Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Re: Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:12

Hier woont mijn moeder 10-15 min. Rijden van ons vandaan net als mijn zusje. Mijn vader woont bijna en dag vliegen van ons vandaan.
Mijn schoonvader woont naast ons. Wonen bij hem op de boet huis is in 2en gedeeld. Mijn schoonmoeder is helaas 30 april vorig jaar overleden.
Van ml woont zijn opa in hetzelfde dorp als wij. Oma van die kant is in januari overleden. En dan heeft hij nog een andere oma die ik zo dicht bij woont.
Mijn zwager woont nog bij zijn vader.
Ooms en tantes van ml wonen ook allemaal dichtbij.

Mijne wonen ruim uur van ons vandaan of buitenland.

Mijn moeder wou niet veel oppassen wel leuke oma dingen doen. Inmiddels past ze toch redelijk vaak op. En vind ze heerlijk. Maar geen vaste dag.
Ook mijn zusje pas af en toe op en kleine gaat daar ook slapen. Vinden ze beiden geweldig.
Bij oma heeft ze nog maar een paar keer geslapen. Dit meer omdat het vermoeiend is voor haar.

Relatie is goed bij ons in het begin wat discussie over hoe om gaan met huilen en opvoeding en zo. Maar niks groots.
Later nog wat dingen die met mijn schoonvader te maken hadden maar kunnen alles goed uitpraten.
Nu ik zwager ben heb ik snel puntjes maar zijn dan meer mijn hormonen dan dat er echt wat is.
Verder proberen we de zondag voor ons het gezin te houden of om bij fam of vrienden op bezoek te gaan.
Dit vooral omdat mijn man op de zaterdag mijn schoonvader nog helpt met de e paardenstallen uitmesten en zondag was altijd mennen maar dat doet hij nu op zaterdag. Was mijn schoonvader het eerst niet geheel me eens. Maar hij heeft altijd moeite met veranderingen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:12

Ik denk dat opa's en oma's heel belangrijk zijn voor een kind, zelf had ik ze niet dus kende het ook niet.
Wel was ik weleens jaloers op vriendjes en vriendinnetjes die dat wel hadden om de leuke dingen en de gezelligheid die ze samen hadden!
Maar nu mijn eigen dochter 2 oma's en een opa heeft merk ik wat ze voor haar betekenen, de toegevoegde waarde is enorm. het zijn ieder enorm verschillende mensen maar daarom doet ze ook bij iedereen andere dingen opa is van de muziek en het ravotten, oma van het strand en andere active dingen en andere oma heeft een hondje en kookt en bakt graag samen met haar. Ze weet persies wat ze aan wie heeft en de grootouders genieten net zo hard al zij! :+
(nu zullen 99 % v/d mensen echt lieve grootouders zijn maar naar mijn mening moet het wel bekenden zijn omdat het hier in de fam onzettend fout is gegaan met de aangewaaide opa, niet om jullie bang te maken maar dat heeft echt vreselijke gevolgen gehad voor moeder en kinderen, je weet nooit welke bijbedoelingen iemand heeft en dat zie je dan ook niet :x )

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:19

Ik heb idd ook nooit echt opa en oma gehad. Die van mijn vaders kant waren al overleden. En wij woonde in Zuid Amerika en de ouders van mijn moeder woonde in nl.

Heb het echt gemist. Merkte het wel pas op latere leeftijd dat ik het zo miste.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 11:29

Mijn vriend zijn ouders zijn allebei overleden, mijn moeder is ook al overleden. Dan heb je mijn pa nog, maar die is niet echt geintresseerd in zijn enigste kleinkind, is niet op bezoek geweest in ziekenhuis, wij mochten ook niet komen. Heeft hem pas na 3 weken willen zien en dan nog was het enigste wat hij interesseert de kinderwagen die hij betaald had.
Dus al bij al ook niet de bompa die er is, vind dat wel spijtig aangezien [naam] geen andere grootouders heeft.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:46

Ik lees hier ook lekker mee. Ik ben nu 32 weken zwanger van ons eerste kindje.
Mijn ouders en de ouders van mijn vriend zijn totaal verschillend. Die van hem wonen in dezelfde plaats en die van mij op 45 min rijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:12

Mijn ouders passen op vrijdag altijd op en zien we meestal daarbuiten nog een of twee keer.
Vader van man woont ver weg en ziet gup gemiddeld eens in de 3-4 weken. Soms meer soms minder.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:22

Interessant om jullie ervaringen te lezen :)

Mijn ouders en schoonouders wonen in de uiterste uithoeken van het land. Nu wonen wij ongeveer in het midden, dus naar allebei is het nu een takkeneind reizen. Verhuizen lost niks op want dichter bij het ene paar grootouders gaan wonen, betekent nog veel verder weg wonen van de andere grootouders. Tegelijkertijd wil je hen niet ontnemen dat ze hun kleinkind vaak kunnen zien, en dat je kindje ook makkelijk naar opa en oma kan. Maar die puzzel lost toch t.z.t. wel vanzelf op. Ik loop nu jaren op de zaken vooruit ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:47

Ah leuk man die buurvrouw die een oma is geworden, toch heerlijk voor alle partijen! :+:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:17

Hier is de relatie met mijn man niet veel veranderd na de komst van onze dochter. Scheelt dat wij over veel dingen hetzelfde denken denk ik. Opa en oma passen ook wel eens op, maar niet de opa en oma die in dezelfde woonplaats als wij wonen. Sowieso hebben die het best wel druk, want ze werken beiden nog en ze hebben meer kleinkinderen waar ze geregeld op passen. De ouders van mijn man zijn een stuk ouder, maar omdat onze dochter hun enige kleinkind is passen ze graag op. Niet dat mijn ouders niet ook graag oppassen, maar die kunnen vaak niet. Onze dochter is echt gek op de ouders van mijn man. Mijn ouders vindt ze ook wel leuk, maar omdat de andere oma haar altijd veel meer verwend is die duidelijk favoriet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:23

Ik denk dat wij ook vooral nog wat closer zijn geworden omdat we wel best wel diep gegaan zijn zeg maar, want over de meeste dingen hetzelfde denken deden we toch al....en als we ergens anders over denken dan gunnen we elkaar ook wel "het gelijk" zeg maar :)

In de categorie "pick your battles" :P

Hier ook de ene oma duidelijk favoriet maar dat is ook logisch gezien hij daar van kleins af aan meer tijd mee doorbrengt. En ze doet ook zo lekker gek met hem dus hij begint meteen te stralen als die haar ziet :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:30

Dat is voor ons denk ik ook wel zo. Ik had pas door hoe ziek ik was toen ik zag wat het met mijn man deed. Toen kwam het zo hard binnen ineens.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:39

Hier bij beide opa's en oma's op ca 45-60 minuten rijden. Beide passen om de week een avondje op en springen ook nog regelmatig bij als wij bezig of weg moeten. Daarbij vinden mijn schoonouders dat ze de kids zeker 1x in de week willen zien, dus als ze niet oppassen komen ze vaak ook nog gewoon langs. En dan zie je ook dat de opa en oma die ze meer zien, net wat meer favoriet zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:54

Helaas wonen mijn ouders te ver om even op te passen, maar daarentegen kunnen ze wel heerlijk op vakantie daar. Texel.. Mijn schoonmoeder ken ik niet, die woont in Afrka. Dus ken helemaal geen familie van mijn man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:00

dwaallicht schreef:
Als ik hier sommige berichtjes lees snap je inderdaad niet dat mensen zichzelf nog willen voortplanten... :p het leest alsof het krijgen van een kind de hel op aarde is en je leven voorbij!

Gelukkig heb ik een heel lief eigenwijs nichtje als voorbeeld dat kinderen krijgen ook leuk kan zijn haha

Zelf 6 maanden zwanger en ik merk vanzelf wel of die van mij een vreselijke huilbaby wordt of toch stiekem wel leuk ;)

O:) idd een lief nichtje O:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:37

Lieve nichtjes kun je terug geven als ze niet meer lief zijn ;)

Mijn familie riep ook ja maar hij is zo lief, vrolijk en rustig. Totdat ze zagen dat ook hij driftig over de grond kan rollen, met speelgoed smijten, en krijssen alsof we hem wat aandeden. Leuk peutergedrag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:30

Hier geen familie in de buurt. Het heeft zoals alles voor en nadelen.

Ik had vroeger wel opa's en oma's maar weet niet of het enorm veel toegevoegd heeft. De ene kant waren gewoon vreselijk nare mensen en zeker niet lief.
De andere waren super lief maar aangezien die 16 kleinkinderen hebben is er niet echt quality time geweest of zo.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:26

Sizzle: ik heb ook een ronduit verschrikkelijk mens als oma (dominant, egocentrisch, zelfzuchtig...) en verder geen grootouders. Mijn opa van vaders kant was al overleden bij mijn geboorte en mijn grootouders van moeders kant heb ik nooit leren kennen als kind en toen ik oud genoeg was zelf opzoek te gaan bleken ze al overleden. Dus quality time met grootouders kende ik niet. Ik vond dat destijds niet eens zo erg, had nooit een opa en oma gemist in mijn leven.

Maar nu de kinderen mijn schoonouders als hele leuke opa en oma hebben en de oude buurvrouw als bonus oma, kan ik je zeggen: het kan zoveel moois toevoegen <3

Je kan prima groot worden zonder quality time met grootouders, niks mis mee. Maar groot worden mét quality time grootouders is wel extra bijzonder en voegt zeker wat positiefs toe <3

Hier hebben schoonouders trouwens ook veel kleinkinderen (15 op moment en er zijn er nog paar onderweg, ze maken geen verschil tussen kleinkinderen met bloedlijn of via de pleegkinderen) dus ook niet heel veel quality time, maar de kids vinden juist heerlijk om in de massa te zijn daar. Om met neefjes en nichtjes te logeren, of samen te spelen. En áls ze dan keer aan de beurt zijn voor quality time, dan is het extra speciaal <3

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:58

wemkelover schreef:

Mijn familie riep ook ja maar hij is zo lief, vrolijk en rustig. Totdat ze zagen dat ook hij driftig over de grond kan rollen, met speelgoed smijten, en krijssen alsof we hem wat aandeden. Leuk peutergedrag.

Echt..? Had ik dat eerder geweten...Nu is het te laat natuurlijk... :p

Haha ik ben gelukkig wel wat gewend, heb als leidster op een dreumes/babygroep gewerkt.

Hoe het echt wordt als je baby er is kun je niet voorspellen, maar als je het bij voorbaat al niet ziet zitten moet je t niet doen. Ik wil er in ieder geval niet als een zwartkijker ingaan, ook al heb ik ook last van bekkeninstabiliteit waardoor ik weinig kan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:06

Leuk om mee te lezen! Ik ben nu 24 weken zwanger en we zijn erg benieuwd naar onze Uk, maar ook naar ons leven straks. Allebei onze zussen hebben kinderen en ook genoeg vrienden met kinderen, dus we weten wel ongeveer wat er op ons af gaat komen, maar we zullen het toch eerst moeten ervaren om te zien hoe het voor ons is :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:32

Dwaallicht schreef:
Gelukkig heb ik een heel lief eigenwijs nichtje als voorbeeld dat kinderen krijgen ook leuk kan zijn haha

wemkelover schreef:

Het verschil is denk ik dan dat mijn familie mn kind ook leuk vind als ze een driftbui krijgt :+ omdat dat erbij hoort zeg maar.
Als je van zon driftbui al van onder de indruk bent... :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:21

Leuk topic om zo te lezen hoe iedereen het ervaart :)

Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond, het ouderschap. Je weet uit de theorie dat je gebroken nachten kent, nergens meer aan toe komt, enorm moe bent, maar wel heel veel van zo'n kindje houdt en 'er zoveel voor terug krijgt' (maar wat dat dan was :? ). Maar ik moet eerlijk zeggen, op de eerste pittige maanden na (in die fase dat je elkaar moet leren kennen en probeert te snappen wat die uk wil) en soms als ons manneke een baaldag heeft, valt het mij echt mee. De verantwoordelijkheid is groot en het valt soms best tegen om, moe uit het werk (hoewel ik het heerlijk vind om te werken, even geen mama) gelijk weer aan de bak te moeten met zo'n kleintje. Maar zodra manneke een enorme grijns op z'n gezicht tovert zodra ie me ziet of ineens een nieuw kunstje kan, dan barst ik haast uit elkaar van trots en liefde <3 Moederschap doet rare dingen met je, dat is dus het 'maar je krijgt er zoveel voor terug', althans, voor mij :D

Onze relatie wordt ook alleen maar versterkt, vind het prachtig om mijn lief met ons manneke bezig te zien. Verandering zit vooral in het meer plannen, meer zooi meeslepen (en ik dacht dat ik al veel mee nam als ik weg ging :') ) en niet meer alles op dezelfde manier kunnen doen als we deden. We zijn echt van dagjes op stap, rondjes rijden in de omgeving, naar een stadje, spontaan naar vrienden... En dat kost meer planning, moeite en ook afzeggen, want we vinden ook allebei dat we niet voor een kind hebben gekozen om het vervolgens steeds weg te brengen. En aangezien ons manneke steeds minder makkelijk slaapt als we op sjouw zijn, moeten we ook concessies doen in activiteiten. Maar omdat we zeker niet de enige zijn met kinderen in de omgeving en ik nu, itt tot voor onze ozon, activiteiten met kids wel kan waarderen, vinden we daar onze weg ook wel in.

Hier zowel schoonouders als mijn moeder in dezelfde stad. Enorm fijn! Mijn mams wilde bewust een vaste oppasdag, zodat ze echt een band met ons manneke op kan bouwen. Schoonmams is meer vliegende keep maar zien we ook vrijwel wekelijks. Heerlijk om te zien dat niet alleen wij blij zijn met ons manneke maar dat anderen er ook zo van kunnen genieten <3 Ben wel meer een weekdier geworden ja, betrek veel meer op nieuwsgebied ed op ons gezin en dan komt het wel meer binnen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:58

Lynn_Nikita schreef:
tita schreef:
@piezze heb jij eigenlijk wel kinderen?
Een eerste heeft veel meer impact op je leven als een 2e je weet inmiddels hoe het gaat reilt en zeilt.

En jij hebt er 1. Hoe kun je zeggen dat een tweede minder impact heeft? Ik vind het juist erg lastig. Van geen naar 1 was makkelijker . Ja de praktische dingen zoals luiers verschonen ken je dan maar dingen regelen en doen met 2 is lastiger dan met 1

Ik zeg niet dat minder is, bij eerste gaat je hele leven op zijn schop.
Van je oude leven is niks meer over.
Bij 2e ken je de klappen van de zweep. Je hoeft niet meer te wennen hoe je je oude met nieuwe combineert.

Vaak heb je bij de eerste ook geleerd hoe je dingen moet loslaten. Ongeacht wat....werk, huishouden, sociaal leven, sport enz enz.
Ik denk dat je flexibeler in het leven staat als er een 2e komt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:23

Dat hele leven op z'n kop met 1 kind vind ik dus eigenlijk wel meevallen.
Daarom wil ik juist geen 2e.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:27

Jongens is dat gewoon niet een beetje persoonsafhankelijk?
De een vind het wel moeilijk, de andere makkelijk.
Ik vond de babytijd redelijk te doen, en vind het nu in de peutertijd af en toe vrij lastig. Een ander vind peutertijd juist weer makkelijker. En is het misschien ook niet kindsafhankelijk, je hebt makkelijke en moeilijke kindjes. Die van mij zit er denk ik ergens tussen in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:34

Dat denk ik ook.
Voor een controlfreak zal een eerste kind echt een shock zijn.
Wij hadden al een redelijk ongeordend leven :+