Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jooproo

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:50

Sorry, ik zag dat ik het mis had,gaat niet om gestart, maar om 15/16. Mijn fout (heb reactie gewijzigd), maar alsnog dus wel gewoon af te trekken tot september.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:51

Ik vind het maar vaag wat betreft schoolkosten. Ontvang geen stufie dus heb gewoon mijn schoolkosten opgegeven. Als ik het niet goed gedaan heb hoor ik het wel denk ik. :')

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:56

Heb net toch maar ingevuld. Hoefde maar paar dingen in te vullen.
Krijg maar tegen 200 terug. Dus laat toch nog iemand naar kijken omdat vorig jaar huis heb gekocht. :=

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:57

Ja, er staat inderdaad als je recht hebt op studiefinanciering. Dus dat is uit te leggen als "ik krijg geen studiefinanciering dus ik kan de scholingskosten opgeven". En is het niet goed dan hoor je het wel inderdaad ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:10

Liannetje86 schreef:
Heel simpel gezegd:

De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.

Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.

Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienst ;) dan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook ;)) en jij voelt het niet "direct" + hoeft niet opeens bij te gaan betalen.

Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf ;))

Komt er dus op neer dat het bij de IB gewoon wordt rechtgetrokken.

Welke bijzondere tarieven bedoel je precies? Er zijn standaard tarieven, gekoppeld aan de hoogte van je inkomen (schijven ). Er is geen bijzonder tarief voor een bonus. Dat is gewoon een inkomen en ook daar gelden de standaard tarieven voor.

Het gaat om het bruto jaarinkomen minus aftrekposten. Dat is het belastbaar inkomen en aan de hand daarvan wordt het tarief bepaald waar je mee te maken hebt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:20

SophievdV schreef:
Liannetje86 schreef:
Heel simpel gezegd:

De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.

Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.

Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienst ;) dan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook ;)) en jij voelt het niet "direct" + hoeft niet opeens bij te gaan betalen.

Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf ;))

Welke bijzondere tarieven bedoel je precies? Er zijn standaard tarieven, gekoppeld aan de hoogte van je inkomen (schijven ). Er is geen bijzonder tarief voor een bonus. Dat is gewoon een inkomen en ook daar gelden de standaard tarieven voor.

Het gaat om het bruto jaarinkomen minus aftrekposten. Dat is het belastbaar inkomen en aan de hand daarvan wordt het tarief bepaald waar je mee te maken hebt.

Bonus gaat ook tegen bijzonder tarief ;)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ng_in_2015

Anders had ik heel veel loonstroken fout gemaakt ;)

In de link wordt uitgelegd waarvoor het bijzonder tarief geldt --> hoger tarief dan normaal.

Bruto jaarinkomen + eventuele andere inkomsten he? :p

Belastbaar inkomen bestaat uit meer dan alleen brutojaarinkomen, ook de eigen woning, ROW, etc. ;) (Ken heel het rijtje van dat artikel niet meer uit mijn hoofd :'))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:31

Weet iemand hoe dat met reiskosten zit als je zeker 4 maanden zeer wisselvallig hebt gewerkt en je dus in die periode geen dagen per week kunt invullen? Moet ik dan maar een gemiddelde/week invullen? Daarna heb ik wel minimale vaste dagen gekregen maar ook met regelmatige uitschieters naar boven
Het draait nogal in mijn hoofd momenteel. Sowieso morgen maar verder invullen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:12

Liannetje86 schreef:
Heel simpel gezegd:

Ja dit dacht ik dus, maar dan had ik eigenlijk ook wel wat verwacht terug te krijgen :? , maar zou eigenlijk zelfs moeten betalen (maar niet omdat het minder dan 45 is)... nu verwacht ik volgend jaar dan wel écht wat terug. Want strikt gezien praten we over bijna 500 euro die ze dan extra inhouden met vakantiegeld en 13de maand. Dat vind ik best wel veel. En dat voel ik ook best wel "direct" :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:17

happyhorse schreef:
Krijg maar tegen 200 terug. Dus laat toch nog iemand naar kijken omdat vorig jaar huis heb gekocht. :=

Heb je alle posten die je mag aftrekken afgetrokken? hypotheek rente, afsluitkosten/bemiddelingskosten/hypotheek adviseur, kosten voor taxatie... Even goed opzoeken wat je allemaal mag aftrekken. Kan een flinke duit schelen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:37

Hé verdeurie, moet betalen. Twee maanden loon en 10 maanden uitkering. Gelukkig geen belachelijk hoog bedrag maar wel jammer.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 06:21

Liannetje: de werkgever past dat toe ja. Maar de Belastingdienst heeft daar geen bijzonder tarief voor. Ik zit er zelf dagelijks in. ROW hoort gewoon bij je inkomen en je EW is een aftrekpost.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:14

Dus je mag net een studielening ook gewoon je collegegeld zien als uitgave voor studie? Verdikkie, ik heb alleen mijn boekengeld aangeven... Naja, iets voor volgend jaar.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:16

upendo schreef:
Dus je mag net een studielening ook gewoon je collegegeld zien als uitgave voor studie? Verdikkie, ik heb alleen mijn boekengeld aangeven... Naja, iets voor volgend jaar.

Is het niet nog te wijzigen?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:57

Dus even zodat ik het goed begrijp.
Mijn studiefinanciering in de vorm van de prestatiebeurs hield op in september 2014.
Dus voor de periode 1 januari tot 31 augustus 2015 heb ik een studielening bij DUO lopen.
Nu verdien ik niet boven de grens dus dan heb ik dit jaar geen noodzaak tot een aftrekpost, maar door het dit jaar wel in te vullen heb ik voor 2016 straks wel voordeel (studeer in 2016 af en ga dan werken).

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:18

NiNa_14 schreef:
Dus even zodat ik het goed begrijp.
Mijn studiefinanciering in de vorm van de prestatiebeurs hield op in september 2014.
Dus voor de periode 1 januari tot 31 augustus 2015 heb ik een studielening bij DUO lopen.
Nu verdien ik niet boven de grens dus dan heb ik dit jaar geen noodzaak tot een aftrekpost, maar door het dit jaar wel in te vullen heb ik voor 2016 straks wel voordeel (studeer in 2016 af en ga dan werken).

Zoals ik de regels van. De belastingdienst intrepeteer werkt het op die manier ja. En dan kun je dus de helft van je studiekosten opvoeren volgend jaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:24

Liannetje86 schreef:
quote="SophievdV"]
Liannetje86 schreef:
Heel simpel gezegd:

Het gaat om het bruto jaarinkomen minus aftrekposten. Dat is het belastbaar inkomen en aan de hand daarvan wordt het tarief bepaald waar je mee te maken hebt.[/quote

Bonus gaat ook tegen bijzonder tarief ;)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ng_in_2015

Anders had ik heel veel loonstroken fout gemaakt ;)

In de link wordt uitgelegd waarvoor het bijzonder tarief geldt --> hoger tarief dan normaal.

Bruto jaarinkomen + eventuele andere inkomsten he? :p

Belastbaar inkomen bestaat uit meer dan alleen brutojaarinkomen, ook de eigen woning, ROW, etc. ;) (Ken heel het rijtje van dat artikel niet meer uit mijn hoofd :'))

Even duidelijk het onderscheid blijven maken tussen inkomstenbelasting en loonbelasting. Er wordt een bijzonder tarief loonbelasting ingehouden op bonussen/vakantiegeld, zodat per saldo de ingehouden loonbelasting op je totale inkomen gelijk is aan de te betalen inkomstenbelasting (in de ideale wereld). In de inkomstenbelasting gelden geen bijzondere tarieven, de te betalen belasting wordt berekend over je totale inkomen.

Zoals ik hierboven schrijf, in de ideale wereld is de loonbelasting gelijk aan de inkomstenbelasting, en als je dan geen aanvullende posten hebt, komt je aangifte op € nihil uit. Alleen kan er sprake zijn van bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek, zorgkosten, studiekosten, giftenaftrek, aanvullende heffingskortingen etcetera waardoor je uiteindelijk nog inkomstenbelasting terug moet krijgen (er is teveel loonheffing ingehouden). Het kan ook zijn dat je extra inkomsten naast je arbeidsinkomen hebt, of meerdere baantjes waardoor ze per baantje niet het goede bedrag aan loonheffing inhouden. Of je hebt bijvoorbeeld nog box 2 of box 3 inkomen. Dan moet je in je aangifte inkomstenbelasting meer belasting betalen dan de ingehouden loonheffing, en dus bijbetalen.

Omdat de plannen voor het nieuwe aangiftejaar tegenwoordig echt pas op het laatste moment bekend worden, of zelfs al in het lopende jaar, wordt bij de loonheffingen dan ook nog eens niet altijd direct al met alle correcte gegevens rekening gehouden. Zo kan het dan dus ook voor komen dat je geen extra posten hebt, maar dat toch de ingehouden loonheffing niet gelijk is aan je te betalen inkomstenbelasting.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:54

Shiloh schreef:
happyhorse schreef:

Heb je alle posten die je mag aftrekken afgetrokken? hypotheek rente, afsluitkosten/bemiddelingskosten/hypotheek adviseur, kosten voor taxatie... Even goed opzoeken wat je allemaal mag aftrekken. Kan een flinke duit schelen.

ga van de week met me vader na kijken.
Want krijg kopje niet gevonden waar je dat moet invullen. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:18

Het is een vinkje ergens. Volgens mij waar je ook aangeeft hoeveel rente je betaald hebt. Iets van heb je overige kosten gemaakt bijvoorbeeld afsluitkosten. Als je dat aanvinkt verschijnt er de optie om op te geven hoeveel dan.

Maar let op. Je mag niet alles opgeven. Notaris kosten bijvoorbeeld alleen die kosten die betrekking hebben op het afsluiten van de hypotheek.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:47

Wow, durf nog niet blij te zijn omdat ik niet zeker weet of het klopt. Beiden fulltimewerkers in loondienst met een koophuis, krijgen nu opeens €2000 terug en vorig jaar maar €200. *D
weet niet goed hoe dat nu kan?

(Hypotheekrente gewoon maandelijks teruggekregen en deze ook in de aangifte als al ontvangen ingevuld)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:07

Heb je misschien een kindje gekregen Lizzle?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:14

Nee, echt niks veranderd behalve kleine stijging in loon (zoals elk jaar, we zijn 27).
Daarom denk ik dat er misschien een regeling in loonheffing of iets anders veranderd is ten opzichte van 2014?

Edit: de WOZ is wel van €205.000 naar €221.000 gegaan

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:27

In 2014 moesten veel mensen meer betalen of kregen ze minder terug dan van tevoren verwacht was. Kwam doordat de algemene heffingskorting bij hogere inkomens lager werd. Echter, de werkgever kon daar nog geen rekening mee houden en hield zodoende regelmatig te weinig in.

Maar goed. Dat kan invloed hebben bij jullie, maar het hoeft niet. Het is op basis van de info die je hier nu kan geven eigenlijk niet vast te stellen waar het door komt.

Wanneer had je trouwens het huis gekocht?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:35

Dank voor de reacties! :D
Denk dat dat nog wel aannemelijk kan zijn. Ik zag echter geen fouten in de deze aangifte na dubbelcheck, maar vind het toch wat "eng" haha. Kwam via Google en de site niet zover.

Huis is gekocht in 2013, die onkosten hebben we in 2014 teruggekregen.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:09

Jeej, ik krijg 808 euro terug omdat ik de loonheffing niet heb laten toepassen :). Ik ga het investeren in een nieuw bed en een echt goed matras, omdat ik al jaren last heb van rugpijn. Dit is al een mooi bedrag om daaraan uit te geven :). Mijn vriend moet 100 euro terugbetalen, dat valt wel mee gelukkig!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:11

Heerlijk, al is het natuurlijk gewoon je eigen geld, het blijft genieten als je een stukje terug krijgt....