Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:01

Varekaj schreef:
Voor ik op bokt zat had ik werkelijk waar geen idee dat er mensen hun tuin volledig katproof maken :+ Zowel om de katten binnen als buiten te houden.

Ik ook niet :') en voor ik dit topic las had ik ook geen idee dat mensen zich zo snel aan anderen ergeren. Soms lees ik dingen en dan snap ik echt niet hoe je je daaraan kan storen :=

Ik ben denk ik best tolerant. Ja, ik baal heus wel eens als er ergens een feestje aan de gang is en ik met hoofdpijn vroeg wil slapen. Maar een paracetamol en oordoppen doen wonderen. Je ergens aan storen is ook een keuze die je maakt m.i. ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:25

Damned schreef:
Een kat is een nachtdier, dus als je hem wil buiten laten lopen, zeker snachts doen!

Ik moet bekennen dat ik voor bokt niet eens wist dat er zich mensen ergerden aan katten haha. Wij wonen dan ook wel in een dorp en aan ons huis grenzen er veel weides en velden. Wij laten onze katten altijd kiezen dmv een kattenluikje ( en de achterdeur want om de een of andere reden vinden ze het veel leuker dat jij ze binnenlaat ipv dat ze door het luikje moeten :') ) meerdere buren hebben ook katten, waarbij de meesten ook altijd buiten mogen. Ik heb eigenlijk nog nooit kattenstront gezien, zelfs niettoen wij nog een piste hadden. Af en toe hebben we wel eens last, wanneer de buurtkatten weer eens bij ons binnen komen om het eten op te eten, maar een keertje in de vijver gooien en ze zijn weer goed voor een paar maand :D
En katten die doodgereden worden? Misschien eens in de paar maand. Dat weegt volgens mij niet op tegen het plezier dat ze hebben door buiten te lopen .

´s nachts is ook minder verkeer dus dan is het veiliger.

Bokt is niet het enige forum waar ik kom. Ik kom ook wel eens op het viva forum en op het hondenforum. Daar wordt ook heel vaak met ergernis over katten gesproken. Het is gewoon een beetje een maatschappelijk probleem geworden. Ook buiten internet verneem ik wel eens ergernissen over katten. Er is hier in de buurt een tijd geweest dat vele katten nooit meer thuis terugkeerden. Ze werden doodgeschoten. Ik denk door een jager die katten haatte. Jagers haten katten vaak.

Shadow0 schreef:
Alleen is de bevolkingsdichtheid juist afgenomen en de oppervlakte per persoon eerder toegenomen in Nederland. Zeker in stadse omgevingen hebben dezelfde huizen / appartementsgebouwen die er al tijden staan nu gewoon minder bewoners per woning. (Er zijn wel meer mensen gekomen, maar die zijn voor een heel groot deel gehuisvest in ruimer opgezette vinex-locaties.)

???????
In de jaren tachtig waren er 14 miljoen mensen in Nederland. In de jaren 90 zong Guus Meeuwis nog van `15 miljoen mensen´, inmiddels zijn het er 17 miljoen. Bevolking afgenomen?????
De geboortes zijn eindelijk aan het afnemen ja. Maar de bevolkingsaantal nog niet.

Ik denk dat de mensen inderdaad meer op zichzelf zijn gaan leven dan vroeger. Dat is een gevolg van het gejaagde leven. Ze moeten nu echt veel meer dan vroeger. Altijd druk druk druk. Daardoor hebben ze soms meer behoefte eraan om op zichzelf te zijn. Maar daardoor krijg je ook meer eilandjes. En wat iemand eerder opmerkte, vroeger hadden mensen wat meer tijd voor elkaar, kenden ze elkaar veel meer, de mensen die in de straat woonden etc. En inderdaad, van iemand die je persoonlijk kent, kun je wat meer hebben dan van iemand die je niet kent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:47

Desiree schreef:
In de jaren tachtig waren er 14 miljoen mensen in Nederland. In de jaren 90 zong Guus Meeuwis nog van `15 miljoen mensen´, inmiddels zijn het er 17 miljoen. Bevolking afgenomen?????

Dichtheid :) Als je de rest even rustig leest denk ik dat je wel kunt achterhalen wat ik bedoel. Wat er gebeurd is, is dat we veel landbouwgrond hebben veranderd naar grond met een woonbestemming. En veel van die grond is ingericht met vinex-wijken of andere woningbouwplannen, waarbij er over het algemeen behoorlijk wat ruimte is aangelegd. Loop voor de gein door de oude arbeiderswijken rond de binnensteden (denk aan de leuke bovenwoningen) en je ziet het verschil wel: waar vroeger hele gezinnen woonden, soms zelfs hele families, wonen nu vooral yuppen, die naar een woonhuis met tuin trekken tegen de tijd dat ze aan hun 2,4 kind beginnen.

Daardoor hebben de meeste mensen nu gemiddeld meer woonoppervlak tot hun beschikking dan jaren terug. De huishoudens zijn gemiddeld ook een stuk kleiner, en dat betekent dat er op hetzelfde stukje grond dus meestal minder mensen wonen dan een tijd terug.

Desiree

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:50

Dat snap ik. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet tóch dicht bij de buren wonen...
En denk eens aan mensen die graag buiten zouden willen wonen met een huis met een stukje grond erbij. Het is te duur omdat er te weinig aanbod van is.
Gaat trouwens veranderen, want er zijn heel veel boeren die moeten stoppen met hun bedrijf. Er komt veel agrarisch onroerend goed in de verkoop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:55

Desiree schreef:
Dat snap ik. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet tóch dicht bij de buren wonen...

Maar het wil wel zeggen dat de oorzaak van de toenemende onverdraagzaamheid dus niet is dat we meer bovenop elkaar wonen ;) En dat was wat jij stelde.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:05

Van je eigen familie kun je veel meer hebben dan van vreemde mensen zoals buren.
En mensen leven toch nog op elkaars lip wat dat betreft. De huizen zijn wellicht beter geïsoleerd, maar je kunt in de tuin nog alles van elkaar horen. Dus in de huizen wonen wel minder mensen, maar de huizen staan nog net zo dicht op elkaar. En dat wil dus zeggen dat je al snel in de leefruimte dringt van anderen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:55

Ik heb laatst mijn buren nog gewaarschuwd dat het eens mis gaat. Hun kat zit graag bij mijn voordeur. De afgelopen weken al 3x dat ik mn honden ga uitlaten en het net goed gaat voor ze m eens te pakken hebben. Ik wil niet dat ze die kat pakken, maar ze willen m zelf niet in hun afgezette tuin laten. Tsja.. wat moet ik dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:50

Jouw honden horen toch gewoon geen katten te pakken als dat niet mag van jou?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:06

Sheran schreef:

Jouw katten horen toch niet bij andere mensen als dat niet mag van jou?

Mensen hebben de mond vol over wat honden allemaal af moeten leren en aan moeten leren. Maar een kat enigszins bij zich houden is weer totaal onmogelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:17

Katten zijn nogal anders dan honden in gedrag en opvoeding. Maar als honden niet op die manier opgevoed kunnen worden, dan ben ik er nu ter plekke bang voor geworden :=

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:19

Totaal offtopic; een hond ziet jou als baas, zo niet dan krijg je ongelukken en word jouw hond ingeslapen. Het is dus meer voor de hond dat die moet luisteren dan voor de kat. De mijne mag ook niet achter katten aan dus doet ze dat ook niet, kwestie van opvoeding en leider zijn.

Dat katten in andermans tuin komt heb ik al even een oplossing voor gevonden, katten hebben een hekel aan de geur van citroen. Dus deze planten helpen ongewenste katten weghouden:
Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek).
Dictamnus (vuurwerkplant).
Aloysia triphylla (citroenverbena).
Ik vind het daarbij geen lelijke planten en persoonlijk zou ik de citroengeur ook niet erg vinden. Ik weet natuurlijk niet precies hoe sterk deze geur op de planten zijn maar het zou moeten werken.

Edit:
http://www.weetjesoverkatten.nl/uitdetuin.htm is waar ik dit weg heb.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:26

Sheran schreef:

Ik kan soms niet zo veel he, als ik de deur uit ga met de honden en t beest zit daar? Tsja, aan de lijn hebben ze wel 1.20 meter ruimte. Als dat beest niet op de mat voor mijn deur ligt, is er sowieso niks aan de hand :D
Ze jagen graag op katten, die rennen zo leuk weg ;) Maar dat doen we dus maar niet. Maar een kat voor mijn deur.. Tsja.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:29

Sheran schreef:
Katten zijn nogal anders dan honden in gedrag en opvoeding. Maar als honden niet op die manier opgevoed kunnen worden, dan ben ik er nu ter plekke bang voor geworden :=

smoesjes.

Een hond is trainbaar maar niet maakbaar.
En ook katten zijn veel trainbaarder dan menig kattenbaasje zich doet voorkomen.

Je kunt dieren dingen afleren maar niet alles afleren.

En ik vind het onbegrijpelijk dat men NIETS van kattenbaasjes verwacht maar ALLES van hondeneigenaren. Belachelijk gewoon. Een kattenbaasje mag zijn kat overal laten rondsjouwen, maar een hondenbaas wordt voor diens eigen voordeur ter verantwoording geroepen omdat diens hond katten bijt. Het is straalbezopen, werkelijk!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:34

Ik zou de frustratie ook snappen, je schrikt er natuurlijk wel van en je wil natuurlijk niet dat jouw eigen hond de kat van de buren bijt met alle gevolgen van dien.
Je zou misschien wel de eigenaar van de kat kunnen vragen om een oplossing, desnoods kun je vragen om plakpapier, als de kat daaroverheen loopt plakt het aan hun pootjes vast. Na zo'n drie keer snappen de meeste katten de clue wel en denk ik niet dat ze daar nog zo snel willen liggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:37

Herkenbaar sommige dingen! Vooral ook die katten inderdaad. Afschuwelijk, waarom moet ik andermans beesten in mijn tuin hebben of wakker worden midden in de nacht van een paar jankende katten onder mijn raam. Dat sommige mensen dat normaal vinden, daar klapperen mn oren echt van. Ze slopen mijn schutting, plantjes, vogels in de tuin en ze schijten in mijn tuin waar ik vervolgens met mijn handen weer in graai. Dat heeft imo niets te maken met 'tolerantie'. Als mensen kiezen voor een (huis)dier dienen ze daar zelf verantwoordelijk voor te zijn en deze dan ook op hun erf te houden. Vind het werkelijk bizar dat dat voor katten allemaal maar niet geldt. Ook die kun je netjes op je eigen erf houden.

In de polder vind ik dat ook weer anders. Dan zwerven die beesten lekker over de weilanden of rond je boerderij. Maar in een woonwijk vind ik het niet passend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:41

Nou heb ik absoluut geen hekel aan katten in mn tuin, sterker nog, ik vind het best gezellig en vind een huisdier zonder er wat voor te hoeven doen wel leuk :') bij mn ouders komt altijd een kat die het blijkbaar daar veel leuker vind dan thuis, daar gaat ie alleen heen om te eten denk ik want ze geven m niks en de rest van de dag ligt ie in de tuin.

Maar volgens mij als je een kat gewoon een paar keer natspuit met de tuinslang of idd zo'n citroenplant neerzet komen ze toch gewoon niet? Ik vind jezelf ergeren ook een keuze, je hebt er alleen jezelf mee ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:43

Katten zijn niet gek hoor! Die komen heus wel een keer terug op een moment dat jij er niet bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:45

Dan zet je toch zo'n geluidsding neer die hoge geluiden uitzendt waardoor ze niet komen. Er zijn oplossingen zat :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:49

Desiree schreef:
Sheran schreef:

smoesjes.

Een hond is trainbaar maar niet maakbaar.
En ook katten zijn veel trainbaarder dan menig kattenbaasje zich doet voorkomen.

Je kunt dieren dingen afleren maar niet alles afleren.

En ik vind het onbegrijpelijk dat men NIETS van kattenbaasjes verwacht maar ALLES van hondeneigenaren. Belachelijk gewoon. Een kattenbaasje mag zijn kat overal laten rondsjouwen, maar een hondenbaas wordt voor diens eigen voordeur ter verantwoording geroepen omdat diens hond katten bijt. Het is straalbezopen, werkelijk!

Niet mee eens hoor. Honden zijn echt een stuk trainbaarder, en bovendien doen ze inderdaad gevaarlijke dingen als bijten. Katten niet, katten vliegen geen mensen aan. En ja, ze kunnen wel andermans vogeltjes etc doodbijten, en dat kan ook ecbt niet. Maar als jij bij je hond bent kun je er toch gewoon voor zorgen dat hij niks aanvliegt? Hij hoort gewoon onder appeel te staan als je naar buiten gaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:53

Honden zijn trainbaarder maar niet maakbaar.
Mijn hond Bobbes haat katten. En als ik er bij sta, zal ze geen kat aanvallen omdat ze weet dat het niet mag. Maar achter mijn rug om doet ze het wel als ze de kans krijgt. Ze heeft het ooit gedaan toen mijn moeder oppaste thuis en er een kat over het erf liep.
Ze weet dat ik dat niet wil, maar als ze de kans krijgt, doet ze het toch.

Ook hier achter op het land heeft ze een kat te grazen genomen. Deze overleefde wel maar fijn was het niet.

Sommige dingen krijg je er gewoon niet uit. Het is te sterk aanwezig. Een hond is geen machine namelijk.<

En dan zijn er nog bepaalde hondenrassen met te sterke karaktereigenschappen die je er ook niet uit krijgt. Net zo min als bij katten.

De trainbaarheid bij honden is relatiever dan menig katteneigenaar denkt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:57

Als je weet dat jouw Bobbes dat doet, dan zou ik hem niet alleen naar buiten laten. Net zomin als ik mijn kat alleen buiten zou laten als ik weet dat ze het konijntje van de buren dan meteen grijpt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:57

Aedema schreef:
Ik vind het daarbij geen lelijke planten en persoonlijk zou ik de citroengeur ook niet erg vinden. Ik weet natuurlijk niet precies hoe sterk deze geur op de planten zijn maar het zou moeten werken.

Edit:
http://www.weetjesoverkatten.nl/uitdetuin.htm is waar ik dit weg heb.

Bijkomend voordeel: de citroengeur houdt muggen weg. :)

Sheran schreef:
Katten niet, katten vliegen geen mensen aan. En ja, ze kunnen wel andermans vogeltjes etc doodbijten, en dat kan ook ecbt niet. Maar als jij bij je hond bent kun je er toch gewoon voor zorgen dat hij niks aanvliegt? Hij hoort gewoon onder appeel te staan als je naar buiten gaat.

Er zijn wel degelijk katten die mensen aanvallen. :j
Een hond is ook maar een dier, hé, geen machine die perfect getrained en perfect gehoorzaam is. Van kinderen (en volwassenen helemaal) mag je ook gehoorzaamheid verwachten, maar daar is vaak ook veel gebrek aan.

Edit: mijn hond gaat ook graag achter katten aan, hij doet ze verder helemaal niets, maar vindt het gewoon geweldig om er achteraan te gaan. En de katten vinden het soms ook een leuk spelletje. :)
In mijn tuin mag mijn hond doen wat hij wil en ik goed vind. Katten verwonden mag niet, maar opjagen heb ik geen problemen mee. Zouden de katteneigenaren daar problemen mee hebben, hou dan je katten uit mijn tuin. :)
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 20-03-16 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:59

Als mijn kat een mens aan zou vallen kwam hij niet los buiten.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:00

Jelleee schreef:
Herkenbaar sommige dingen! Vooral ook die katten inderdaad. Afschuwelijk, waarom moet ik andermans beesten in mijn tuin hebben of wakker worden midden in de nacht van een paar jankende katten onder mijn raam. Dat sommige mensen dat normaal vinden, daar klapperen mn oren echt van. Ze slopen mijn schutting, plantjes, vogels in de tuin en ze schijten in mijn tuin waar ik vervolgens met mijn handen weer in graai. Dat heeft imo niets te maken met 'tolerantie'. Als mensen kiezen voor een (huis)dier dienen ze daar zelf verantwoordelijk voor te zijn en deze dan ook op hun erf te houden. Vind het werkelijk bizar dat dat voor katten allemaal maar niet geldt. Ook die kun je netjes op je eigen erf houden.

In de polder vind ik dat ook weer anders. Dan zwerven die beesten lekker over de weilanden of rond je boerderij. Maar in een woonwijk vind ik het niet passend.

Zie mijn vorige reactie over de planten, je kunt zelf al een hoop doen tegen katten zonder dat je bonje met de buren krijgt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:00

Sheran schreef:
Als je weet dat jouw Bobbes dat doet, dan zou ik hem niet alleen naar buiten laten. Net zomin als ik mijn kat alleen buiten zou laten als ik weet dat ze het konijntje van de buren dan meteen grijpt.

Op mijn eigen plaats laat ik mijn eigen hond alleen naar buiten. Dat is mijn goed recht. En het land bij ons achter is ook ons eigen land. Dan moeten anderen hun kat daar maar weg houden maar ik hoef op mijn eigen land niet mijn hond vast te houden.