Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:40

bruintje123 schreef:
Gisteren uit eten geweest.
Om 18:35 zaten we aan tafel.
Vrij snel werd er gevraagt wat we graag wilden. Eerst in het Duits :?
Niet met een hele grote glimlach maar het is ook wel erg warm.

Om 19:15 hadden we ons eerste glas drinken. KNIP

Bij die gelegenheid had ie dan wat mij betreft meteen de rekening mogen brengen. 40 minuten voor een drankje? Bij deze temperaturen? No way.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:01

Het was in Nederland.

Ook daar hebben we nog over gedacht om op te staan.
Maar we wisten daar verder ook niet de weg. Een restaurant eerder waar we langs liepen was de keuken niet Open :)

vuurneon

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:21

Verootjoo, ligt per bedrijf anders dan :) maar er zijn zeker instellingen die wel geld aannemen. Uiteraard pas na dood of vertrek. Niet als ze er nog wonen.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:54

Suus___ schreef:
Ik geef wel fooi, bij topservice 10% en anders rond ik t af..
Vraag dan wel weer regelmatig of de fooi eerlijk verdeeld wordt of bij de baas eindigd.. Door ervaring ;)

Kijk, dit is leuk. Het restaurant waar ik werk verdeelt zijn fooi over het vaste personeel. Laat ik nu net een 0 uren contract hebben, hoewel ik soms meer uren maak dan een deel van het vaste personeel. Maar als iemand mij vraagt houden jullie dit wel zelf, waar mijn baas naast staat, moet ik dan nee zeggen? Dan heb ik echt aan de stok met hem. Zelfde verhaaltje als met pinnen, ik vraag me oprecht af in hoeveel % van de gevallen de fooi dan ook daadwerkelijk bij het betreffende personeel terecht komt. Gok dat het vaker wel dan niet via de achterdeur verdwijnt. Maar moet je dat dan zeggen? Dan zet je je baas, en de hele tent in een slecht daglicht -O-

Lastig dus.

Om nog even terug te komen op het onderwerp: ik geef fooi als ik het het waard vond, als de bediening leuk was en het eten goed. Maar 10% doe ik niet aan, meestal rond ik mooi naar boven af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:00

djodjodjo schreef:
Suus___ schreef:
Vraag dan wel weer regelmatig of de fooi eerlijk verdeeld wordt of bij de baas eindigd.. Door ervaring ;)

Kijk, dit is leuk. Het restaurant waar ik werk verdeelt zijn fooi over het vaste personeel. Laat ik nu net een 0 uren contract hebben, hoewel ik soms meer uren maak dan een deel van het vaste personeel. Maar als iemand mij vraagt houden jullie dit wel zelf, waar mijn baas naast staat, moet ik dan nee zeggen? Dan heb ik echt aan de stok met hem. Zelfde verhaaltje als met pinnen, ik vraag me oprecht af in hoeveel % van de gevallen de fooi dan ook daadwerkelijk bij het betreffende personeel terecht komt. Gok dat het vaker wel dan niet via de achterdeur verdwijnt. Maar moet je dat dan zeggen? Dan zet je je baas, en de hele tent in een slecht daglicht -O-

Lastig dus.

Om nog even terug te komen op het onderwerp: ik geef fooi als ik het het waard vond, als de bediening leuk was en het eten goed. Maar 10% doe ik niet aan, meestal rond ik mooi naar boven af.

Waarom zou je liegen? Het is toch zoals het is?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:37

Vanavond een pannenkoek en kop koffie genuttigd in een vrij eenvoudige eetgelegenheid. Hoewel het eten prima gesmaakt heeft hebben we er in dit geval voor gekozen om geen fooi te geven. De bediening kwam nogal knullig over zeg maar. Ik wil niet zeggen dat we ons onwelkom voelden maar ook weer niet een zeer gewaardeerde gast. Het was voldoende en niet meer dan dat en tja dan vind ik dat hun normale salaris ook wel voldoet.

In het kader van fooi in de vorm van kadootjes: wij zijn momenteel op vakantie op Texel. We staan alweer voor de derde keer op dezelfde kleine camping. Van de week hebben we een nieuwe ijswinkel ontdekt in Den Burg. De IJsbar. Wij vinden hem erg goed. Vanavond hebben we daar nog een ijsje gegeten en toen ook een kadobon gekocht voor de eigenaren van de camping waarmee ze twee ijsjes van elk twee bolletjes kunnen gaan halen daar. Gaat natuurlijk maar om een klein bedrag maar de campingeigenaresse vond het erg leuk dus werd voor mijn gevoel als gebaar wel gewaardeerd. :)

Ik was trouwens best verbaasd om te horen dat ze in de ijswinkel ook regelmatig fooi krijgen. Meestal dubbeltjes en kwartjeswerk maar soms ook mensen die een bedrag van 8 euro met een tientje betalen en zeggen laat de rest maar zitten.

Geven jullie in zo'n situatie wel eens fooi eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:39

Oh wat een lief gebaar Alwiene! Ik zou in zo een ijszaak of iets soortgelijks misschien wel afronden, maar niet echt extra geven.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:01

Afbeelding

<3 <3 <3

Moest toch aan dit topic denken, heel lief kaartje van een groep die ik laatst bediend heb, zat nog een tientje bij. Al was het 20 cent, dit is echt m'n leukste fooi ooit, en het krijgen van zo'n kaartje kan echt m'n dag maken :j

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:07

Nee geef geen fooi. Alleen afronden. Of het moet zo zijn dat ik nog 20 cent ofzo zou terug krijgen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 01:37

Goed ik ben weer thuis! Even tijd om te reageren voordat ik in bed duik.

Ik moet bekennen dat ik het geld (en mijn vriend) goed kunnen gebruiken. Hij werkt fulltime als bedrijfsleider in een koffiezaak met een salaris van 1200 per maand. Ik erbij als vakantie kracht in een restaurant voor 8.nogiets per uur. Mijn spaarpot en uit-huis-droom kunnen het echt heel goed gebruiken. Zeker aan de kant van mijn vriend, kijkend naar wat hij doet en de verantwoordelijkheid wordt hij echt niet voldoende betaald.. Voor hem zijn die euro's ontzettend waardevol :o

Zeker net als afgelopen vrijdag, zondag en vandaag ren ik letterlijk de benen uit mijn lijf. Dan zijn we onderbemand (want alle zaterdag krachten "kunnen/willen" niet werken en bedienen we 40 man per persoon (drinken opnemen, inschenken, brood smeren, brood geven, menu kaarten, bestelling opnemen, bestellingen brengen, uitnemen, koffie zetten etc.). Op dit soort avonden is het gewoon chaos, dan krijg je de mensen die gaan mopperen, kost extra tijd. Echt waar, als ik zo in bed lig dan maken mijn benen nog steeds loopbewegingen :o En dat zijn de avonden waarbij ik het als bedienend personeel erg fijn vind om een bedankje of fooi te krijgen. Want ik ben zowel mentaal als fysiek gesloopt na zo een avond zonder pauzes of eten :o Juist dan vind ik het fijn iets waardering te krijgen, maar helaas kiezen alle "moeilijke" mensen dit soort avonden om te eten want nee, een kaars her-aansteken heeft echt geen hoge prioriteit, ook niet als je heeeeeeeeeeel boos wordt.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 03:45

djodjodjo schreef:
Suus___ schreef:

Lastig dus.

Ik vraag t niet waar je baas naast staat ;)
Ben zelf samen met mn vriend restaurant eigenaar dus kan t vaak aardig inschatten wie er wat te zeggen heeft :)

Wij tellen eind van de avond de kassa en alle fooi, dus ook die gepind is en dat gaat in een pot.. Elke twee weken tel ik de pot en de uren en deel ik door elkaar en krijgt iedereen zn bedrag die past bij die uren die diegene gemaakt heeft.. Fulltimers wel de max van t contract want anders blijft er niets over voor de 0 uren krachten

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:07

Als chauffeuse taxi bedrijf krijg ik ook regelmatig wat,wij hoeven niet te delen want tenslotte heb ik die mensen veilig thuis gebracht.
Voor de euro was het best veel ,ieder oudje gaf wel 50 ct of een euro extra,maar nu alles minder word en vooral hier in de Achterhoek zijn mensen bewust van hun geld..ik ook..
De valys ritten geven weer wel fooi mensen zijn al in vakantie stemming,dus geef de chauffeur ook maar wat..Ik koop er vaak wat lekkers voor ,voor de diertjes.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:09

ik vind het heel grappig dat mensen zeggen, nee ik geef geen fooi maar rond wel af?

als is dat 50 cent, dat is alsnog fooi dus je geeft het toch? of vat ik dat verkeerd op?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:12

xTweetyx schreef:
ik vind het heel grappig dat mensen zeggen, nee ik geef geen fooi maar rond wel af?

als is dat 50 cent, dat is alsnog fooi dus je geeft het toch? of vat ik dat verkeerd op?

het is vaak zelfs meer dan de 'standaard' 10%

bakje koffie 2.20, maak er maar 2.50 van..

10% van 2.20 is 22ct

slimme horecaondernemer houdt de terrasprijzen ook binnen de perken en maakt de prijs aantrekkelijk om af te ronden. mensen zijn eerder geneigd om af te ronden, als de prijs voor hun gevoel redelijk is..
kopje koffie van 2.40 en iedereen voelt zich geript en bijna niemand rond af.
2.20 is een mooie prijs, men geeft al snel een behoorlijke tip
2.10 echter, is een te grote afstand tot 2.50 en doe maar 2.20 zeggen staat zo raar, dus het wisselgeld blijft op zak

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:14

Interessant topic dit. Ik heb de openingspost gelezen en een aantal reacties, bij lange na niet alles dat was mij echt teveel :D .

Ik werk al 8 jaar met heel veel plezier in de horeca, waarvan de eerste 3 jaar uit huishouding bestond en daarna ben ik overgegaan op de bediening, wat ik nog steeds met enorm veel plezier doe.
Ik vind het fantastisch om het de gast naar de zin te maken en zorgen dat zij tevreden het bedrijf weer verlaten. Of dit nou enkel is voor een kopje koffie of dat ze een 3 gangen menu hebben gegeten, dat maakt voor mij niet uit.
Maar het werk in de horeca is wel hard werken, fysiek voornamelijk, onderschat het vele lopen op het terras/eetzaal niet en vergeet niet hoeveel zware dingen wij tillen waardoor je lijf enorm naar de klote gaat. Als het buiten 30 graden en warmer is, lopen wij nog op het terras(en in mijn geval in een pak, waarbij ik bij uitzondering mijn colbert mag wisselen voor een gilet).
Overigens heb ik ook alle respect voor mensen die hard werken in een ziekenhuis/supermarkt/waar dan ook.

Maar ik doe niet zo extreem mijn best voor de fooi. Ik zie fooi als een extraatje, iets waar ik niet echt voor gewerkt heb, maar wat ik 'gratis' krijg. Het voelt een beetje hetzelfde als een 13e maand. Ik vind het fantastisch om fooi te krijgen, ik spaar dit altijd op en koop er dan iets leuks voor.

Maar mijn werk doe ik omdat ik dit leuk vind, niet omdat ik graag die fooi wil hebben(wat gewoon een leuke bijkomstigheid is). Ik doe het omdat ik er plezier aan beleef om het de gasten naar hun zin te maken. Als ik daar geen plezier in zou hebben, dan had ik allang ontslag genomen en was wat anders gaan doen.
Uiteraard tref ik ook met regelmaat een vervelende gast of een gast die altijd enorm zeurt of de gast waarbij altijd alles te lang duurt. Die mensen blijven er, maar daardoor hoef je natuurlijk niet chagrijnig rond te lopen. En natuurlijk heb ik mijn dag ook wel eens niet, maar daar zet je je overheen en daar hoeven je gasten niks van te merken. Hooguit mopper ik dan eens tegen een collega in de trant van 'pff is het al bijna tijd/ik heb vandaag echt geen zin' en dan is dat ook weer klaar.
Maar dat zal een kantoormedewerker/taxichauffeur/arts/juf/noem het maar op, ook wel eens hebben.

Het is uiteindelijk de bediening die zorgt voor de totaalbeleving van de gast. Bij slecht eten, kan de bediening vaak nog een deel goed maken. Maar bij slechte bediening, kan goed eten het vaak niet meer goed maken.
Ik zie het dus ook wel als een sport om die totaalbeleving goed te laten zijn(inclusief goed eten uiteraard, maar daar heb ik dan wat minder invloed op).

Terug komend op de vraag, ja ik geef fooi. Zowel in de horeca als aan de taxichauffeur.
De enkele keer dat ik geen fooi geef is als ik echt slecht gegeten heb of als de service echt slecht was. Maar persoonlijk maak ik dat vrij weinig mee.
Een keer het verkeerde drankje krijgen, kan ik niet zo over vallen. Maar als ik mijn biefstuk doorbakken ipv rood krijg, dan gaat hij wel terug en wil ik graag een nieuwe.

Ik geef fooi omdat ik weet hoe het is om in de horeca te werken en weet hoe hard er soms gewerkt moeten worden(zonder dat ik daarbij andere beroepen bagatelliseer). De hoeveelheid hangt dan wel weer vanaf, bij een kopje koffie/enkel drankje rond ik het bedrag vaak af en bij eten doe ik er echt iets bij. Afhankelijk van hoe lekker ik gegeten heb en hoe de totaalbeleving was.

Moet ik te lang wachten voordat ik überhaupt geholpen word? Dan ga ik gewoon ergens anders heen, daarin ben ik heel simpel. Ik hou niet zo van zeuren en als het te lang duurt, vind ik het ergens anders ook prima. Tussen de gerechten door een keer wat langer wachten, vind ik al minder erg.

Dit geldt overigens ook bij de taxi. Ik heb 1x een taxichauffeur gehad waarvan ik dacht dat hij levensmoe was. Uiteraard zal ik zo'n chauffeur geen fooi geven.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:29

Floor_x schreef:
Tigra_ schreef:
Wat ik heel brutaal vind, dat zie je eigenlijk bijna niet in Nederland, maar zag het afgelopen zomer overal in Europa, als er op de bon staat 'Tips not included' en dan hadden sommige obers ook nog het lef om dat te omcirkelen. Dan wil ik echt al minder fooi geven, dat vind ik zo'n lomp iets :+

'Tips not included'? Dat is wel brutaal. Afgelopen zomer zagen wij oa in Krakau en Praag wel een paar keer 'service not included' op de rekening staan. Dus bediening niet inclusief, dan leg je zowieso wat extra neer.
Was het eten goed en de bediening ook goed dan krijgen ze zeker fooi. Of we ronden het af, maar altijd wel rekening houdend met ongeveer 10%.
Heb zelf ook jaren in de horeca gewerkt en dat was echt geen vetpot, dus de fooi was altijd welkom; die werd trouwens keurig netjes over al het personeel verdeeld; dus ook de koks, afwasjongens kregen wat.

Bij grote bedragen juist veel minder dan de 10% neerleggen vind ik zelf altijd een beetje vreemd; je hebt toch een fijne avond gehad? Maar daar verschillen de meningen binnen mijn vriendenkring ook over; je kunt ook niet in iedereens portemonnee kijken. Dus ik maak daar geen punt van als we met een groep gaan uit eten en iedereen wil perse zijn eigen deel betalen; dan leg ik voor mijn deel gewoon wat fooi neer.
Als we per pin/kaart betalen leg ik de fooi 9 van de 10 keer wel los neer, simpelweg omdat gepinde bedragen bij 'de baas' binnenkomen en dan verdwijnt de fooi...

In USA lijkt het inderdaad een verplichting. Ooit eens bijna ruzie gehad met een ober die zo onbeleefd e.d. was dat ik geen fooi neerlegde; hij liep me achterna.... ja, daag. Ik heb hem vriendelijk uitgelegd dat hij echt onbeleefd was tijdens het serveren....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:49

In usa is het inderdaad "verplicht". Staat zelfs soms vast op je bonnetje voorgerekend voor 10 15 18 % :) maar je mag het zelf invullen.