Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:48

bigone schreef:
Tobbes schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar persoon die 80 rijdt is dan niet gevaar. Gene die wel gevaar op weg is gene die 130 rijdt en geen rekening mee houdt dat 80 de minimale snelheid is.

Ik vind mensen die 80 rijden op een 130 km weg niet direct een probleem, moeten ze wel tussen de vrachtwagens blijven. Maar die mogen 90 dus krijg je dat gedoe weer dat ze in gaan halen waardoor de doorstroming stopt. En iemand die gewoon 130 rijd die zit meestal niet op de meest rechter rijbaan maar in het midden of links.

Vrachtwagens mogen maar 80; personenauto's met een aanhanger mogen 90; dus die mogen met 10km verschil vrachtwagens inhalen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:52

80 is heel acceptabel achter een vrachtwagen. Maar zomaar random veroorzaakt het vlot gevaarlijke situaties en zou ik onder de 100km/u op een 130-weg echt afraden. Maar de 75-rijders die dan ingehaald worden door vrachtwagens zijn nog weer gevaarlijker.

Mensen met aanhanger zijn met 80 danwel 90 wel weer prima want zij zijn voorspelbaar. Het is de onvoorspelbaarheid die het gevaarlijk maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:05

spoekie schreef:
Pertinent onjuist... als 130 de maximum snelheid is verwacht ik niet dat iemand met 50 kilometer per uur langzamer rijdt.

Het punt is dat je het wel zou moeten doen - want er zijn best wel heel veel situaties waarin dat wel gebeurt. Je ziet namelijk lang niet altijd wat er ver voor je gebeurt. Niet alleen mensen die langzaam rijden om vervelend te zijn - maar ook iedereen die achter een voorganger komt te zitten die langzaam rijdt (vrachtwagens, aanhangers, fiatjes 500, etc.)
Het kan daarom zomaar gebeuren dat een voorganger een stuk langzamer rijdt omdat die ook weer rekening moest houden met een ander...

Daar hoor je als weggebruiker juist wel op voorbereid te zijn. En dat is ook de reden dat het snelheidsverschil op plekken met bv veel in- en uitvoegend verkeer wordt beperkt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:18

TS, ik zou hem gewoon bijna dit topic laten lezen. Als jij niet tot hem door kan dringen kan de mening van veel anderen dat misschien wel :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:40

BarryPlopper schreef:
Sommige mensen kunnen ook wel overdrijven zeg. Hij is zijn rbw kwijt dus is al gestraft en 150 op een 130 weg rijden gebeurd zo vaak.
Deze meneer heeft gewoon de pech gehad dat ome agent achter hem reed en misschien was hij even afgeleid door iets wat er naast hem gebeurde en heeft hij het 100km/h bord gemist , erg vervelend voor maur maureen en haar vriend want heel je planning ligt ineens overhoop maar het is niet het einde van de wereld

Jaaaaa....arme jongen. Zon dikke bekeuring, rijbewijs kwijt. Jeee waar kan ik het bosje bloemen naar toe sturen :(:) .

WTF 130 is 130 en dan is het zeker niet normaal dat je 150 gaat rijden.
Pech dat meneer agent achter hem reed...pfff misschien heeft oom agent hem juist op tijd
aangehouden zodat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Zo vervelend die politie agenten 8)7
100km bord gemist....ook bullshit. Je overige weggebruikers zeker ook?

Een vriendin van mij is politieagent en ik heb wel eens het een en ander gehoord over debielen die te hard hebben gereden omdat ze hun autootje wel zo goed kende.
Als ze in de vitrinekast van de slager lagen had je geen verschil gezien tussen gehakt en hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:45

Wilawander schreef:
Verbazingwekkend dat er mensen zijn die het goedpraten of mensen die zich gedragen in het verkeer moraalridders noemen...

Ik denk dat het 'moraalridderige' niet zozeer zit in het afkeuren van harder rijden dan is toegestaan. Want ik denk dat er maar weinig mensen zijn die de actie van de vriend van TS oké vinden. En ik lees in dit topic ook geen enkele reactie in die richting.

Wat ik bedoel met schooljuffrouwengedrag is om *in dit topic* met het belerende vingertje te gaan zwaaien. Terwijl TS, die stevig baalt van de acties van haar vriend, haar hart komt uitstorten. Het draagt nergens iets aan bij. Ja, aan de morele zelfverheerlijking en frustratieonlading van sommige bokkers. :roll: Maar verder echt nergens aan.

Ik heb vandaag trouwens ontdekt dat mijn auto met wind mee en heuvelafwaarts net de 150 haalt. Met een lange aanlooptijd. Ik zou dus echt stinkend veel moeite moeten doen om zo'n bekeuring te krijgen op de snelweg. Misschien is zo'n karretje als de mijne ook iets voor je vriend, TS? :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:53

Heel simpel als je te hard rijd heb je dat aan jezelf te danken.
Ja ik baal ook als ik een bekeuring krijg voor een beetje te snel omdat dat vaak echt per ongeluk gebeurt.
En dan heb ik het over de N weg bij Eindhoven, of andere rondwegen waar je bijvoorbeeld 70 mag en waar je dan 76 rijd. Dan baal ik, 1 omdat ik toch echt zelf heb gedaan, 2 omdat ik niemand in gevaar bracht. 3, ik het zo zonde van mijn geld vind.

Maar net als hier 50 km te hard, dat doe je niet per ongeluk, dat doe je expres. Dan weet je echt dat je dat aan het doen bent.
En daar heb ik totaal geen medelijden met een grote boete.
Je brengt mensen echt in gevaar. Zoveel te hard valt niet in te schatten.
En meestal is dan niet de snelrijder het slachtoffer, maar die er toevallig mee geconfronteerd werd.

Het uitmaken of zoiets dat gaat met dan weer echt te ver.
Maar pot verdorie ik zou wel echt boos zijn als mijn partner dat zou flikken.
Voor het gevaar, maar zeker ook voor het geld.
Ik denk dat de sleutels toch een tijdje zouden verdwijnen.
Gelukkig is mijn man verstandiger, als hij zijn rijbewijs als vrachtwagen chauffeur kwijt zou raken is er wel een heel groot probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:28

Flessuh schreef:
Volgens mij is de regel nog altijd dat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken. dat is iets dat je mogelijk wel doet als je veel langzamer dan de maximumsnelheid gaat rijden.
Hele vraag is dan wat het overige verkeer doet....

80 rijden valt niet onder gevaar veroorzaken. Maakt verder niet uit wat je daarvan vindt.

Nogmaals; je mag op de snelweg als het voertuig minimaal 60 kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:06

Huertecilla schreef:
Flessuh schreef:
Volgens mij is de regel nog altijd dat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken. dat is iets dat je mogelijk wel doet als je veel langzamer dan de maximumsnelheid gaat rijden.
Hele vraag is dan wat het overige verkeer doet....

80 rijden valt niet onder gevaar veroorzaken. Maakt verder niet uit wat je daarvan vindt.

Nogmaals; je mag op de snelweg als het voertuig minimaal 60 kan.

ER word bij de rijopleiding niet voor niets nadruk gelegd op anticipatie, natuurlijk mag je 80 op een 130 weg, echter dan anticipeer je niet op het overige verkeer en kun je gevaarlijke situaties veroorzaken.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:17

Huertecilla schreef:
spoekie schreef:
Pertinent onjuist... als 130 de maximum snelheid is verwacht ik niet dat iemand met 50 kilometer per uur langzamer rijdt.

80 echter is heel acceptabel. Wat jij daar ook van VIND! Let gewoon beter op.
Als je dat niet kan hoor JIJ niet op de weg.

En dat is iets wat jij dan weer vind...
ik heb met regelmaat zo iemand gehad die de auto er ff snel voor gooit met 80 waardoor ik op mijn rem moet. Degene achter mij verwacht dat niet en komt dan best dichtbij. Ik vind dat gevaarlijke situaties veroorzaken. Dat ik nog leef is overigens in die gevallen te danken aan het feit dat ik dus wel kan opletten.
De formulering van jouw tekst komt op mij erg aanvallend en beledigend over. Iets wat ik niet kan waarderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:22

xPabloBokt schreef:
TS, ik zou hem gewoon bijna dit topic laten lezen. Als jij niet tot hem door kan dringen kan de mening van veel anderen dat misschien wel :)

Of hij vraagt zich af waar iedereen zich mee bemoeit, of hij lacht er alleen maar om.
Kom op zeg, als mijn partner mijn zonden op internet op een forum zou zetten, en mij dan de daaropvolgende belerende reacties zou laten lezen van mensen die ik niet eens ken, ik zou er mijn gat mee afvegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:42

Diablo schreef:
Kom op zeg, als mijn partner mijn zonden op internet op een forum zou zetten, en mij dan de daaropvolgende belerende reacties zou laten lezen van mensen die ik niet eens ken, ik zou er mijn gat mee afvegen.

Ja, precies. En da's zonde van je iPad. -O-

tamary

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:58

Qua afstanden leerde mijn rijinstructeur mij 20 jaar terug al :
80km 2 strepen afstand,
100km 3 strepen afstand,
120km 4 strepen afstand.
Dan wordt 140km of harder al 5+ strepen en imho is dat een te grote afstand om correct en snel genoeg in te schatten. Het is nl ook de minimale afstand vanaf waar je al moet gaan inhalen als je een auto achterop komt, mits je inderdaad wil stilstaan voordat je die raakt mocht die vol in de remmen gaan. Ik denk dat Duitsland dan met die 130km als advies maximum gelijk heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:00

Hoeveel is een streep, tamary? Ik ken alleen de 2 seconde-regel.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:13

tamary schreef:
80km 2 strepen afstand,
100km 3 strepen afstand,
120km 4 strepen afstand.
Dan wordt 140km of harder al 5+ strepen en imho is dat een te grote afstand om correct en snel genoeg in te schatten. Het is nl ook de minimale afstand vanaf waar je al moet gaan inhalen als je een auto achterop komt, mits je inderdaad wil stilstaan voordat je die raakt mocht die vol in de remmen gaan. Ik denk dat Duitsland dan met die 130km als advies maximum gelijk heeft.

ok ff realistisch.. probeer die afstand maar eens te houden.. Tegenwoordig teveel idioten die hun auto er tussen zetten -O-
Is inderdaad ook wat ik geleerd heb, maar helaas onmogelijk gemaakt door haast

maar volgens mij wijken we wat af van het doel van TS :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:15

Mizora schreef:
Hoeveel is een streep, tamary? Ik ken alleen de 2 seconde-regel.

Die strepen die op de snelweg staan tussen de rijbanen in. Je kan het ook een stippellijn noemen. Ellk wit blokje is 1 streep.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:21

Flessuh schreef:
ok ff realistisch.. probeer die afstand maar eens te houden.. Tegenwoordig teveel idioten die hun auto er tussen zetten -O-

en de oplossing is????? minder snel rijden!!!!!!
Afstand houden werkt ook andersom: Pas je snelheid aan bij de afstand die je kan houden.
Dat minder snel is het probleem niet. Haast wel.

Met 150 heeft de auto 3,5 keer zoveel energie en remweg en de bestuurder de helft reactietijd als bij 80.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:32

Dat is knap banketstaaf maar heb net zo'n vriend, nu heeft hij geen auto rijbewijs maar scooters moesten altijd opgevoerd, waren ze weer in beslag genomen, moesten ze weer standaard opnieuw herkeuren en huppa na een dag liepen ze weer 80/90 terwijl ze max 50 mogen.

sommige leren het nooit, tegenwoordig heb je wel al snel een boete aan je staart hangen hoor, heb pas net een jaar me rijbewijs, daarvoor 5 jaar lang scooter en pas 1x een boete gehad in die 5 jaar en met de auto in 1 jaar al 3 bekeuringen voor 3 a 4 km te hard (ik rijd namelijk nooit te hard vanwege die stomme boetes)

Hoop voor je dat die van jou het wel leert maar ik betwijfel het als hij hem max maar 2 weken kwijt is.

Helaas vanmorgen nog een kop/staart botsing gehad omdat iemand niet oplette in het verkeer en er met 80 km/h vollop bij me achterin reed, (ik stond stil was in ene file) tegenwoordig heeft iedereen maar haast, ga lekker een kwartier eerder van huis weg kom je ook niet te laat op je werk of dergelijken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:40

Huertecilla schreef:
spoekie schreef:

Inderdaad. Als je 80 rijden al gevaarlijk vind dan hoop ik hard dat je nooit een file tegen zal komen. Dan moet je immers ook zelf opletten en afremmen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:10

Flessuh schreef:
tamary schreef:
80km 2 strepen afstand,
100km 3 strepen afstand,
120km 4 strepen afstand.

maar volgens mij wijken we wat af van het doel van TS :P

Vervelend, maar in zulke gevallen laat ik even het gas los tot dat ik weer genoeg afstand heb +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-16 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:19

spoekie schreef:
Huertecilla schreef:

ik heb met regelmaat zo iemand gehad die de auto er ff snel voor gooit met 80 waardoor ik op mijn rem moet. Degene achter mij verwacht dat niet en komt dan best dichtbij. Ik vind dat gevaarlijke situaties veroorzaken. Dat ik nog leef is overigens in die gevallen te danken aan het feit dat ik dus wel kan opletten.
De formulering van jouw tekst komt op mij erg aanvallend en beledigend over. Iets wat ik niet kan waarderen.

Zie je invoegend verkeer niet aankomen?

Eigenlijk is heel simpel, minimale snelheid is 60km/h en maximale snelheid bijv 130km/h. Maar dat wilt niet zeggen dat je altijd maar 130km/h kan gaan rijden wanneer je daarmee gevaarlijke situaties veroorzaakt. Je kunt dan beter je snelheid zo aanpassen zodat voor iedereen veilig is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:27

Enorm balen zeg TS. Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat je om zoiets je vriend niet buiten wil zetten maar eerlijk gezegd zou ik het na zoveel boetes onderhand wel gewoon zat zijn. Blijkbaar vind hij het zelf niet belangrijk genoeg om te mogen rijden dat hij het gewoon bij 49 km te hard houd en ik lees ook niet echt veel paniek om het feit dat jullie nu mogelijk een paar maanden autoloos zijn. Persoonlijk zou ik eens heel serieus overwegen of de auto echt nodig is en of het hebben van die auto en de kosten die jullie daar aan hebben (vooral de extra kosten met dank aan zijn rijstijl) en de stress die het je onvermijdelijk bezorgt als iemand die je lief hebt zo rondrijdt echt opwegen tegen de voordelen die je van zo'n auto hebt....

Overgens reed ik al niet zo vaak te hard, maar sinds mijn vader met zijn bestelbus in de zijkant van een gezinsauto is gereden doe ik het al helemaal niet meer. Ook als je niet eens de veroorzaker bent van een ongeluk is het heel moeilijk om los te laten dat er kinderen voor je neus uit een auto geknipt moeten worden. Als zoiets wel gewoon jou schuld is kan ik me niet voorstellen dat een normaal ontwikkeld persoon zichzelf dat vergeeft...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:31

Ik vind het ook erg irritant hoor, die hardrijders.

Iemand noemde het hier in het topic 'petjesvolk'.
Wij noemen het de polderboys. :+
Meestal herken je ze al meteen als ze achter je rijden.
We wonen in Elburg, dus als je hier de brug over gaat zit je in de polder met de rechte wegen.
Dan kun je wel nagaan welke snelheden de polderboys hier hebben.
Levensgevaarlijk in ieder geval, er hebben zich er ook al aardig wat doodgereden.
Of wat erger is, een ander.

Ik hoop in ieder geval dat je vriend er iets van geleerd heeft!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:52

Bij die polderboys horen vind ik ook geregeld kleine autootjes die ze oerlelijk verbouwd hebben.
Een spoiler, buikschuifbumpers, en foeilelijke stickers.
Ze halen graag op levensgevaarlijke punten in en als ik niet rem rijden ze zichzelf en een ander waarschijnlijk half of helemaal dood. :+
En dan moet ik nog hulp verlenen ook. -O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:18

Huertecilla schreef:
Flessuh schreef:

en de oplossing is????? minder snel rijden!!!!!!
Afstand houden werkt ook andersom: Pas je snelheid aan bij de afstand die je kan houden.
Dat minder snel is het probleem niet. Haast wel.

Met 150 heeft de auto 3,5 keer zoveel energie en remweg en de bestuurder de helft reactietijd als bij 80.

Dat is leuke theorie, maar in de praktijk gaat dat vaak niet op. Als je de 2-secondenregel aanhoudt, is het gat wat je moet laten namelijk veel groter dan de meeste mensen denken.

Bij 80 km/u: minstens 45 meter
Bij 100 km/u: minstens 56 meter
Bij 120 km/u: minstens 67 meter
Bij 130 km/u: minstens 73 meter

Ik weet niet waar jij normaal rijdt, maar op de snelwegen waar ik rij zie ik zelden dat soort gaten als het druk is. Als er dus voor je iemand naar jouw rijbaan wisselt en je langzamer gaat rijden om dat gat weer te laten ontstaan, duikt de volgende daar wel in en zit je weer in exact dezelfde situatie.

Tobbes schreef:
spoekie schreef:

Zie je invoegend verkeer niet aankomen?

Eigenlijk is heel simpel, minimale snelheid is 60km/h en maximale snelheid bijv 130km/h. Maar dat wilt niet zeggen dat je altijd maar 130km/h kan gaan rijden wanneer je daarmee gevaarlijke situaties veroorzaakt. Je kunt dan beter je snelheid zo aanpassen zodat voor iedereen veilig is.

Gaat niet zozeer om invoegend verkeer denk ik zo, maar om verkeer wat al op de snelweg rijdt en plots de auto naar links gooit om met 85 km/u in te gaan halen. Als je dan met 120-130 aan komt rijden, kun je aardig op de rem gaan staan.

Overigens geldt er op de snelweg geen minimum te rijden snelheid, ook niet van 60 km/u.