Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:38

Anoniem schreef:
Hoezo was ik erger verslaafd of hield ik geen rekening met een kind?
Zo'n beetje alle rokers vinden dat ze op een terras buiten mogen roken, ik lees hier niet anders.
Dan gaan de niet-rokers toch binnen zitten wordt er dan beweerd. Want de rokers moeten zichzelf al opofferen en buiten gaan zitten/staan.

Dan lees je het toch anders dan ik bedoel.
Prima dat ik buiten moet roken, geen enkel probleem mee, maar wie bepaalt wanneer dat ook niet meer kan. Als het minimaal 20 graden is, als er een niet roker zit of gaat dat in vanaf een bepaalde datum. De niet rokers wilden ons buiten, maar als ze zelf buiten willen zitten mogen wij daar ook niet meer zitten.

superpony

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:11

LoveUggs, nee zooi op en rondom de trap en ingang. Bij ons was het eerst nog open en lieten mensen ook wel fietsen staan bijv. Toen werden ze weggehaald op last van de brandweer en hing er steeds een brief.
Bij ons werd boven verhuurd, dus begon het steeds weer opnieuw.

Naast ons hadden we wel een tijd mensen die vuilniszakken op het balkon zette. En daar grote gasflessen hadden staan. Daar werd ik niet vrolijk van. Er liep ongedierte en die gasflessen zijn natuurlijk best gevaarlijk. Zij hadden een paar keer per dag een gebed dat keihard moest.

We hadden al even geen kat meer, maar toen een kat overgenomen die weg moest, dus probleem van ongedierte was weg.
Geur, geluid, gevaar blijft dan rot. Hun Nederlands was erg slecht en ze begrepen ook niet wat het probleem was. Dan deed ik maar de deur dicht en een keer onze eigen tv wat harder.
We waren weinig thuis en dat scheelt.

Toen ik langere tijd erg ziek was, merkte ik ook dat je je sneller gaat ergeren. Je bent thuis, dus hoort de hele dag alles. Je hebt minder afleiding en bent al geprikkeld.
Aan de andere kant is na een dag hard werken, fijn thuiskomen ook belangrijk.

Als eerste toch beginnen je eigen omgeving zo aan te passen dat het je thuis is. Als buren dingen anders doen dan jij, moet je vooral je eigen leven mooier maken.
Onze honden slaan aan op spelende kinderen aan de voorkant. Na schooltijd, gaat dat raam dicht en horen ze het vrijwel niet meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:13

nuscaniels schreef:
Anoniem schreef:
Hoezo was ik erger verslaafd of hield ik geen rekening met een kind?
Zo'n beetje alle rokers vinden dat ze op een terras buiten mogen roken, ik lees hier niet anders.
Dan gaan de niet-rokers toch binnen zitten wordt er dan beweerd. Want de rokers moeten zichzelf al opofferen en buiten gaan zitten/staan.

Dan lees je het toch anders dan ik bedoel.
Prima dat ik buiten moet roken, geen enkel probleem mee, maar wie bepaalt wanneer dat ook niet meer kan. Als het minimaal 20 graden is, als er een niet roker zit of gaat dat in vanaf een bepaalde datum. De niet rokers wilden ons buiten, maar als ze zelf buiten willen zitten mogen wij daar ook niet meer zitten.

Ik las bij de longvereniging of longfonds?? Naam moet ik even verschuldigd blijven dat ze bijv rook van vuurkorven willen verbieden als het bijv windstil is.
Maar ik las meer regels die veel rokers niet leuk zouden vinden als dat erdoor gaat komen. Als je buren het bijv als overlast zien, dat het dan ook niet meer mag etc.
Was in ieder geval best pittig voor de rokers. Maar vooral het stoken was prioriteit en dat was ook de reden dat ik het pgezocht heb toen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:11

Ik merk toch wel bij veel rokers dat als zij buiten roken, zij mensen die daar toch last van hebben overdreven zeurpieten vinden. Mijn dochter heeft ernstige longproblemen en als zij in de stad achter iemand loopt die rookt, krijgt zij het écht benauwd en moet direct hoesten. Rokers kijken dan over het algemeen heel geirriteerd achterom, alsof zij dat expres doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:32

DatBenIkNou schreef:
Ik merk toch wel bij veel rokers dat als zij buiten roken, zij mensen die daar toch last van hebben overdreven zeurpieten vinden. Mijn dochter heeft ernstige longproblemen en als zij in de stad achter iemand loopt die rookt, krijgt zij het écht benauwd en moet direct hoesten. Rokers kijken dan over het algemeen heel geirriteerd achterom, alsof zij dat expres doet.

Maar in zulke gevallen kun je zelf heel makkelijk een pasje langzamer gaan en niet meer achter de roker gaan lopen toch?
Net als op een terrasje. Zoals al iemand zei, koos ik ook een strategische plek toen ik nog rookte en lagen mijn sigaretten op tafel. Wie dan naast mij gaat zitten kiest daar zelf voor.
Het is wel geven en nemen natuurlijk. Rokers moeten niet als een paria behandeld worden en je moet vind ik zowel als roker en als niet roker welwillend zijn om elkaar in de waarde te laten.

Toen ik nog rookte stond ik eens bij een lege bushalte te roken. Er kwam een vrouw bij me staan, zo een beetje in mijn bubbel. En die begon overdreven te kuchen en vroeg of ik niet even ergens anders kon gaan staan. Euhh..... >;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:36

Jij VINDT dat het overdreven kuchen is! Bij mijn dochter is dat gewoon echt niet zo, die longen reageren er gewoon direct op. Natuurlijk blijft ze er dan niet achter lopen, maar de rook heeft zij al in geademd en die prikkel is dan heus niet direct weg. Exact wat jij schrijft bedoel ik dus, volgens een jou als roker doe je dan dus overdreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:00

Nee je begrijpt me verkeerd. Jouw dochter kucht neem ik aan omdat ze dan moet kuchen ervan toch? De dame die bij mij kwam staan hoefde niet te kuchen. Die kwam expres te dicht naast mij staan en stond veel te theatraal nep te kuchen.

Ter achtergrondinfo: mijn moeder is veel te jong overleden aan copd, ik weet helaas te veel van hoe longen kunnen reageren....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:26

LadyMadonna schreef:
Mijn buren stoken, achterop hun ruime perceel (buitengebied), plastic, kleding, luiers... En ja, als de wind verkeerd staat, dan meurt m'n huis... Toch heb ik er nog nooit iets van gezegd (terwijl toen ik een x gewoon schoon hout zat te stoken en niet doorhad dat de wind was gedraait ik gelijk de buurvrouw op de stoep had :') )

Hier kun je natuurlijk wel wat van zeggen, want vuilnis verbranden is gewoon verboden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:29

Wierrook aan steken ? kan zowel buiten als binnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:38

pillow schreef:
LadyMadonna schreef:
Mijn buren stoken, achterop hun ruime perceel (buitengebied), plastic, kleding, luiers... En ja, als de wind verkeerd staat, dan meurt m'n huis... Toch heb ik er nog nooit iets van gezegd (terwijl toen ik een x gewoon schoon hout zat te stoken en niet doorhad dat de wind was gedraait ik gelijk de buurvrouw op de stoep had :') )

Hier kun je natuurlijk wel wat van zeggen, want vuilnis verbranden is gewoon verboden.

Ja, ik kán er wat van zeggen, ik kan ook m'n schouders ophalen, een keer diep zuchten, en als ze klaar zijn de ramen open zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:39

Werkelijk waar belachelijk dat je het niet vindt kunnen dat je buren in hun bloedeigen tuin/balkon een sigaret opsteken. :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:41

Verhuizen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:45

Anoniem schreef:
Toen ik nog rookte stond ik eens bij een lege bushalte te roken. Er kwam een vrouw bij me staan, zo een beetje in mijn bubbel. En die begon overdreven te kuchen en vroeg of ik niet even ergens anders kon gaan staan. Euhh..... >;)

Ook wel eens gehad, ik heb toen gezegd dat als ze nog dichterbij kwam staan ik haar ging zoenen. Ze was rap weg, en ik snap het niet want ik ben echt geen lelijke vrouw -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:27

Vroeger had ik Turkse buren. Wanneer die gingen bbqen gooiden ze eerst wat stukken schapenvet op de bbq. Dat smolt en lekte over de kooltjes wat ontzettend ging roken (en stinken). Ze deden het voor de smaak die daardoor dan aan het vlees zou komen zeiden ze. Als je je ramen open had staan en weg was boodschappen doen dan was met een beetje pech je hele huis van binnen blauw van de rook bij thuiskomst :')
Dus als je als überroker ze eruit wilt roken kun je dat ook eens een maand lang proberen. Turkse bbq :Y)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:33

danzzz schreef:
Anoniem schreef:

Ook wel eens gehad, ik heb toen gezegd dat als ze nog dichterbij kwam staan ik haar ging zoenen. Ze was rap weg, en ik snap het niet want ik ben echt geen lelijke vrouw -O-

_O- _O- _O-

En toen stopten alle rokers met roken en gingen we dood aan pindakaas. The end.

Ik als verstokte niet-roker en kind van wel-rokers, waarvan mams 10 jaar COPD heeft gehad en inmiddels niet meer leeft, heb echt wel een hekel aan die rooklucht. Maar he... damn... ik heb benen! En een mond! Krijgt nou wat. Dus op terrasjes kan het zijn dat ik op sta en een ander plekje zoek. Of ik vraag even of iemand benedenwinds gaat staan.

Al ben ik absoluut blij dat ik zelden rook ruik van de buren. In je eigen tuin lijkt me dat toch mega-irritant en een fijne oplossing daarvoor zou ik zo ook niet weten.

@Repelsteel: Ik vind je opmerkingen ook erg onvriendelijk. Met name onderstaande. Je speelt op de man, niet op de bal...

Anoniem schreef:
Nou ik kan wel nagaan waarom ze haar tong niet meer achterin de keel van haar vriend wil steken :P

Meer dan de helft van het topic is offtopic. Als je zo graag ontopic wilt blijven mag je TS wel wat oplossingen aandragen in plaats van een totaal onzinnige post over mij te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:51

Jezus, ga je daar een dag later nog weer op terugkomen? Onaardige opmerkingen zijn blijkbaar alleen maar voor de rokers weggelegd.
Niet rokers of vooral ex rokers zijn aanstellers enz.
Zogenaamd nergens last van hebben en o zo tolarant zijn maar als je dan gaat doorvragen blijkt de zogenaamd tolerante het wel degelijk smerig te vinden en in bepaalde mate last van te hebben maar dat toegeven, nee tuurlijk niet.
(en wat de toon betreft, ik noem de het netjes zoenen, de persoon die ik het vroeg noemde het de tong in de keel steken, dat was niet mijn woordkeuze)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:55

waar heb ik onaardige opmerkingen gemaakt als roker?
want ik val ook onder de groep rokers, en ik heb aangegeven dat ik een sociale en tolerante roker ben?
En ik ben heel open erin dat het niet fris is + dat ik in bepaalde situaties moeite moet doen om last te voorkomen.

En ik ben niet de enige op dit draadje die daar beschaafd en open over spreekt.. toch hoor ik weer 'rokers' in z'n algemeen vallen.. daar maak ik onderdeel van uit en ik vind het niet prettig om op die manier te worden weggezet sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:58

Over het terras.. Volgens mij houden de meeste rokers prima rekening met mensen die buiten willen eten en last hebben van rook. Ik zorg tenminste altijd dat ik mijn sigaret oprook en dan even wacht met een nieuwe opsteken tot het eten van mijn buren op is, en dat doen mijn vrienden ook.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:23

danzzz schreef:
Anoniem schreef:

:') :')

Ik vind het persoonlijk als niet roker behoorlijk irritant als je op het terras aan het eten bent en er komt een rookwalm langs. En ik zal dan ook liegen als ik zeg dat ik niet geïrriteerd die kant op kijk, of als ik er echt last van ondervind hard ga hoesten :D ik heb er gewoon een schijthekel aan.
Je bent in een openbare ruimte, en met roken heeft 'iedereen' om je heen er last van
Maar roken is niet verboden op het terras, dus diegene die rookt doet helemaal niets fout in principe.

Als ik later een koophuis koop, dan wordt dat huis ook sowieso vrijstaand en het liefst zonder rokende buren aangezien ik weet dat ik mij daar ga aan irriteren.
En net weer als bovenstaande het is niet verboden roken, dus wie ben ik dan als ik door over ga 'klagen' bij de buren.
Dus dan maar erop anticiperen zo ver het kan!
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 17-09-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:30

Emmaa_ schreef:
Over het terras.. Volgens mij houden de meeste rokers prima rekening met mensen die buiten willen eten en last hebben van rook. Ik zorg tenminste altijd dat ik mijn sigaret oprook en dan even wacht met een nieuwe opsteken tot het eten van mijn buren op is, en dat doen mijn vrienden ook.

Ik loop zelfs even van het terras en steek de sigaret een stukje verder pas op.
Ik vind het echt vreselijk als mijn rook bij anderen terecht komt.
Ik heb de peuk zo op en kan er dan weer even tegen aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:53

Misschien wordt het tijd dat iemand een keer een rechtzaak aan gaat spannen. Wie weet waar het op uit kan draaien. Op de pakjes sigaretten staan duidelijke waarschuwingen inclusief foto's. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn af te dwingen dat deze risico's ook niet via meeroken aan een ander worden opgedrongen in een gedeeld openbaar luchtruim, waarbij die risico's onmogelijk vermeden kunnen worden zoals bij kleine aan elkaar grenzende tuinen bijvoorbeeld.

"Artikel 37 van Boek 5 BW is een kernbepaling in de hierboven geschetste situaties. Wanneer er mogelijk sprake is van onrechtmatige hinder, zal op dit artikel vaak een beroep worden gedaan. Het artikel bepaalt namelijk: ‘De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun."

Vooral als je ziet dat 64 % last heeft van meeroken in de buitenlucht!

https://www.rokeninfo.nl/publiek/werkin ... s/meeroken

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:27

Emmaa_ schreef:

dus als ik niet aan het eten ben, mag ik wel genieten van je rooklucht? Fijn!
Sorry, maar zo sociaal vind ik dat niet.
Toen ik zwanger was gingen er ook mensen naast mij roken... Dus was snel klaar met de terrasjes toen. Heel jammer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:50

Maar, wat wil je dan? Roken op het terras mag gewoon. Kan er helemaal inkomen dat het vervelend is, maar de rokers doen niks illegaals. Net zoals hun de keuze hebben wel of geen peuk op te steken, heb jij de keuze wel of niet op een terras te gaan zitten.
Ik hou zelf ontzettend veel rekening met anderen, soms ten koste van mezelf... Maar ook ik heb grenzen.
Zoals eerder gezegd, geven en nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:41

Wanneer je als bedrijf dezelfde 70 kankerverwekkende stoffen die van een rokende sigaret af komen via een schoorsteen de lucht in zou blazen heb je een groot probleem. Gek genoeg is het voor particuliere individuen nog steeds niet verboden.
Het is een kwestie van tijd dat de mens die zichzelf en anderen deze vergiftiging aan doet tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen en het roken compleet verboden zal worden.
1 op de 100 sterfgevallen wereldwijd komt door meeroken.
Als dit door een besmettelijke ziekte zou zijn als bijvoorbeeld mazelen dan zou men er alles aan doen om hier tegen gevaccineerd te kunnen worden. Volgens het RIVM sterft 1 op de 1000 mensen met een mazelen besmetting aan deze ziekte. De maatschappij verwacht hierdoor van iedereen dat men de nodige maatregelen treft om dit te voorkomen en eist dat bijvoorbeeld pasgeboren baby's door de maatschappij in bescherming worden genomen door er voor te zorgen dat deze maatschappij geen besmettingsbedreiging kan zijn voor zo'n baby.
Echter accepteert men wel dat diezelfde maatschappij 1 op de 100 mensen vergiftigd door meeroken.
Dat is toch hartstikke krom!
En hypocriet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:30

Je hoort al af en toe over het verbieden van roken op straat, de tuin etc.
Ik ruik zelfs de jongen die 2huizen verder haaks op ons stukje straat woont, als hij bij de voordeur staat te roken, maar daar ga ik niks van zeggen natuurlijk. Dat is ook mijn scherpe neus. Net als dat ik het ruik als er in de auto voor me wordt gerookt vaak.
Overigens ga je anders ruiken en proeven als je stopt.

Er zit wel verschil in een genotmiddel wat eigenlijk nergens nut voor heeft of vervuiling uit noodzaak.
Naar je werk rijden met de auto is voor velen toch echt noodzaak.

Maar ik heb minder respect voor mensen die nu nog in extreem vervuilende auto's rijden of door slecht onderhoud onnodig vervuilen. Ik vind het net als met energie wel echt iets waar we bewust van moeten zijn.
Ook daarin zie je weer mensen verschillen.