Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:00

Ik ben ook niet zo groot, misschien is die ergobaby gewoon te lang voor mij. Ik kan dat niet aaniassen zodat de band hoger komt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:03

Dragen met de ergo baby vond ik ook niet fijn.

Mai tai bevalt beter, al vind ik het snel zwaar worden bij mijn schouders. En mijn kleintje wil nu ook niet graag omdat hij nog weinig kan zien haha. Straks is hij natuurlijk nog zwaarder dus ben benieuwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:04

Met de doek zit je baby hoger. Ik ben 1.68 en hij kwam in het begin bij lange na niet bij mijn heupen in de buurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:09

Wij zijn op een boerderij in de bergen van andalucia gaan wonen om dichter bij de grond, de natuur en zo ecologisch verantwoord mogelijk invulling te geven aan onze kinderwens.

Ging dat even anders.
Ok, zwanger dus stap 1. ging goed.
Perfecte zwangerschap, ook goed.
Toen keizersnede in het ziekenhuis wegens stuitligging.
Vervolgens niet genoeg voedingswaarde in de moedermelk.

Wel natuurlijk ritme aangehouden. Aangegeven door de zon namelijk.
Sliep vanaf het begin heerlijk door dus hoppa in eigen kribbe in eigen kamer met de deur open.
We moesten er niet aan denken dat ONZE natuurlijk behoefte/ritmes door een baby in bed bepaald zouden zijn.

Luiers uitwassen is leuk idee, maar als het water schaars is wordt dat wat minder praktisch.
Hoewel we zoveel mogelijk het water hergebruiken is dat met luiers geen optie.
Kortom wederom een compromis met de praktische levensomstandigheden: Zo´n elektrische hondenhalsband gekocht en hij was fluks zindelijk :+
Nee serieus, dat was best creatief improviseren want we wilden EN water sparen EN geen luierberg afval produceren.

Bekken/heupen van moeder stonden rondzeulen niet toe dus dat deed ik zoveel dat kon. Niets klikken noch knopen maar een doorlopende ´lap´; breder onderaan, smaller over mijn schouder. Best makkelijk.
Wat later overal mee naartoe gezeuld in MaxiCosi, buikzak, zelfs rugzak!

Scholing tja, is hier niet zo makkelijk om toestemming voor thuisscholing te krijgen dus ook dat werd een compromis. Wel naar school maar veel extra thuis bij-/omscholen.

Maar goed verder veel ecologisch verantwoord eigen voer geteelt en gefokt en het is nu een kerngezonde, heerlijk vrije, knul van 15.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:28

Wij zijn de stad uitverhuist in mijn 8e maand.
In de tuin hebben we groente, fruit, kruiden (en konijnen). Ik vind het geweldig hoe ze nu met 3 jaar zich heel bewonderend uitspreekt over bloemen, aan kruiden ruikt en proeft maar nooit zelf zomaar wat in haar mond stopt. Ze weet dat bramen pas lekker zijn als ze zwart zijn en frambozen als ze rood zijn.
Ook zijn dieren geen speelgoed maar willen wel graag geaaid worden mits ze zelf naar je toekomen. Een mier is ook een beestje en daar moet je niet op duwen want dan krijgt hij hoofdpijn
De mooiste dieren zijn koeien :D

In de stad hadden we die verbinding met de natuur nooit zo kunnen omzetten denk ik.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:17

Dat respect voor dieren en de natuur krijgen ze hier ook dagelijks mee. Heerlijk zoals ze over het erf struinen en vanalles ontdekken. En inderdaad leren wanneer vruchten rijp zijn om te eten en dat niet alle bessen eetbaar zijn. Snappen wanneer een dier wel geaaid wil worden en wanneer niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:19

Ik hou ook van opvoeden met respect voor de natuur en weten waar je eten vandaan komt.
Sommige kinderen weten amper dat vlees van dode dieren is en dat melk en eieren niet gemaakt worden in een fabriek :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:28

Hier heet dood nog 'kapot'.
De poesjes vind ze niet lief als ze een vogel kapot gemaakt hebben.
Ik heb laatst een prachtige dode vlinder meegenomen.
Wat doet het grut: gooit hem in de lucht, ziet hem neervallen en zegt doodleuk "ojee, kapot", pakt hem op en gooit hem in de vuilnisbak _O-
Zit je dan met je goede bedoeling.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:07

Ja het is prachtig om kinderen dingen te zien ontdekken!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:27

Hier ook veel aandacht voor natuur.
Hebben huisdieren en veel meer naar de paarden.
En regelmatig mee met papa de kassen in. Kijken hoe alles groeit, hoe de hommels bestuiven, etc.
Hopen ook echt dat ze later in de tuin wil werken.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:50

Waauw wat verschillende verhalen over de ringsling. Ik zal die andere doek ook opzoeken.
Het rugknopen ging vrij soepel maar mn zoontje vond het ook allemaal prima. Dus dat scheelt inderdaad een hoop. Alleen nog even oefenen met wat de juiste hoogte is. Dat is inderdaad een trucje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:04

Bij mij bleef het maar uitzakken op de rug. Dan deed ik hem op een gegeven moment expres al gevoelsmatig veels te strak knopen in de hoop dat het dan een beetje bleef zitten maar gaandeweg zag ik dat koppie weg zakken achter mijn schouders -O-

En sowieso die wikkel omhoog kreeg ik gewoon niet voor elkaar, ik zal dan wel Tyrannosaurus Rex armpjes hebben ofzo maar ik kan er gewoon niet bij -O-

De Manduca draagde heerlijk, de Tula Toddler die ik nu heb is wel wennen, die heeft sluitingen die veel minder handig zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:29

Een kindje zit hoog genoeg op je rug als de doekbanen vanaf jouw schouders horizontaal naar achteren lopen. Als ze schuin naar benden lopen zit je kindje net iets te laag en dan gaat het ook meer hangen en voelt het zwaarder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:08

Wat een leuk topic. Misschien dat jullie iets hebben aan mijn ervaringen met daarbij feedback van mijn kinderen. Ik doe het dus per kind. In onze vriendenkring gingen de kinderen naar de Montesori school, vrije school en dorpsscholen. Alle kinderen die ik ken van mijn vrienden zijn zeer goed terecht gekomen en fijne volwassen mensen geworden. Er zijn dus veel wegen naar Rome :)) en die verschillen van keuzes vonden wij juist interessant zonder dat vriendschappen daar aan verloren gingen.

Oudste dochter nu 31 jaar
Toevallig kwamen we terecht met haar in een antroposofische artsen praktijk. Wij wisten daar niets van. Wel was ik vanuit mij zelf bezig met milieu en natuur. Zij heeft 9 maanden borstvoeding gehad en toen ik ging werken besloten om haar in ons huis op te laten vangen door oppas. We droegen haar veel in een draagzak op de buik en later op de rug. De doeken die jullie nu kennen waren er toen nog niet.
Ze heeft de DTP inenting gehad: 9 maanden, 10 en 11 maanden. Daarna de vervolg inenting DTP met 4 jaar. Toen ze 16 jaar was heeft ze de BMR enting gehad. Dit konden wij kiezen want onze antroposofische huisarts was heel erg goed alternatief en wij vertrouwden hem mocht er ziektes uitbreken bij kinderen. Hij heeft zaken uitgelegd en ons vrij gelaten in onze keuze.
De peutergroep, kleuterschool, basisschool was vrije school pedagogiek. Vrije school staat voor kinderen zo les te geven dat ze als volwassenen in vrijheid hun keuzes kunnen maken.
We hadden katoenen luiers met daarover wollen beschermhoezen. We hadden antroposofische poppetjes en knuffels en speelgoed van natuurlijke materialen. De eerste 3 jaar van haar leven heeft ze biologisch dynamisch eten aangeboden gekregen. Snoepen deden we niet. Pas op haar zevende kwam er TV in huis.
De middelbare school is ze naar toegegaan na de zesde klas (groep 8). We hebben dus niet voor het 7de jaar gekozen, daar het meisje teveel gepest werd. Kind is bewust mavo gaan doen gevolgd door onderwijsassistente op reguliere scholen. Deze keuze werd gemaakt daar ze graag veel tijd wilde besteden aan paardrijden. Wij vonden het goed als ouders overtuigd dat we waren dat ze verder zou gaan studeren hetgeen ook gebeurde. Tot onze verbazing overwon ze haar pest trauma door in Zeist naar de vrije pedagogische academie te gaan na haar onderwijsassistente opleiding omdat ze de vrije school toch meer vond bieden als regulier onderwijs. Daarna is ze orthopedagogiek gaan doen. Op dit moment is ze moeder van een baby, werkt als orthopedagoge verbonden aan een kinderopvang instelling en hangt antroposofische opvoedingsideeën aan als het gaat om haar baby. Dus kleertjes zijn van natuurlijke materialen zoals zijde/ wol/ katoen. De baby ligt naast haar in bed via een uitbouwtje zodat ze er niet op kan liggen enz. Haar kind gaat naar het kinderdagverblijf waar ze aan verbonden is. Dus welke keuzes ze gaat maken met inenten weet ik niet.
Mijn dochter kijkt met minder plezier terug naar de laatste jaren van de onderbouw (logisch vanwege het pesten), maar met veel plezier naar de peutergroep, kleuterschool tot en met klas 4 basisschool. Mijn dochter heeft nog steeds een of twee vriendinnen van de Vrije School.
Met veel humor kijkt ze terug op haar alleenstaande moeder met weinig tijd indertijd die voor de feesten en partijen (stiekem) koeken etc. kocht die er zelfgemaakt en verantwoord uitzagen maar gewoon gekocht waren in reguliere bakkerszaken. Iedereen smulde ervan zo lekker }> . In die tijd werden al veel grapjes gemaakt over Vrije School ouders want ze zouden houten klompen dragen met geitenwollen sokken en wollen condooms gebruiken :D . Ook werd toen al iedereen die kritisch bezig was met vaccinatie vraagstuk verketterd. Gelukkig kom ik uit een zeer liberaal gezin en ondanks dat mijn vader aan de wieg stond van de inentingen als arts die baby- en zuigelingen bureau deed heeft hij zonder bangmakerij van ons of vervelend doen, onze goed doordachte keuzes altijd geaccepteerd. We hadden er normale discussies over met voor- en tegens en over en weer vonden we dat voor veel argumenten iets te zeggen was.
Wat ik zelf erg fijn vond aan de kleuterschool, is dat we als ouders voorlichting kregen over de fases van kinderen en tips over opvoeding van baby tot en met de pubertijd. Al die lezingen en cursussen heb ik gedaan en ik had daar echt veel aan. Want kinderen opvoeden vond ik zelf helemaal niet zo gemakkelijk en als ik eerlijk ben zelfs moeilijker als menig management banen die ik gehad heb.
Andere keer schrijf ik over tweede kind, als jullie dit interessant vinden.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:57

Welkom wat een leuke uitgebreide toevoeging aan dit topic erg leuk om te lezen wat er van 'grote kinderen' terrecht is gekomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:10

Leuk zo Pien, het hele verhaal +:)+

En wat een fijne vader ook, erg prettig dat respect en openminded zijn naar elkaars opvattingen , zo zou het moeten zijn.

Wel erg jammer van het pesten zeg...vinden jullie dat de school dat beter had kunnen begeleiden...?

Dat 7e jaar, hoe zit dat? Ik heb hier in de buurt geen vrije school kunnen vinden dus omdat het geen issue was heb ik me er niet in verdiept :)

Een antroposofisch CB / huisarts zou ik echt super graag willen omdat die toch ook weer wat meer openminded zijn en niet meteen denken dat je koekwaus bent als je niet staat te springen om chemische medicatie die men in het reguliere circuit toch wel graag aanbeveelt -O-

Maar die heb ik ook niet echt in de buurt kunnen vinden. Gelukkig is CB hier wel heel gewoon, niet van die horror-types waarvan je wel eens verhalen van anderen hoort :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:19

Erg leuk om ook deze verhalen te lezen, graag over kind 2 vertellen.
wij zijn hier niet perce antroposofie's maar vinden hout gewoon mooi,sterk materiaalmaar als het ge vernist/lakt is, is het dan ook nog antroposofisch speelgoed?( gewoon nieuwsgierig hoe dat dan zit).En zeg nou eerlijk wol en zijde dragen gewoon heerlijk....laatst zijn onze schapenvriendjes weer geschoren.Ik moet nog bedenken wat ik van hun jasje maak( dat verandert zo vaak of het wordt en dit en dat )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:47

litilaura schreef:
Welkom wat een leuke uitgebreide toevoeging aan dit topic erg leuk om te lezen wat er van 'grote kinderen' terrecht is gekomen.
Dank je wel Litilaura.

pmarena schreef:
Een antroposofisch CB
Waar staat dat CB voor pmarena?

pmarena schreef:
Wel erg jammer van het pesten zeg...vinden jullie dat de school dat beter had kunnen begeleiden...?
Toen mijn dochter van school was werd ik benaderd door de dagelijkse leiding met vragen. Toen pas bleek, toen ik over het speelruimte van de school liep en allerlei dingetjes aanwees waaruit bleek hoe mijn dochter gepest werd (vanwege teksten fiets ..... etc), dat de zeer geschokte man helemaal nergens vanaf wist. Terwijl wij als ouders de indruk hadden dat de juffrouw dit verhaal gewoon gedeeld had met de andere leerkrachten :oo Niet dus. Dus ja, dit had totaal anders begeleid moeten worden en doet nog steeds zeer als ik er aan terug denk.

pmarena schreef:
Dat 7e jaar, hoe zit dat?
Zoals ik het begrepen heb indertijd. De Vrije School is er voorstander van dat kinderen zolang mogelijk spelen en niet te vroeg cognitief aangesproken worden. Dat betekent dat de kleuterschool nog steeds een aparte afdeling is en kinderen er mogen spelen en er in principe niet geleerd wordt. In de laagste klassen leren de kinderen mondjes maat en anders als op andere scholen. Veel gaat er middels spel, klappen op ritme, liedjes zingen, veel in de natuur zijn etc. etc. Tevens wordt er veel aandacht besteed aan spel, creativiteit, kunstzinnigheid, geschiedenis, cultuur, toneel naast het leren. Het programma is dus heel omvattend. Dat betekent wel dat als je tweede of derde (groep 4 of 5)klas regulier test op taal en rekenen dat ze gewoon echt achter lopen vergeleken met de kinderen van de dorpsschool. Naarmate de kinderen hoger komen lopen ze de cognitieve achterstand vergeleken met regulier lesmateriaal weer langzaam maar zeker in. Daar staat tegenover dat Vrije School kinderen heel veel weten over de Romeinen, Grieken, Kalevala, Jodendom, geschiedenis, natuur, landbouw, zelf instrumenten maken, eigen speelhuisje maken, muziek etc etc. Het zevende jaar is dus nodig om de kinderen cognitief goed aan te laten sluiten op de reguliere middelbare scholen en is nodig om die enorme hoeveelheid aan extra kennis tot hun te laten nemen. Het idee hierachter is dat het brein van kinderen pas op latere leeftijd in staat is om abstractere vormen van leren tot zich te nemen. Dus als je kennis wil vergelijken en niveaus van kinderen dan zou je reguliere eind zesde klassers (groep 8) moeten vergelijken met eind zevende klassers Vrije School.

Omdat dit gegeven bij mij bekend was is het mij gelukt toen onze dochter na klas zes (groep 8) naar de reguliere mavo ging, haar over te laten gaan naar Mavo 2 ondanks dat ze nog paar onvoldoendes te veel had. Ik kon hard maken dat zij in de brugklas in feite klas 7 en brugklas tezamen aan het doen was en moest wennen aan een totaal nieuwe manier van onderwijs tot zich nemen. Dus met Kerst had zij bijna alleen maar onvoldoendes. Met bijles hulp elders mocht ze op school blijven en hoefde niet weg (ze had eindelijk zo'n fijne vriendinnen, argument waarvoor de leerkrachten na haar pestverleden ook gevoelig voor waren. Ik heb als een heuse pleitbezorgster gesmeekt dat ze op die school mocht blijven). Met Pasen had ze de helft voldoende en de helft onvoldoende. Op het einde had ze nog maar 2 verliespunten te veel. Die progressie was zo bijzonder voor de leiding dat ze ondanks dat dit onmogelijk was vanwege haar punten score, toch over mocht naar de tweede klas zodat ze bij haar vriendinnen mocht blijven. Verder heeft het meisje de klassen goed doorlopen en is vanaf klas 2 zonder verdere onvoldoendes overgegaan en heeft met hoog gemiddelde eindexamen gedaan. Dus ouders met leerkrachten hebben het juiste besluit genomen in dit geval.

Sorry voor het lange verhaal, maar is niet zo simpel om kort uit te leggen. :o

Ik vergeet nog de vraag over het geverniste speelgoed. VOlgens mij heeft dat er niets mee te maken wel of niet vernis. Ik heb eventjes "antroposofisch" speelgoed opgezocht https://www.rozemarijn.nl/product-categorie/speelgoed/ en voorbeeld van poppen en knuffels waar eerder in dit topic over gesproken werd: https://www.rozemarijn.nl/product-categorie/poppen-2/ . Wij maakten ze vroeger zelf.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:26

Mooie uitleg, ben dan toch ook anrtpo nogwat , heb ook popen en knuffels zelfgemaakt. het is gewoon leuk om te doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:38

CB staat voor consultatiebureau of consternatiebureau zoals het bij ons heet

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:41

Ik zit zelf ook veel meer na te denken over de vrije school, vind het principe zo mooi en past goed bij mijn idealen. Hoe is de transitie van vrij basis onderwijs naar regulier voortgezet onderwijs? Hoe staat het met bijvoorbeeld de cito toets (die is toch verplicht?)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:06

Zo Pien, dat zal dan wel erg aanpoten geweest zijn voor dochter, die brugklas... klinkt behoorlijk pittig voor zo'n meiske! Of hebben jullie dat niet zo zwaar ervaren? Wat eeuwig zonde van dat niet goed aangepakte pesten zeg -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:51

Keet schreef:
CB staat voor consultatiebureau of consternatiebureau zoals het bij ons heet
Aaaach so. Dank je. Wij zijn dus nooit naar het consultatie bureau geweest maar hebben alle checks bij onze antroposofische huisarts gedaan. Was altijd fijn en leuk.

Lillith24 schreef:
Hoe is de transitie van vrij basis onderwijs naar regulier voortgezet onderwijs? Hoe staat het met bijvoorbeeld de cito toets (die is toch verplicht?)?
Toen mij kinderen op de Vrije School zaten was er geen cito toets. Volgens mij als de kinderen tot en met klas 7 doen is er geen probleem met de aansluiting.

pmarena schreef:
Zo Pien, dat zal dan wel erg aanpoten geweest zijn voor dochter, die brugklas... klinkt behoorlijk pittig voor zo'n meiske! Of hebben jullie dat niet zo zwaar ervaren? Wat eeuwig zonde van dat niet goed aangepakte pesten zeg -O-
Ik vond het pestjaar veel zwaarder en het meisje had geen zin in de bijlessen, maar deed het wel en met goed resultaat. Ik heb dat allemaal niet als heel zwaar ervaren overtuigd dat ik was dat dit allemaal wel goed zou komen.

Ik pak even bewust een nieuw stukje voor kind twee hieronder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:12

Kind 2 een jongetje werd 2 jaar na kind 1 geboren. Toen waren wij als ouders al een beetje bekend met het ouderschap. Onze oudste noemden we dan ook de broddellap. Kindje 2 had had het moeilijk, erg veel huilen in de nacht. Daar hebben we nooit een oorzaak van kunnen vinden. Osteopaat bestond toen nog niet en zelf heb ik altijd gedacht dat de worp (bevalling die zeer rap ging) van het jong te snel is gegaan en dat er iets lichamelijks daardoor niet goed zat. Na 2,5 jaar hield het van de ene op de andere nacht op. Moeder was kapot van elke nacht kind troosten. Als ik dit nog eens moest doen pakte ik dit kindje zeker bij mij in bed. Toen was dat nog not done en de vader wilde dat ook echt niet |( .

Inenting ging het zelfde als bij het meisje, alleen de BMR enting gaven we vlak voordat het lichaam de pubertijd in ging. Dit vanwege de bof enting.
Ook hier weer katoenen luiers met luierbroekje iets dat dit kind zich nog kan herinneren als zijnde niet prettig. Hij was laat zindelijk en toen hij pampers kreeg vond hij dat veel aangenamer. Dus daar heb ik spijt van dat we op die manier onze luiers deden.

Deze zoon deed de peutergroep, kleuterschool, basisschool en bovenbouw van de Vrije school. Hij vond het geweldig al die creativiteit en had een hoop vriendjes en vriendinnen. Tot op de dag van vandaag heeft hij een grote groep vrienden en vriendinnen vanuit zijn Vrije School tijd. Hij heeft een blauwe maandag op voetballen gezeten en paardrijden, maar dat was niet waar hij van hield. Beiden vond hij te saai.

Toen hij paar paardrij lessen had, zei hij tegen de instructeur dat hij zich zo verveelde. Waarop de instructeur aangaf, dat hij waarschijnlijk meer van het cowboy werk hield. Dus mocht hij als enige in galop. Dat vond hij prachtig. Hij probeerde uit te onderhandelen dat hij voortaan een heel uur in galop mocht. Helaas voor hem mocht dat niet dus is hij gestopt :+ .

Dit manneke genoot van alle jaarfeesten op de Vrije School en voelde zich als een vis in het water. Alleen de eurythmie vond hij niets want alle kinderen moesten een soort jurkje aan (door de ouders gemaakt) en dat vond hij belachelijk. Het zag er ook niet uit, eerlijk is eerlijk.
Als ouders kenden we onderhand het klappen van de Vrije School Zweep en met veel humor en plezier hebben we waar het kon meegeholpen en waren we actief. Terugkijkend voel ik nog steeds een enorme dankbaarheid jegens de leerkrachten die zoveel vrije tijd in de kinderen stoppen en zo gemotiveerd zijn.

Dit kind heeft buiten de school om op toneelles gezeten, op schilder cursussen e.a creatieve zaken. Hij genoot. Ook was hij gek op opgravingen en met zijn vader ging hij als vrijwilliger al op zeer jonge leeftijd mee opgravingen doen. Hij hing aan de lippen van de archeoloog als het om de geschiedenis verhalen ging. Als eerste 7 jarigen mocht hij zonder vader op een gegeven ogenblik mee helpen. Wij brachten hem en haalden hem op. Zeer precies en voorzichtig ging hij met zijn spateltje en borsteltje te werk. }> Apart. Later vanaf zijn 10de jaar was hij altijd met zijn metaaldetector in de weer.

Het manneke was een zeer driftig kind toen hij klein was en vaak als hij zijn zin niet kreeg kroop het snot tegen de muren en de ramen van ons huis omhoog :(:) . Een ware uitdaging dus dit manneke.
Al toen hij heel klein was had hij regelmatig oorontstekingen en ik had een katoenen muts aan het haakje hangen waar ik de uien in kon naaien die dan op de oortjes van de kinderen terecht kwam. Toen hij nog niet kon praten, wist hij die uienmuts al te vinden en bracht het dan naar me. Huppakee met levisticum D6 druppels erbij kwamen hij en zijn zus onder begeleiding van onze huisarts de kinderjaren met succes door. Nooit is er geopereerd geweest (buisjes dus) en er is geen oor schade.

De bovenbouw vond ik zelf wel een dingetje want ik was bezorgd dat hij misschien niet genoeg kansen hierdoor zou krijgen. Maar door een samenwerkingsverband met een reguliere school konden de kinderen die dat wilden naast de Vrije Bovenbouw vakken ook een diploma halen op VWO niveau. Dat heeft hij gedaan en met succes.

Daarna wilde hij naar de kunstacademie waar hij na paar maanden is gestopt. Toen weer andere opleidingen en het leek een jongen te worden van 12 ambachten 13 ongelukken. Dus toen hij weer gestopt was moest hij van mij gaan werken. Ik hoor me nog zeggen: "het kan niet zo wezen dat jij hier ligt de shillen op de bank terwijl je moeder 50 uur per week werkt om alles maar rond te krijgen hier". "Dus aan het werk jij en je kijkt maar wat je gaat doen".
Hij zat inmiddels in een anti kraakpand, mocht altijd thuis komen eten maar moest wel zijn eigen broek ophouden. Dat deed hij ook. Tot op een dag, hij was al 20+ kwam hij dat hij in Gent kunstwetenschappen met geschiedenis wilde studeren. Hij wist het zeker! Tot onze grote verbazing heeft hij deze twee zware studies zonder noemenswaardige vertraging gedaan. Hij is inmiddels afgestudeerd werkt zeer hard en gaat echt goed in zijn eigen vak. Dus eind goed al goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:50

Wat leuk, en die studie ligt eigenlijk ook enorm voor de hand met zijn voorgeschiedenis +:)+

Levisticum ken ik niet!
Wat balen van die oorontstekingen. Daar krijgen de eerste vaccinaties ook vaak de schuld van.

Eigenlijk wel typisch, als hij de katoenen luiers zo vervelend vond, dat hij dan niet eerder zindelijk werd juist :P Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik net 2 turven hoog was, dat ik luiers zo vies vond en er echt enorm tegenop zag als ik moest poepen in die luier :r