Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liesje1611 schreef:xLes schreef:Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?
Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto.
Citaat:Nou er zijn echt wel weersomstandigheden waar het bloedje link is om gewoon 120 te rijden, of zelfs 50 binnen de bebouwde kom. Zo slecht op de wegen kan het wel degelijk zijn. Zo heb ik wel eens mist gehad die zo dicht was dat je nog geen 20 meter voor je zag. Dan is het gewoon snelheid terug naar 60, je richten op de achterlichten van je voorganger en op hoop van zegen langzaam door akkeren.
Zelfde trouwens met extreem heftige regen. Regen die je ruitenwissers gewoon écht niet aankonden. Je ziet gewoon geen steek, plus de kans op aquaplaning is dan zeer reeel. Dan is het hetzelfde verhaal. Terug naar 60-70, richten op de lampen van je voorganger en voorzichtig verder. Ik kan dan mensen die met 120 langs sjezen in hun dikke SUV of BMW echt helemaal verrot schelden. Bloed link is het. Als het zo extreem is heb je je snelheid aan te passen.
Mag duidelijk zijn dat ik het niet heb over een gewone regenbui of mistbankje.
xLes schreef:Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?
Shiloh schreef:Ben ik dan de enige die die remlichten juist wel prettig vind. Zeker in de drukke spits.
Sclimpre schreef:Liesje1611 schreef:
Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto.
Als je zo hard schrikt als er voor jou iemand remt, dan wil dat zeggen dat je te weinig afstand houdt of te hard rijdt, of heel snel schrikt.
Als het al zo'n schrikreactie veroorzaakt als die voor jou remt, en dus via de remlichten laat zien wat hij doet, dan is het maar goed dat die remlichten er waren, anders had je het misschien te laat gemerkt. Op de motor remmen wanneer er iemand dicht achter jou rijdt is gevaarlijk (zie boven). Met een hybride geldt dit nog meer, omdat die harder op de motor afremmen.
In het algemeen schrik ik ervan hoeveel mensen er gestresseerd rondrijden (in dit topic, in het echt valt dat gelukkig veel beter mee). Al de voorbeelden van 'onverwachte' gebeurtenissen die gegeven worden zijn heel normale, voorspelbare dingen, die je met een beetje opletten en een beetje ervaring gemakkelijk ziet aankomen. In het verkeer ben je niet alleen. Als het goed is, is het verkeer een samenwerking tussen een heleboel mensen, die met elkaar communiceren en zich aan elkaar aanpassen. Maar als iemand zijn manier van rijden niet aanpast aan de rest van het verkeer, dan verstoort dat de soepele gang van zaken. Je ziet dat heel duidelijk in het weekend, wanneer er meer onervaren chauffeurs op de weg zijn dat het verkeer veel minder vlot verloopt dan in de week.
Sclimpre schreef:Liesje1611 schreef:Op de motor remmen is zo veel fijner, indien mogelijk natuurlijk.
Maar echt, ik zag ineens 10 seconden voor me een remlicht, auto kwam (veel!!) dichterbij, dus ik denk "oliebol, er is iets aan de hand", ga ook vol op de rem, persoon achter mij precies hetzelfde..
En dat is er gewoon niks aan de hand behalve wat water dat uit de lucht komt vallen.
Nou dan zit ik toch écht tierend in de auto.
Als je zo hard schrikt als er voor jou iemand remt, dan wil dat zeggen dat je te weinig afstand houdt of te hard rijdt, of heel snel schrikt.
Als het al zo'n schrikreactie veroorzaakt als die voor jou remt, en dus via de remlichten laat zien wat hij doet, dan is het maar goed dat die remlichten er waren, anders had je het misschien te laat gemerkt. Op de motor remmen wanneer er iemand dicht achter jou rijdt is gevaarlijk (zie boven). Met een hybride geldt dit nog meer, omdat die harder op de motor afremmen.
In het algemeen schrik ik ervan hoeveel mensen er gestresseerd rondrijden (in dit topic, in het echt valt dat gelukkig veel beter mee). Al de voorbeelden van 'onverwachte' gebeurtenissen die gegeven worden zijn heel normale, voorspelbare dingen, die je met een beetje opletten en een beetje ervaring gemakkelijk ziet aankomen. In het verkeer ben je niet alleen. Als het goed is, is het verkeer een samenwerking tussen een heleboel mensen, die met elkaar communiceren en zich aan elkaar aanpassen. Maar als iemand zijn manier van rijden niet aanpast aan de rest van het verkeer, dan verstoort dat de soepele gang van zaken. Je ziet dat heel duidelijk in het weekend, wanneer er meer onervaren chauffeurs op de weg zijn dat het verkeer veel minder vlot verloopt dan in de week.
Sclimpre schreef:Dan moet je eens op een zondagavond van aan de zee terug richting binnenland rijden. Dan heb je pas slalomrijders en middenvakrijders. En op maandag dezelfde weg nemen. Even druk maar een wereld van verschil.
En neem vrachtwagenchauffeurs. Er zitten dwarskoppen tussen, maar de meeste zijn best vriendelijk en zullen met een lichtsignaal aanduiden wanneer je veilig kan invoegen. En als jij hen helpt bedanken ze (bijna) altijd met de richtingaanwijzers. Beetje over en weer helpen en dan lukt het wel.
Marjoow schreef:Sclimpre schreef:Dan moet je eens op een zondagavond van aan de zee terug richting binnenland rijden. Dan heb je pas slalomrijders en middenvakrijders. En op maandag dezelfde weg nemen. Even druk maar een wereld van verschil.
En neem vrachtwagenchauffeurs. Er zitten dwarskoppen tussen, maar de meeste zijn best vriendelijk en zullen met een lichtsignaal aanduiden wanneer je veilig kan invoegen. En als jij hen helpt bedanken ze (bijna) altijd met de richtingaanwijzers. Beetje over en weer helpen en dan lukt het wel.
Ja hoor dat zie ik vaak.. maar dat zijn nooit de onervaren bestuurders maar juist de middelbare/ oudere bestuurders die gewoon niet opletten...
Sclimpre schreef:Marjoow schreef:Sclimpre schreef:Dan moet je eens op een zondagavond van aan de zee terug richting binnenland rijden. Dan heb je pas slalomrijders en middenvakrijders. En op maandag dezelfde weg nemen. Even druk maar een wereld van verschil.
En neem vrachtwagenchauffeurs. Er zitten dwarskoppen tussen, maar de meeste zijn best vriendelijk en zullen met een lichtsignaal aanduiden wanneer je veilig kan invoegen. En als jij hen helpt bedanken ze (bijna) altijd met de richtingaanwijzers. Beetje over en weer helpen en dan lukt het wel.
Ja hoor dat zie ik vaak.. maar dat zijn nooit de onervaren bestuurders maar juist de middelbare/ oudere bestuurders die gewoon niet opletten...
Ervaring is toch iets heel anders dan leeftijd? Met ervaren chauffeurs bedoel ik de mensen die (meestal voor hun werk) veel kms doen, op veel verschillende plaatsen en soms nog met verschillende voertuigen. Een 30-jarige vrachtwagenchauffeur kan best meer ervaring hebben dan iemand van 80 die 5000km/jaar rijdt en dan nog meestal op bekende wegen. Misschien is het beter om geroutineerd te zeggen ipv ervaren.
little_birdy schreef:Zakenmannen schaar ik niet onder chauffeurs die noemen we hier hersenloze![]()
Ze heeft gewoon gelijk met wat ze probeerd te zeggen.
Het is een wereld van verschil welk tijdstip je op de weg zit en of mensen zich aanpassen of niet
Snorlex schreef:Ik reed op een eenbaansweg (spits), aka treintje-rijden, met op invoegstrook ook een aantal invoegers. Dus ik laat gas los om ruimte te creëeren voor invoegers. Gaat de voorste invoeger remmen. Kriegels, geef gas!
Cowboy55 schreef:xLes schreef:Onbegrijpelijk... Trouwens nog gevaarlijk ook als het hard regent, leert er nu werkelijk niemand meer op de motor te remmen?
Het heeft mij ook altijd gestoord, maar nu ben ik 1 van die remmers geworden. Met een simpele reden: Niet alle auto's remmen nog lekker op de motor. Moderne hybrides (zoals mijn Volvo) zijn a) automaten en b) erop gemaakt om zo weinig mogelijk weerstand te creeeren als je ze laat rollen. 100-0 d.m.v. uitrollen kan zomaar 0,5-1 kilometer duren. Dan kom ik een beetje plaats te kort....dus ik moet wel remmen.
Rintah schreef:Cowboy55 schreef:
Het heeft mij ook altijd gestoord, maar nu ben ik 1 van die remmers geworden. Met een simpele reden: Niet alle auto's remmen nog lekker op de motor. Moderne hybrides (zoals mijn Volvo) zijn a) automaten en b) erop gemaakt om zo weinig mogelijk weerstand te creeeren als je ze laat rollen. 100-0 d.m.v. uitrollen kan zomaar 0,5-1 kilometer duren. Dan kom ik een beetje plaats te kort....dus ik moet wel remmen.
Als jij van 100 naar 0 gaat zonder remmen in max een km zou ik maar eens naar de garage gaanals ik m'n auto uit laat rollen vertraag ik van 80 naar 50