Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:40

Ik schreef dat het niet uitmaakt hoe ze die uren invult. :) In mijn optiek maakt het dus ook niet uit of we hier over een paard, voetbal of tennis praten. Het gaat erom dat de vriend van TS haar die tijd niet gunt en niet wil dat ze van huis is als hij vrij is. Dat staat voor mij los van het feit dat een paard gewoon verzorging nodig heeft, maar ik ga er vanuit dat het paard van TS in volpension staat als ze maar 4x per week gaat.

Het is toch ook lang niet in elke sector vanzelfsprekend dat je het weekend vrij bent? Dan vraagt het toch ook wat communicatie en planning als je in het weekend een dag weg wil. Daarnaast lees ik nergens dat TS nooit in het weekend een dag weg wil, maar dat zie ik dan ook niet als een wekelijks terugkomend iets. Je kunt het probleem zo groot maken als je zelf wilt. Ik zou er niet de behoefte aan hebben elk weekend op stap te moeten. En daarnaast, als je relatie van die paar uur afhangt zit er wel meer niet snor.

Het is in mijn ogen gewoon typisch claim-gedrag. Als
TS van 7 tot 11 naar haar paard zou gaan, zou hij wel gaan zeuren dat ze dan niet naast hem ligt als hij wakker wordt. :roll:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:49

janderegelaa schreef:
Ik kan alleen maar vanuit mijzelf spreken en de ervaring die ik heb. En daar ging paard echt voor alle sociale activiteiten zoals verjaardagen, etentjes etc. Terwijl als ik aanbood om de stal te doen terwijl zij reed, ze dat niet wilde. Haar hobby zei ze. Ik vond op mijn beurt dat dit geen doen was en ben ermee gestopt.

Dat is het geven en nemen stukje :j

Paard en een sociaal leven is best te plannen. Wil je op zondag dagje weg doe je op zaterdag lange training en krijgt paard dag er na weiderust of v.v.

Misschien gaat ts overigens wel midden op de dag omdat ze graag samen uitslapen en lekker relaxt willen ontbijten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:06

Hè bah... -O-

Mijn vriendjes hebben het op één na allemaal altijd wel geaccepteerd. Paarden zijn mijn leven en dat hoort nou eenmaal bij mij.

Natuurlijk wil ik rekening houden met een ander en tijd vrij maken voor elkaar, maar ik moet niet het gevoel krijgen dat ik moet kiezen... Ik houd sowieso niet zo van dwingen en zeuren. ;)

Ben benieuwd of je er nog uit komt met hem.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:07

Hoe je het ook draait of keert: goede communicatie is essentieel...

Wij komen voor allebei niet op de eerste plaats: bij hem is dat zijn werk en bij mij zijn dat mijn paarden. Beide dingen waren er al voor onze relatie en zullen er nog zijn als de relatie faalt. Daar zijn we van in het begin duidelijk over geweest en onze relatie draait heel lekker omdat we alles kunnen bespreken en allebei ook gewoon ons eigen ding kunnen doen. Agenda's zijn gelinkt dus is het plannen van quality time heel simpel ;-)...

Ts, probeer dus sowieso jullie communicatie (terug) in orde te krijgen.

Vala

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 03:47

Jammer dat de TS zelf niet meer reageert.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 05:42

Waarschijnlijk omdat het topic overgenomen is door andere bokkers :+

Hoe gaat het nu TS? Hebben jullie al een gesprek gehad?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 05:48

Alenthe05 schreef:
Ik besef me dat ik echt een topvent heb, een lot uit de loterij....

Mijn man heeft mij leren kennen met een paard. Ik heb een hele tijd niet fijn in mn vel gezeten en het paardrijden ging gewoon niet meer. Naar lang wikken en wegen heb ik mn paard verkocht, eigen keuze.
Ik heb een maand of 3 geen paard gehad, hij was degen die tegen me zei: word het geen tijd dat jij gewoon weer een paard koopt? Ik was niet gezellig thuis... Jij en paard zijn een zei hij elke x. Jij en geen paard is geen jij....

We zijn samen op zoek gegaan naar een ander paard. Dit is echt een onderdeel van ons gezin. Hij hoort er gewoon bij. We werken alle bij 100% onregelmatig in de zorg. We hebben een gezins kalender hangen en daar schrijf ik mn weekplanning op mbt tot mn paard. We bespreken dat elke week. Ik pas me aan aan hem, door bijv smorgens al om 8u te gaan rijden, dan blijft hij langer liggen. Of hij gaat mee en dan nemen we de hond ook mee. Ik rij even een uurtje, hij helpt me met de stal en het opruimen en gaan daarna lekker wandelen met de hond in het bos. Of hij wandelt met de hond en ik ga rijden of hij wandelt met de hond en ik wandel met paard mee.

Mijn man is echt een grote dierenvriend, alle paarden kan hij zo pakken uit het land terwijl wij er soms 15min achter aan lopen. Hij heeft ook altijd wat lekkers bij zich en knuffelt elk paard op stal. Hij verzint gewoon nicknames voor de paarden en dan moet ik vragen welke hij dan bedoelt hahaha

Ik denk dat het bespreken van de week al heel veel voordeel kan opleveren. Soms hebben wij ook weken dat we mekaar tegen komen in bed zeg maar maar we laten mekaar in elkaars waarde. Ik ben nu ook alleen omdat hij met een vriend naar een museum is wat ik niks vind. Soms moet ik ook iets doen wat hij fantastisch vind en ik helemaal niks. Maar geven en nemen is denk ik de regel hiervoor......

Succes

Zo zou het in mijn ogen moeten zijn :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:35

Ik ben mijn man heel wat meer uren in de week 'kwijt' aan zijn hobby's. Geen haar op mijn hoofd die daar over gaat zeuren. Ik kan me prima vermaken zonder hem een we houden zat tijd over voor samen weg/samen op de bank/samen uit eten/samen naar de film/samen etc...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:15

Vala schreef:
Jammer dat de TS zelf niet meer reageert.

Zie je. Die zit steeds bij haar paard. :+ _O- en gelijk heeft ze.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:21

Undefined schreef:
Waarschijnlijk omdat het topic overgenomen is door andere bokkers :+

Hoe gaat het nu TS? Hebben jullie al een gesprek gehad?

Inderdaad, iedereen moet nog even zijn ei leggen terwijl er niets meer gezegd wordt wat niet al gezegd is. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:37

Change3x schreef:
Ik vind het heel raar om te lezen dat er hier mensen zijn die 3 keer per week naar je paard toe gaan genoeg vinden. Waarom héb je dan een paard? Het is een levend wezen, geen fiets die je maar even laat staan. 8)7 Zoals velen al zeiden is het houden van paarden meer dan een hobby, het is een manier van leven en daar moet vriendjelief maar respect voor hebben.

TS, ik wordt er echt enorm kriebelig van dat je vriend zo erg claimt. Hopelijk komen jullie er samen uit!

En waarom kan je je paard niet even laten staan? Denk je dat hij het leuker vindt om 7 dagen per week door de bak te hobbelen en aan een lijntje te rennen dan staan vreten in het weiland? Ik geloof daar niet in. Een paard loopt van nature buiten met vriendjes en eet bijna de gehele dag. Ik geloof er niet in dat mijn paard op zo'n moment denkt: was mijn baasje hier maar dan kon ik lekker dressuren.

En dat het voor sommigen een levensstijl is, prima. Maar dat is het nou eenmaal niet voor iedereen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:00

Een relatie is een keuze hè? Van beide kanten. Soms kan je gewoon beter alleen blijven. Dan hoef je geen rekening te houden met je partner. Want dat is wat je doet in een relatie. Het is geen eenrichtingsverkeer met een enorm tijdrovende hobby. Kies je voor een relatie, dan kies je ook voor het rekening houden met elkaar. Veel geven en een klein beetje nemen. Wil je je hobby voor je relatie laten gaan dan kan je beter geen relatie nemen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:15

Suzanne F. schreef:
Een relatie is een keuze hè? Van beide kanten. Soms kan je gewoon beter alleen blijven. Dan hoef je geen rekening te houden met je partner. Want dat is wat je doet in een relatie. Het is geen eenrichtingsverkeer met een enorm tijdrovende hobby. Kies je voor een relatie, dan kies je ook voor het rekening houden met elkaar. Veel geven en een klein beetje nemen. Wil je je hobby voor je relatie laten gaan dan kan je beter geen relatie nemen.

Of een relatie aangaan met iemand die het leuk vindt om jou zo gelukkig te zien met je paard en je best een paar uur per week kan missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:02

Jildau schreef:
Suzanne F. schreef:

Of een relatie aangaan met iemand die het leuk vindt om jou zo gelukkig te zien met je paard en je best een paar uur per week kan missen.

Amen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:08

Jildau schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit inderdaad, een relatie is geven en nemen maar werkt het beste als beiden gelukkig zijn, en denk niet dat je dat wordt als je elkaar verplichtingen oplegt waar je je niet fijn bij voelt. Zoals Suzanne F. het zegt lijkt het net alsof je geen hobby die de ander niet ondersteunt als je een relatie hebt. Je wilt van elkaar toch dat je gelukkig bent?

Ook het financiele plaatje wat je zegt vind ik wat apart. 60 / 40 is helemaal prima qua lasten als jullie dat hebben afgesproken, en wat jij verder met je zelfverdiende geld doet heeft hij in mijn ogen niks mee te maken. Wij hebben dezelfde situatie (alleen dan 50/50), hebben een gezamenlijke rekening waarvan we huis, boodschappen vakantie etc. betalen maar ik bepaal toch echt zelf hoe ik m'n geld uitgeef.

Wat ben ik toch blij met m'n eigen vriend als ik dit zo lees. Wij zijn inmiddels ook al zo'n 9 jaar bij elkaar en toen ik 'm leerde kennen reed ik alleen nog op de manege, inmiddels heb ik een eigen paard. Hij heeft echt he-le-maal niks met paarden maar gunt mij van harte m'n hobby. Die betaal ik overigens ook gewoon zelf. Hij heeft zelf gelukkig ook een hobby waar ie zoiezo 2 avonden in de week voor van huis is. Ik ga er meestal toch echt 6x per week heen, vaak 's avonds na werk, ligt ook aan de opdracht die ik heb (ben freelancer, soms kan ik veel aan huis werken, nu zit ik op locatie). We zien elkaar soms ook niet veel, maar wanneer we tijd hebben maken we het "quality time". Gaan we lekker uit eten of kook ik een keertj extra lekker, maken we het gezellig thuis of gaan we is naar de film ofzo. Dan is het ook oprecht gezellig, fijn en niet geforceerd. Als ik een keer op wedstrijd wil (tot nu toe maar 1x voorgekomen) vind hij het ook leuk en hij heeft aangeboden dat hij wil rijden met de trailer dan. Hij gaat soms mee naar stal, vind het wel leuk om buiten te zijn dus soms gaat ie een rondje rijden op zn motor en komt ie ff langs als ik er ben, of hij gaat op de fiets en dan samen op buitenrit of wandelen ofzo. Lang verhaal kort - we gunnen elkaar ons eigen leven en hobbies.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:11

janderegelaa schreef:
In de vergelijk hobby-relatie hoort een relatie op 1 te staan. Anders kun je beter stoppen.

In mijn ogen staan beide juist samen op een weegschaal. Meestal is die weegschaal in balans. Soms slaat hij door naar links, soms naar rechts.

En zo zwart wit is de wereld ook niet. Als ik vooraf iets plan gaat de hobby voor de relatiedingen. Als ik last minute iets wil gaat de relatie voor op de hobby dingen.

Maar ook daarin kun je weinig in algemene zin zeggen. Bij ons werkt het goed zoals het werkt. Bij een ander zou dit op een ramp uitdraaien.
Maar de grote gemene deler blijft dat je zelf moet weten wat je wil en dat goed moet kunnen bespreken met je partner. En dat beide wensen een beetje compatibel zijn.

Mijn vriend vond het ook wel eens jammer dat ik iedere avond weg was. Nu staan ze dus aan huis. Ideale oplossing om samen meer tijd door te brengen. :D
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-07-17 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:15

Suzanne F. schreef:

Maar Suzanne, meen je dat echt?

Als je dochter straks ouder is en een vriendje heeft die wil dat ze stopt met turnen/sporten omdat hij wil dat ze elke avond en het hele weekend bij hem is, zou jij dat aanmoedigen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:18

Jildau schreef:
Change3x schreef:
Ik vind het heel raar om te lezen dat er hier mensen zijn die 3 keer per week naar je paard toe gaan genoeg vinden. Waarom héb je dan een paard? Het is een levend wezen, geen fiets die je maar even laat staan. 8)7 Zoals velen al zeiden is het houden van paarden meer dan een hobby, het is een manier van leven en daar moet vriendjelief maar respect voor hebben.

TS, ik wordt er echt enorm kriebelig van dat je vriend zo erg claimt. Hopelijk komen jullie er samen uit!

En waarom kan je je paard niet even laten staan? Denk je dat hij het leuker vindt om 7 dagen per week door de bak te hobbelen en aan een lijntje te rennen dan staan vreten in het weiland? Ik geloof daar niet in. Een paard loopt van nature buiten met vriendjes en eet bijna de gehele dag. Ik geloof er niet in dat mijn paard op zo'n moment denkt: was mijn baasje hier maar dan kon ik lekker dressuren.

En dat het voor sommigen een levensstijl is, prima. Maar dat is het nou eenmaal niet voor iedereen.

Je hoeft toch ook niet 7 dagen per week te rijden? Er zijn ook nog andere activiteiten die je kunt doen met je paard. 3 dagen heen gaan van de 7 vind ik barweinig. Wij gaan elke dag heen omdat ze anders in een vieze stal staan en geen hooi en supplementen krijgen, en om te checken hoe ze erbij staan qua gezondheid. Lijkt me vreselijk om al die andere 4 dagen geen overzicht te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:21

Suzanne F. schreef:

Dus rekening houden met elkaar is eigenlijk: die met de hobby houdt rekening met de ander. :?
Als mijn man me elke avond heel de avond op de bank voor de tv wil zetten dan komen we niet aan de 7 jaar. := Als ik dat andersom zou doen komen we niet eens aan volgende maand denk ik. :D
Ik vind het verwonderlijk dat zoveel mensen vinden dat iemand zijn/haar sport moet opgeven voor een kerel die éigenlijk gewoon kinderlijk jaloers is op die knol en TS wil controleren.
Want om meer gaat het niet gezien hij er ook niet over wil praten en dan net als een peuter boos wordt of gaat lopen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:32

Qimm schreef:
Ik zei het volgende tegen mijn man:
Er is een meisje die 4x in de week naar haar paard gaat. 2x is dat wanneer haar vriend aan het werk is. De andere 2x is hij wel thuis, ze is dan een uur of 3 weg. Ze wil 6x per jaar op wedstrijd maar dat is dan wel gelijk een hele dag in het weekend.
Haar vriend vindt dat ze te veel tijd aan het paard besteedt en wil dat ze minder gaat.

Zijn reactie: wat een hork zeg. Dat is toch haar hobby, en zo veel tijd is dat helemaal niet

(Mijn man is geen paardenman, behalve een keer aaien of vreten in de bak gooien en soms mee op wedstrijd (alleen als er ook bekenden komen) vindt hij meer dan genoeg. En ik ook ;))

Die van mij reageerde precies zo.... Geven en nemen zegt hij. Die van zegt; Als jij gelukkig bent ben ik dat ook... en ja soms ben ik iets meer alleen thuis maar ik kan ook meegaan en samen met jou ervan genieten...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:33

Mijn ervaring is ook dat op het moment dat een partner gaat claimen het vaak voortkomt uit een bepaalde onzekerheid m.b.t. waar hij of zij staat in de relatie.
Helaas komt zulk gedrag zo'n relatie vaak juist helemaal niet ten geode, en inplaats dat de ene partner voor zijn/haar gevoel meer controle krijgt, drijft het vaak juist meer een wig tussen 2 mensen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:37

Thx Zuchini!! Helaas zijn niet alle mannen zo...

TS heb je iets aan al die tips gehad? Ben benieuwd of jullie een compromis hebben kunnen sluiten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:44

We hebben het nu over hobby's als voetballen en paardrijden, maar wat dacht je van mensen die muziek maken?
Die oefenen iedere dag , gauw een uurtje hoor en dan hebben ze nog les en vaak zitten ze dan ook nog in een orkestje of muziekgroep, zangkoor.

Mensen met honden die bij de hondenclub zitten en hun hond trainen .

Er zijn zoveel hobby's die bergen met tijd kosten zogauw iemand een beetje fanatiek is en al die mensen hebben ook gewoon een gezin al of niet met kinderen.

Ik denk wel dat de partner iets van de passie moet snappen die de ander heeft.
Als het iemand is die zijn hele leven liever op de bank hangt met een pilsje, weet ik niet of hij het ooit gaat begrijpen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:52

Suzanne F. schreef:

Dus omdat je partner je paard poedersuiker knol noemt en van die paar keer die ze gaat ook nog bepaald hoe en wat moet ze hem voor laten gaan? Nee hoor, je relatie bepaald toch niet heel je leven? Je hebt zelf toch ook een wil.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:08

Ik blijf zeggen, iedereen kijkt anders aan tegen het geheeltje van relatie-hobby/werk.
Ik vind het ook belangrijk dat ik veel tijd met mijn vriend spendeer en zou het erg jammer vinden
als zijn aandacht gedurende de dag eigenlijk alleen maar bij zijn hobby ligt ipv bij mij of thuis. Nu wil ik zeker niet zeggen dat hij continue aandacht aan mij moet schenken, maar wanneer de hobby meer word gewaardeerd en onderhouden dan de relatie zie ik er ook geen goede kant aan? :+ Ik vind het apart dat sommige mensen dat niet begrijpen. Natuurlijk wil jij je partner gelukkig zien, maar wanneer je er zelf écht ongelukkig van word dat je partner zoveel weg is of zo weinig tijd aan jou en thuis besteed dan zie ik er geen voordeel in om hem zo ontzettend gelukkig te zien. :? Als je man vreemdgaat en hij is daar gelukkig mee zeg je toch ook niet; prima joh, ik wil jou gelukkig zien. Whatever.

Dit is een extreme vergelijking en ik zeg niet dat TS haar vriend haar er goed mee doet, maar als die twee nou eens zouden praten dan kun je misschien een reden vinden waarom hij zo doet want ik denk ook nogsteeds dat hier meer achter zit.