Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
litilaura schreef:Dank je wel Litilaura.Welkom wat een leuke uitgebreide toevoeging aan dit topic erg leuk om te lezen wat er van 'grote kinderen' terrecht is gekomen.
pmarena schreef:Waar staat dat CB voor pmarena?Een antroposofisch CB
pmarena schreef:Toen mijn dochter van school was werd ik benaderd door de dagelijkse leiding met vragen. Toen pas bleek, toen ik over het speelruimte van de school liep en allerlei dingetjes aanwees waaruit bleek hoe mijn dochter gepest werd (vanwege teksten fiets ..... etc), dat de zeer geschokte man helemaal nergens vanaf wist. Terwijl wij als ouders de indruk hadden dat de juffrouw dit verhaal gewoon gedeeld had met de andere leerkrachtenWel erg jammer van het pesten zeg...vinden jullie dat de school dat beter had kunnen begeleiden...?
pmarena schreef:Zoals ik het begrepen heb indertijd. De Vrije School is er voorstander van dat kinderen zolang mogelijk spelen en niet te vroeg cognitief aangesproken worden. Dat betekent dat de kleuterschool nog steeds een aparte afdeling is en kinderen er mogen spelen en er in principe niet geleerd wordt. In de laagste klassen leren de kinderen mondjes maat en anders als op andere scholen. Veel gaat er middels spel, klappen op ritme, liedjes zingen, veel in de natuur zijn etc. etc. Tevens wordt er veel aandacht besteed aan spel, creativiteit, kunstzinnigheid, geschiedenis, cultuur, toneel naast het leren. Het programma is dus heel omvattend. Dat betekent wel dat als je tweede of derde (groep 4 of 5)klas regulier test op taal en rekenen dat ze gewoon echt achter lopen vergeleken met de kinderen van de dorpsschool. Naarmate de kinderen hoger komen lopen ze de cognitieve achterstand vergeleken met regulier lesmateriaal weer langzaam maar zeker in. Daar staat tegenover dat Vrije School kinderen heel veel weten over de Romeinen, Grieken, Kalevala, Jodendom, geschiedenis, natuur, landbouw, zelf instrumenten maken, eigen speelhuisje maken, muziek etc etc. Het zevende jaar is dus nodig om de kinderen cognitief goed aan te laten sluiten op de reguliere middelbare scholen en is nodig om die enorme hoeveelheid aan extra kennis tot hun te laten nemen. Het idee hierachter is dat het brein van kinderen pas op latere leeftijd in staat is om abstractere vormen van leren tot zich te nemen. Dus als je kennis wil vergelijken en niveaus van kinderen dan zou je reguliere eind zesde klassers (groep 8) moeten vergelijken met eind zevende klassers Vrije School.Dat 7e jaar, hoe zit dat?
Keet schreef:Aaaach so. Dank je. Wij zijn dus nooit naar het consultatie bureau geweest maar hebben alle checks bij onze antroposofische huisarts gedaan. Was altijd fijn en leuk.CB staat voor consultatiebureau of consternatiebureau zoals het bij ons heet
Lillith24 schreef:Toen mij kinderen op de Vrije School zaten was er geen cito toets. Volgens mij als de kinderen tot en met klas 7 doen is er geen probleem met de aansluiting.Hoe is de transitie van vrij basis onderwijs naar regulier voortgezet onderwijs? Hoe staat het met bijvoorbeeld de cito toets (die is toch verplicht?)?
pmarena schreef:Ik vond het pestjaar veel zwaarder en het meisje had geen zin in de bijlessen, maar deed het wel en met goed resultaat. Ik heb dat allemaal niet als heel zwaar ervaren overtuigd dat ik was dat dit allemaal wel goed zou komen.Zo Pien, dat zal dan wel erg aanpoten geweest zijn voor dochter, die brugklas... klinkt behoorlijk pittig voor zo'n meiske! Of hebben jullie dat niet zo zwaar ervaren? Wat eeuwig zonde van dat niet goed aangepakte pesten zeg