Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:06

Op dat moment gaat genoeg veilige ruimte verloren.
Ik heb nooit haast in de auto, maar rij wel vaak op een weg die enorm druk is. En dan wordt je een beetje simpel van die mensen die alle gaten vol rijden om een auto verder naar voren op te schuiven (voor de duidelijkheid, ik heb het uiteraard niet over invoegers)
Alleen gas los krijg je natuurlijk weer genoeg ruimte, maar dat duurt even, als net in die tijd het gaat remmen ben je de klos. Heeft niets met haast van de ruimte laters te maken, maar van die irritante kwallen die daar steeds induiken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:08

Als iedereen met een kleine auto zou rijden was de file wel korter. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:09

Hahaha :D

Maar als iedereen eens normaal ruimte hield toch weer veel langer :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:17

Lol

Maar dan waren er waarschijnlijk wel weer veel minder files want minder ongelukken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:20

Anne_GTI schreef:
Als iedereen met een kleine auto zou rijden was de file wel korter. :D

Iedereen langzamer ook.
Het 130 is een enorme misleiding.
Met 120 gaan er meer autos op een weg dan met 130 omdat bij toenemende snelheid de remweg en dus te respecteren onderlinge afstand exponentieel toeneemt.
Idem 100 en 80.

Inderdaad Mizora.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:24

Sinds ik mijn Twingo 1.5 Diesel rijdt nergens meer last van. Hij is snel en valt niet stil op de snelweg als ik een vrachtwagen inhaal. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:27

Dat zigzaggen in de file is gewoon gevaarlijk. Heeft niets te maken met het feit hoe laat ik van huis ga.
Als een ander mijn veilige afstand gebruikt om met in verhouding te hoge snelheid iemand rechts in te halen om dan weer 1 auto naar voren te duiken op de linkerbaan en vol te remmen om het trucje nog 3x uit te halen is dat gewoon een zak patat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:46

Sizzle schreef:
Dat zigzaggen in de file is gewoon gevaarlijk. Heeft niets te maken met het feit hoe laat ik van huis ga.
Als een ander mijn veilige afstand gebruikt om met in verhouding te hoge snelheid iemand rechts in te halen om dan weer 1 auto naar voren te duiken op de linkerbaan en vol te remmen om het trucje nog 3x uit te halen is dat gewoon een zak patat.

precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:50

Ik rij zelf in een station (Kia Cee'd van 2014) vlotte bak, trekt lekker op. En ook ik heb last van de dikke bakken, met name Audi's, BMWs en Volvo's. Die voelen zich altijd bedreigd als ik ze inhaal oid := vandaag ook.. drie uur op de weg gezeten en elke keer als ik een van de drie genoemde inhaal dan raken ze gefrustreerd en moeten ze zo hard als ze kunnen om mij heen, seinend etc.. en dan rijden we op een 5-baans weg waar je 130 mag.

Gek genoeg heb ik het ook in de Mercedes van mn man.. ik denk dat het aan mijn gezicht ligt ofzo :D (klein meisje, grote auto's. Ik denk dat er dan ego's aangetast worden ofzo :+ ) en dan reed ik vandaag niet eens door.. gewoon lekker op mn gemakje de max snelheid :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:04

Huertecilla schreef:
Iedereen langzamer ook.
Het 130 is een enorme misleiding.
Met 120 gaan er meer autos op een weg dan met 130 omdat bij toenemende snelheid de remweg en dus te respecteren onderlinge afstand exponentieel toeneemt.
Idem 100 en 80.

Inderdaad Mizora.

Zo'n onzin ook, om in het pietepeuterige Nederland, vol verkeersknopen en op- en afritten per se 130 te willen rijden. En dan is men verbaasd dat het niet opschiet en er files blijven...
En inderdaad, hoe je het ook wendt of keert, hoe hoger de snelheid, hoe minder tijd er is om in te spelen op onverwachte situaties...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:49

Jans schreef:
en dan reed ik vandaag niet eens door.. gewoon lekker op mn gemakje de max snelheid :)

8)7

Jouw sprongen naar conlusie lezend is imo het probleem JOUW ego :roll:

Wij hebben een 'nieuwe' auto op het oog als aanvulling op de 4x4 welke we NODIG hebben OTR en Dafne, ons oude DAFje.

Gaat een Volvo 340/360 worden :D
Lekker rustig 100 tullen waar je 120 mag.
80 waar 100 etc.

Hier aan de kust zijn er resvervaten voor rijken en er rijden veel Ferraris, Porsches, Maseratis etc. Echt zielige. Te breed en te laag. Zie me al bumperbleven met lichtseinen met een 30 jaar oude 340 _O-
Nah, gewoon afstand houden; ik haal ze wel in op de volgende rotonde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:52

Waarom zou mijn ego het probleem zijn? Ze hoeven mij niet als een idioot in te halen met seinen :+ ik haal ze in omdat ik met cruise control kennelijk wat meer nog doorrijd dan zij. Waarom zou ik onder de snelheid gaan rijden als dat op een vijfbaans weg niet nodig is omdat het heel rustig is? (Lees, zij rijden op de tweede van rechts, ik haal ze op de derde van rechts in.) Tis nou niet dat ik mezelf dan op laat naaien als ze gaan seinen en toeteren.. ze doen hun best maar :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:58

Dat is vaak ook het probleem, 10 tellen rijden ze 150 en een minuut later daalt de snelheid weer naar 110 omdat ze een moe voetje krijgen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:02

130 op de Nederlandse wegen gaat prima.
Tussen 23.00 en 06.00.
Op andere tijden is het te vol.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:05

Of aan de telefoon zitten te prutsen.
Tempo afzakkers op de linkerbaan die niet terug naar rechts gaan zitten echt heel vaak te smsen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:09

Jans schreef:
Waarom zou mijn ego het probleem zijn?

Lees jouw aannames met mening in jouw bericht nog maar eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:10

Ik zeg alleen wat ik denk. Dat is niet meteen de werkelijkheid hoe de rest denkt he :) het valt mij gewoon op, en dan maak ik er een grapje over :) . Ik kan voor mezelf zeggen (en laten bevestigen) dat ik mijn eigen veiligheid en die van mijn passagiers en andere weggebruikers heel hoog heb staan. Heb al vaak genoeg door anderen in een gevaarlijke situatie gezeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:15

Ik begrijp niet waarom er nou weer afgegeven moet worden op mensen met een sportauto.
De een heeft een dure auto, de tweede een paard en een derde verzameld voetbalplaatjes.
Who cares.
Zolang een ieder elkaar maar in zijn waarde laat.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 22:46

_Tamara schreef:
Oh grappig :D Ik heb ook een Peugeot 107, een rode, en rijd dat traject ook regelmatig vanuit Elburg!

Moet zeggen dat die van mij echt wel mooi vlot is! Kan wel aardig brullen, maar dat kan echt geen kwaad hoor :) als je nou de hele snelweg 140 in z'n 4 rijdt is het een ander verhaal :') ik schakel op de snelweg altijd pas bij de 70 in de 3 en pas in de 5 bij 130 als ik op de snelweg zelf zit en ik rijd altijd wel mooi met 120/130 de snelweg op. Heb 'm nu 2,5 jaar en heeft nooit iets gehad. Op zo'n 80-weg doe ik vaak bij 50 in de 3, 70 in de 4 en dan 80 gewoon in de 5.. En ik rijd ook altijd gewoon de maximum snelheid, lekker niks aantrekken van mensen die je met een noodgang inhalen. Je rijdt zelf mooi geen boetes! :)

Dat ja :o

Overigens begint mijn zelfvertrouwen al weer iets te groeien. Heb m'n bakkie nu bijna 2 weken en gisteren mocht vriendlief er even in rijden, dat ging lang niet zo soepel als mijn eerste ritje en ik kwam van een automaat O:)

Ik reed tijdens de rijles in een BMW 3 serie en ja, daar kon je lekker in scheuren. Ik heb echter 5 keer examen gedaan voor m'n plastic rechthoekje en ik werd er steeds moedelozer van. Daarna het plezier in het rijden weer een beetje gevonden en ik begin m'n auto nu ook iets meer te vertrouwen. Het is denk ik toch kilometers maken.

Ik snap dat veel mensen mij nerveus en onzeker vinden en misschien ben ik dat in sommige situaties ook wel, maar ik rijd wel vlotjes door. Misschien is het toch dat zelfde idee als toen mijn fiets voor het eerst gestolen werd, waarom doen mensen dat toch, dat te hard rijden? Ik ben een beetje naïef denk ik :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:02

bruintje123 schreef:
130 op de Nederlandse wegen gaat prima.
Tussen 23.00 en 06.00.
Op andere tijden is het te vol.

Waar haal je dat vandaan? :) Ik rijd zelf juist tussen 06.00 en 23.00 en ik rijd eigenlijk altijd 130km/h (daar waar het toegestaan is ;) ).

Toverwoord voor prettig (door)rijden op de snelweg is anticiperen, en je gas los laten in plaats van als een malle steeds op de rem te stampen. Maar ja, dat ontgaat een hoop aantal mensen soms :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:07

Ik nodig je uit de A2 of A67 rondom Eindhoven relaxed 130 te gaan rijden net na de spits.
Twee banen. Op veel plaatsen mogen (het hoge aantal) vrachtwagens inhalen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:10

Er zijn inderdaad hele stukken waar je rustig 130km/u kan rijden overdag. Maar gemiddeld genomen niet tussen 6-9 en 15-19 uur, oftewel de spits. Je hebt een enkele keer de rem nodig, als een auto na even kleven achter een vrachtwagen toch maar besluit hem voor jouw auto te gooien met 80, maar verder eigenlijk nooit (meer dan plotseling flink remmende auto's voor je). Tenminste, als je dus fatsoenlijk anticipeert.

En nee, het kan niet overal. Maar er zit verschil tussen zelden/nooit op de Nederlandse wegen tussen 6-23 uur en op sommige knelpunten niet. Ik rij zelf veel op de A15 en daar is het buiten de spits om zelden een probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:14

Goed ik had het moeten nuanceren.
Hier rondom Eindhoven is het relaxed 130 bijna niet te doen overdag.
En dat zal vast op op meer plaatsen zo zijn.
Terwijl in de avond / nacht prima kan.

Dus 130 meteen afschieten als domme regel vind ik niet ( dat werd eerder gedaan) maar hang er tijd zones aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:15

Net na de spits is wel even heel wat anders dan 'alleen tussen 23.00 en 06.00' ;) Ik zit nogal veel bij de weg, mijn werkgebied ligt zo'n beetje van de Duitse grens in Groningen tot Zwolle/Apeldoorn tot Hoofddorp/Alkmaar. Dus ik weet wel een klein beetje hoe ik waar en wanneer kan rijden :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:19

Jij nuanceerde je tijd ook niet. :)

Maar ook om 1300 zijn mijn genoemde wegen geen 130 wegen.
Ja natuurlijk kan het.
Totdat de volgende vrachtwagen hem weer naar links gooit.
En de helft kijkt niet welke snelheid je hebt.

Ik rij overigens 25.000 km per jaar.
Maar wel rond Eindhoven.
Dus weet ook wel ietsje pietsie waar ik over spreek hier.