorgen dat je eindelijk jezelf leert begrijpen en er effectiever mee om kan gaan.

En ik denk dat het bij iedereen waarmee je samenwerkt wel goed is om te kijken waar zijn/haar behoeften, kwaliteiten en valkuilen liggen en andersom.




Daarom dat ik ook zet lijkt.
Omdat je het zo vaak hoort.
Vroeger werd er pas over autisme gesproken als iemand aardig beperkt was. Dan had je ook nog moeilijk opvoedbare daar zijn inmiddels ook al jaren andere termen als add en adhd etc voor. Voor alles is wel een naam en veel is weer een zusje of broertje van autisme en veel valt ook binnen dat spectrum. Maar het woord autisme wordt nog altijd gezien als iets raars. Terwijl als iemand zegt dat hij of zij add of borderline heeft of een andere vorm wordt er vaak al anders tegenaan gekeken. Autisme is zo ongelofelijk breed en er zijn echt veel mensen met iets in dat spectrum. Ook mensen die juist hoog opgeleid zijn en wel degelijk op hun werk goed presteren. We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet.

Omdat jij het niet erg genoeg vindt, mogen mensen met bepaalde problematiek geen hulp vinden? Dat is namelijk de voornaamste functie van zo'n label. Als er een diagnose is gesteld (dus oorzaak vastgesteld) kan er veel effectiever worden omgegaan met de oorzaak van de problematiek.

edit: Ik vind het wel degelijk een goede vraag of er niet teveel van mensen gevraagd wordt in onze maatschappij als een toenemend deel beperkingen ervaart in hun functioneren (dus ook depressies, burn-outs). Ligt de lat dan niet te hoog?


Maar waar lees jij dat dat niet mag?
Het is goed dat er hulp is. En dat mensen hulp kunnen krijgen.
Het is alleen zo jammer dat het nog altijd op één grote hoop gegooid wordt.

Edit quote verkloot.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:52

Anoniem schreef:
Het verschil tussen autistische trekjes hebben en autisme hebben is dat wij het niet uit kunnen zetten. Het is een heel leven anders.


Dat ben ik deels met je eens. Mijn moeder gaf dat altijd aan met het volgende metafoor: iedereen heeft een ‘streepjescode’, bij iedereen herken je bepaalde aspecten van diagnoses (ofwel de streepjes). De ernst en hoeveelheid van deze aspecten bepaald wat je ermee moet en of je een officiële diagnose krijgt.

Ik vond het wel een mooie beschrijving, omdat dit voor mij ook aangeeft waarom er tegenwoordig zoveel gesproken wordt over autisme. Er zijn tenslotte heel veel mensen die een of meerdere symptomen van autisme hebben.

Dat neemt niet weg dat die ‘trekjes’ (om het in jouw termen aan te geven) ook voor mensen zonder officieel gediagnostiseerde autisme erg lastig kunnen zijn. Er zijn tenslotte zat mensen die ook niet goed mee kunnen komen op sociaal gebied, zonder specifieke diagnose. Het grootste verschil is denk ik dat een diagnose vaak word gesteld, wanneer dit echt belemmerend is in je leven.

Siesjuh schreef:
Wat ik overigens zelf ook merk, is dat er veel onwetendheid is mbt ass. Het oude idee leeft nog heel erg, terwijl er zoveel verschillende vormen en mogelijkheden zijn. En dat dingen zeker niet zo zwart wit zijn als altijd gedacht is.


Mooi gezegd!

Edit: ik zie nu pas dat er vele reacties tussendoor zijn geplaatst.
Laatst bijgewerkt door miramii op 15-12-17 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:53

waxmeltsenzo schreef:
Maar waar lees jij dat dat niet mag?
Het is goed dat er hulp is. En dat mensen hulp kunnen krijgen.
Het is alleen zo jammer dat het nog altijd op één grote hoop gegooid wordt.


Ik las jouw zin als 'We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet' als een bezwaar tegen het labelen.

Terwijl ik dat op zich geen bezwaar vind als mensen erbij gebaat zijn, dus vraag me af wat dan precies je bezwaar is.

En wat bedoel je dan precies met op één hoop gooien? Dat zo'n breed begrip als autisme door bepaalde kortzichtige mensen te smal wordt geïnterpreteerd?

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:54

Anoniem schreef:
Siesjuh schreef:
Ik vind de grenzen sowieso vaag bij het stellen van een diagnose. Er zijn een aantal criteria waaraan je moet voldoen, maar er lopen ook heel veel mensen rond die wel wat trekjes hebben, maar geen diagnose krijgen. Maar ook mensen die wel aan voldoende criteria voldoen, maar er veel minder 'last' van hebben dan die persoon die maar aan een paar criteria voldoet.

Ik denk dan ook dat steeds meer mensen tegen de maatschappelijke druk aanlopen en problemen krijgen, met een zonder autisme.

Wat ik overigens zelf ook merk, is dat er veel onwetendheid is mbt ass. Het oude idee leeft nog heel erg, terwijl er zoveel verschillende vormen en mogelijkheden zijn. En dat dingen zeker niet zo zwart wit zijn als altijd gedacht is.


Het verschil tussen autistische trekjes hebben en autisme hebben is dat wij het niet uit kunnen zetten. Het is een heel leven anders.

Zo bedoelde ik het niet :D . Ik bedoelde aan een aantal criteria voldoen, maar niet voldoende om een diagnose te krijgen. Trekjes zijn natuurlijk weer anders.
Maar ook mensen die geen complete diagnose hebben, kunnen het ook niet zomaar even uitzetten denk ik.
Ik word er volgens mij niet duidelijker op :D
Ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen dat ik de grenzen vaag vind, maar dat is niet alleen bij ass, dat is bij heel veel dingen. Niet dat dat iets toevoegt hoor aan de discussie, maar ik kan snappen dat het voor een buitenstaander grijs gebied kan lijken. Maar de problematiek bij ass is natuurlijk ernstig genoeg

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:54

waxmeltsenzo schreef:
Het is alleen zo jammer dat het nog altijd op één grote hoop gegooid wordt.

Edit quote verkloot.


Dat komt omdat het zó divers is binnen ASS, dat je voor iedere persoon met ASS wel een eigen diagnose zou kunnen schrijven.

Het is ook waarom asperger/pddnos ed zijn losgelaten. In sommige gevallen was het afhankelijk van de diagnostisch therapeut welk van de diagnoses je kreeg.

Maar maakt het dan ook echt uit? Je kunt die persoon die tegen je zegt autisme te hebben toch vragen waar die wel of niet tegenaan loopt?

Als je bijvoorbeeld weet dat veel mensen met autisme liever niet zomaar aangeraakt worden. Dan kun je toch vragen "vind je het vervelend als ik je aanraak?". Simpel zat.

Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen issue mee om aangeraakt te worden, maar vind het ook totaal niet erg als je zoiets aan me vraagt.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:56

Een diagnose kan ook heel veel dingen op zijn plaats zetten voor velen is de diagnose dan ook echt fijn. De ene vorm is de andere niet het is alleen zo jammer dat met het woord autisme alles op de grote hoop gegooid wordt. Er zijn echt heel veel mensen die iets hebben in het spectrum. Moeten die maar allemaal thuis gaan zitten? Of moeten die gewoon de kans krijgen om te doen waar ze wel goed in zijn? Er zijn zelfs artsen met een stoornis binnen het spectrum.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 15-12-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt