Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xHereIsAnne

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:32

Natuurlijk is het poedersuiker als je daardoor vertraging hebt. Ik betrap mezelf er ook wel op geïrriteerde gedachten. 'Hoe moet ik nu naar huis?' 'Wéér vertraging...'
Maar net zoals Gohya zou ik ook nooit zeggen: 'Goh, kon die egoïst niet thuis in z'n eentje zn polsen doorsnijden. of zich ophangen. Nooit.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:40

Goh, dan mogen jullie mij ontzettend grof vinden, maar dat durf ik nu vaak wel zeggen. Als dat weer voorvalt, dan durf ik echt zeggen, voor mijn part mocht hij in het kanaal springen. De persoon die zelfmoord pleegt, die is er vanaf. Maar het trauma voor de chauffeurs blijft, voor de hulpdiensten, voor de bijstaanders, maar vooral de chauffeur. Ik ben mij er best van bewust dat die mensen daar niet bij nadenken wat ze andere aandoen, maar toch zou ik willen dat ze liever in het kanaal springen als onder de trein. Daarom niet voor mijn vertraging, maar omwille van wat het doet met een mens. En het zal zeker traumatisch zijn om een dode te vinden in het kanaal, maar er is dan niemand die zich schuldig moet voelen dat hij 'iemand vermoord' heeft.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:56

The_Cat schreef:
Goh, dan mogen jullie mij ontzettend grof vinden, maar dat durf ik nu vaak wel zeggen. Als dat weer voorvalt, dan durf ik echt zeggen, voor mijn part mocht hij in het kanaal springen. De persoon die zelfmoord pleegt, die is er vanaf. Maar het trauma voor de chauffeurs blijft, voor de hulpdiensten, voor de bijstaanders, maar vooral de chauffeur. Ik ben mij er best van bewust dat die mensen daar niet bij nadenken wat ze andere aandoen, maar toch zou ik willen dat ze liever in het kanaal springen als onder de trein. Daarom niet voor mijn vertraging, maar omwille van wat het doet met een mens. En het zal zeker traumatisch zijn om een dode te vinden in het kanaal, maar er is dan niemand die zich schuldig moet voelen dat hij 'iemand vermoord' heeft.

Ben ik het ook wel mee eens hoor. Stel dat een buschauffeur of piloot met opzet een ongeluk veroorzaakt met als doel zelfmoord en daar tientallen of honderden mensen in meeneemt.. Wat dan? Vinden we het dan wél ineens allemaal egoïstisch of is het dan nog steeds grof om het egoïstisch te noemen? Waar leg je de grens? Of diegene nou andere mensen ook 'vermoord' of een eeuwige trauma bezorgd, ik vind dat laatste al te ver gaan. Ik zal niet gaan roepen: "Kon die dat nou niet ergens anders doen", want het is erg zat allemaal dat het gebeurd, maar ik vind het merkwaardig dat hier zoveel mensen zeggen dat wij niet mogen klagen, omdat wij nog een leven hebben en diegene niet meer

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:59

Ik denk dat er wel meer mensen dat willen zeggen maar dat niet doen door alle reacties die er al gegeven zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:07

Ik denk ook dat vaak mensen niet nadenken wat het betekend om met een trein te rijden. Er is niets dat je kan doen. En de Afstand is zoo zoo lang.

Een trein is 100% geremd als hij kan stoppen op een afstand van 400 meter tegen een snelheid van 100km/u. Een noodrem van een passagiertrein is tegenwoordig 150% geremd, dus dat wil zeggen dat hij op een pakweg 250m kan stoppen tegen 100km/u. Bij een overweg of station op buitenspoor mag een trein in België 120km/u. Begin al maar te rekenen hoe lang het duurt voor het ding stil staat. Het is als in de auto zitten, zien dat er iemand op het zebrapad is, maar waar je niets meer aan kan doen. een goederentrein is vaak maar 60% geremd, die gevaartes doen er bijna 1km over, en die hebben dan nog eens luchtremmen, dat duurt langer voor ze allemaal aangesprongen zijn.

Dus ze hoeven zelfs niet te springen. Verhalen van chauffeurs genoeg waar ze 'zitten te wachten', wuiven, lachen, omarmen. Kan je je het voorstellen? Het is nog niet erg genoeg dat je moet toekijken hoe je op een persoon afstormt zonder dat ze iets kunnen doen, maar we gaan nog laten merken dat we weten waar we met bezig zijn. DIE mensen, DIE vind ik zeer egoïstisch ja, want probeer dat als mens nog maar eens uit je hoofd te krijgen

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:10

@The_Cat ja klopt. Bij het idee dat je op iemand af rijdt zonder dat je kunt remmen en diegene staat te zwaaien of lachen of omarmen... Nooit bij nagedacht dat ze dat misschien zouden doen, maar dat is echt misselijk bah

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:11

Wat een heftige verhalen hier.

Gelukkig heb ik het nooit zien gebeuren, wel meerdere incidenten vanuit de trein megemaakt

Ik werkte in een winkelcentrum 20 jaar geleden, daar reed een sprinter langs, daar sprong iemand voor. Hij/zij heeft het wel overleefd, maar is beide benen kwijt.

Vanuit Groningen richting Assen (intercity), bij Beilen stond een oldtimer op de overgang met pech, tegemoetkomende trein had hem geraakt.
Er werd in de trein later omgeroepen dat de auto leeg was, dan voel je de spanning ook afglijden. ppff

Ik las hier dat er regelmatig springers zijn op Wolvega, meestal springen ze bij thialf, daar stopt bijna nooit een trein. Zo vaak vertraging gehad daar na een avonddienst vanuit Leeuwarden.

Een poosje terug heeft een treinspotter wel een 14 jarig meisje voor de trein vandaan gehaald op Wolvega, haar in de bloemwinkel opgesloten en de politie gebeld

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:15

The_Cat,
Dat is inderdaad een erg akelijk gezicht voor de machinist, maar mensen die op het punt staan om zelfmoord door te zetten kunnen allemaal maar denken, wanneer ze de trein zien, dit is mijn uitweg. Geen pijn meer hierna en dan ben ik weg. Dat is een fijne gedachte voor hun en misschien lachen ze daarom.

Ik snap je wel hoor. Ondanks die mening kan er nog wel respect worden getoond voor de springer. Dat gebeurt, door irritatie en woede, vaak niet.
Ik weet niet of het woord egoïstisch het goede woord is voor de springer. Ja, hij dacht niet aan de 'gevolgen' voor de machinist en getuigen. Ik weet ook niet of ik kan zeggen dat de springer aan zichzelf dacht..
Dat zei ik eerst wel maar nu ik dit topic heb gevolgd denk ik wat anders. De springer wil alleen maar van alles weg, en hij wil dat de pijn en zijn gedachten stopt. Ja, hij maakt een keuze waarbij hij denkt aan zijn eigen behoefte. Of dit nou echt egoïstisch is weet ik niet..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:21

Zo iemand denkt sowieso heel anders dan iemand die niet suicidaal is. Die denkt niet aan de trauma's die het iemand anders bezorgt, die denkt niet goh laat ik even lekker een machinist gaan pesten, er zijn minder traumatische manieren, maar he, daar heb ik niet zo'n zin in vandaag. Egoistisch, ja in de letterlijke zin van het woord wel. Maar dat betekent niet dat het anders had "gekund".

Overigens zijn een hoop andere manieren echt niet veel minder traumatisch, vooral omdat bij de meeste manieren de uitkomst niet zo fraai is, of het bijv familie is die je vindt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:26

Uiteindelijk loopt er altijd iemand een trauma op. Er is iemand die het lichaam vindt.Er zijn nabestaanden die waarschijnlijk denken:had ik maar ...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:34

xHereIsAnne, ik ben helemaal akkoord met je post. De reacties die je in een station hoort zijn inderdaad soms om plaatsvervangende schaamte van te krijgen, en niemand kiest er ook voor voor wat er op dat moment gebeurt. Egoïstisch is misschien niet helemaal het juiste woord voor alles, en hangt ook van het perspectief af, maar het klinkt veel te hard voor dit.

Laura82, nee dat weet ik wel. Iemand die suicidaal is denkt inderdaad niet na over wat hij andere aandoet of wat de gevolgen zullen zijn. Maar de machinist kiest er ook niet voor. Die doet ook maar zijn job.

En op dat punt ga ik ook mee met SaraViavia. Nu zeggen we 'er mag niets gezegd worden'. Maar als een piloot zijn vliegtuig tegen een berg ramt, dan wordt die wel aan de schandpaal gehanden. Terwijl de insteek lichtelijk hetzelfde is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:41

Een piloot tegen de berg neemt honderd(en) doden mee.
Hoe traumatisch het ook kan zijn voor omstanders bij een zelfdoding bij het spoor, er is uiteindelijk nog maar steeds 1 dode.
Dus dat kun je niet vergelijken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:43

Behalve als de bestuurder na enige periode ook besluit een einde aan zijn leven te maken omdat hij het niet meer aan kan. Het is een heel kromme vergelijking, maar in zijn rauwe vorm nog altijd hetzelfde. Een persoon die suicidaal is en daarbij niet denkt aan de rest.

maar nu zijn we lichtelijk offtopic aan het gaan :o

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:53

bruintje123 schreef:
Een piloot tegen de berg neemt honderd(en) doden mee.
Hoe traumatisch het ook kan zijn voor omstanders bij een zelfdoding bij het spoor, er is uiteindelijk nog maar steeds 1 dode.
Dus dat kun je niet vergelijken.

1 dode ja klopt, maar zoals ik al zei vind ik het al ontzettend erg als andere er een trauma door oplopen. En daarom begrijp ik niet waarom iedereen op z'n achterpoten gaat staan als de persoon die zm pleegt één of meerdere personen in zijn daad meeneemt, maar als anderen er een trauma's door oplopen is het ineens minder erg en is het zielig voor degene die zelfmoord pleegt. Natuurlijk is dat het! Het is zelfs in en in triest dat diegene geen andere uitweg meer ziet en ook voor de familie is het een hel. Maar ik begrijp sommige mensen hun reactie niet die het bijna 'goedpraten'. Wat nou als jouw kindje zoiets voor zijn/haar oogjes ziet gebeuren en jarenlang nachtmerries of trauma's heeft? Of als jouw vader of moeder als machinist werkt en het werk niet meer aan kan door zulke dingen? Ik vind dat daar best weinig over gepraat wordt... De springer heeft inderdaad de rust die hij/zij wilde, maar daar vind ik het niet mee opgelost. Ik heb twee mensen in mijn naaste omgeving die suïcidaal zijn, dus ook ik vind het ontzettend zwaar beladen, maar verbaas me echt over sommige reacties hier..
Ontopic, ik hoop het nooit mee te gaan maken en wens iedereen dat dat wel heeft gedaan veel sterkte

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:55

Ik praat niet goed dat andere er een trauma aan over houden.
Ik zeg alleen dat ik het vergelijk totaal niet vind kloppen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:10

Geheel goed praten kan ook niet. Ondanks dat ik er zelf ook gestaan heb kan ik mij ook net zo goed ergeren aan het feit dat er dan geen treinen rijden of dat er enorme vertraging is.
Het gaat de meeste hier in het topic denk ik puur om de hatelijke reacties zoals 'kan het niet ergens anders' of 'wat een egoist zeg'

Ik heb zelfs iemand een keer horen zeggen: 'opgeruimd staat netjes.'

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:15

Ik heb echt niet het idee dat er iets goed gepraat wordt, maar goed. Alleen dat iemand er wellicht niet veel aan kan doen.

Ik vind het verschil met de piloot die een vliegtuig liet neerstorten wel enorm eigenlijk, daar laat je niet alleen veel getraumatiseerden achter, maar ook heel héél veel nabestaanden. Dat vind ik toch gevoelsmatig vele malen erger dan "alleen maar" een trauma. Alleen maar staat tussen aanhalingstekens omdat dat natuurlijk echt verschrikkelijk is en je ook niemand toewenst. Niet iets om te bagatelliseren. Maar als ik toch moest kiezen tussen 2 (hele) kwaden, nou dan wist ik het wel hoor.

En ja, ik vind veel reacties in de trein en op social media echt misselijkmakend. Naast het feit dat ik het gewoon totaal ongepast vind (balen mag uiteraard wel en mopperen ook nog wel, maar mensen zeggen echt de meest bizarre dingen), weet je vaak ook nog helemaal niet wat er gebeurd is. Er gebeuren ook regelmatig ongelukken op het spoor, en als er dan iemand zegt "jeeemig wat asociaal, kan die idioot niet een andere manier verzinnen om dood te gaan"...Nou ja, daar heb ik echt geen goed woord voor over.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:25

Ik zet het ook niet voor niks tussen aanhalingstekens. Dus onnodig om alleen te reageren op het woordje goedpraten. Opmerkingen als "had ie het niet ergens anders kunnen doen" of "nou kom ik door diegene te laat" zul je mij echt noooit horen maken en ook ik vind egoïstisch niet helemaal het goede woord, maar ik vind het ook niet zo dat wij allemaal maar 'blij' moeten zijn dat we nog leven, terwijl een ander zojuist is overleden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:32

Moderatoropmerking:
Ik kan begrijpen dat de discussie evolueert en dat er vergelijkingen worden gemaakt, maar zouden jullie wel willen proberen om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven? :) Ook is het niet nodig om persoonlijk te worden naar elkaar. Iedereen heeft zijn of haar eigen mening, maar hou rekening met elkaar.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:35

Muurp schreef:
Ik kan begrijpen dat de discussie evolueert en dat er vergelijkingen worden gemaakt, maar zouden jullie wel willen proberen om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven? :) Ook is het niet nodig om persoonlijk te worden naar elkaar. Iedereen heeft zijn of haar eigen mening, maar hou rekening met elkaar.

Ik vond eigenlijk dat er op een fijne manier gediscussieerd werd, en niet dat er redelijk persoonlijk aanvallend gemaakt werd, altijd fijn zo. maar het was inderdaad offtopic :p

Ts, hoe gaat het ondertussen?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:04

Ik had ook niet echt het idee persoonlijk te worden, maar goed, als dat wel zo ervaren wordt, sorry daarvoor :) Overigens had ik de aanhalingstekens bij goedpraten idd gemist, my bad.

Waar ik me trouwens wel over verbaas zijn de verhalen zoals bijv het lachen, zwaaien en omarmen. Dat kan ik me zo slecht voorstellen... Maar goed, het is sowieso helemaal niet voor te stellen ;(

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:06

Nee ik vond de discussies ook wel prima en netjes gaan!

Ja ik snap dat lachen, zwaaien en omarmen niet, wordt daarmee bedoeld dat ze iemand dat daarvoor nog zien doen? of begrijp ik iets verkeerd?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:12

Laura82 schreef:
Ik had ook niet echt het idee persoonlijk te worden, maar goed, als dat wel zo ervaren wordt, sorry daarvoor :) Overigens had ik de aanhalingstekens bij goedpraten idd gemist, my bad.

Waar ik me trouwens wel over verbaas zijn de verhalen zoals bijv het lachen, zwaaien en omarmen. Dat kan ik me zo slecht voorstellen... Maar goed, het is sowieso helemaal niet voor te stellen ;(

Die mensen zitten in een roes. Ze zijn vaak niet meer aanspreekbaar en helemaal in zichzelf gekeerd. Reacties zoals zwaaien en lachen, het heeft er mee te maken dat hun middel om rust te vinden er eindelijk is en daar zijn ze opgelucht/blij over.

Heel moeilijk te begrijpen. :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:20

Iemand die op het spoor staat en staat te zwaaien tegen de machinist in de aanstormende trein,die doet dat dus met volle verstand! die doet dit bewust,dát vind ik dan weer wél Egoïsten.Springers zijn al heel ver weg,kúnnen niet nadenken,zijn in een soort van trance of shock.
Laatst bijgewerkt door gohya op 08-02-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:22

Huh wow, zijn er serieus mensen die dat doen? Wat vreemd. Dat is voor zo'n machinist helemaal vreselijk, was het al natuurlijk maar dan maak je echt contact, maakt het persoonlijk :\