wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:26

Askja schreef:
Even iets anders. In het kader van de discussie over de moeilijke positie van het boerenbedrijf heb ik een vraag die de boeren hier wellicht kunnen beantwoorden.

Zelf woon ik inmiddels zo'n 15 jaar op het Drentse platteland. Ik snap dat de buitenkant van een boerenbedrijf niet alles zegt, maar ik zie hier in Drenthe, naast de sappelende boeren (vaak melkveehouders) die er ook echt wel zijn, toch best veel boeren die het goed voor elkaar lijken te hebben. Grote bedrijfsterreinen die er strak bij liggen, grote vaak nieuwe huizen ernaast, modern materieel.
Daarnaast zie je hier ook steeds meer dat boeren hun bedrijfsactiviteiten verbreden, met bijvoorbeeld een pensionstalling, boerencamping of een zorgboerderij en daar succes mee hebben. Onze kuilleverancier kan van zijn super verzorgde boerencamping bijvoorbeeld goed leven en heeft alleen nog wat koeien als weilandvulling om aan het criterium boerencamping te kunnen voldoen. Toegegeven, hij en zijn vrouw werken er hard voor, maar ze krijgen dus ook loon naar werken.

Mijn indruk is kortom niet dat het gros van de boeren hier het nauwelijks redt.
Nu kan ik op een paar uitzonderingen na niet achter de voordeur kijken, en weet ik ook wel dat de mooie grote erven vaak grotendeels of geheel 'van de bank' zijn (waarbij wel aangetekend mag worden dat ook particulieren gebukt kunnen gaan onder zware hypotheeklasten), maar toch. De algemene indruk is die van een gemiddeld redelijke welvaart. Zie ik dat dan verkeerd, is het inderdaad alleen de buitenkant, is Drenthe misschien een uitzondering?

Ik vraag dit ook omdat dit hoogstwaarschijnlijk het beeld is van de gemiddelde stedeling die hier op het platteland komt recreëren en die daar zijn mening over het boeren bedrijfsleven mede op zal baseren.

Boeren zijn rijk, dat klopt enigszins, echter niet in geld maar in grond. Door die grond kunnen boeren gigantische hypotheken krijgen want de grond dient vaak als onderpand. Je woont pas 15 jaar op het platteland, sorry maar ik kan niet geloven (en dan bedoel ik niet dat je liegt maar dat is de ervaring met boeren) dat boeren hun volledige finacieën met jou bespreken. Dat is ontzettend gevoelig en wordt vaak met niemand of hooguit 1-2 boerenvrienden gedeeld.

In je voorbeeld noem je een boerderijcamping, logisch dat hun betaald krijgen naar hun werk, ze zijn geen boerderij meer.

Vriend van ons heeft een nieuwe stal gebouwd, hij wist dat de gemeente zijn grond nodig zou hebben in de toekomst. De gesprekken met de gemeente over uitkopen zijn al 10 jaar daarvoor gestart, de huidige boerderij raakte steeds verder in verval door ouderdom en het voldeed niet meer aan de eisen. Tussen die 10 jaar praten over uitkopen en de bouw van zijn nieuwe stal is ook nog eens 5 jaar "verkletst" over wat de gemeente nu wou.

De nieuwe stal staat er, ze hebben een bouwvergunning goed gekeurd, maar ze willen hem niet meer uitkopen. Er staat een prachtige stal, zijn lijf laat hem ondertussen in de steek, er is nog steeds geen duidelijkheid met de gemeente, financieel gaat het beroerd dus is vrouw lief alweer buiten de deur gaan werken voor het boodschappen geld.

Op vergaderingen kom je ze tegen met een lach op hun gezicht, maar als je goed kijkt is de sprankeling weg uit hun ogen.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat de boeren die stallen hebben gebouwd voor 2010, en dan met name rond 2004/2005, die hebben nog goede jaren gehad dus eigenlijk zou je die boeren al niet kunnen vergelijken met de boeren die na 2010 hebben gebouwd.
hoogendroog schreef:
Slangengif is een bestanddeel, maar op internet en via mondelinge overlevering wordt het al gauw "onverdund slangengif". En zo komen de fabeltjes in de wereld.

En daarom zeg ik ook bewust dat ik het niet weet er is dus niemand die hier aan fabeltjes mee werkt!
daffie1986 schreef:
Bonna schreef:
Wat een interessante discussie hier! Als 'leek' best geel verhelderend en leerzaam.

Lillith, ik snap wel waar je vandaan komt. Ik eet zelf veganistisch, zowel uit dierenwelzijn als milieu oogpunt. Maar juist daarom zou je het toch met Daffie eens moeten zijn? Het vergroten van de tussenkalftijd zorgt voor meer dierenwelzijn voor de koe en minder 'nutteloze' stieren. Als dat op een manier kan die voor boeren economisch rendabel is, kijkt mij dat juist een win-win situatie.

Die stieren zijn eigenlijk minder "nutteloos" dan de vaars kalveren, die stieren kunnen nagenoeg altijd bij een mester terecht. De vaarskalveren ook maar daar wordt minder voor betaald en jammer genoeg worden er nog altijd meer vaars- dan stierkalveren geboren.

Damned schreef:
Janneke: (middenstuk)
Maar dat is juist het probleem! Boeren moesten na de afschaffing van de quota niet op volle toeren gaan draaien, maar juist verminderen! De quota was een verkeerde maatregel, die zorgde voor overproductie.

Daffie:
En over je laatste stukje, ik snap dat je uit economisch oogpunt zo redeneert, maar je snapt toch hopelijk ook hoe walgelijk dat overkomt voor andere mensen?

Wat jij schrijft over quotum klopt niet, boeren moesten wel degelijk meer gaan melken en daarom moesten alle beperkingen verwijderd worden. Het quotum zorgde helemaal niet voor overproductie, dat is pas na de quotum verwijdering volledig op gang gekomen.

Mijn redenatie van "helaas" is puur gebaseerd op het feit dat het onnodig is om zoveel kalveren op de wereld te brengen die door de PvDD als nutteloos en restproduct bestempeld wordt. Als dus alle boeren en KI-organisatie's zouden mee werken aan het verlengen van de t.k.t. behalen we de grootste winst die er te halen valt(en ook nog eens op lange termijn) voor de sector, maar ook op het gebied van welzijn(mens en dier) en natuur. Hoe minder kalveren een koe produceerd des te ouder (en ook gezonder oud) ze kan worden en dus voldoet aan verduurzaming van de melkveehouderij.
palousa_boy schreef:
bruintje123 schreef:
Maar manege/pensionstal/sportstal, melkveehouder, varkenshouder, kippenhouder , enz het is allemaal geld verdienen met dieren.
En ik vind ook dat op veel plaatsen een paard het slechter heeft dan een koe of varken en verbaas me dan toch ook echt dat er geen regels voor zijn.
En mijn inziens hoort het dus ook in een topic als dit. Geld verdienen aan/met een dier.

Er zijn wel enkele regels, die zijn er echter alleen als je bij een organisatie zoals de fnrs wilt horen. Zaken als het verbod op stands bijvoorbeeld.
Er is via zo'n organisatie wel een hoop mogelijk, maar het moet ook hier niet te snel gaan anders krijg je gewoon weer een nieuwe organisatie die minder strenge regels gaat hanteren.

Nee er is helaas niet zoveel mogelijk bij de FNRS. Als de manege namelijk stands heeft zodat er buiten meer ruimte overblijft voor de paarden waardoor ze de hele dag naar buiten kunnen dan raakt de manege de FNRS-status kwijt als de stands niet verwijderd worden. De FNRS stelt dus de voorkeur voor manege waar de paarden in een box staan en hoeven niet persee buiten in de wei te komen.
PlantsTho schreef:
Tiepfoudt schreef:
Waarom vind je het toch zo fout dat mensen dieren opeten? Er bestaan nu eenmaal omnivoren, carnivoren en herbivoren. Zo zitten de wereld nu eenmaal in elkaar. De mens (zijn voorouders) eet al ruim anderhalf miljoen jaar dieren op. Als ik jouw moet geloven vindt je de grizzlybeer ook een dierenmishandelaar als die een zalm uit de rivier grijpt terwijl hij ook van plantaardig voedsel kan leven.

Zeggen dat we iets al jaren doen is natuurlijk geen argument. We hebben ook jaaaaaren slaven gehouden/vrouwen geen semrecht gegeven etc. Dat maakt het nog niet ok.

We doen het niet alleen al jaren, we zijn er ook op gebouwd. We hebben namelijk nog steeds hoektanden
Lillith24 schreef:
Ik vind het grappig, aan de ene kant wordt geargumenteerd dat mens en dier niet gelijk zijn maar zodra je over beren die wilde zalm vangen begint moet ik deze wel gelijk beoordelen als mensen die 65 miljard dieren per jaar (hoeveel zalm eet een beer per jaar?) vermoorden? En niet om te overleven, want dat kan ook heel best zonder dierlijke producten. Nee het gaat om luxe, genot, plezier ...

Heb je enig idee hoeveel zalmen voor de luxe gedood worden door de beer? De beer vreet tijdens de kuit periode van de zalm alleen maar het kuit, de rest laat hij verrotten. Dolfijnen hebben seks voor de lol en de meeste dieren zijn zo racistisch als maar kan.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:48

daffie1986 schreef:
[
We doen het niet alleen al jaren, we zijn er ook op gebouwd. We hebben namelijk nog steeds hoektanden

Dat doet er toch niet toe? Ik wil niet beargumenteren dat de mens een planteneter is (dat zijn we niet, we zijn omnivoor) maar we kunnen prima leven op een plantaardig dieet. Dan is vlees eten simpelweg niet nodig. Of we er nou op gebouwd zijn of niet... Je mist het punt een beetje geloof ik.

Tiepfoudt schreef:
Maar dan, tenzij er mensen zijn die de evolutietheorie compleet verwerpen, kun je er toch niet omheen dat het dierenrijk nu eenmaal bestaat uit carnivoren/herbivoren/omnivoren? Zonder vleeseters wordt het lastig een ecosysteem draaiende te houden. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het goed is dat de mens zo'n gigantische berg vlees (en andere dierlijke producten) gebruikt, ik geloof er ook in dat het allemaal wel flink minder kan. Maar dat mensen geen vlees zouden moeten eten gaat er bij mij niet in.

Zeker, zoals ik hierboven zeg: een mens is een omnivoor. Maar juist daarom kunnen we ook op een plantaardig dieet leven. Vanuit ethisch perspectief vind ik het daarom niet ok om dieren te eten.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 27-02-17 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:52

Daffie, het was gewoon een vraag, geen oordeel. Inderdaad woon ik pas 15 jaar op het platteland en inderdaad heb ik geen inzage in de administratie van de boeren die ik beschrijf. Ik zeg daarom ook dat ik niet achter de voordeur van de boeren hier kan kijken. Maar de welstand in de zin van veel grote nieuwe huizen en spullen zie ik dus wel. Vandaar mijn vraag.

Jij komt vervolgens met het verhaal van jouw vriend die met een nieuwe stal zit en met een gemeente die hem niet langer lijkt te willen uitkopen. Los van het feit dat dit voorbeeld meer te maken heeft met gemeentelijke bureaucratie, vraag ik me in dit geval wel af waarom je in een situatie van mogelijk uitkopen toch besluit om een nieuwe stal te laten bouwen. Is dat met het idee dat de uitkoop wel een goede klap geld op zal leveren? Ofwel: een vorm van speculeren, die helaas niet lukte doordat de gemeente niet over de brug kwam? (het is vrij algemeen bekend dat uitkopen behoorlijk lucratief kan zijn. Wij hebben een buurman die de jackpot heeft gekregen toen hij uitgekocht werd door de gemeente Groningen en daardoor een riant huis en grote loods neer kon plempen, met vergunningen en al).
Kortom, geen goed voorbeeld van boeren-ellende wat mij betreft, en dus geen overtuigende weerlegging van mijn al dan niet terechte observatie.

Kijk, ik weet echt wel dat het voortdurend moeten voldoen aan steeds weer nieuwe regels en eisen voor boeren heel moeilijk is en dat op dat vlak een hoop te verbeteren valt, maar ik word echt een klein beetje moe van de verongelijkte houding van sommige (niet alle!) boeren, die menen dat zij altijd en overal, op alle fronten de gebeten hond zijn. Alsof het in andere sectoren van de maatschappij altijd over rozen gaat.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:59

PlantsTho schreef:
Dat doet er toch niet toe? Ik wil niet beargumenteren dat de mens een planteneter is (dat zijn we niet, we zijn omnivoor) maar we kunnen prima leven op een plantaardig dieet. Dan is vlees eten simpelweg niet nodig. Of we er nou op gebouwd zijn of niet... Je mist het punt een beetje geloof ik.

We kunnen misschien prima zonder, maar we kunnen ook prima met. Sorry als ik je hiermee uit je droom help, maar mensen gaan niet 100% veganistisch leven, deal with it. Ik steek mijn energie en geld liever in een meer duurzame voedselproductie dan dat ik ga zitten hopen dat we over tien jaar in een sojaboon veranderd zijn.

PlantsTho schreef:
Zeker, zoals ik hierboven zeg: een mens is een omnivoor. Maar juist daarom kunnen we ook op een plantaardig dieet leven. Vanuit ethisch perspectief vind ik het daarom niet ok om dieren te eten.

Ja, en dus (vanuit jouw gelijkstelling tussen mens-dier, niet de mijne) is het voor meer omnivoren niet ok om dieren op te eten? Dat is wat ik uit jouw argumentatie begrijp. Mens en dier zijn gelijk, omnivoren hoeven geen dieren te eten, mens is omnivoor, dus ethisch niet ok om dieren op te eten, meerdere dieren zijn omnivoor, wederom: mens en dier zijn gelijk, dus meer omnivoren die ethisch gezien geen dieren zouden moeten eten....
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 27-02-17 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:01

PlantsTho schreef:
daffie1986 schreef:
[

Je erkent wel dat we gebouwd zijn om vlees en planten te verteren, maar je erkent dan weer niet dat we dat vlees dan toch ergens voor nodig hebben?

Askja schreef:
Daffie, het was gewoon een vraag, geen oordeel. Inderdaad woon ik pas 15 jaar op het platteland en inderdaad heb ik geen inzage in de administratie van de boeren die ik beschrijf. Ik zeg daarom ook dat ik niet achter de voordeur van de boeren hier kan kijken. Maar de welstand in de zin van veel grote nieuwe huizen en spullen zie ik dus wel. Vandaar mijn vraag.

Jij komt vervolgens met het verhaal van jouw vriend die met een nieuwe stal zit en met een gemeente die hem niet langer lijkt te willen uitkopen. Los van het feit dat dit voorbeeld meer te maken heeft met gemeentelijke bureaucratie, vraag ik me in dit geval wel af waarom je in een situatie van mogelijk uitkopen toch besluit om een nieuwe stal te laten bouwen. Is dat met het idee dat de uitkoop wel een goede klap geld op zal leveren? Ofwel: een vorm van speculeren, die helaas niet lukte doordat de gemeente niet over de brug kwam? (het is vrij algemeen bekend dat uitkopen behoorlijk lucratief kan zijn. Wij hebben een buurman die de jackpot heeft gekregen toen hij uitgezocht werd door de gemeente Groningen en daardoor een riant huis en grote loods neer kon plempen, met vergunningen en al).
Kortom, geen goed voorbeeld van boeren-ellende wat mij betreft, en dus geen overtuigende weerlegging van mijn al dan niet terechte observatie.

Kijk, ik weet echt wel dat het voortdurend moeten voldoen aan steeds weer nieuwe regels en eisen voor boeren heel moeilijk is en dat op dat vlak een hoop te verbeteren valt, maar ik word echt een klein beetje moe van de verongelijkte houding van sommige (niet alle!) boeren, die menen dat zij altijd en overal, op alle fronten de gebeten hond zijn. Alsof het in andere sectoren van de maatschappij altijd over rozen gaat.

Denk dat mijn reactie dan niet helemaal overkomt zoals bedoeld. Ik snapte dat je een vraag stelde, was niet veroordelend bedoeld, sorry.

Het oude bedrijf was gewoon op, dus er moesten stappen gezet worden. Ik bedoelde met zijn verhaal meer aan te geven dat het plaatje ook daar helemaal mooi is, maar dat er dus buiten het boerenleven om nog veel meer oorzaken kunnen zijn voor de slechte financiën en dat boeren dit vaak niet laten merken.

MarjanB

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:24

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:33

En hoe veel liter is dat ongeveer? Oftewel, hoe groot is dan het verschil tussen wat de boer krijgt en de prijs in de winkel?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:35

Het is toch sowieso bijzonder, dat oordelen over de veehouderij en de mensen daarachter.
Er zijn honderden beroepen waar ik helemaal niets van of nauwelijks iets van weet. Betreft het de veehouderij dan doet zich opeens een bijzonder fenomeen voor: duizenden mensen weten opeens precies wanneer een dier mishandeld wordt, ongelukkig is, dat boeren verschrikkelijke dierenbeulen zijn, dat zoals het nu gaat echt verschrikkelijk is en iedereen weet hoe je een boerderij moet runnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:42

palousa_boy schreef:
En hoe veel liter is dat ongeveer? Oftewel, hoe groot is dan het verschil tussen wat de boer krijgt en de prijs in de winkel?

100 kilo is ook 100 liter melk. In de de sector wordt altijd met kilo's melk gerekend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:54

Ja dat zag ik idd, maar 1 kilo van iets is niet altijd 1 liter dus vandaar ;)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:14

Wij hebben 2 jaar geleden een veebedrijf overgenomen.We hebben nog een flinke hypotheek,los momenteel niets meer af,alleen de rente wordt betaald.De rabobank is zo aardig omdat we land op eigen naam hebben(met dank aan opa),ze nemen dus geen risico met ons.Land verkopen kan nu niet dan heb ik te kort om koeien te houden.
Ik woon in een groot huis,dat dus ook meer kost aan gas water en licht ,mijn koelkast is heel groot,daar gaat 7000 melk liter in,dat kost ook veel stroom.
Alle gemeentelijke belastingen zijn hoog ,door alle stallen en grootte van het huis en land.
Mijn koeien eten ook voer van buitenaf,dat kost,er komt een veearts voor de verplichte controles en soms bij directe problemen.
Afgelopen jaar ving ik voor de melk 0,10 cent onder de kostprijs.Iedere 3 dagen gaat er ruim 6000 liter weg.
Ik heb loonwerkers aan de gang gehad voor het landwerk,heb een mechanisatiebedrijf die mijn machines laat werken en de verplichte goedkeuringen geeft,ik heb een boekhouder nodig omdat de regelgeving te ingewikkeld wordt en fouten hard afgestraft worden en zal nog wel wat vergeten.
Iemand die een beetje kan rekenen ziet dat er ernstige tekorten ontstaan.
Van buitenaf ,een leuk plaatje,we hebben een groot huis,een auto(ik woon te ver van school om met drie ukkies op de fiets te gaan)en we hebben eten,
maar op de lopende bedrijfsrekening en prive helemaal niks.Ik krijg nu zorgtoeslag en kinderbijslag en dat heb ik echt nodig.
Onze situatie is nog net te overzien met hulp van de bank,maar ik ken veel boeren en daar is het echt slechter en niets meer mogelijk.Zowel financieel als geestelijk..............
Ik ga er van uit dat de toekomst een eerlijke melkprijs brengt en dat we kunnen leven.Rijke boeren bestaan niet,een rijke fantasie wel :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:26

daffie1986 schreef:
Je erkent wel dat we gebouwd zijn om vlees en planten te verteren, maar je erkent dan weer niet dat we dat vlees dan toch ergens voor nodig hebben?

Dat klopt :) Alle voedingsstoffen/vitaminen/mineralen kunnen we uit plantaardige voeding halen. Ook uit vlees, maar niet per definitie.

Tiepfoudt schreef:
We kunnen misschien prima zonder, maar we kunnen ook prima met. Sorry als ik je hiermee uit je droom help, maar mensen gaan niet 100% veganistisch leven, deal with it. Ik steek mijn energie en geld liever in een meer duurzame voedselproductie dan dat ik ga zitten hopen dat we over tien jaar in een sojaboon veranderd zijn.

Ik geloof niet dat ik dat ga meemaken inderdaad, maar dat houdt me niet tegen er naar te streven. Iets met idealen :)

Tiepfoudt schreef:
Ja, en dus (vanuit jouw gelijkstelling tussen mens-dier, niet de mijne) is het voor meer omnivoren niet ok om dieren op te eten? Dat is wat ik uit jouw argumentatie begrijp. Mens en dier zijn gelijk, omnivoren hoeven geen dieren te eten, mens is omnivoor, dus ethisch niet ok om dieren op te eten, meerdere dieren zijn omnivoor, wederom: mens en dier zijn gelijk, dus meer omnivoren die ethisch gezien geen dieren zouden moeten eten....

Ik stel nergens dat dieren gelijk zijn aan mensen. :-) Maar, de mens heeft de keuze en mogelijkheid, een dier niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:28

Kinke, waar kom jij die 'duizenden' mensen dan tegen die menen dat boeren verschrikkelijke dierenbeulen zijn? Doel je op een paar roeptoeters op internet? Kom op, die hebben overal wel een ongezouten, botte mening over. Trollen of relschoppers heb je overal.
Dit is exact wat ik bedoel met die verongelijkte houding. Wat schiet je op met zo'n negatieve 'ze moeten ons altijd weer hebben'- attitude. Je helpt jezelf als boer er niet verder mee, en het kweekt ook geen goodwill binnen de samenleving. Zet dan zelf eens een positief beeld neer als tegenwicht.

Overigens ben ik het eens met de stelling dat paardenhouders evengoed gecontroleerd moeten worden op dierenwelzijn als boeren, en dat de paardenhouderij er wat dat betreft momenteel te gemakkelijk van afkomt. Bijvoorbeeld geen paarden in hun eentje houden, en een minimum periode in de buitenlucht op een minimum oppervlakte, in plaats van 23/7 in een box. Neemt niet weg dat er echt nog misstanden zijn binnen de veehouderij. Persoonlijk heb ik er echt heel veel moeite mee dat intelligente dieren als varkens met te veel dieren op een klein oppervlak moeten leven, zonder enige afleiding behalve eten. Nog los van praktijken als onverdoofd castreren (wat volgens mij nog steeds gebeurt, maar correct me if I'm wrong).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:38

Beter lezen Askja, de voorbeelden die ik aanhaalde zijn maar een fractie van wat er is gezegd in de laatste paar jaar. Overigens heb ik geen 'ze moeten ons altijd weer hebben' attitude, ik ben namelijk geen boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:12

Askja schreef:
Kinke, waar kom jij die 'duizenden' mensen dan tegen die menen dat boeren verschrikkelijke dierenbeulen zijn? Doel je op een paar roeptoeters op internet? Kom op, die hebben overal wel een ongezouten, botte mening over. Trollen of relschoppers heb je overal.
Dit is exact wat ik bedoel met die verongelijkte houding. Wat schiet je op met zo'n negatieve 'ze moeten ons altijd weer hebben'- attitude. Je helpt jezelf als boer er niet verder mee, en het kweekt ook geen goodwill binnen de samenleving. Zet dan zelf eens een positief beeld neer als tegenwicht.

Boeren hebben niet zo'n attitude, wel zijn ze het zat dat mensen beslissen voor hun, wat goed is voor een koe en wat niet. Mensen die nog nooit een koe hebben gemolken, bepalen dat weide gang verplicht wordt... Etcetera etcetera.

Positief beeld neerzetten inderdaad. Maar helaas hebben boeren daar niet echt tijd voor. Gelukkig zijn er op dit moment een aantal mensen die dit wel proberen. Daarom ook mijn vraag aan jullie, consumenten, hoe moeten wij een positief beeld creëren? Wat denk je als je denkt aan veehouderij en alles daar om heen? Waar heb je vragen of bedenkingen over?

Een serieuze vraag, dus ik hoop ook op serieuze antwoorden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:17

Idd, heel fijn dat die stropdassen bepaald hebben dat koeien verplicht weidegang moeten krijgen.
Terwijl het klimaat in stallen veel stabieler is. Stabieler in temperatuur, stabieler qua klimaat, stabieler qua ruwvoer.
Lekker hoor, moddertrappen in het voorjaar en najaar. Die spenen vol met modder, vinden koeien leuk joh als je die moet schoonmaken!! Ooit een dansende koe gezien? Kom maar langs en wees welkom.
En in de zomer, hitte stress, willen ze het liefste per direct naar binnen. (Maar dan hebben de twee bedrijven hier tropenroosters. Snachts naar buiten overdag naar binnen. En hopen dat dit nu ook mag)

Wat hebben die stropdassen toch goeie ideeën. Wauw :(

Edit: Niet te spreken over spuitpoep. Erg fijn!!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:37

maralyn schreef:
Idd, heel fijn dat die stropdassen bepaald hebben dat koeien verplicht weidegang moeten krijgen.
Terwijl het klimaat in stallen veel stabieler is. Stabieler in temperatuur, stabieler qua klimaat, stabieler qua ruwvoer.
Lekker hoor, moddertrappen in het voorjaar en najaar. Die spenen vol met modder, vinden koeien leuk joh als je die moet schoonmaken!! Ooit een dansende koe gezien? Kom maar langs en wees welkom.
En in de zomer, hitte stress, willen ze het liefste per direct naar binnen. (Maar dan hebben de twee bedrijven hier tropenroosters. Snachts naar buiten overdag naar binnen. En hopen dat dit nu ook mag)

Je zou ook kunnen zeggen dat daar waar het klimaat niet geschikt is voor koeien, je geen koeien zou moeten willen houden. Als jouw koeien wegzakken in de blubber en spuitpoep krijgen van wat er op die weide groeit, dan is het misschien helemaal niet zo'n geschikte weide om koeien op te houden. Als weidegang als wenselijk wordt gezien en je bent niet in staat om die op een fatsoenlijke manier te bieden, dan zou de conclusie ook gewoon kunnen zijn dat melkveehouderij op die plaats niet het beste idee is.

Dat zou je kunnen concluderen, maar je kunt ook gewoon roepen dat weidegang stom is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:41

oomens schreef:
maralyn schreef:

Je zou ook kunnen zeggen dat daar waar het klimaat niet geschikt is voor koeien, je geen koeien zou moeten willen houden. Als jouw koeien wegzakken in de blubber en spuitpoep krijgen van wat er op die weide groeit, dan is het misschien helemaal niet zo'n geschikte weide om koeien op te houden. Als weidegang als wenselijk wordt gezien en je bent niet in staat om die op een fatsoenlijke manier te bieden, dan zou de conclusie ook gewoon kunnen zijn dat melkveehouderij op die plaats niet het beste idee is.

Dat zou je kunnen concluderen, maar je kunt ook gewoon roepen dat weidegang stom is.

Maar waarom niet die omgeving goed maken? Dus stal met ventilator? Ik neem aan dat als jij het warm hebt, je ook de airco aan zet? Of ga je dan ook naar een kouder land verhuizen omdat dit land niet geschikt voor je is om in te wonen? Het gaat namelijk vooral om temperatuur, koeien hebben het snel te warm.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:48

oomens schreef:
maralyn schreef:

Kijk en dát is nu een aanname: Dat ik weidegang stom vind.

Want dat heb ik NERGENS geschreven.
Jammer.... Dan lees je toch niet goed.

Ik prefereer weidegang op maat.
Zoals in de zomer tropenroosters.
En oplossingen zodat de weide wel begaanbaar is.

Dan is mijn volgende vraag op de beredenering "sputterpoep los je op door ander weidegang?"
Ooh ja?
Welk grassoort is dan niet zo vocht bezittend?
Zou dat soort gráág tegen willen komen.

Idd Amoj.

Een goede (sere) stal, is geschikter voor koeien, incl met voer op maat en juiste klimaat, dan welk klimaat dan ook?
Want Oomens? Wat zou volgens jou dan het geschikste land zijn voor de koeien??
Zie graag een antwoord tegemoet (en dit maal graag zonder aannames ;) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:51

maralyn schreef:

...volgens mij is dit niet wat zojuist in de 2e Kamer is besproken.
Citaat:

...dat weten die mensen die jij aanduidt met 'stropdassen' ook wel.
Citaat:
Lekker hoor, moddertrappen in het voorjaar en najaar.

...aangezien ik geen idee heb waar dit precies over gaat (er is geen verplichting etc etc) benoem ik alleen de wringing.

Citaat:
Ooit een dansende koe gezien? Kom maar langs en wees welkom.
[/quote]
Ja graag!
...het is natuurlijk (pun intended) een kwestie van het goede moment uitzoeken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:59

Blijkbaar niet Janneke. Anders hadden ze heel veel "regeltjes" wel anders gedaan ;)
Als ze dit wisten, dan waren ze niet bezig met weidebeleid.
Maar juist het vergroten van de loopstallen.

Verder begrijp ik het doel van je post niet Janneke ;)

Edit:

Enige wat ik er mee wil duidelijkmaken, is dat het eens tijd wordt dat die stropdassen, die zeggen dat ze er voor gestudeerd hebben, maar nog nooit een koeienspeen in de vingers heeft gehad, gewoon eens een weekje zelf "boer" moeten zijn.
Pas dán kunnen ze hun grote mond open trekken wat "goed" is voor een koe en wat niet.
(bij sommige lui heb ik het idee, dat ze als kind nog niet eens een koe hebben horen loeien... :') )

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:05

Wij zeggen altijd naar de buitenwereld; boeren zijn steenrijk, letterlijk :+

De motie weidegang is "helaas" aangenomen. Mijn man is nog steeds blij dat hij vorige week is gestopt. Weidegang was voor ons geen optie, we hebben gewoonweg te weinig huiskavel om de koeien fatsoenlijk weidegang aan te bieden.
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... -verplicht

Nu is het wachten op wanneer verplicht weidegang voor paarden wordt aangeboden }>

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:07

Lillith24 schreef:
Ik begrijp dat ik geen veganistische levensstijl mag aanhangen als ik dit financieel niet aan kan :)

...als ik voor mijzelf spreek: dit heeft niets, maar dan ook niets met mijn mening van doen.
Biologisch eten is om *een belachelijke reden* nogal duur.
Beter gezegd: de rest is te goedkoop. De belachelijke reden is, dat de maatschappelijke kosten niet in de economische kostprijs worden meegenomen.

Wie vanwege een minimum inkomen geen goed eten kan betalen, heeft desalniettemin het volste recht te vinden dat het anders zou moeten dan het nu helaas gaat omdat het niet anders kan.
(Wel sakkerloot nog aan toe, het zou me anders een mooie boel zijn!!)
Citaat:
Aldi heeft overigens een groot assortiment biologische en fairtrade producten.

...als gezegd, ik kom daar nooit dus ik wil dit best aannemen.
Maar door de band genomen klinkt het zinnetje "ik ga naar de Aldi" de meeste mensen in de oren als "ik ga voor goedkoop".
Als je stelt 'bij de Aldi biologische en fair-trade producten te kopen' voorkom je het misverstand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-17 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:09

suffie schreef:
Wij zeggen altijd naar de buitenwereld; boeren zijn steenrijk, letterlijk :+

De motie weidegang is "helaas" aangenomen. Mijn man is nog steeds blij dat hij vorige week is gestopt. Weidegang was voor ons geen optie, we hebben gewoonweg te weinig huiskavel om de koeien fatsoenlijk weidegang aan te bieden.
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... -verplicht

Nu is het wachten op wanneer verplicht weidegang voor paarden wordt aangeboden }>

:') dan heb je de poppen aan het dansen denk ik..

Nog sterkte ivm het stoppen, dat is echt niet niks!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:11

Nee marjan :') De koeien!