iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:11

saffire schreef:
Het leven valt niet compleet uit te stippelen,er gebeuren dingen die je niet kunt voorzien of afspreken van te voren

En daarom heeft HC het ook over anticiperen gedurende het leven :)* :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:14

Beter van te voren uitgebreid filosoferen boven op een berg met een goed glas wijn, ondergaande zon en niks dan rust om je heen dan achteraf komen aandraven met "ich habe es nicht gewusst".

Ter info: mijn betreffende berg bevindt zich op het landgoed van mijn tante in Zuid-Frankrijk (favo vakantieplekje van mijn vriend trouwens) en niet in Spanje bij HC. Godzijdank :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:23

Varekaj schreef:
Iedereen weet dat vrouwen door hormonen compleet van de wereld draaien als die een keer opspelen. Bespreek dat op voorhand en dan weet je toch al ietwat waar je aan toe bent mocht het zich ooit effectief voordoen.

Het is imo een mooi helder voorbeeld wat voor andere ideeen ook geldt.
Juist over hoe beiden denken over belangrijke aspecten in een relatie is beslisinformatie welke imo in een zo vroeg mogelijk stadium van een potentieel duurzame relatie besproken dient te worden.
Naarmate je meer emotioneel in een relatie geinvesteerd hebt, hoe moeilijker het wordt om deze te verbreken over verschilpunten welke later voor brokken kunnen (en dus waarschijnlijk zullen) zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:55

Vreemdgaan kan in zoveel vormen en maten en verschillende situaties dat het eigenlijk niet normaal is om zonder pardon te zeggen "ik verbied het". Heb je een gezonde relatie, beiden een goed libido en zie je elkaar elke avond met alle tijd voor elkaar en ga je toch voor een spannende wip zonder dat je partner het weet, dan is dat iets héél anders dan een zeeman die zijn libidoloze vrouw maandenlang niet ziet en in het buitenland even een rondje doet. Het is en blijft vreemdgaan, het is en blijft fout dat het achter de rug gebeurd, maar de oorsprong bevindt zich ergens anders en dat moet zeker meegenomen worden in een openhartig en eerlijk gesprek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:42

Ik zou zoiezo afknappen op iemand die rookt, veel drinkt of drugs gebruikt. Of heel veel 'vriendinnen' heeft omdat ik weet dat ik daar echt niet mee om kan gaan.

Opzich vind ik verbieden echt iets wat je doet bij je kind, maar mannen (en sommige vrouwen ook) zijn net kinderen.
Ik denk dat als je op het punt staat om je geliefde iets te gaan verbieden, dat je relatie ten einde is.
Dat je beter kunt stoppen.

Als je je geliefde bv verbied contact te hebben met iemand. kijk het vertrouwen is dan al beschadigd denk ik. dus je zal je afvragen of je niet toch belazert wordt.
Of verbieden dat geld uitgeeft aan iets wat ze zelf willen hebben. Duidelijk voorbeeld in mijn omgeving is nu dat een man zijn vriendin verplicht haar twee paarden te verkopen gewoon om niet zoveel geld uit te geven.
Dan denk ik nee. jullie kunnen beter bekijken of een relatie nog werkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:28

Lente schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik me nooit zou laten slaan.

Toen het wel gebeurde heb ik het 11 dagen lang vergoelijkt... En toen heb ik hem eruit gezet.

Goed zo. Weg ermee, zo iemand verdient geen vrouw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:32

Varekaj schreef:
maar de oorsprong bevindt zich ergens anders en dat moet zeker meegenomen worden in een openhartig en eerlijk gesprek.

Excuus voor het wegknippen van het voorgaande. Dit omdat het op veel verschillende onderwerpen van toepassing is.

Ik ben het daar mee eens en vindt dat het in algemene termen besproken moet worden in het kader van te maken afspraken.
Dat hoewel die op het moment van maken met intentie naar de toekomst gemaakt worden, maar niet in steen gebeiteld mogen zijn en besproken moeten kunnen worden als de omstandigheden veranderen; die toekomst verandert.

Wat als.... met betrekking tot heel normale veranderingen is een verstandige zaak. Dat verlaagt de bespreekbaarheidsdrempel in de toekomst ENORM.
Ook als een situatie niet concreet besproken is, dan nog is het makkelijker om naar iets vergelijkbaars verwijzend te beginnen dan om als een donderslag bij heldere hemel te moeten beginnen over iets wat in steen gebeiteld is als ge-/verbod op straffe van een machtsmiddel.

Huwelijks(achtige)relaties;
- duren modaal slechts 5 -7 jaar,
- ongeveer de helft strandt,
- tweederde kent vreemdgaan.
dus goed gaat het met het gebruikelijk, normale, bepaald niet. Dat kan echt beter :j en verbieden is dat niet :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:38

RoyceMack schreef:
Ik zou zoiezo afknappen op iemand die rookt, veel drinkt of drugs gebruikt. Of heel veel 'vriendinnen' heeft omdat ik weet dat ik daar echt niet mee om kan gaan.

Opzich vind ik verbieden echt iets wat je doet bij je kind, maar mannen (en sommige vrouwen ook) zijn net kinderen.
Ik denk dat als je op het punt staat om je geliefde iets te gaan verbieden, dat je relatie ten einde is.

Als je je geliefde bv verbied contact te hebben met iemand. kijk het vertrouwen is dan al beschadigd denk ik. dus je zal je afvragen of je niet toch belazert wordt.
Of verbieden dat geld uitgeeft aan iets wat ze zelf willen hebben. Duidelijk voorbeeld in mijn omgeving is nu dat een man zijn vriendin verplicht haar twee paarden te verkopen gewoon om niet zoveel geld uit te geven.

Je vriend, waar je dus niet mee getrouwd bent, heeft helemaal geen gezag over jouw bezittingen of financien. Haha, zou iemand die zich mijn "vriend "durft te noemen echt niet mee aan moeten komen zeg.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:56

Iets verbieden vind ik persoonlijk niet kunnen. Wel dat je rekening met elkaar houdt!

Je kan toch niet zomaar iets verbieden? Vooral als je het van te voren al weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:56

De dag dat ik moet kiezen tussen paarden of vriend is de keuze snel gemaakt hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:16

Varekaj schreef:
De dag dat ik moet kiezen tussen paarden of vriend is de keuze snel gemaakt hoor.

Ligt dat zo eenvoudig?
Voor mij niet.
Ook al heb ik mijn paarden al 14 jaar en hun verzorging zelfs in mijn testament opgenomen, toch kan ik me een armlange lijst aan heel complexe situaties voorstellen met genuanceerder antwoorden.

Verder gaat het hier opgegooide voorbeeld wellicht ECHT over geld met een economische noodzaak. We horen iets uit tweede hand van de 1 kant. Hebben geen idee hoe de relatie is, wie wat betaalt, etc. Zelfs ' haar paarden' wordt hier op Bokt regelmatig behoorlijk liberaal gebruikt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:37

anjali schreef:
RoyceMack schreef:

Je vriend, waar je dus niet mee getrouwd bent, heeft helemaal geen gezag over jouw bezittingen of financien. Haha, zou iemand die zich mijn "vriend "durft te noemen echt niet mee aan moeten komen zeg.

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen voor de persoon die in deze situatie zit is het natuurlijk de dagelijkse werkelijkheid en er spelen meer factoren mee dan alleen een vriend die niet lekker in zn vel zit en haar het geluk ontneemt.
Op gezond verstand lijkt het makkelijk, de keuze. Maar goed, verbieden of verplichten werkt niet. Je moet altijd rekening houden met elkaar, maar dat moet vanuit de persoon zelf komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:26

Plaatjes vanaf de overdenkberg omdat het zo mooi is en hier nu de film 'Palmeras en la nieve' furore maakt:
Dat is een maar liefst DRIE UUR! durende romantische film over liefde, heel complexe relaties en vooral consequenties.

De titel verwijst naar een gezegde over een interne tegenstelling, zoiets als water zien branden. Dat het soms echt kan.

In mijn leven is het niet ongewoon ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:50

Da's een mooi pak sneeuw :D

Om even terug te komen op mijn uitspraak dat mijn keuze snel gemaakt is als het gaat om vriend of paarden: de paarden waren er voor hem, en hij wist van in het begin dat dat deel uitmaakt van "mijn" pakket. Behalve lezen is dat de enige hobby waar ik echt vele uren van kan genieten en geheel relax van wordt. Ik bekostig dit ook volledig zelf. Ik wil heel veel compromissen sluiten en er is veel bespreekbaar, maar dat niet. Tenzij het zou zijn omdat we beiden echt in een immense financiële geldnood zitten, maar de kans dat dat gebeurd is echt wel uitzonderlijk klein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:54

Varekaj schreef:
Da's een mooi pak sneeuw :D

'Palmen in de sneeuw'

imo een treffende illustratie :)*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:14

Huertecilla schreef:
Heel soms wellicht.
Meestal is voor jezelf kiezen gewoon een andere bewoordeing voor egoisme.

Ik zie ouderschap als een gezamelijk project met een heel zwaarwegende verantwooordelijkheid voor het welzijn van de kinderen.

Dat liever ook ECHT alleen overigens, is dat met de kinderen bij pa en zij betaalt hem een bijdrage in de kosten?
Dit als een vraag zonder concreet een antwoord verwachtend doch als nuancerende kanttekening.
Dat zou hier bij ons zo zijn en wow, dat geeft een wereld aan evenwichtigheid in overleg +:)+

Nee, je kan er niet altijd samen uitkomen met het handhaven van een gezamelijke ouderrol, maar dat hoort imo toch echt een grote uitzondering te zijn wanneer het twee geestelijk gezonde volwassenen betreft.
Ik zie het wijzigen van afspraken opdat de beide ouders voldoende zichzelf kunnnen zijn, beiden voldoende welzijn hebben als een kenmerk van emotionele volwassenheid. Dat hoort imo in dienst te staan van het gezamelijke ouderschapsproject wat een zwaarwegende verantwoordelijkheid is.

Wat betreft egoism en ouderschao is roken imo een triest voorbeeld.
Ik zie hier heel veel huisvrouw-moeders roken bij de kinderen, ook in de auto met de kinderen.
Ik zou kunnen schrijven dat dit voor mij een reden zou zijn voor een serieus gesprek over verantwoordelijkheden, maar ik zou helemaal met een dergelijke dame samen geen kind kunnen hebben.

Ik begrijp daarom de extreme voorbeelden welke een breuk rechtvaardigen niet.
Waarom ben je in vredesnaam samen aan zo'n verantwoordelijkheid begonnen met een dergelijk partner? Dat staat echt niet op zichzelf en vooral mannnen kennen slechts hoogst zelden een grote persoonlijkheidverandering door vaderschapshormonen. Mannen zijn doorgaan voor ouderschap hetzelfde als wanneer het zover is.
Hoe rijmt dit met de altijd zo hoog opgbouwde voorzichtigheid, het grote eisenpakket, van vrouwen bij hun partnerkeuze??!!

Ik denk dat onze relatie wel een hele interessante is op dit gebied.

Nadat onze dochter werd geboren had ik, natuurlijk, de eerste maand even iets minder tijd over voor mijn man. Ze was nogal veeleisend naar haar mama toe en is dat nog steeds. Dikke prima. We hebben haar niet gekregen voor ons eigen gemak.

Echter, de abrupte verandering zorgde er bij mijn man voor dat zijn tot dan volledig onopgemerkte autisme ineens keihard naar boven kwam, tezamen met een dijk van een depressie (dit is na een aantal zware maanden door professionals vastgesteld).
Niet alleen heel erg naar voor hem, maar ook voor mij. Ik kwam er ineens volledig alleen voor te staan. Ik werd in feite alleenstaande moeder mét een zwaar depressieve vent (die door allerlei immigratieregelgeving géén hulp bij inkomen krijgt) en plotseling autisme wat ook weer allerlei problematiek met zich meebrengt.

Laat ik het zachtjes zeggen dat onze relatie hierdoor nogal een knauw heeft opgelopen.

Wat doe je in zo'n situatie? Ik vind niet dat we uit elkaar kunnen, aangezien we een kind hebben. Voor haar moeten we tot het uiterste gaan. Zij verdient een gezin, een familie.
Maar ik heb hier nooit voor gekozen natuurlijk.

Voorlopig gaat hij eerst zijn therapie afmaken en hopelijk kan hij leren om met zijn problemen om te gaan. Ik hoop er maar het beste van :)
Als iemand tips (of hoop) heeft dan hoor ik het graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:29

phormicola schreef:
Als iemand tips (of hoop) heeft dan hoor ik het graag.

Voor tips is dit wat laat en te complex.

Wel een triest treffend voorbeeld van hoe belangrijk om in ruim kader 'wat als' VOORaf door te spreken.

Jij heb nu in geen volledige relatie met wel EXTRA verantwoordelijkheid.

Imo is dit een niet heel tijdelijke situatie waarbii je een compenserend gevoelsleven en andere behoefte-invulling NODIG hebt.
Zie dat niet alleen in jouw eigen welzijnsbelang maar ook in dat van jouw relatie en dus het ouderschapsproject.
Wat als JIJ nu ook afbrandt??

Of je dat nu met jouw partner kan bespreken???
Vandaar een triest 'goed' voorbeeld van het belangrijke om vooraf goed te praten, want dat zou het nu minder moeilijk maken.

Echt HEEL veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:36

Dit is denk ik een uitzondering op de regel van wat je op voorhand kan bespreken. Je leeft jaren met iemand samen, als er geen aanleiding toe is ga je echt niet verwachten dat het plots een autist blijkt te zijn na de geboorte van jullie kind.

Rust, reinheid en regelmaat is denk ik het beste wat je kan naleven. Is positief voor je kind en voor je partner. Laat hem ook de kans om te praten en zijn gevoelens te uiten. Hij heeft hier immers ook niet voor gekozen! Iemand die vreemdgaat of veranderingen van je gaat eisen, die kiest daar bewust voor en met een reden. Daarvan is hier geen sprake.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:56

Varekaj schreef:
Dit is denk ik een uitzondering op de regel van wat je op voorhand kan bespreken. Je leeft jaren met iemand samen, als er geen aanleiding toe is ga je echt niet verwachten dat het plots een autist blijkt te zijn na de geboorte van jullie kind.

Uiteraard doch wel degelijk een 'wat als' voorbeeld.

Wat als we door een onverhoopte situatie niet in het geestelijke/lichamelijke welzijn van de ander kunnen voorzien.
Zijn afspaken dan in steen gebeiteld of zijn we flexibel in dienst van de twee grotere belangen; het gezamelijke ouderschapsproject en het welzijn van ons lief.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:02

Varekaj schreef:

Ik denk dat het grootste gedeelte van de dingen die je in een relatie tegenkomt op de voorhand niet te voorspellen zijn. Je weet nooit hoe iemand reageert, of veranderd, als het (harde) leven zijn ding doet. Roken etc zijn futiliteiten vergelijken met echte problemen die je van te voren niet ziet aankomen/kan bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:05

Je kan wel over "wat als" praten in de zin van wat als ik ooit verlamd raak, ongeneeslijk ziek wordt, geen kinderen kan krijgen, wat zou je doen als ons seksleven op 0 uitkomt etc etc.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:10

Varekaj schreef:
Je kan wel over "wat als" praten in de zin van wat als ik ooit verlamd raak, ongeneeslijk ziek wordt, geen kinderen kan krijgen, wat zou je doen als ons seksleven op 0 uitkomt etc etc.

Daar kan je over praten maar als puntje bij paaltje komt weet je niet hoe je reageert als je kind dood gaat aan leukemie, je ineens mantelzorger moet worden voor je (schoon)ouders, je seksleven op nul komt door een chronische ziekte etc. Sommige dingen kan je van te voren gewoon weg niet bedenken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:10

Sleeper schreef:
vergelijken met echte problemen die je van te voren niet ziet aankomen/kan bedenken.

Kijk en ik ben het dus wel eens met dat het onvoorzien oer definitie niet te voorzien is maar NIET met dat je dit op zich niet kan bedenken. In tegendeel je WEET dat poep gebeurt.

Je verzekerd je toch ook tegen brand of tegen een ongeval? WA van een motorvoertuig is zelfs verplicht.

Inderdaad Varekaj.
Je weet niet WAT maar je weer wel dat het DAT waarschijnlijk is.
Kijk om je heen zonder oogkleppen en je ziet dat in het leven van bijna iedereen ingrijpende poep gebeurt welke de relatie diep raakt.
Dat kan je heel makkelijk WEL bedenken en is het imo nalatig om hier niet over te praten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:14

Huertecilla schreef:
Sleeper schreef:
vergelijken met echte problemen die je van te voren niet ziet aankomen/kan bedenken.

Dat kan je heel makkelijk WEL bedenken en is het imo nalatig om hier niet over te praten.

Omdat ik me even aangesproken voel. Ik sluit over dingen praten niet uit, wel dat je alles van te voren kan bedenken. Hier komt men toch ook niet verder dan roken, vreemd gaan en tattoo's...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:16

Sleeper schreef:
Varekaj schreef:

Daar kan je over praten maar als puntje bij paaltje komt weet je niet hoe je reageert als je kind dood gaat aan leukemie, je ineens mantelzorger moet worden voor je (schoon)ouders, je seksleven op nul komt door een chronische ziekte etc. Sommige dingen kan je van te voren gewoon weg niet bedenken.

Dit is precies waarom gesprekken over zulke zaken hier heel snel voorbij zijn. Mijn vriend reageert doodleuk met de opmerking 'dat zien we dan wel weer!' en einde discussie. Niet omdat hij er niet over na wil denken, maar juist omdat er zoooooveel nuances zijn die de situatie zullen beinvloeden. Er is geen antwoord op te geven, behalve wat je in je huidige toestand zou doen in zo'n situatie. En dan is het nog maar gokken.
Daarom hebben wij simpelweg de afspraak dat we alles open bespreken. Das het enige wat we elkaar kunnen beloven, de rest is glazen bol kijken.