Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gianti schreef:Ik krijg de kriebels over hoe sommige denken de horeca te kunnen verbeteren.. gemiddelde eigenaar/fulltimer draait al snel 50/60 uur per week... en sommige denken met 1x per maand in reastaurant te komen het beter te weten?
Gianti schreef:Ik zeg toch nergens dat het erg is? Ik zeg alleen dat sommige die even paar uurtjes per maand er zijn denken het 'beter' te weten.. horeca personeel gaat echt niet expres gasten dwarszitten of hun zelf lastiger maken.
Dammie schreef:Gianti schreef:Ik zeg toch nergens dat het erg is? Ik zeg alleen dat sommige die even paar uurtjes per maand er zijn denken het 'beter' te weten.. horeca personeel gaat echt niet expres gasten dwarszitten of hun zelf lastiger maken.
Nou, bij sommig personeel krijg ik wel de indruk dat ik alleen goed ben om geld te geven, en dat ik verder niet moet zeuren.
Shadow0 schreef:Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.
Laurora schreef:en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.
Doubtless schreef:Laurora schreef:en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.
Daarnaast is onderbezetting vaak ook te wijden aan het niet kunnen vinden van goed personeel. Ik heb zoveel meisjes zien vertrekke halverwege of aan het einde van hun eerste dag, omdat ze het werk te zwaar vonden, de werkdruk te hoog lag en gasten vaak ronduit onbeschoft zijn. Dus hoewel die zaak wel op zoek is, komen ze er gewoon niet aan. En dat zien we eigenlijk bij heel veel gelegenheden.
Gianti schreef:Overal heb je rotte appels tussen zitten. Maar je moet rotte appels niet je beeld laten bepalen over de rest.. probeert het personeel ook niet met de rotte appels van een gasten soms Haha
Laurora schreef:Shadow0 schreef:Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.
Omdat 'in de keuken staan' niet alleen gerechten maken betekent, maar ook schoonmaken. Bij mijn vriend in het restaurant sluit de keuken om 9 uur, en daarna is hij nog zeker drie uur bezig met schoonmaken, als het meezit. (hij wil ook wel es voor middernacht thuis zijn)
Bovendien, niet alle groepen komen laat, van de week had hij een groep van 25, die kwamen om 5 uur en gingen rond 7 uur weer weg, terwijl er toen nog ruim 100 man zat, dan heeft echt niemand de tijd om even de keuken uit te lopen om gasten te laten betalen.
Ik ben het met je eens dat als het gevraagd word de bediening mensen best apart af kan laten rekenen, al is het natuurlijk wel netjes en handig als dat van te voren aangegeven word, en ik vind ook dat restaurants een extra bedieningslid aan kunnen nemen (onderbezetting in de horeca is echt best een probleem) maar helaas hebben de medewerkers daar over het algemeen niks over te zeggen, de restaurant eigenaar moet het probleem zien en er iets aan willen (en financieel kunnen) doen.
Maar om nou te zeggen dat de kok daar wel even tijd voor heeft.... De werkdag van mijn vriend is ongeveer 12 uur, waarin hij zelf geen tijd heeft om te eten, en ongeveer een kwartier pauze kan nemen in totaal, en in de meeste restaurants gaat het er zo aan toe.
Vera96 schreef:Als jouw vriend op een werkdag van 12 uur maar een kwartier pauze kan houden dan betekent dit dat de planning sowieso voor geen meter deugd. Dan zouden ze er misschien goed aan doen om van 5 tot 7 een iemand er bij te plannen zodat je vriend het wat fijner heeft, even pauze kan houden en wie weet kan die gene dan ook de kassa mee opvangen.
Edit: wat natuurlijk niet de fout dat jouw vriend is maar ik vind het wel belachelijk van de eigenaar. Dan snap ik dat grote groepen die apart betalen vervelend zijn maar dan is er dus gewoon onderbezetting.
Mars schreef:Ik zie het anders, geen onwil en geen negatieve grondhouding bij horeca personeel maar juist het tegenovergestelde. Bij het gemiddelde restaurant/terras hoor je dezelfde verhalen, te lange dagen maken, onderbezetting, keihard rennen, geen tijd voor eigen pauze etc. Juist omdat heel veel horecamensen de gast wél terwille willen zijn en met (veel) te weinig mensen tóch iedereen weten te bedienen en alle gerechten eruit te lopen draait er niks in de soep. En krijgt de baas dus ook niet het signaal van 'goh, misschien zou het niet verkeerd zijn om er 1 of 2 extra mee te laten lopen'.
Eigenlijk zou personeel wat minder moeten rennen/oplossen en dingen laten gebeuren waardoor het ook van bovenaf duidelijk wordt dat er meer personeel nodig is. Of een andere manier van werken. Of, of, of... Maar de meesten zijn daarvoor veel te loyaal, willen er toch het beste van maken.
Shadow0 schreef:_Yasmine_ schreef:Maar eenmaal in de situatie zijn "werk-glimlach" opzet met: "natuurlijk is dat geen probleem, ik pak even het pin apparaat erbij". Om vervolgens alsnog diep van binnen te schelden
Meestal voel je dat overigens toch aan, die onechtheid / oppervlakkigheid. Niet altijd bewust, maar het straalt nog steeds af op de sfeer. En het verschil met een omgeving waar men het leuk vindt om klanten ter wille te zijn is echt te merken.
Shadow0 schreef:Citaat:Maar wij kunnen niet uit ons kleine restaurantje 1 van de 2 koks missen om even in te vallen. De afwasser heeft het super druk.
Ik zie dus echt niet in waarom niet? Die groep gaat weg. Dat betekent dus dat je van 10 personen op dat moment geen bestellingen voor de keuken krijgt, en ook dat er dus 10 plekken zijn die op dat moment niet bezet worden. Dat betekent dus, juist omdat je zo'n grote groep hebt die weg gaat, dat je ook even extra ruimte hebt op andere plekken.
Dat is dus het soort situaties waarin je flexibel kunt zijn door je systeem zo te maken dat je verschillen in belasting kunt opvangen.
Shadow0 schreef:Het verschil zit echt in de benadering. Als je bedenkt dat betalen hoe dan ook gewoon een normaal en essentieel onderdeel is van wat een gast op een avond nodig heeft, en dat je dus ook per gast (en niet per groep) moet uitgaan van een bepaalde tijd die je daarvoor kwijt bent, dan kun je dat gewoon meenemen in hoe je ermee omgaat.
Mars schreef:Ik zie het anders, geen onwil en geen negatieve grondhouding bij horeca personeel maar juist het tegenovergestelde.
Citaat:Eigenlijk zou personeel wat minder moeten rennen/oplossen en dingen laten gebeuren waardoor het ook van bovenaf duidelijk wordt dat er meer personeel nodig is. Of een andere manier van werken. Of, of, of... Maar de meesten zijn daarvoor veel te loyaal, willen er toch het beste van maken.
Gianti schreef:Nou nu bewust waarom ik hekel heb om de rekening door aantal personen te splitten... doe momenteel al zuinig aan om een beetje te kunnen sparen.. maar wou mijn gezicht toch laten zien even op een verjaardag... ik moest eerder weg.. krijg ik net bericht dat iedereen 15 euro betaald... 15 euro betaal ik dus voor 2 collas
Gianti schreef:Nou nu bewust waarom ik hekel heb om de rekening door aantal personen te splitten... doe momenteel al zuinig aan om een beetje te kunnen sparen.. maar wou mijn gezicht toch laten zien even op een verjaardag... ik moest eerder weg.. krijg ik net bericht dat iedereen 15 euro betaald... 15 euro betaal ik dus voor 2 collas