Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:29

Ik krijg de kriebels over hoe sommige denken de horeca te kunnen verbeteren.. gemiddelde eigenaar/fulltimer draait al snel 50/60 uur per week... en sommige denken met 1x per maand in reastaurant te komen het beter te weten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:36

Gianti schreef:
Ik krijg de kriebels over hoe sommige denken de horeca te kunnen verbeteren.. gemiddelde eigenaar/fulltimer draait al snel 50/60 uur per week... en sommige denken met 1x per maand in reastaurant te komen het beter te weten?

Dat weet je toch als je daar gaat werken? Mijn vriend werkt ook wel 50 uur per week, en mijn vader wel 60-70. En beiden niet in de horeca. :+ Dat is echt zo'n dooddoener.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:40

Ik zeg toch nergens dat het erg is? Ik zeg alleen dat sommige die even paar uurtjes per maand er zijn denken het 'beter' te weten.. horeca personeel gaat echt niet expres gasten dwarszitten of hun zelf lastiger maken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:47

Gianti schreef:
Ik zeg toch nergens dat het erg is? Ik zeg alleen dat sommige die even paar uurtjes per maand er zijn denken het 'beter' te weten.. horeca personeel gaat echt niet expres gasten dwarszitten of hun zelf lastiger maken.

Nou, bij sommig personeel krijg ik wel de indruk dat ik alleen goed ben om geld te geven, en dat ik verder niet moet zeuren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:52

Dammie schreef:
Gianti schreef:

Nou, bij sommig personeel krijg ik wel de indruk dat ik alleen goed ben om geld te geven, en dat ik verder niet moet zeuren.

Overal heb je rotte appels tussen zitten. Maar je moet rotte appels niet je beeld laten bepalen over de rest.. probeert het personeel ook niet met de rotte appels van een gasten soms Haha :P

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:54

Shadow0 schreef:
Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.

Omdat 'in de keuken staan' niet alleen gerechten maken betekent, maar ook schoonmaken. Bij mijn vriend in het restaurant sluit de keuken om 9 uur, en daarna is hij nog zeker drie uur bezig met schoonmaken, als het meezit. (hij wil ook wel es voor middernacht thuis zijn)
Bovendien, niet alle groepen komen laat, van de week had hij een groep van 25, die kwamen om 5 uur en gingen rond 7 uur weer weg, terwijl er toen nog ruim 100 man zat, dan heeft echt niemand de tijd om even de keuken uit te lopen om gasten te laten betalen.

Ik ben het met je eens dat als het gevraagd word de bediening mensen best apart af kan laten rekenen, al is het natuurlijk wel netjes en handig als dat van te voren aangegeven word, en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.

Maar om nou te zeggen dat de kok daar wel even tijd voor heeft.... De werkdag van mijn vriend is ongeveer 12 uur, waarin hij zelf geen tijd heeft om te eten, en ongeveer een kwartier pauze kan nemen in totaal, en in de meeste restaurants gaat het er zo aan toe.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:58

Laurora schreef:
en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.

Daarnaast is onderbezetting vaak ook te wijden aan het niet kunnen vinden van goed personeel. Ik heb zoveel meisjes zien vertrekken halverwege of aan het einde van hun eerste dag, omdat ze het werk te zwaar vonden, de werkdruk te hoog lag en gasten vaak ronduit onbeschoft zijn. Dus hoewel die zaak wel op zoek is, komen ze er gewoon niet aan. En dat zien we eigenlijk bij heel veel gelegenheden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:04

Doubtless schreef:
Laurora schreef:
en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.

Daarnaast is onderbezetting vaak ook te wijden aan het niet kunnen vinden van goed personeel. Ik heb zoveel meisjes zien vertrekke halverwege of aan het einde van hun eerste dag, omdat ze het werk te zwaar vonden, de werkdruk te hoog lag en gasten vaak ronduit onbeschoft zijn. Dus hoewel die zaak wel op zoek is, komen ze er gewoon niet aan. En dat zien we eigenlijk bij heel veel gelegenheden.

Absoluut, vind maar eens een medewerker die zelfs bij de meest walgelijke gasten aardig en netjes blijft, ik zou het in elk geval niet kunnen (daarom werk ik ook gewoon lekker niet in de horeca :Y) )
Goed personeel is daarnaast ook niet bepaald goedkoop....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:21

Gianti schreef:
Overal heb je rotte appels tussen zitten. Maar je moet rotte appels niet je beeld laten bepalen over de rest.. probeert het personeel ook niet met de rotte appels van een gasten soms Haha :P

Ik ga nog eens een bingo maken van al die klassieke redenen om kritiek buiten spel te zetten. Waar het ook om gaat, je ziet diezelfde patronen steeds terugkomen.

Maar wat mij betreft: de onwil om de klant tegemoet te komen in de behoefte om de rekening te splitsen en iedere eventuele oplossing bij voorkeur af te keuren op basis van 'onmogelijk' lijkt mij eerder structureel dan een gevolg van 'rotte appels.'

Daarbij nog twee opmerkingen: klanten zijn niet de professionals. De lat ligt voor de profs natuurlijk hoger dan voor de klant. Dat betekent niet dat ik vind dat klanten dus het recht hebben om grof of onbeleefd te zijn - maar zij zijn er niet om de medewerkers een leuke avond te bezorgen, terwijl dat omgekeerd wel zo is. Ook zijn ze alleen maar zichzelf, ze vertegenwoordigen niemand. Een professional in functie vertegenwoordigt wel het bedrijf en de beroepsgroep. Dat is nogal een fundamenteel verschil. (Dat vaak vergeten wordt.)

Ten tweede: normaal gesproken is het streven om de rotte appels eruit te halen, juist om te voorkomen dat de rest van de appels ook bederft. In het spraakgebruik is het tegenwoordig echter meestal een excuus om vooral niets te doen en ze gewoon te laten liggen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:01

Laurora schreef:
Shadow0 schreef:
Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.

Omdat 'in de keuken staan' niet alleen gerechten maken betekent, maar ook schoonmaken. Bij mijn vriend in het restaurant sluit de keuken om 9 uur, en daarna is hij nog zeker drie uur bezig met schoonmaken, als het meezit. (hij wil ook wel es voor middernacht thuis zijn)
Bovendien, niet alle groepen komen laat, van de week had hij een groep van 25, die kwamen om 5 uur en gingen rond 7 uur weer weg, terwijl er toen nog ruim 100 man zat, dan heeft echt niemand de tijd om even de keuken uit te lopen om gasten te laten betalen.

Ik ben het met je eens dat als het gevraagd word de bediening mensen best apart af kan laten rekenen, al is het natuurlijk wel netjes en handig als dat van te voren aangegeven word, en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.

Maar om nou te zeggen dat de kok daar wel even tijd voor heeft.... De werkdag van mijn vriend is ongeveer 12 uur, waarin hij zelf geen tijd heeft om te eten, en ongeveer een kwartier pauze kan nemen in totaal, en in de meeste restaurants gaat het er zo aan toe.

Als jouw vriend op een werkdag van 12 uur maar een kwartier pauze kan houden dan betekent dit dat de planning sowieso voor geen meter deugd. Dan zouden ze er misschien goed aan doen om van 5 tot 7 een iemand er bij te plannen zodat je vriend het wat fijner heeft, even pauze kan houden en wie weet kan die gene dan ook de kassa mee opvangen.

Edit: wat natuurlijk niet de fout dat jouw vriend is maar ik vind het wel belachelijk van de eigenaar. Dan snap ik dat grote groepen die apart betalen vervelend zijn maar dan is er dus gewoon onderbezetting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:05

In keukens is het echt altijd druk. En je kan er vaak moeilijk iemand bijzetten omdat je elkaar dan in de wegloopt. :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:13

Vera96 schreef:
Als jouw vriend op een werkdag van 12 uur maar een kwartier pauze kan houden dan betekent dit dat de planning sowieso voor geen meter deugd. Dan zouden ze er misschien goed aan doen om van 5 tot 7 een iemand er bij te plannen zodat je vriend het wat fijner heeft, even pauze kan houden en wie weet kan die gene dan ook de kassa mee opvangen.

Edit: wat natuurlijk niet de fout dat jouw vriend is maar ik vind het wel belachelijk van de eigenaar. Dan snap ik dat grote groepen die apart betalen vervelend zijn maar dan is er dus gewoon onderbezetting.

Tsja dat is idd een deel onderbezetting, en ik ben het er mee eens dat de eigenaar daar wat aan zou mogen doen hoor, absoluut, maar qua kosten zit dat er nu niet in, en mn vriend heeft het maar te handelen helaas...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 18:25

Ik zie het anders, geen onwil en geen negatieve grondhouding bij horeca personeel maar juist het tegenovergestelde. Bij het gemiddelde restaurant/terras hoor je dezelfde verhalen, te lange dagen maken, onderbezetting, keihard rennen, geen tijd voor eigen pauze etc. Juist omdat heel veel horecamensen de gast wél terwille willen zijn en met (veel) te weinig mensen tóch iedereen weten te bedienen en alle gerechten eruit te lopen draait er niks in de soep. En krijgt de baas dus ook niet het signaal van 'goh, misschien zou het niet verkeerd zijn om er 1 of 2 extra mee te laten lopen'.
Eigenlijk zou personeel wat minder moeten rennen/oplossen en dingen laten gebeuren waardoor het ook van bovenaf duidelijk wordt dat er meer personeel nodig is. Of een andere manier van werken. Of, of, of... Maar de meesten zijn daarvoor veel te loyaal, willen er toch het beste van maken.

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:51

Mars schreef:
Ik zie het anders, geen onwil en geen negatieve grondhouding bij horeca personeel maar juist het tegenovergestelde. Bij het gemiddelde restaurant/terras hoor je dezelfde verhalen, te lange dagen maken, onderbezetting, keihard rennen, geen tijd voor eigen pauze etc. Juist omdat heel veel horecamensen de gast wél terwille willen zijn en met (veel) te weinig mensen tóch iedereen weten te bedienen en alle gerechten eruit te lopen draait er niks in de soep. En krijgt de baas dus ook niet het signaal van 'goh, misschien zou het niet verkeerd zijn om er 1 of 2 extra mee te laten lopen'.
Eigenlijk zou personeel wat minder moeten rennen/oplossen en dingen laten gebeuren waardoor het ook van bovenaf duidelijk wordt dat er meer personeel nodig is. Of een andere manier van werken. Of, of, of... Maar de meesten zijn daarvoor veel te loyaal, willen er toch het beste van maken.

Dit is ook meer mijn gevoel, mooi uitgelegd.
Hier zelf in het bezit van een horeca bedrijf waarbij partner en ik beiden 70-80 uur in de week werken.
Geen probleem, dit doen we met alle liefde voor ons bedrijf en voor het vak.
Schrikbarend vind ik het om te zien hoe makkelijk er gedacht wordt dat er wel even iemand geregeld kan worden die even kan bijspringen. (Om dit even als voorbeeld te nemen, maar het punt gaat om het weinige begrip dat mensen voor elkaar kunnen opbrengen) Dan wel voor 2 extra uren zodat het andere personeel kan pauze houden (zou je zelf 2 uur op een dag willen werken en daar rekening mee moeten houden de gehele dag) dan wel 'even iemand' uit de keuken halen die dan maar moet afrekenen. (Diegene in de keuken is die dag ook al eerder begonnen ivm voorbereidingen en zal nog moeten schoonmaken en eventuele andere voorbereidingen voor de volgende dag moeten treffen.) Bijv. Marineren van vlees omdat dat ene hoofdgerecht nou iets harder is gelopen dan ingecalculeerd en de marinade toch echt tijd nodig heeft om in te trekken.

Wij werken met het principe alle gasten zijn koning, of ze nou zeuren of niet. We proberen voor iedereen de avond zo lekker en gezellig mogelijk te maken. Klachten, tips en dergelijke ontvangen wij altijd graag van gasten.
Maar je treft inderdaad wel eens mensen met verwachtingen die wat onrealistisch zijn. Ik vraag mij vaak ook af waar deze mensen hun mening dan op gebaseerd hebben en of ze de situatie wel eens vanuit de invalshoek van een ander bekeken hebben.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:28

Shadow0 schreef:
_Yasmine_ schreef:
Maar eenmaal in de situatie zijn "werk-glimlach" opzet met: "natuurlijk is dat geen probleem, ik pak even het pin apparaat erbij". Om vervolgens alsnog diep van binnen te schelden :+

Meestal voel je dat overigens toch aan, die onechtheid / oppervlakkigheid. Niet altijd bewust, maar het straalt nog steeds af op de sfeer. En het verschil met een omgeving waar men het leuk vindt om klanten ter wille te zijn is echt te merken.

Tuurlijk voel je dat aan, en ik probeer het echt echt echt niet te doen. Helaas lukt oprecht vriendelijk kijken niet fulltime. Zeker niet als je ondertussen 6x het belletje voor uitserveren hoort gaan :o Ik vind het werk alleen maar leuker worden de laatste tijd! het is zo leuk om mensen te zien genieten, ze te helpen een goede keuze te maken in wijn etc. Maar heel soms zou het fijn zijn als mensen met ons mee willen denken

Shadow0 schreef:
Citaat:
Maar wij kunnen niet uit ons kleine restaurantje 1 van de 2 koks missen om even in te vallen. De afwasser heeft het super druk.

Dat is dus het soort situaties waarin je flexibel kunt zijn door je systeem zo te maken dat je verschillen in belasting kunt opvangen.

Die koks gaan dan gewoon door met een andere tafel :o die 10 zijn misschien weg maar de overige 20 tafels willen nog gewoon eten op tafel krijgen. Zij hebben op dat soort momenten echt geen tijd hiervoor. Was het maar zo een feest :Y) Zou onze kok een stuk minder vaak momperen haha

Shadow0 schreef:
Het verschil zit echt in de benadering. Als je bedenkt dat betalen hoe dan ook gewoon een normaal en essentieel onderdeel is van wat een gast op een avond nodig heeft, en dat je dus ook per gast (en niet per groep) moet uitgaan van een bepaalde tijd die je daarvoor kwijt bent, dan kun je dat gewoon meenemen in hoe je ermee omgaat.

Ik merk bij onszelf dat het dus moeilijk is om dit in te plannen. Bij sommige groepen ben je binnen 4 minuten klaar en bij sommige groepen een half uur en dan zijn is de groep nog niet buiten. Hierop berekenen door extra personeel of uittellen met bestellingen is gewoon heel moeilijk. Want de makkelijkste groepen kunnen opeens veranderen als het om geld gaat :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:29

Mars schreef:
Ik zie het anders, geen onwil en geen negatieve grondhouding bij horeca personeel maar juist het tegenovergestelde.

Dat klopt denk ik wel, de onwil en de grondhouding komen duidelijk van de laag erboven :j

Citaat:

Absoluut, je ziet die dynamiek op zoveel plekken: de hogere laag creeert een situatie waarin men niet goed kan werken, de mensen die het moeten uitvoeren doen hun best maar lopen tegen de grenzen op... de klant (gast, patient, etc) ervaart de tekortkomingen en heeft geen ander aanspreekpunt dan de directe mensen, waardoor je frustratie krijgt tussen mensen die het werk doen en de klanten, terwijl dat niet het conflict is.

(Ik hoop dat het ooit minder als iets positiefs gezien wordt om op die manier over de grenzen te gaan van wat eigenlijk kan. Dat werk waarbij je steeds achter de feiten aan blijft lopen gewoon geen goede situatie is, en dat het uiteindelijk vooral schadelijk is voor bijna alle betrokkenen als dat structureel voorkomt. Dit geldt onverkort voor de zorg, voor de postbezorgers, voor de IT, voor conducteurs en voor nog heel veel andere branches.)

Vroeger waren we op een manege waar een deel van het tuig nogal oud was. Daar kreeg ik ooit het advies (niet van de manege-eigenaar uiteraard }> ) om als een riem of gesp bijna kapot leek, niet extra voorzichtig te doen, maar het ding juist kapot te trekken - dan is er geen twijfel meer mogelijk dat het vervangen moet worden. En als je het met de hand kapot kunt trekken, is het niet sterk genoeg meer om als stijgbeugelriem, teugel of singel te fungeren, want tijdens het rijden (en vooral tijdens een noodsprong, struikeling etc) komt er beslist meer kracht op dan je met de hand zet.
(Dat is dus niet dat je normaal gesproken ruw omgaat met materiaal: je wilt het zolang mogelijk heel houden. Maar *als* het bijna kapot is, dan ook maar gewoon helemaal, op een moment dat je het zelf onder controle hebt.)

Ik denk dat dat voor veel situaties geldt. Zelfs al is het lastig in de horeca, het zou veel meer helpen als er niet om begrip gevraagd wordt van de klant, maar juist gevraagd wordt om het helpen bij het veranderen en verbeteren van zaken. (Feedbackformulieren neerleggen en overhandigen aan groepen?)
Zodat de klant en de medewerker aan dezelfde kant komen te staan in het vragen van betere mogelijkheden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:33

Zo leg ik bij grote klachten ook neer om het vooral op zwart-wit recensie te schrijven. Ik kan op dat moment niet meer, eigenaars zien het niet. En dan moet je wel :+ maar het voelt knap banketstaaf om hen er op die manier bij te lappen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:09

Nou nu bewust waarom ik hekel heb om de rekening door aantal personen te splitten... doe momenteel al zuinig aan om een beetje te kunnen sparen.. maar wou mijn gezicht toch laten zien even op een verjaardag... ik moest eerder weg.. krijg ik net bericht dat iedereen 15 euro betaald... 15 euro betaal ik dus voor 2 collas -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:32

Gianti schreef:
Nou nu bewust waarom ik hekel heb om de rekening door aantal personen te splitten... doe momenteel al zuinig aan om een beetje te kunnen sparen.. maar wou mijn gezicht toch laten zien even op een verjaardag... ik moest eerder weg.. krijg ik net bericht dat iedereen 15 euro betaald... 15 euro betaal ik dus voor 2 collas -O-

Bah wat flauw zeg...
En als je nou eens uitlegt dat je maar 2 cola's hebt gehad, en een beetje zuinig aan moet doen? Meeste mensen hebben daar wel begrip voor :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:35

Ja ga er toch wat van zeggen.. alleen beetje lastig dat het vriendengroep is van mijn vriend..

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:40

Nouja dan nog, je kan iemand niet dwingen meer te betalen dan hij genuttigd heeft.
Ik snap dat het banketstaaf is, maar ik vind het van hun kant ook banketstaaf en onnadenkend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:58

Splitten hangt voor mij af met wat voor personen we zijn.
Bij mijn man in zijn familie zitten er een paar die er een handje van hebben om met splitten juist duurdere gerechten uit te gaan kiezen. Gerechten die ze bij uitrekenen per persoon nooit zullen nemen.
Dus bewust profiteren, daar hou ik niet zo van.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 23:18

Aangezien ik vaak met mn zusje wat leuks doe betalen we vaak om de beurt.
De ene keer heb ik meer geld de andere keer mn zusje.
Laatste keer dat we met onze oudste zus en mn neefje en nichtje een leuk dagje uit hadden gemaakt heeft mn zusje de bootkaartjes gehaald voor onze oudste zus en kinderen. Zij zaten nog in de bus en wij waren er al.
Dit bedrag is in de loop van de dag weer "recht" getrokken door op een ijsje te trakteren en de buskaart op het eiland te betalen.

Dit vind ik als het mogelijk is een fijne oplossing.
Zo ongeveer gelijk is prima zat

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:21

Gianti schreef:

Je kunt toch gewoon netjes zeggen: ik snap dat 15,- berekend is, maar ik heb maar twee cola's gedronken omdat ik eerder weg moest, dus dan vind ik dat toch wat veel.

En dan zie je vanzelf toch wat er terug komt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:44

Vaak vind ik het dan weer een hele stap om dat terug te mailen, omdat dan ál die personen te weten komen dat jij te krap zit om 15 euro te betalen en dan achteraf gaat miepen over geld. Iedereen moet namelijk bijleggen.

Als ik eerder wegga dan het gezelschap zorg ik er daarom altijd voor dat ik al bij de kassa afgerekend heb of mijn bedrag op tafel heb gelegd.