Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mallow schreef:Feit dat ze na 5 minuten stoppen met gillen (vooral moeder) betekend niet dat het stressniveau dan direct weg is.
Prachtig omschreven dat kudde gedrag maar feit blijft dat kalven bij de groep horen en er dus koeien zijn die de binding gewoon voelen.
En dat allemaal voor iets wat eigenlijk nog niet eens gezond is ook
future_vet schreef:als de koeien nog kalfjes bij zich hebben heb je veel meer kans op uieronsteking etc. kwa hygiene maakt het gewoon een groot verschil.
IvankBacardi schreef:Ik ben van mening dat je pas over het 'kalfje weg halen na de geboorte is zielig' kan oordelen als je het zelf meegemaakt hebt. De kalfjes worden weggehaald voor dat er een sterke band is tussen koe en kalf.
Dat geeft geen tot weinig (5 minuten) stres. Laat je ze eerst een band op bouwen en dan weghalen krijgen ze veel meer stres van. We weten allemaal als 'paardenmensen' hoeveel stres het af spenen van een veulen oplevert ofniet dan?

Naamloos1 schreef:Wat fijn om te lezen dat koeien het toch redelijk goed hebben.. Maar zoals ik al eerder aangaf.. Zijn er ook mensen van varkensstallen/kippenstallen hier?
Het gaat nu namelijk voornamelijk over koeien, terwijl nu mijn grootste 'zorg' de varkens zijn.. En na de verhalen hier, nu ook de kippen..
Iemand hier ervaring mee?
daarna die moeder niet weer gehoord. Ze kwam met een totaal andere mening de schuur weer uit. _San87_ schreef:Die binding begint toch al bij het eruit persen en schoonlikken van het kalf?
Ik kan me heel goed voorstellen waarom je als boer kiest voor meteen scheiden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor koe en kalf veel fijner is bij elkaar te blijven.
Overigens ben ik zeker bereid meer te betalen voor zuivel, ik zou een dergelijke omschakeling ook zeker aanmoedigen.
Bowen schreef:Is dat te krijgen in de supermarkt?_San87_ schreef:Die binding begint toch al bij het eruit persen en schoonlikken van het kalf?
Ik kan me heel goed voorstellen waarom je als boer kiest voor meteen scheiden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor koe en kalf veel fijner is bij elkaar te blijven.
Overigens ben ik zeker bereid meer te betalen voor zuivel, ik zou een dergelijke omschakeling ook zeker aanmoedigen.
Zuiverzuivel van demeter komt van melkkoeien waar het kalf bij heeft mogen lopen.
amoj schreef:Ik vind niet dat er weggewuifd wordt, er worden wel terechte vragen gesteld imo.Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.
En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.
Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).
_San87_ schreef:amoj schreef:Ik vind niet dat er weggewuifd wordt, er worden wel terechte vragen gesteld imo.Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.
En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.
Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).
_San87_ schreef:amoj schreef:Ik vind niet dat er weggewuifd wordt, er worden wel terechte vragen gesteld imo.Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.
. amoj schreef:Misschien omdat wij keihard werken terwijl we verlies draaien en in de ogen van de burgers het nog niet goed doen, terwijl Nederland vooruitstrevend is qua veehouderij.
Is niet echt leuk als je passie constant afgekraakt wordt en wij afgeschilderd worden als dieren beulen.
amoj schreef:Misschien omdat wij keihard werken terwijl we verlies draaien en in de ogen van de burgers het nog niet goed doen, terwijl Nederland vooruitstrevend is qua veehouderij.
Is niet echt leuk als je passie constant afgekraakt wordt en wij afgeschilderd worden als dieren beulen.
Citaat:Wat je wel ziet is dat de mannelijke dieren weinig tot niet buiten komen, ook uit veiligheidsoverwegingen. Voor zichzelf en de boeren of de leken die die even een koetje willen aaien, zal niet de eerst zijn de geplet wordt.
Citaat:Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.
Citaat:De ligkooien van de fokzeugen dienen meer ter bescherming van de biggen, zodat ze niet verdrukt kunnen worden door de moeder.
Citaat:Wij hebben zelf een stiermesterij gehad. Hadden er dingen beter gekunt? Ja zeker. Dit waren de runderen die verder aan de ketting stonden
Citaat:Zo'n kooi is dus niet ter bescherming van de big, maar ter bescherming van het moderne systeem van veehouderij.
Ik vond bij de kdvw de achteloosheid waarmee de kippen opgezogen werden en in de bakken gesmeten heftig, maar eigenlijk vooral de schaamteloosheid schokte me. We vinden het dus blijkbaar allemaal normaal om zo met levende dieren om te gaan.
Citaat:Konijnenvlees vind ik echt sneu. Het gaat om gaaskooien: (+ bijhorende foto's)
Citaat:Qua opfok (vetmest) koeien/ stieren stal komen ze met vrachtwagens als ze kalf zijn.
Gaan via loopplank wel/niet afgesloten stal in.
Krijgen iedere dag goed te eten, naarmate ze groeien wordt de stal kleiner. Ze komen niet buiten (tenminste bedrijf waar ik het over heb) en deze werkt nog met koeienroosters dus wordt niet uitgedaan (waarschijnlijk veiligheidsoverwegingen).
Citaat:Varkensboer ken ik. Maar is het écht diervriendelijk,nee. Want ze komen niet buiten, kunnen niet echt scharrelen en staan ver van de natuurlijke leefomgeving af.
Citaat:nog meer boeren leren kennen, dus ik kan zeggen dat ik op heel veel boerderijen ben geweest. Varkens vind ik persoonlijk minder plezierig om te zien. Maar de vethanen vind ik echt afschuwelijk. Die zitten in het donker, op elkaar gepropt.. Brrr neee!
Citaat:Ik sta bij een melkkoeien boer op stal. Wat ik bij hem zie is dat de kalfjes inderdaad gelijk van de moeder worden gescheiden en dan met een paar samen in een ruime stal komen te staan.
Citaat:Mijn oom heeft stieren voor de slacht. En daar gaat het er niet zo gezellig aan toe. Ze worden niet mishandeld maar ze hebben geen leuk leven en de rit naar de slacht is echt stressvol.
Citaat:Het is dus maar de vraag of het zieliger is wanneer het kalf direct van de koe gescheiden wordt.
Citaat:Ik kom in redelijk veel stallen van verschillende diersoorten voor mijn studie en stage. Slachtkippen zitten vaak redelijk dicht op elkaar, en vooral omdat er toch nog regelmatig een slecht ras gebruikt wordt (Dit verschilt per supermarkt) die na 5 weken niet meer kunnen lopen
Citaat:Buren van mijn ouders hadden ook plofkippen, komen als kleine donzige kuikentjes binnen en 6 weken later zijn het grote kippen die niet meer kunnen staan/lopen..
Citaat:ik ben zelf op veel boederijen geweest als kind (had verzorgpaarden bij boeren) en helaas niet goede ervaringen ermee. zo bleef er wel eens eentje of meerdere dood door vertrappelt te worden maar dat was "normaal" (biggen) ook heb ik geweten dat er een ziek varken was en de boer geen dierenarts wou laten komen dus maar gewoon met een hamer zijn kop had in geslaan want dier bracht toch niks meer op.
en de geboortes kalfje eruit hop weg bij mama en in een kleine box (kist kalveren)
en ik heb het niet over 1 boederij maar over meerdere zowel in nederland in belgie en nog veel meer dingen gezien die je niet wilt zien!
Citaat:Het onthoornen, is het als het staartjes brengen en snavels kappen (natuurlijk) symptoom bestrijding. Omdat er meer dieren op een M2 leven, is de leefruimte beperkter en neemt de kans op verwondingen of gedrag veroorzaakt door verveling toe.
Citaat:Mijn ouders hebben altijd kippen gehad (legbatterijen) en mijn opa altijd melkkoeien. Wat ik er van vind? nou ik vind het absoluut niet zielig.
het is zo zielig hè dat die staartjes afgebrand worden bij de biggen. Ik zal je vertellen. Ik heb het zelf gedaan, die biggen krijsen harder dat je ze oppakt dan dat je die staartjes op de soldeer legt. Als je ze laat zitten moeten die varkens als ze ouder zijn weer allemaal apart, anders vreten ze elkaar de staarten af.
Ja natuurlijk zitten hier de nertsen in kleine hokjes, maar ze krijgen echt goede verzorging.
Citaat:Een legbatterijkip heeft het beter dan een biologische kip omdat de biologische kip in het stof zit?
Citaat:Maar door het beleid wat er gevoerd wordt, komen er te veel dieren in een onnatuurlijke omgeving bij elkaar en gebeurd het wel. Dus gaan we aan symptoombestrijding doen.
Citaat:Wie zegt dat moederliefde uit de koe is gefokt? Ik geloof er niets van. Het is de boer die het kalf van de koe scheidt, niet de koe die het kalf niet zou willen.
Citaat:Heel sec gezien ís het niet diervriendelijk nee, de bio industrie (en de biologische ook niet) Maar als je je persoonlijke standpunt naast je neer kan leggen en het in het perspectief bekijkt, werkt de industrie volgens mij, naar hun kunnen zo diervriendelijk mogelijk.
Citaat:Ik liep stage op een gemengd bedrijf, varkens en koeien.
Deze man hield zeugen om biggetjes te krijgen.
Je had een kraamafdeling, hier lagen alle varkens met hun biggetjes. In zo'n stalen frame, anders gingen ze op de biggetjes liggen.
Hier was geen daglicht.
Citaat:Ik ben enige tijd op een melkveehouderij geweest in Friesland
Maar het gegil van moeder naar kind wanneer een moeder een loodzware bevalling gehad had en het kalf meteen werd weggehaald, het kalf dat vervolgens in een 'hondenhok' gestopt werd en later bij groepsgenootjes, de stieren die langs de weg in kleine hokken aan t wachten waren op transport. De koeien in de groepsstal die weken na het scheiden van de moeder nog steeds naar je vingers aan het zoeken waren omdat de zuigbehoefte niet vervult kon worden.