Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Liannetje86 schreef:Heel simpel gezegd:
De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.
Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.
Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienstdan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook
) en jij voelt het niet "direct" + hoeft niet opeens bij te gaan betalen.
Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf)
Komt er dus op neer dat het bij de IB gewoon wordt rechtgetrokken.
SophievdV schreef:Liannetje86 schreef:Heel simpel gezegd:
De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.
Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.
Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienstdan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook
Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf)
Welke bijzondere tarieven bedoel je precies? Er zijn standaard tarieven, gekoppeld aan de hoogte van je inkomen (schijven ). Er is geen bijzonder tarief voor een bonus. Dat is gewoon een inkomen en ook daar gelden de standaard tarieven voor.
Het gaat om het bruto jaarinkomen minus aftrekposten. Dat is het belastbaar inkomen en aan de hand daarvan wordt het tarief bepaald waar je mee te maken hebt.

(Ken heel het rijtje van dat artikel niet meer uit mijn hoofd
) Liannetje86 schreef:Heel simpel gezegd:
, maar zou eigenlijk zelfs moeten betalen (maar niet omdat het minder dan 45 is)... nu verwacht ik volgend jaar dan wel écht wat terug. Want strikt gezien praten we over bijna 500 euro die ze dan extra inhouden met vakantiegeld en 13de maand. Dat vind ik best wel veel. En dat voel ik ook best wel "direct"
happyhorse schreef:Heb net toch maar ingevuld. Hoefde maar paar dingen in te vullen.
Krijg maar tegen 200 terug. Dus laat toch nog iemand naar kijken omdat vorig jaar huis heb gekocht.
NiNa_14 schreef:Dus even zodat ik het goed begrijp.
Mijn studiefinanciering in de vorm van de prestatiebeurs hield op in september 2014.
Dus voor de periode 1 januari tot 31 augustus 2015 heb ik een studielening bij DUO lopen.
Nu verdien ik niet boven de grens dus dan heb ik dit jaar geen noodzaak tot een aftrekpost, maar door het dit jaar wel in te vullen heb ik voor 2016 straks wel voordeel (studeer in 2016 af en ga dan werken).
Liannetje86 schreef:quote="SophievdV"]Liannetje86 schreef:Heel simpel gezegd:
Welke bijzondere tarieven bedoel je precies? Er zijn standaard tarieven, gekoppeld aan de hoogte van je inkomen (schijven ). Er is geen bijzonder tarief voor een bonus. Dat is gewoon een inkomen en ook daar gelden de standaard tarieven voor.
Het gaat om het bruto jaarinkomen minus aftrekposten. Dat is het belastbaar inkomen en aan de hand daarvan wordt het tarief bepaald waar je mee te maken hebt.[/quote
Bonus gaat ook tegen bijzonder tarief
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ng_in_2015
Anders had ik heel veel loonstroken fout gemaakt
In de link wordt uitgelegd waarvoor het bijzonder tarief geldt --> hoger tarief dan normaal.
Bruto jaarinkomen + eventuele andere inkomsten he? :p
Belastbaar inkomen bestaat uit meer dan alleen brutojaarinkomen, ook de eigen woning, ROW, etc.(Ken heel het rijtje van dat artikel niet meer uit mijn hoofd
)
Shiloh schreef:happyhorse schreef:Heb net toch maar ingevuld. Hoefde maar paar dingen in te vullen.
Krijg maar tegen 200 terug. Dus laat toch nog iemand naar kijken omdat vorig jaar huis heb gekocht.
Heb je alle posten die je mag aftrekken afgetrokken? hypotheek rente, afsluitkosten/bemiddelingskosten/hypotheek adviseur, kosten voor taxatie... Even goed opzoeken wat je allemaal mag aftrekken. Kan een flinke duit schelen.
. Ik ga het investeren in een nieuw bed en een echt goed matras, omdat ik al jaren last heb van rugpijn. Dit is al een mooi bedrag om daaraan uit te geven
. Mijn vriend moet 100 euro terugbetalen, dat valt wel mee gelukkig!