De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarryPlopper

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:29

Op de motor afremmen is ook nog eens brandstof besparend. Op een motorfiets rem je sowieso sneller af op de motor

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:14

Liesje1611 schreef:
xLes schreef:
Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?

Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto. :n

Als je zo hard schrikt als er voor jou iemand remt, dan wil dat zeggen dat je te weinig afstand houdt of te hard rijdt, of heel snel schrikt.
Als het al zo'n schrikreactie veroorzaakt als die voor jou remt, en dus via de remlichten laat zien wat hij doet, dan is het maar goed dat die remlichten er waren, anders had je het misschien te laat gemerkt. Op de motor remmen wanneer er iemand dicht achter jou rijdt is gevaarlijk (zie boven :) ). Met een hybride geldt dit nog meer, omdat die harder op de motor afremmen.
In het algemeen schrik ik ervan hoeveel mensen er gestresseerd rondrijden (in dit topic, in het echt valt dat gelukkig veel beter mee). Al de voorbeelden van 'onverwachte' gebeurtenissen die gegeven worden zijn heel normale, voorspelbare dingen, die je met een beetje opletten en een beetje ervaring gemakkelijk ziet aankomen. In het verkeer ben je niet alleen. Als het goed is, is het verkeer een samenwerking tussen een heleboel mensen, die met elkaar communiceren en zich aan elkaar aanpassen. Maar als iemand zijn manier van rijden niet aanpast aan de rest van het verkeer, dan verstoort dat de soepele gang van zaken. Je ziet dat heel duidelijk in het weekend, wanneer er meer onervaren chauffeurs op de weg zijn dat het verkeer veel minder vlot verloopt dan in de week.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:28

Citaat:
Nou er zijn echt wel weersomstandigheden waar het bloedje link is om gewoon 120 te rijden, of zelfs 50 binnen de bebouwde kom. Zo slecht op de wegen kan het wel degelijk zijn. Zo heb ik wel eens mist gehad die zo dicht was dat je nog geen 20 meter voor je zag. Dan is het gewoon snelheid terug naar 60, je richten op de achterlichten van je voorganger en op hoop van zegen langzaam door akkeren.

Zelfde trouwens met extreem heftige regen. Regen die je ruitenwissers gewoon écht niet aankonden. Je ziet gewoon geen steek, plus de kans op aquaplaning is dan zeer reeel. Dan is het hetzelfde verhaal. Terug naar 60-70, richten op de lampen van je voorganger en voorzichtig verder. Ik kan dan mensen die met 120 langs sjezen in hun dikke SUV of BMW echt helemaal verrot schelden. Bloed link is het. Als het zo extreem is heb je je snelheid aan te passen.

Mag duidelijk zijn dat ik het niet heb over een gewone regenbui of mistbankje.

Ik ben laatst met 25km over de A6 gekropen met alarmlichten aan. Dit was inderdaad een regenhoosbui waarbij absoluut geen zicht meer was, lijnen waren niet meer zichtbaar, ruitenwissers op vol en niks zien. 90% van de andere auto's kroop ook zo voort richting parkeerplaats. Maar uiteraard waren er ook de enkele die kennelijk over superior auto's en zicht als wel lef beschikten die met zeer groot snelheids verschil voort raasden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:14

Het is gewoon belangrijk om met het verkeer mee te gaan. Natuurlijk pas je aan maar er zijn zoveel mensen die met een beetje gladheid of een paar spatten regen gelijk niet meer door rijden.. die vind ik levensgevaarlijk.
Of mensen die bij een beetje mist gelijk hun mistlicht aanzetten...
Oh en dan heb je ook nog van die heldere lichten die bij mist hun groot licht aanzetten :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:24

xLes schreef:
Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?

Het heeft mij ook altijd gestoord, maar nu ben ik 1 van die remmers geworden. Met een simpele reden: Niet alle auto's remmen nog lekker op de motor. Moderne hybrides (zoals mijn Volvo) zijn a) automaten en b) erop gemaakt om zo weinig mogelijk weerstand te creeeren als je ze laat rollen. 100-0 d.m.v. uitrollen kan zomaar 0,5-1 kilometer duren. Dan kom ik een beetje plaats te kort....dus ik moet wel remmen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:31

Ben ik dan de enige die die remlichten juist wel prettig vind. Zeker in de drukke spits.

En dan heb ik het niet over mensen die veel te dicht op elkaar zitten en gaan zitten douwen en dan om de twee seconde op hun rem moeten. Daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan, houd gewoon wat afstand, zo moeilijk is dat niet en dan is er ook ruimte zat om op je motor wat in te houden, ook in een hybride (of op de cruisecontrol knopjes).

Maar als ik een file in rijd, of niet eens perse een file, maar de snelheid wel écht flink terug gaat naar 60 of 70 of zo, ben ik heel blij met mensen voor mij die gewoon remmen. Dan zie je tenminste dat er iets aan de hand is. Ondanks dat het dan voor mezelf nog niet nodig is om al flink in de ankers te gaan, licht ik mijn remlicht dan ook vaak wel even op. Om aan degene achter mij aan te geven dat er geremd wordt. Zeker als de matrixborden nog niks aangeven.

Alleen als het voor mij vol in de ankers gaat, zet ik mijn knipperlichten erbij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:31

Ik vind remlichten ook fijn met vooruit anticiperen, op de A12 van Utrecht naar Gouda heb je flink goed zicht ook op de verte op de snelweg. Dan kan je al heel goed zien dat er in de verte dus ergens hard voor geremd wordt en daar rekening mee houden gezien je dat gegarandeerd merkt als een soort 'harmonica'.

Als er genoeg ruimte is rol ik wel altijd uit, maar vaak zat als ik dat doe dat er iemand tussen duikt en ik alsnog moet remmen :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:32

Vroeger toen ik auto reed gaf ik gewoon een seintje als ik in een file kwam. Bijvoorbeeld heel even mijn waarschuwingslichten even aan en uit te zetten.
Waar ik me zelf aan kan irriteren is het feit dat fietsers gewoon overal schijt aan hebben. Werd gister als voetganger bijna van m'n sokken gereden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:02

Shiloh schreef:
Ben ik dan de enige die die remlichten juist wel prettig vind. Zeker in de drukke spits.

Absoluut, ik zie graag remlichten in drukte of een file. Ik tik zelf ook altijd even mijn remmen aan, ook als het niet echt nodig is, ik wil gewoon zorgen dat mijn achterban ook ziet dat ik afrem of stil (ga) sta(an).

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:06

Sclimpre schreef:
Liesje1611 schreef:

Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.

Als je zo hard schrikt als er voor jou iemand remt, dan wil dat zeggen dat je te weinig afstand houdt of te hard rijdt, of heel snel schrikt.
Als het al zo'n schrikreactie veroorzaakt als die voor jou remt, en dus via de remlichten laat zien wat hij doet, dan is het maar goed dat die remlichten er waren, anders had je het misschien te laat gemerkt. Op de motor remmen wanneer er iemand dicht achter jou rijdt is gevaarlijk (zie boven :) ). Met een hybride geldt dit nog meer, omdat die harder op de motor afremmen.
In het algemeen schrik ik ervan hoeveel mensen er gestresseerd rondrijden (in dit topic, in het echt valt dat gelukkig veel beter mee). Al de voorbeelden van 'onverwachte' gebeurtenissen die gegeven worden zijn heel normale, voorspelbare dingen, die je met een beetje opletten en een beetje ervaring gemakkelijk ziet aankomen. In het verkeer ben je niet alleen. Als het goed is, is het verkeer een samenwerking tussen een heleboel mensen, die met elkaar communiceren en zich aan elkaar aanpassen. Maar als iemand zijn manier van rijden niet aanpast aan de rest van het verkeer, dan verstoort dat de soepele gang van zaken. Je ziet dat heel duidelijk in het weekend, wanneer er meer onervaren chauffeurs op de weg zijn dat het verkeer veel minder vlot verloopt dan in de week.

Nou nee hoor, er was zeker 100 meter afstand, maar het was wel pikkedonker op een onverlichte snelweg ergens tussen wageningen en Arnhem. En als je dan keihard op de rem trapt, dan denk ik inderdaad dat er iets aan de hand is, een ree op de weg of wat dan ook. Niet omdat er 20 druppels op je ruit vallen. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:54

Sclimpre schreef:
Liesje1611 schreef:

Grappig. Ik zie juist de meer ervaren chauffeurs de wegsituatie minder soepel maken. Die zakenmannen die tijdens een opkomende file blijven wisselen van baan bv. Of gewoon overal links en rechts inhalen. De man of vrouw van middelbare leeftijd die lekker op de middenbaan blijft cruisen of de oudere die geen 100/120 meer durft maar wel gaat inhalen.

Dus de verkeersstroom soepel houden? Dat doen de ervaren rijders net zo min als de onervaren rijders ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:17

Dan moet je eens op een zondagavond van aan de zee terug richting binnenland rijden. Dan heb je pas slalomrijders en middenvakrijders. En op maandag dezelfde weg nemen. Even druk maar een wereld van verschil.
En neem vrachtwagenchauffeurs. Er zitten dwarskoppen tussen, maar de meeste zijn best vriendelijk en zullen met een lichtsignaal aanduiden wanneer je veilig kan invoegen. En als jij hen helpt bedanken ze (bijna) altijd met de richtingaanwijzers. Beetje over en weer helpen en dan lukt het wel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:26

Sclimpre schreef:
Dan moet je eens op een zondagavond van aan de zee terug richting binnenland rijden. Dan heb je pas slalomrijders en middenvakrijders. En op maandag dezelfde weg nemen. Even druk maar een wereld van verschil.
En neem vrachtwagenchauffeurs. Er zitten dwarskoppen tussen, maar de meeste zijn best vriendelijk en zullen met een lichtsignaal aanduiden wanneer je veilig kan invoegen. En als jij hen helpt bedanken ze (bijna) altijd met de richtingaanwijzers. Beetje over en weer helpen en dan lukt het wel.

Ja hoor dat zie ik vaak.. maar dat zijn nooit de onervaren bestuurders maar juist de middelbare/ oudere bestuurders die gewoon niet opletten...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:40

Marjoow schreef:
Sclimpre schreef:

Ja hoor dat zie ik vaak.. maar dat zijn nooit de onervaren bestuurders maar juist de middelbare/ oudere bestuurders die gewoon niet opletten...

Ervaring is toch iets heel anders dan leeftijd? Met ervaren chauffeurs bedoel ik de mensen die (meestal voor hun werk) veel kms doen, op veel verschillende plaatsen en soms nog met verschillende voertuigen. Een 30-jarige vrachtwagenchauffeur kan best meer ervaring hebben dan iemand van 80 die 5000km/jaar rijdt en dan nog meestal op bekende wegen. Misschien is het beter om geroutineerd te zeggen ipv ervaren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:43

Sclimpre schreef:
Marjoow schreef:
Sclimpre schreef:

Ervaring is toch iets heel anders dan leeftijd? Met ervaren chauffeurs bedoel ik de mensen die (meestal voor hun werk) veel kms doen, op veel verschillende plaatsen en soms nog met verschillende voertuigen. Een 30-jarige vrachtwagenchauffeur kan best meer ervaring hebben dan iemand van 80 die 5000km/jaar rijdt en dan nog meestal op bekende wegen. Misschien is het beter om geroutineerd te zeggen ipv ervaren.

Dan nog, de zakenmannen zijn naar mijn mening de grootste aso's op de weg die écht niet nadenken over de verkeersstroming.
Leeftijd zegt wel degelijk wat over ervaring. Over het algemeen kun je stellen dat iemand van 40 meer ervaring heeft op de weg dan iemand van 23.

Dus hoe je het ook went of keert, ik ben het absoluut niet met je eens aangezien ik het echt anders zie en tegenkom op de weg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:41

Zakenmannen schaar ik niet onder chauffeurs die noemen we hier hersenloze ;)

Ze heeft gewoon gelijk met wat ze probeerd te zeggen.
Het is een wereld van verschil welk tijdstip je op de weg zit en of mensen zich aanpassen of niet ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:49

little_birdy schreef:

Ze heeft gewoon gelijk met wat ze probeerd te zeggen.
Het is een wereld van verschil welk tijdstip je op de weg zit en of mensen zich aanpassen of niet ;)

Dat heeft imo niets met de ervarenheid/leeftijd te maken. Ik ervaar het gewoon heel anders op de weg.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:04

Ik reed net op een onverlichte weg. Met dit weer, donker, mist en zeikregen tegelijk, waardoor je niks ziet. Kom ik serieus iemand tegen zonder verlichting :oo heb wel even lichtsignalen gegeven maar dacht echt van jeetje die is ook niet goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:04

Iedereen doet wel eens iets doms.
Met heel veel mensen tegelijk doet er altijd wel iemand iets wat niet zo handig was.
Vorige week zag ik een auto van links komen waarvan ik al zag dat hij zoekende was. Ik remde dus maar vast wat.
Hij sorteerde vervolgens aan de verkeerde kant voor (tegen rijrichting) en sloeg af terwijl ik van rechts kwam.
Ik heb wel even gedacht: oei niet handig.
Maar om daar nou adreneline aan te verspillen......

Ik ben geloof ik maar 1x echt woedend geweest toen bij een hagelbui ineens heel veel dure auto's op de snelweg (!) onder een viaduct stil gingen staan :x
Echt levenslink.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:06

Ik reed op een eenbaansweg (spits), aka treintje-rijden, met op invoegstrook ook een aantal invoegers. Dus ik laat gas los om ruimte te creëeren voor invoegers. Gaat de voorste invoeger remmen. Kriegels, geef gas!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:23

Snorlex schreef:
Ik reed op een eenbaansweg (spits), aka treintje-rijden, met op invoegstrook ook een aantal invoegers. Dus ik laat gas los om ruimte te creëeren voor invoegers. Gaat de voorste invoeger remmen. Kriegels, geef gas!

Dat soort dingen zijn gewoon misverstandjes. Niet zeker zijn of degene wel of geen ruimte laat. Dat gebeurd gewoon. Omgekeerd lijkt ook wel eens iemand ruimte te geven maar gaat vervolgens heel aggressief plakken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:49

Waren ook oudere mensen. En snap het ook, maar ze voelde zich duidelijk niet zeker in het verkeer, of althans in de situatie. En dat onzeker zijn maakt de situatie "gevaarlijker" dan nodig.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:18

Cowboy55 schreef:
xLes schreef:

Het heeft mij ook altijd gestoord, maar nu ben ik 1 van die remmers geworden. Met een simpele reden: Niet alle auto's remmen nog lekker op de motor. Moderne hybrides (zoals mijn Volvo) zijn a) automaten en b) erop gemaakt om zo weinig mogelijk weerstand te creeeren als je ze laat rollen. 100-0 d.m.v. uitrollen kan zomaar 0,5-1 kilometer duren. Dan kom ik een beetje plaats te kort....dus ik moet wel remmen.

Als jij van 100 naar 0 gaat zonder remmen in max een km zou ik maar eens naar de garage gaan :(:) als ik m'n auto uit laat rollen vertraag ik van 80 naar 50 :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:55

Rintah schreef:
Cowboy55 schreef:

Als jij van 100 naar 0 gaat zonder remmen in max een km zou ik maar eens naar de garage gaan :(:) als ik m'n auto uit laat rollen vertraag ik van 80 naar 50 :+

_O- Super! Dan heb je het praktische perpetuum mobile ontdekt! _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:57

little_birdy schreef:

Grappig! Zo noemen we hier mensen die generalisaties op de wereld loslaten....