Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:21

dat wakkerdier de boel behoorlijk aandikt is een feit maar ook dat consumenten niet willen veranderen ze willen alles voor weinig geld.
dit gaat daarom tenkoste van het dierenwelzijn (in nederland valt dit wel mee).
wat uit het buitenland komt is vaak goedkoper maar ook slechter.
Als consumenten nou gewoob wat meer betalen voor hun zuivel en vlees kunnen boeren ook weer meer investeren.
van mij mag vlees een luxe product worden!

wat bedreft jonge dieren weg halen bij de moeder lijkt mij hoe eerder hoe beter dan krijgen ze geen band.
ik heb het bij melk geiten gezien maar daar merkte ik niet heel erg aan dat de moeders extreem van slag waren..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:26

Mallow schreef:
Feit dat ze na 5 minuten stoppen met gillen (vooral moeder) betekend niet dat het stressniveau dan direct weg is.
Prachtig omschreven dat kudde gedrag maar feit blijft dat kalven bij de groep horen en er dus koeien zijn die de binding gewoon voelen.
En dat allemaal voor iets wat eigenlijk nog niet eens gezond is ook :P

Please…voor ieder onderzoek dat iets niet gezond is, bestaan evenveel tegenonderzoeken.
Kuddegedrag verschilt ontzettend per ras. Onze koeien hebben ontzettend kuddegedrag, zijn enorm goede moeders (uitzondering komt heel weinig voor). Voor ons wel eens lastig/gevaarlijk. Als 1 koe op hol slaat, gaat de hele kudde. En ze zijn dol op hun kalfjes, maar accepteren bijna nooit het kalf van een andere koe.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:33

future_vet schreef:
als de koeien nog kalfjes bij zich hebben heb je veel meer kans op uieronsteking etc. kwa hygiene maakt het gewoon een groot verschil.

Heb je daar een bron voor? Niet omdat ik je niet geloof trouwens, maar omdat er nog niet zo heel veel over te lezen is (wat ik kon vinden dan).
Ken het kalveren bij de koe, de natuur werkt onderzoek van het louis bolk instituut. En natuurlijk het onderzoek de moederloze veestapel van hetzelfde instituut.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:35

IvankBacardi schreef:
Ik ben van mening dat je pas over het 'kalfje weg halen na de geboorte is zielig' kan oordelen als je het zelf meegemaakt hebt. De kalfjes worden weggehaald voor dat er een sterke band is tussen koe en kalf.
Dat geeft geen tot weinig (5 minuten) stres. Laat je ze eerst een band op bouwen en dan weghalen krijgen ze veel meer stres van. We weten allemaal als 'paardenmensen' hoeveel stres het af spenen van een veulen oplevert ofniet dan?

Er moet met beleid gespeend worden ja.
Maar zover ik heb kunnen zien is er maar 1 werkelijke reden voor het weghalen van de kalveren en dat is een economische reden.

Om dat op te vangen zie je een aantal boeren die de kalveren langer bij de moeder houden gaan bijvoeren vanaf een maand of 2. Om het zo goed rendabel te kunnen houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:36

Naamloos1 schreef:
Wat fijn om te lezen dat koeien het toch redelijk goed hebben.. Maar zoals ik al eerder aangaf.. Zijn er ook mensen van varkensstallen/kippenstallen hier?
Het gaat nu namelijk voornamelijk over koeien, terwijl nu mijn grootste 'zorg' de varkens zijn.. En na de verhalen hier, nu ook de kippen..

Iemand hier ervaring mee?

Kennis van mij heeft een groot varkensbedrijf. Elk jaar gaat daar een excursie van kinderen met ouders naartoe van school uit. De mooiste reactie die ik daar gehoord heb was van een moeder die dus ook geen idee had en fanatiek WD aanhanger is. " goh, het ziet er heel anders uit dan ik me had voorgesteld en die varkens hebben het best goed voor elkaar maar die megastallen vind ik echt niet kunnen"

De reactie van de boer: "volgens de criteria is dit een dubbele megastal"

:') daarna die moeder niet weer gehoord. Ze kwam met een totaal andere mening de schuur weer uit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:37

_San87_ schreef:
Die binding begint toch al bij het eruit persen en schoonlikken van het kalf?

Ik kan me heel goed voorstellen waarom je als boer kiest voor meteen scheiden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor koe en kalf veel fijner is bij elkaar te blijven.

Overigens ben ik zeker bereid meer te betalen voor zuivel, ik zou een dergelijke omschakeling ook zeker aanmoedigen :).

Zuiverzuivel van demeter komt van melkkoeien waar het kalf bij heeft mogen lopen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:42

Bowen schreef:
_San87_ schreef:
Die binding begint toch al bij het eruit persen en schoonlikken van het kalf?

Ik kan me heel goed voorstellen waarom je als boer kiest voor meteen scheiden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor koe en kalf veel fijner is bij elkaar te blijven.

Overigens ben ik zeker bereid meer te betalen voor zuivel, ik zou een dergelijke omschakeling ook zeker aanmoedigen :).

Zuiverzuivel van demeter komt van melkkoeien waar het kalf bij heeft mogen lopen.
Is dat te krijgen in de supermarkt?

Dora88

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:52

Ik meen van wel en anders bij de Ekoplaza wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:52

Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.

En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.

Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:53

Dora88 schreef:
Ik meen van wel en anders bij de Ekoplaza wel.

Ik zal eens googlen. Ik geloof niet dat er hier een Ekoplaza in de buurt is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:54

amoj schreef:
Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.

En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.

Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).
Ik vind niet dat er weggewuifd wordt, er worden wel terechte vragen gesteld imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:00

_San87_ schreef:
amoj schreef:

Ik vind niet dat er weggewuifd wordt, er worden wel terechte vragen gesteld imo.

Er wordt antwoord gegeven op vragen. Ik vertel mijn ervaringen, maar men komt steeds met allerlei vage onderzoeken zonder enige onderbouwing aan. Kan net zo goed tegen de muur praten.

En niemand moet van mij vlees eten of melk drinken, moet iedereen helemaal zelf weten.
Maar ik vind het wel jammer dat mijn ervaringen en die van andere collega veehouders/medewerkers iedere keer ontkracht wordt door mensen die ooit 1 of een paar keer op een boerderij zijn geweest en alleen de slechte dingen op noemen of onwaarheden.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:08

_San87_ schreef:
amoj schreef:

Nou inderdaad. Maar blijkt altijd makkelijker om één slecht beeld in de (sociale) media te (blijven) geloven dan dat je op een veehouder afstapt en de vragen aan hem stelt.

Ik vind ook best dat we mogen nadenken hoe we met de dieren omgaan. Daar is niks mis mee en houdt je bij de les.
De hele antibiotica discussie, ik vind het goed dat we die gehad hebben. En dat we bewust bezig zijn in de veehouderij met het terugdringen van het gebruik ervan én dat we al flinke stappen hebben gemaakt. Maar het blijft zó ontzettend treurig om te zien dat er vlees/melk wordt ingevoerd uit landen waar deze eisen niet gelden omdat de producten goedkoper zijn. Of dat de humane gezondheidszorg ook nog zo snel antibiotica voorschrijft. Een Anouk die bij TVOH roept "Dank aan Antibiotica..." dat zo'n deelnemer koste wat koste nog moet optreden....

En de hele weidegang discussie vind ik nogal krom wanneer je paarden ook het grootste gedeelte van de dag op stal houdt of een hond alleen maar buitenkomt wanneer de bezitter ermee naar buiten gaat...

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:22

@Bowen, goed lezen er worden in dit topic meerdere redenen genoemd. Er word ook zeker uit een economische reden gehandeld. Maar ook voor de gezondheid van zowel koe als kalf.
Wij thuis hebben behoorlijk makke koeien, zelfs een aantal koeien waar je zo op kan klimmen. Maar ook die kunnen gevaarlijk worden als je er kalfjes tussen laat lopen. Als er 1 ziek is moet je tog gaan behandelen. Simpelweg bijna niet meer tegen aan te werken, zeker niet met deze melk prijzen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:23

@ Dora88, ik denk dat het verschil ligt in de mogelijkheid hebben tot. Mijn paard staat 24/7 buiten. Ik heb de mogelijkheid om hem dat te geven. Het paard van een vriendin staat 's zomers 's nachts binnen en in de winter overdag van acht tot vijf buiten. Omdat er geen mogelijkheid is voor langer ivm het gras.

Mijn hond kan, als hij wil, ook de hele dag buiten zijn. Ik heb een ruime tuin, waar hij kan rennen, spelen, graven, snuffelen. Toch kiest hij ervoor lekker binnen te zijn met dit weer.

Bij veel boerderijen zitten enorme lappen grond. Waar koeien dus prima op buiten kunnen lopen wanneer zij dat willen. En eerlijk, daglicht en frisse lucht is gezond voor mens en dier. Ik ken enkel boeren die hun dieren naar buiten doen in de lente, er een waar spectakel van maken. Prachtig om te zien. De koeien vinden het prachtig weer naar buiten te gaan na de winter. Daar doe je het toch voor denk ik?

Daarentegen staan de koeien van een bevriende boer met bepaalde weersomstandigheden liever binnen (denk regen, felle zon/hitte), en die mogelijkheid zou er ook moeten zijn. Geen enkele sector of mens is perfect, maar het is altijd nog makkelijker de splinter in het oog van de ander te zien, dan de balk in je eigen :).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:07

Het blijft een discussie waarbij ik het opvallend vind dat vooral de melkveehouders zelf zich constant aangevallen voelen. Alsof er gezegd wordt dat de boeren zelf slecht zijn... Dat wordt helemaal nergens benoemd.
Er wordt hier gevraagd naar en gesproken over de sector er omheen, welke mogelijkheden zijn er in Nederland en hoe uit zich dat naar de beesten en vooral hun welzijn.
Waarom voelen de veehouders zich zo persoonlijk aangevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:25

Misschien omdat wij keihard werken terwijl we verlies draaien en in de ogen van de burgers het nog niet goed doen, terwijl Nederland vooruitstrevend is qua veehouderij.
Is niet echt leuk als je passie constant afgekraakt wordt en wij afgeschilderd worden als dieren beulen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:32

amoj schreef:
Misschien omdat wij keihard werken terwijl we verlies draaien en in de ogen van de burgers het nog niet goed doen, terwijl Nederland vooruitstrevend is qua veehouderij.
Is niet echt leuk als je passie constant afgekraakt wordt en wij afgeschilderd worden als dieren beulen.

Het merendeel van de mensen in dit topic kraakt niet af, vind ik. Zijn juist netjes en reageren correct, niet op de persoon en verdedigen de boer juist.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:44

amoj schreef:

Maar er wordt nergens met een slecht woord over de boeren gesproken, er wordt slecht gesproken over de grenzen waarbinnen zij moeten werken.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:44

Het gaat over je vakgebied en over je leven. Wat zou jij ervan vinden dat mensen zónder enige voorkennis of alleen maar van-horen-zeggen oordelen over je sector of je passie of telkens het beter te moeten weten? Daar gaat het om.

Of alleen maar roepen dát iets niet kan, maar wanneer vervolgens het alternatief er is, niet bereid zijn ervoor te betalen? Betáál voor je keuzes, maar ga niet flink lopen schreeuwen over dierwelzijn in Nederland en telkens het allergoedkoopste (en vaak geïmporteerde) supermarktvlees kopen.
Koop dan bij een veehouder in je buurt, of producten met bepaalde kenmerken. En het argument "dat is dúúrder en ik kan het niet betalen" vind ik niet opgaan. Dan eet je maar minder vlees. Of zuivel. Maar "beloon" een veehouder voor de keuzes die hij heeft gemaakt om op die manier te produceren.

Kortom: als je echt wilt weten hoe een dier wordt gehouden, of het daar niet mee eens bent, dan moet je daar ook consequenties aan verbinden. Anders vind ik dat je vrij hypocriet bezig bent, bijvoorbeeld vegetariërs die absoluut geen vlees eten, maar wel vrolijk zuivel of eieren blijven gebruiken. Daar is waarschijnlijk nog niet het kwartje gevallen dat je geen melk of eieren kunt produceren zónder dat er vlees bij komt kijken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:48

Citaat:
Wat je wel ziet is dat de mannelijke dieren weinig tot niet buiten komen, ook uit veiligheidsoverwegingen. Voor zichzelf en de boeren of de leken die die even een koetje willen aaien, zal niet de eerst zijn de geplet wordt.

Citaat:
Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.

Citaat:
De ligkooien van de fokzeugen dienen meer ter bescherming van de biggen, zodat ze niet verdrukt kunnen worden door de moeder.

Citaat:
Wij hebben zelf een stiermesterij gehad. Hadden er dingen beter gekunt? Ja zeker. Dit waren de runderen die verder aan de ketting stonden

Citaat:
Zo'n kooi is dus niet ter bescherming van de big, maar ter bescherming van het moderne systeem van veehouderij.
Ik vond bij de kdvw de achteloosheid waarmee de kippen opgezogen werden en in de bakken gesmeten heftig, maar eigenlijk vooral de schaamteloosheid schokte me. We vinden het dus blijkbaar allemaal normaal om zo met levende dieren om te gaan.

Citaat:
Konijnenvlees vind ik echt sneu. Het gaat om gaaskooien: (+ bijhorende foto's)

Citaat:
Qua opfok (vetmest) koeien/ stieren stal komen ze met vrachtwagens als ze kalf zijn.
Gaan via loopplank wel/niet afgesloten stal in.
Krijgen iedere dag goed te eten, naarmate ze groeien wordt de stal kleiner. Ze komen niet buiten (tenminste bedrijf waar ik het over heb) en deze werkt nog met koeienroosters dus wordt niet uitgedaan (waarschijnlijk veiligheidsoverwegingen).

Citaat:
Varkensboer ken ik. Maar is het écht diervriendelijk,nee. Want ze komen niet buiten, kunnen niet echt scharrelen en staan ver van de natuurlijke leefomgeving af.

Citaat:
nog meer boeren leren kennen, dus ik kan zeggen dat ik op heel veel boerderijen ben geweest. Varkens vind ik persoonlijk minder plezierig om te zien. Maar de vethanen vind ik echt afschuwelijk. Die zitten in het donker, op elkaar gepropt.. Brrr neee!

Citaat:
Ik sta bij een melkkoeien boer op stal. Wat ik bij hem zie is dat de kalfjes inderdaad gelijk van de moeder worden gescheiden en dan met een paar samen in een ruime stal komen te staan.

Citaat:
Mijn oom heeft stieren voor de slacht. En daar gaat het er niet zo gezellig aan toe. Ze worden niet mishandeld maar ze hebben geen leuk leven en de rit naar de slacht is echt stressvol.

Citaat:
Het is dus maar de vraag of het zieliger is wanneer het kalf direct van de koe gescheiden wordt.

Citaat:
Ik kom in redelijk veel stallen van verschillende diersoorten voor mijn studie en stage. Slachtkippen zitten vaak redelijk dicht op elkaar, en vooral omdat er toch nog regelmatig een slecht ras gebruikt wordt (Dit verschilt per supermarkt) die na 5 weken niet meer kunnen lopen

Citaat:
Buren van mijn ouders hadden ook plofkippen, komen als kleine donzige kuikentjes binnen en 6 weken later zijn het grote kippen die niet meer kunnen staan/lopen..

Citaat:
ik ben zelf op veel boederijen geweest als kind (had verzorgpaarden bij boeren) en helaas niet goede ervaringen ermee. zo bleef er wel eens eentje of meerdere dood door vertrappelt te worden maar dat was "normaal" (biggen) ook heb ik geweten dat er een ziek varken was en de boer geen dierenarts wou laten komen dus maar gewoon met een hamer zijn kop had in geslaan want dier bracht toch niks meer op.
en de geboortes kalfje eruit hop weg bij mama en in een kleine box (kist kalveren)
en ik heb het niet over 1 boederij maar over meerdere zowel in nederland in belgie en nog veel meer dingen gezien die je niet wilt zien!

Citaat:
Het onthoornen, is het als het staartjes brengen en snavels kappen (natuurlijk) symptoom bestrijding. Omdat er meer dieren op een M2 leven, is de leefruimte beperkter en neemt de kans op verwondingen of gedrag veroorzaakt door verveling toe.

Citaat:
Mijn ouders hebben altijd kippen gehad (legbatterijen) en mijn opa altijd melkkoeien. Wat ik er van vind? nou ik vind het absoluut niet zielig.
het is zo zielig hè dat die staartjes afgebrand worden bij de biggen. Ik zal je vertellen. Ik heb het zelf gedaan, die biggen krijsen harder dat je ze oppakt dan dat je die staartjes op de soldeer legt. Als je ze laat zitten moeten die varkens als ze ouder zijn weer allemaal apart, anders vreten ze elkaar de staarten af.
Ja natuurlijk zitten hier de nertsen in kleine hokjes, maar ze krijgen echt goede verzorging.

Ahum legbatterijen niet zielig vinden? staarten afbranden is gewoon nodig en niet zo pijnlijk? dream on...

Citaat:
Een legbatterijkip heeft het beter dan een biologische kip omdat de biologische kip in het stof zit?

Kan je deze boeren dan inderdaad vertrouwen op hun waardeoordeel over het welzijn van dieren?...

Citaat:
Maar door het beleid wat er gevoerd wordt, komen er te veel dieren in een onnatuurlijke omgeving bij elkaar en gebeurd het wel. Dus gaan we aan symptoombestrijding doen.

Citaat:
Wie zegt dat moederliefde uit de koe is gefokt? Ik geloof er niets van. Het is de boer die het kalf van de koe scheidt, niet de koe die het kalf niet zou willen.

Citaat:
Heel sec gezien ís het niet diervriendelijk nee, de bio industrie (en de biologische ook niet) Maar als je je persoonlijke standpunt naast je neer kan leggen en het in het perspectief bekijkt, werkt de industrie volgens mij, naar hun kunnen zo diervriendelijk mogelijk.

Zo diervriendelijk mogelijk is toch niet diervriendelijk?

Citaat:
Ik liep stage op een gemengd bedrijf, varkens en koeien.
Deze man hield zeugen om biggetjes te krijgen.
Je had een kraamafdeling, hier lagen alle varkens met hun biggetjes. In zo'n stalen frame, anders gingen ze op de biggetjes liggen.
Hier was geen daglicht.

Geen daglicht? En dat is voor jullie een goed leven?

Citaat:
Ik ben enige tijd op een melkveehouderij geweest in Friesland
Maar het gegil van moeder naar kind wanneer een moeder een loodzware bevalling gehad had en het kalf meteen werd weggehaald, het kalf dat vervolgens in een 'hondenhok' gestopt werd en later bij groepsgenootjes, de stieren die langs de weg in kleine hokken aan t wachten waren op transport. De koeien in de groepsstal die weken na het scheiden van de moeder nog steeds naar je vingers aan het zoeken waren omdat de zuigbehoefte niet vervult kon worden.

Dit zijn wat quotes die ik letterlijk van mensen uit dit topic gekopieerd heb. De meesten ervan zijn zelfs zelf boeren of hadden er directe ervaring mee. In sommige gevallen die ik las, hadden ze zelf niet eens door dat wat ze zeiden, eigenlijk negatief was!

Natuurlijk heb ik er nu alleen maar de slechte dingen uitgehaald, maar die op zich vind ik toch al reden genoeg om aan te nemen dat het er helemaal niet zo diervriendelijk aan toegaat.

De meeste boeren denken zelf dat ze prachtig voor hun beesten zorgen, en waarschijnlijk doen de meesten wel hun best om ze goed mogelijk te verzorgen, maar dat wil niet zeggen dat dit werkelijk ook zo goed is. Jullie boeren zijn er voor het grootste stuk allemaal in opgegroeid, dan zie je de dingen sowieso anders.

Daarbij, het blijven bedrijven die winst moeten maken en alles aan zo een goedkoop mogelijke manier moeten produceren. Hoe diervriendelijk kan je dan feitelijk zijn?

Kortom, ik zou geen enkel dier of mens zo'n bestaan willen toewensen.... En dat terwijl varkens slimmer zijn dan huisdieren die het 100x beter hebben

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:01

Om de lijn van het verhaal door te trekken.. Hebben huisdieren het wérkelijk wel zo goed?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:02

Huisdieren... De konijnen etc is echt bar slecht , koeien en varkens haal je niet om de hoek maar de dierenwinkel met kleine hokjes en slechte adviezen pff

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:05

Laten we niet aan moddergooien. Niemand is perfect, in beide kampen is er winst te behalen. Aan de huisdierkant misschien nog wel meer wat regelgeving betreft.

We hebben allemaal het beste met onze beesten voor (hoop ik toch), alleen de invulling om dat te bereiken verschilt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:05

Misschien omdat (melk)veehouder tegenwoordig een hondenbestaan is?
Je hebt de mooie kant van dagelijks buiten komen en met dieren werken. Maar dagelijks wil ook zeggen door weer en wind en de hele dag, bankhangen zit er niet bij. Als er koeien kalven gaat een boer toch ook vaak 's nachts nog even kijken etc. Dat allemaal voor een loon waar een uitkeringstrekker nog niet voor uit z'n bed zou komen.
Als 'de publieke opinie' dan ook nog steeds met de vinger wijst kan het wel eens te veel worden.

Momenteel (laatste maanden eigenlijk al) komen de boeren massaal op straat hier in Frankrijk omdat een groot deel simpelweg op het randje van failliet staat.
De melkprijs is hier nu ongeveer 0.31 cent per liter. De productie kost echter 0.41 cent per liter.
Stel dat je 100 koeien hebt die elk 40l per dag produceren, dan wil dat zeggen dat de boer per dag 400 euro verliest. Hoeveel mensen gaan werken om zelf nog bij te betalen?
Hij heeft dus geen enkele opbrengst van z'n koeien, maar wel afbetalingen van gebouwen/machines/kredieten en al het werk om de boerderij draaiende te houden.
Zou je zeggen, verkoop de boerderij dan, degene die kunnen doen dat ook. Maar als er nog afbetalingen zijn of simpelweg geen kopers want niemand wil er zich nog aan wagen dan zit je daar met je boerderij die je ondanks alles draaiende moet houden. Regelgeving is strict en je kan niet zomaar doen en laten wat je wil.
Veel boerderijen hier zijn eigenlijk al eigendom van de bank.
Even een nieuw gebouw zetten of gebouw vernieuwen, om aan moderne regelgeving of dierenwelzijn te voldoen gaat niet zomaar.
Er zijn al veel boeren gestopt hier met melk, eind dit jaar komt er een nieuwe verplichte vernieuwing (gebouwen en technieken moeten aan nieuwe regelgeving aangepast worden), bij de vorige aanpassing hebben velen er al de brui aan gegeven en voor het einde van dit jaar zullen er ook weer vele melkboeren stoppen.
De meesten stappen over op vleesvee, de vleesprijs is ook flink gezakt laatste weken maar brengt toch nog meer op dan melk en vleesvee is minder intensief werken dan melkvee.
Indien de gronden geschikt zijn gaan ze massaal over op akkerbouw en gaan alle dieren de deur uit.
Dit alles in een regio waar ze bvb de camenbert en nog vele andere kazen hebben uitgevonden, van oudsher een landbouwstreek, vooral veeteelt omdat gronden hier minder geschikt zijn voor akkerbouw dan iets noordelijkere regio's.
Waarom komen de boeren hier massaal op straat? Niet persé omdat ze te weinig krijgen voor hun melk, break even of kleine opbrengst draaien zouden ze al tevreden mee zijn. Maar ze zijn wèl boos op de supermarkten en melkverwerkers. De boer krijgt 0.31 cent voor zijn liter melk en diezelfde liter wordt in de supermarkt voor 1,5 euro verkocht. Fikse marge waar de boer niets van ziet.

De veehouderij is verder gelijkaardig met wat hier in het topic door Nederlandse veehouders geschetst wordt. Iets oubolliger en weinig schaalvergroting.

Even korte situatieschets.

Dat dieren op stal staan betekent niet dat ze geen daglicht zien of frisse lucht hebben. Een moderne koeienstal is comfortabeler en diervriendelijker dan een box voor een paard.
Kalfjes gelijk van de moeder scheiden. Mja ik zie ze ook liever bij hun moeder zoals bij vleesvee maar in een melkveestal is het inderdaad vrij moeilijk om de kalveren rond te laten lopen.
Jong gescheiden is ook minder traumatiserend dan op oudere leeftijd.
Eerste dagen gaan ze in zo'n hok apart hier, daarna met meerderen gezamelijk in een strohok. Jonge kalveren zijn toch nogal gevoelig aan diarree en longproblemen (zowel bij melkvee als vleesvee trouwens) en ze kunnen er vrij snel aan bezwijken. Te jong zomaar bij elkaar zetten kan nefast zijn.
Qua gezondheid merk ik (en de boeren ook) dat het het beste gaat als ze in de lente/zomer in de weide geboren worden.
Dus ja kalf bij moeder vind ik persoonlijk ook wel beter. Alleen speelt bij melkvee ook mee dat ze simpelweg te veel melk produceren, zou het kalf ook weer diaree van kunnen krijgen.

Varkens- en kippenhouderij ben ik verder niet goed mee bekend. Ben wel al in varkens- of kippenstallen geweest en op het eerste zicht was dat niet helemaal mijn ding maar vond het ook niet uitermate schokkend.

Sowieso, mensen die het allemaal zielig vinden moeten idd een bewuste keuze maken. Geen vlees eten als je je daar beter bij voelt of bereid zijn om meer te betalen voor een eerlijk stukje vlees.
Maar niet kip van 2 euro eten en zeggen dat je misselijk wordt van de kippenhouderij.