Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 18:08

senna21 schreef:
Als men naar een gala gaat, worden er ook vaak kledingeisen gesteld.
Bij bepaalde gelegenheden zijn zelfs hoge hakken verplicht voor vrouwen. :?
Dus het heeft niet alleen met religie te maken.

Dat zegt men toch ook nergens?
Echter heb ik dit topic geopend en is mijn geval wel religie-gerelateerd.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:06

Sokje_6 schreef:
Interessant topic.

Ik loop op het moment tegen hetzelfde aan; ik geef examentrainingen en kom daardoor vaak bij verschillende scholen, heel gaaf. Nu ga ik over een paar weken naar een school die reformatorisch is. Ik heb vanuit de werkgever niets gehoord over kleding o.i.d., maar op de site van de school staat 'eerzame kleding' in de huisregels, daaronder staat echter ook 'respect naar andere mensen, uiterlijk en innerlijk'. Hoe streng zijn reformatorische scholen in dat opzicht?

Niet bedoeld om je topic te vervuilen overigens! :)

Op een reformatorische school dragen alle dames(docenten en meisjes) een rok tijdens de lessen.Overigens mag dat best een modieuze zijn. En de leerlingen zijn zeker niet wereldvreemd en weten wat de evolutietheorie inhoudt, de meesten zien dit inderdaad als slechts een theorie.

Sokje_6

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:53

Dat ze niet wereldvreemd zijn geloof ik prima hoor :j Maar zelf ben ik enorm wetenschap-georiënteerd, dus voor mij zit daar wel een verschil in.

Een rok hoef ik dus niet te dragen :)

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:55

Goof veel plezier morgen! Ben benieuwd hoe het was :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:24

Sokje_6 schreef:
Interessant topic.

Ik loop op het moment tegen hetzelfde aan; ik geef examentrainingen en kom daardoor vaak bij verschillende scholen, heel gaaf. Nu ga ik over een paar weken naar een school die reformatorisch is. Ik heb vanuit de werkgever niets gehoord over kleding o.i.d., maar op de site van de school staat 'eerzame kleding' in de huisregels, daaronder staat echter ook 'respect naar andere mensen, uiterlijk en innerlijk'. Hoe streng zijn reformatorische scholen in dat opzicht?

Niet bedoeld om je topic te vervuilen overigens! :)

Ik heb zelf op een streng reformatorische middelbare school gezeten.
Wat ik nog weet van voorlichtingen etc., is dat er ook gewoon vrouwen met een broek aan trainingen kwamen geven.
Nette broek met een jasje is meer dan voldoende.
Zolang je niet in een broek met scheuren en een laag hemdje komt lesgeven is het al snel goed.
Voor eigen personeel gelden andere regels, maar jij bent geen eigen personeel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:33

Veel plezier TS! Ik ben heel benieuwd. Hopelijk heeft het bruidspaar een mooie dag! ^&+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:56

Thanks, ik ga er straks heen :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:47

Goof veel plezier.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:10

Sokje_6 schreef:
Dat ze niet wereldvreemd zijn geloof ik prima hoor :j Maar zelf ben ik enorm wetenschap-georiënteerd, dus voor mij zit daar wel een verschil in.

Een rok hoef ik dus niet te dragen :)

Je geeft de examentraining vanuit Lyceo toch? Dan heeft de school er niets mee te maken behalve dat het dus de locatie is waar je lesgeeft. De kinderen komen namelijk uit de regio en niet van die school. Ik zou me er niet druk om maken als ik jou was! :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:30

Dat is niet altijd zo, soms is het vanuit de school georganiseerd en heb ik dus echt alleen leerlingen van die school. Als de examentrainingen door de ouders zijn aangevraagd, gebeurt dat wel inderdaad, dan heb je gemixte klassen, heb ik ook een paar keer gehad. In dit geval wist ik dat niet zeker :) Maar inmiddels dus antwoord vanuit Lyceo.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 08:52

Hoe was het????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 09:21

Ja goh...
Allereerst heb ik het enorm gezellig gehad met de 3 collega's die er ook waren. Leuk dat we uitgenodigd waren en elkaar dan eens op een ander manier en andere plek spreken dan normaal.

En dan; ik heb mijn ogen uitgekeken.
Het was inderdaad een bruiloft zonder alcohol, muziek en dans.
Er waren nog enkele vrouwen die duidelijk niet van de kerk of familie waren, duidelijk herkenbaar aan de iets kortere jukjes, make up, sieraden en omdat het haar gedaan was. Net zoals wij eigenlijk dus (en dan allemaal nog heel summier).
Alle overige vrouwen en ook al jonge meisjes liepen in rokken tot op de enkels, lange mouwen, alles goed bedekt en vooral wat vormeloze kleding zodat je figuur er niet in te zien is. Allemaal make up-loos, zonder sieraden en niets gedaan met het haar. En het haar was kennelijk ook nog een ding, bij deze kerk is het kennelijk verboden of iig niet de gewoonte om het haar te knippen. Iedereen had haar tot minimaal op, maar meestal ver over de kont.
Vergeleken met de familie en kerkgangers vielen wij dus alsnog vreselijk buiten de boot met onze kleding en looks, maar we zagen er allemaal keurig uit.
Er werd nog gezongen door een koortje van de kerk, de kinderen van de zondagschool deden wat met de bijbel en er werd uiteraard gebeden voor het eten. Iedereen genoot er zichtbaar van en het bruidspaar had het onwijs naar hun zin.
Geslaagde middag/avond dus en ik ben blij dat ik geweest ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:02

Leuk dat je een gezellige middag hebt gehad. Qua haardracht: weet je zeker dat het mormonen waren en geen Noorse broeders? De Noorse Broeders noemen zichzelf Christelijke Gemeente Nederland en bij hun mogen vrouwen de haren niet knippen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 10:20

Nee dat weet ik niet zeker.
Ik heb het gisteren nog aan mijn collega's gevraagd, maar niemand van ons weet eigenlijk welke kerk ze aanhangt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:35

Ik begin ook steeds meer te twijfelen of het wel mormonen zijn := die knippen nl wel hun haar, enige waar het niet gebeurd is de polygame afscheiding voor zover vriendin en ik weten, ach maakt ook niet uit!

Fijn dat het leuk was TS! Zal een hele ervaring zijn geweest!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:38

Grappig dat een feest zonder alcohol en muziek en dans toch gezellig blijkt te kunnen zijn!
Maar wat ik niet begrijp is dat mensen die zeggen christenen te zijn, en dus Jezus Christus aanhangen, voorbij gaan aan dat wat in de bijbel staat: Jezus veranderde water in wijn om de feestvreugde te vergroten.
Als Jezus al alcohol als niets verkeerds zag waarom er dan niet van genieten?
Onder de christenen in Jezus tijd op aarde was muziek ook heel belangrijk.
Dus ik snap deze manier van leven niet echt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:16

Het geen alcohol komt als regel van de profeet Joseph Smith (denk dat het die is). Deze stroming is ontstaan ten tijde van de pioniers waar gebruik van alcohol en verslavende middelen zoals tabak echt voor de gezondheid en de omgang een gevaar konden vormen. En dus is de regel dat je niets mag nuttigen wat oppept of verslavend werkt. Dus geen alcohol, drugs, nicotine, cafeïne, etc.

Maar dit klinkt idd steeds minder mormoons. Haar mag prima kort normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:20

Wat goed dat je het gezellig hebt gehad.
En dan was het blijkbaar voor jouw collega heel belangrijk om jullie daar te hebben bij haar bijzondere dag.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:44

poes schreef:
Het geen alcohol komt als regel van de profeet Joseph Smith (denk dat het die is). Deze stroming is ontstaan ten tijde van de pioniers waar gebruik van alcohol en verslavende middelen zoals tabak echt voor de gezondheid en de omgang een gevaar konden vormen. En dus is de regel dat je niets mag nuttigen wat oppept of verslavend werkt. Dus geen alcohol, drugs, nicotine, cafeïne, etc.

Maar dit klinkt idd steeds minder mormoons. Haar mag prima kort normaal.

Maar dan houdt dat in dat de profeet boven de door god naar de aarde gezonden Jezus gaat.
Op welke plaats komt dan god ? Dan staat de profeet ( mens) boven god?
Maar goed daar gaat dit topic niet over. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:52

Jezus is ook geen god. De profeet is gezonden door god. En ze zijn zich wel bewust dat dit regels zijn voor hun eigen goed en niet per se om dat het moet van god. Denk ik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:57

Oke, ja dat kan ook :)
Gelukkig gelden die regels niet voor mij.
Een feestje in een jurk en niet dansen vind ik prima, zonder alcohol is ook niet echt een probleem, maar een muziekje zou ik wel missen.
En als het op een feestje al niet mag dan zal hun hele leven wel erg sober zijn waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:57

Noorse Broeders zijn echt van lange rokken tot op de enkels, haar niet knippen, geen TV, geen alcohol.

Mormonen ook geen alcohol. Verder hangt het er een beetje vanaf hoe fundamentalistisch ze zijn. Er bestaat bijvoorbeeld een mormoons TV kanaal in de VS. En toen ik in Utah was heb ik veel mormoonse vrouwen gezien die zich hip kleedden, met getailleerde bloesje met decolleté, nauw aansluitende rokken, pumps etc. Maar je hebt er natuurlijk ook ouderwetse mormonen met een Kleine-Huis-Op-de-prairie-outfit, al heb Ik er daar niet veel van gezien. Ik weet eigenlijk niet of je heel fundamentalistische mormonen hebt in Nederland?

Noorse Broeders heb je hier in NL in ieder geval wel. Ben ze wel eens tegengekomen. Vrouwen met lange rokken, hooggesloten, vormloze blouses, heel veel haar in een knot en geen make-up. De reputatie van de Noorde Broesers is trouwens niet geheel onbesproken. Al geldt dat natuurlijk tegenwoordig voor vrijwel elke religie. Maar er zijn wat akkefietjes geweest rondom kindermishandeling, fraude, belastingontduiking en uitbuiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:30

Ik zou mij aanpassen. Bruiloften waar ik toch al niet heen wil, zou ik toch niet heen gaan. Bruiloften waar ik wel heen wil, wil ik mezelf ook gewoon voor aanpassen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:35

Rebeccaa schreef:
Ik zou mij aanpassen. Bruiloften waar ik toch al niet heen wil, zou ik toch niet heen gaan. Bruiloften waar ik wel heen wil, wil ik mezelf ook gewoon voor aanpassen.

Jij hebt vast de openingspost gelezen en verder niet zoveel meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:38

oomens schreef:
Rebeccaa schreef:

Jij hebt vast de openingspost gelezen en verder niet zoveel meer?

Ja, dus? Dit is gewoon wat ik er aan bij te dragen heb. Als ik mij niet aan wil passen aan een kledingeis dan vind ik de bruiloft in kwestie niet belangrijk genoeg en zou ik gewoon niet gaan. Ik ben niet christelijk, heb er helemaal niets mee, maar als christelijke vrienden van mij gaan trouwen volgend jaar dan zorg ik dat ik een jurkje aan heb tot onder de knie. Vind ik belachelijk lelijk, maar ach, niet mijn bruiloft en als dat hun een fijn gevoel heeft, prima.