BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:39

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Ik had een klasgenote die altijd gebracht werd. Tot ze een keertje op de fiets kwam. Was de vraag gelijk of de taxi stuk was.

Wat eigenlijk flauw is, want uiteindelijk heeft eigenlijk niemand ermee te maken hoe een ander naar school gaat toch? Dat is vooral een zaak tussen ouders en kind, daar hoeft de rest van de school en de ouders niet omheen te gaan staan met oordelen.
(Ik zou kunnen zeggen: wie weet waren er wel allerlei goede redenen, zoals fysieke klachten, maar ook als die er niet zijn is de essentie van vrijheid dat iedereen het gewoon zelf moet weten.)

Britta31 schreef:
De oma,daar zakt me de broek van af.Maar nu is het voorbij met rijden en met de bus.

Volgens mij leg je hier de verantwoording bij de verkeerde personen. Die oma heeft er verder niets mee te maken. In zekere zin zou ik zeggen dat het juist ontzettend goed is dat een ander, de moeder en oma dus, zo aardig zijn dat ze zich om jouw kind bekommeren.

En als het je dochter is die aan die oma verkeerde informatie gaf, en stiekem mee wilde rijden, bedenk dat ook dat een vorming van zelfstandigheid is :j Namelijk een waarbij je dochter kiest wat zij de prettigste manier vindt om naar school te gaan, ipv dat het jouw beslissing is om haar kou te laten lijden.

Ook hier zou ik dus niet gaan voor simpelweg verbieden van iets 'omdat jij het zegt.' Veel zinniger zou zijn om te kijken naar waarom je het eigenlijk niet wilt, en daar afspraken over maken. Bv dat ze van haar eigen geld een bijdrage moet betalen aan de benzine van die andere moeder, omdat het niet netjes is om steeds mee te rijden en er niets voor terug te geven. Dan kun je best zeggen dat jij niet gaat ophalen, en je kunt ook in een constructief gesprek met die andere ouders best overleggen wat van jou uit de regels zijn. (Bv: "ik heb afgesproken dat ik haar niet ophaal, en dat het thuiskomen haar verantwoordelijkheid is. Ook wil ik niet dat ze jullie overlast bezorgt. En als ze mee kan rijden dan zou ik willen vragen of je samen met haar afspraken kunt maken over de benzinekosten, zodat ze leert dat het niet gratis is.")

Oh, en Sizzle: dit vind ik dus ook een voorbeeld waarin ik heel veel lees over wat de dochter moet en niet mag, en wat andere ouders wel en niet zouden moeten doen, maar waar het perspectief van de dochter zelf, en ook de motivaties van dat andere gezin heel weinig aan bod komen. Zonde want juist daar ligt de ruimte om echt rekening met anderen te gaan houden. ("Ga maar fietsen, word je hard van' is bv wel een klassieke manier om over iemands eigen ervaring heen te walsen, en 'vroeger deden we dat ook' eveneens. Maar ruimte voor de hulpvaardigheid van dat andere gezin, voor de dochter die het fietsen overduidelijk niet prettig vind (oh, en dat kan te maken hebben met het fietsen en de kou, maar bv ook met de verbondenheid met wie ze meereist - alleen in de bus lost wel de kou op, maar niet de gezelligheid van het samen reizen bv.)
Maar ook de verantwoordelijkheden van de dochter in ruil voor die hulpvaardigheid worden hier in het topic in elk geval niet benoemd.)

Ben eigenlijk wel benieuwd of je zelf kinderen hebt? Staat niet in je profiel.

Shadow0

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:39

Dat is ook niet jouw zaak :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:46

Helaas is dat wel hoe het werkt wbt uitsluiting. En omdat ik met haar om ging, werd ik ook gepest. Ik zou ook graag zien dat de wereld anders in elkaar zat, maar het is vrij lastig daar als individu iets aan te veranderen zeker als je zelf de puberleeftijd hebt en er middenin zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:56

SusanH schreef:
Helaas is dat wel hoe het werkt wbt uitsluiting.

En iedere keer dat we dat als mantra blijven herhalen ('zo IS het nou eenmaal') blijft het ook zo. Niet omdat er een natuurwet is die zegt dat het zo werkt, maar omdat al die mensen zelf maken dat het waar wordt.

Citaat:
En omdat ik met haar om ging, werd ik ook gepest. Ik zou ook graag zien dat de wereld anders in elkaar zat, maar het is vrij lastig daar als individu iets aan te veranderen zeker als je zelf de puberleeftijd hebt en er middenin zit.

Het is niet makkelijk om dat te veranderen, maar tegelijkertijd ook niet onmogelijk. En het begint eigenlijk met 1 simpel ding: niet meer meespelen. Nooit de verantwoordelijkheid op de verkeerde plek leggen. Als anderen jullie pestten omdat jouw vriendin met de auto gebracht werd, dan is dat pestgedrag van die ander, en niet jullie schuld. Maar elke keer dat je vervolgens doet alsof het de schuld is van het wegbrengen, loop je met de pesters mee. En dat is dus niet de bedoeling.

Wat er jaren terug gebeurd is, kan niet meer goed gemaakt worden. Maar ook jij kunt nu een heel klein verschilletje maken, door gewoon niet meer te herhalen 'dat het nu eenmaal zo is', en ook niet meer te impliceren dat het antwoord is dat je maar niet op moet vallen.

En heel veel kleine stapjes maken toch een wezenlijke verandering.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:02

Interessant. Bij ons werd juist opgekeken tegen de kinderen uit de bovenbouw die nog gebracht werden. Dat ze zulke lieve ouders hadden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:05

Het gaat hier niet om bovenbouw Iris, ik zat in 3/4 VWO toen dit speelde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:06

SusanH schreef:
Het gaat hier niet om bovenbouw Iris, ik zat in 3/4 VWO toen dit speelde.

Dat is bovenbouw toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:07

Bovenbouw ken ik alleen van het basisonderwijs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:08

Zie ik nu ook :+ :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:30

Ach ik moest ook altijd in weer en wind fietsen. Zelfs als het bijna onmogelijk was om te fietsen. Vervelend? O ja zeker wel, zat wel vloekend op de fiets. Maar ben er niet minder omgeworden. Mijn zoontje heeft geluk dat we in de stad wonen en later dus nooit heel ver moet. Ik moest tien km ongeveer. Woonde in een dorp.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:07

Wij moesten vroeger ook best een eindje fietsen. Mijn dochtertje en ik hoeven nu alleen de straat over te steken. Wel ideaal :j . Zijn een van de weinigen bij haar op school die lopend kunnen komen. Middelbare school is hooguit 10 minuten fietsen straks, ongeacht welke school we kiezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:35

Ik vind het juist een slecht voorbeeld Shadow. Ik zou het ook wel handig vinden om een persoonlijke ophaaldienst te hebben zodat ik nooit hoef te tanken of te krabben, auto lekker op temperatuur, rustig wat werken ipv file rijden.
Als thuis dan de bediende ook vast een kopje thee klaar heeft staan en gekookt heeft +:)+

Wat heeft dat precies met gevoelens te maken?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:57

SusanH schreef:
Helaas is dat wel hoe het werkt wbt uitsluiting. En omdat ik met haar om ging, werd ik ook gepest. Ik zou ook graag zien dat de wereld anders in elkaar zat, maar het is vrij lastig daar als individu iets aan te veranderen zeker als je zelf de puberleeftijd hebt en er middenin zit.

Ik ben ook wel eens opgekomen voor iemand die gepest werd op de lagere school.
Maar het zou geen vriendin kunnen worden, zit gewoon anders in elkaar.
Werd daar echt niet door gepest.
Ze ging naar dezelfde school en klas van "de hogere" school en kreeg daar een vriendin. Beide waren niet populair.
Imo hadden ze echt een soort van "afwijkend" gedrag waar het door kwam.
Soms fietste ik wel eens naar huis met haar, gewoon omdat we beide dezelfde kant op gingen. Sprak niet met haar af, maar is onzin om achter elkaar aan te rijden alsof je elkaar niet kent.

Daarna op de meao kwam ik ook wel eens op voor een jongen die gewoon "anders" was en zou ik dus ook geen vrienden mee kunnen worden.... (Een vriendschapring dragen van je ex is daar een klein voorbeeldje van, maar het waren alle dingetjes bij elkaar hoor)

Imo was het dus niet vanzelfsprekend om gepest te worden door het om gaan met iemand die gepest werd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:59

Iris82 schreef:
Interessant. Bij ons werd juist opgekeken tegen de kinderen uit de bovenbouw die nog gebracht werden. Dat ze zulke lieve ouders hadden.

Nou idd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:00

Sizzle schreef:
Ik vind het juist een slecht voorbeeld Shadow. Ik zou het ook wel handig vinden om een persoonlijke ophaaldienst te hebben zodat ik nooit hoef te tanken of te krabben, auto lekker op temperatuur, rustig wat werken ipv file rijden.

En dus een uitstekende gelegenheid om daarover in gesprek te gaan, zodat ze in kan zien dat haar gemak niet helemaal gratis komt. :j
Een kans die je mist met een simpel verbod.

Maar ook een moment om verbinding te zoeken met haar dochter, wat ervaart ze eigenlijk? Zoals ik al schreef, het hoeft niet eens om de kou te gaan - wie weet wil ze bv vooral meereizen vanwege het sociale contact dat ze dan heeft. Of misschien wordt ze wel nageroepen als ze alleen reist, of... ik wil niets invullen, maar mijn punt is dat als je geen ruimte schept om het daarover te hebben, je ook niet weet wat er aan de hand is.

En je dus ook nergens in kunt begeleiden, of haar kunt laten groeien, of haar kunt leren zelfstandig keuzes te maken.

Citaat:
Als thuis dan de bediende ook vast een kopje thee klaar heeft staan en gekookt heeft +:)+
Wat heeft dat precies met gevoelens te maken?

Als je zo bij voorkeur alles stopt in het hoekje van 'je bent een verwend ondankbaar kind' sla je de deur van communicatie in elk geval stevig dicht. Oh ja, en je creeert vaak wat je zegt... dus zelfs als haar motivatie helemaal niet is om 'verwend' te zijn, dan nog krijg je vanzelf een kind dat zich zo gaat gedragen als je haar maar regelmatig voor de voeten werpt dat ze verwend is.

Ik vind het los van alles nogal een neerbuigende manier om over kinderen te praten trouwens. (En de opmerking over 'dan kan ze naar haar vriendin zwaaien vanuit de bus' vond ik ook heel onplezierig lezen.)

Harde kinderen, ja, dat krijg je op die manier wel. Kinderen die leren dat hun gevoelens niet tellen, dat ze die niet moeten uiten, en dat ze moeten gehoorzamen tot ze de situatie kunnen ontvluchten en alsnog kunnen doen wat altijd verboden was.

Maar wat heeft ze geleerd in het volwassen worden? Snapt ze door zo'n verbod en zo'n negatieve toon dan beter dat het wel degelijk iets groots is dat iemand aanbiedt om zo vaak mee te reizen, en dat je daar goede afspraken over moet maken en wellicht iets terug kunt doen voor die gunst?
Ik heb dat idee niet echt.

En leert ze ervan om fietsen door de regen niet erg te vinden? Want ook dat denk ik niet. Want dat krijg je pas als mensen het uit vrije wil doen. (En dat kan best. Ik heb jaren naar de manege gefietst, en omdat ik heel graag naar de manege wilde, had ik nooit echt moeite met het weer, want ik wist waar ik het voor deed. Ik kon afzeggen, maar wilde dat nooit. Dan kun je heel wat regen en wind hebben en wordt het ook een stuk minder erg.
Maar dat krijg je helemaal niet als je moet en alleen maar door de regen fietst omdat iemand anders heeft besloten dat je door die regen moet fietsen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:17

Was jij zo'n geweldig meevoelend kind dan?
Ik was als puber overwegend extreem berekenend hoor. Als ik opgehaald wordt dan kan ik 20 minuten langer paardrijden en 20 minuten langer in bed blijven liggen.
Ik ging ook echt niet vrijwillig thuis iets opruimen of zo :+

Ik fietste ook graag naar de manege, dat had niets met graag fietsen te maken. Maar niet fietsen is niet paardrijden.
Gewoon voordelen afwegen.

Blijkbaar brachten jouw ouders je ook niet naar de manege. Hoe is dat precies anders?

Ik vind dat je momenteel wel erg veel boekenwijsheid typed als ik eerlijk ben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:29

Ik vind dat ze juist wel ontzettend goede punten heeft. Wie weet is dit idd boekenwijsheid, maar al is dat zo, wat dan nog? Ik vind het juist wel verhelderend, je realiseren dat 'lekker makkelijk' niet altijd de reden hoeft te zijn en ook voorstellen dat ze zelf aanbied dat ze meebetaald.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:33

Ik snap haar punt ook wel, maar als ik bedenk hoe ik was dan was het bij mij niet goed uitgepakt hebben puber.
Dan zou ik altijd de weg gekozen hebben die mij het meeste voordeel gaf. Ik was een typische minimalist als het op school en huishouden aankwam. Leve de leuk.
En dan nog zeuren: ja maar die en die mogen wel een pony.....
Die en die mogen tot 3 uur naar de disco...
De waardering en inlevingsvermogen dat mijn ouders tot 1 uur opbleven om me op te halen was zeeeeeer beperkt :+

Het is goed geweest voor me dat mijn ouders erg rechtlijnig waren :j

Je moet gewoon naar je kind kijken en proberen in te schatten wat daarbij het beste werkt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:37

Het is niet moeilijk om boekenwijsheid over de typen, maar de praktijk is vaak heel anders. In het boek is het in de " perfecte situatie", maar in de praktijk zijn er altijd randelementen die een situatie anders maken dan in een boek en zo is ook de oplossing anders dan in een boek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:40

chanel1985 schreef:
Het is niet moeilijk om boekenwijsheid over de typen, maar de praktijk is vaak heel anders. In het boek is het in de " perfecte situatie", maar in de praktijk zijn er altijd randelementen die een situatie anders maken dan in een boek en zo is ook de oplossing anders dan in een boek.

Tuurlijk. Maar zo'n boek kan misschien wel net eens de kans bieden om er anders naar te kijken. Ik kan me voorstellen dat zoals je in een bedrijf 'bedrijfsblind' kan worden, je als ouder misschien wel 'opvoedingsblind' kan worden. Dat je doet wat je doet omdat je doet wat je doet, terwijl een frisse blik van buitenaf misschien wel heel verhelderend kan zijn.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:54

Ik vind ik dat er goede punten bij zitten. Maar de manier waarop het gebracht word vind ik aanvallend over komen(misschien niet zo bedoeld ). En andere manieren worden als slecht en schandalig genoemd.

Maar elk kind/ouder is anders en doet het op zijn manier die bij hun past.

Misschien als het op een andere manier word gebracht. Meer in de trand van zo kan het ook. En niet zo is de beste manier wand zo komt het op mij over. Dan heb je denk ik meer kans dat mensen het eens op die manier gaan proberen om te kijken of dat bij hun past.

Het valt mij op een dat zal denk ik ook een groot deel komen om dat het op Schrift is en dan soms lastiger is om goed te verwoorden wat je bedoeld. (Dat vind ik in ieder geval) dat een aantal mensen en bepaalde manier en dat is dan hun manier de enigste en beste manier vinden. Voor hun kan dat goed werken en wil ik niet zeggen dat het niet goed is. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook voor andere goed is en werkt.

Ik lees hier graag mee en er komen dingen voorbij wat bij mij de haren overeind van gaan staan en die ik zeker niet zou doen. Maar dat wel niet zeggen dat ik die ouders dan gelijk slechte ouders vind.
Er komen ook dingen voorbij die mij zeker aan spreken en die neem ik mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:59

Het is altijd goed om breed geinformeerd te zijn en open te staan voor meerdere opties :j

Maar een kind denk gewoon niet altijd zo fijn rationeel als dat je graag zou willen.
Je kan nou eenmaal niet midden op een drukke weg even naast je kind gaan zitten om rustig uit te leggen dat steentjes verzamelen op een doorgaande straat niet heel verstandig is.
Als het snelle ingrijpen dan helaas tot een tantrum leidt, het zij zo.
Daarna kun je het rustig nog een keer proberen mits de mentale capaciteit reeds dat niveau van ontwikkeling behaald heeft.

Mijn jongste broer was extreem puber. Echt bloedverziekend uitdagend, hondsbrutaal en vreselijk driftig. Dat ware pure hormonen. Hij is totaal niet zo als volwassene. Hij schaamt zich ook voor zijn gedrag van vroeger en zegt ook dat het niet uitgemaakt had welke techniek mijn ouders toegepast zouden hebben. Hij zou zelf niet eens weten hoe er mee om te gaan. Zijn eigen woorden: ze hadden me gewoon uit huis moeten zetten (14 jaar oud) wellicht had ik het dan gesnapt. Het antwoord was hoe in alle gevallen dan ook "nee" geweest en daar is hij echt niet trots op.
Zijn gedrag destijds heeft mijn ouders veel verdriet gedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:07

Sizzle schreef:
Was jij zo'n geweldig meevoelend kind dan?

Het is toch niet aan het kind om al meevoelend te zijn, maar juist aan de ouders om dat meevoelende te creeren? En dan moet je toch juist dat soort situaties opzoeken?

Citaat:
Ik fietste ook graag naar de manege, dat had niets met graag fietsen te maken. Maar niet fietsen is niet paardrijden.
Gewoon voordelen afwegen.

Dat was niet helemaal mijn punt. Zodra je door rotweer fietst als omdat je het zelf wilt (voordelen en nadelen afwegen en dan zelf de keuze maken) gaat de menselijke geest aan de slag om dat rotweer veel minder erg te maken. Je wilt iets, dus moet je door de regen, en dan merk je: ach, zo erg is die regen helemaal niet.

Dat is een hele nuttige les, dat je merkt dat je best heel wat kou en nattigheid kunt verdragen als je dat doet uit eigen keuze. Maar als het geen vrije keuze is maar je het alleen doet omdat het moet, dan leer je dat in elk geval al niet.

Daarnaast is dat eigenbelang waar het mee begint. Maar juist dan is het dus de bedoeling dat je dat uitbouwt naar meer inzicht, tenminste, als je je kinderen dat mee wilt geven.

In dit geval is dat inzicht dus dat het niet ok is om te profiteren van iemand anders die steeds heen en weer rijdt. Maar nogmaals: je wilt dat inzicht, omdat je wilt dat ze opgroeien tot volwassenen die rekening kunnen houden met anderen. Met domweg verbieden krijgt iemand dat inzicht niet, en leren ze dus ook niet om juist verder te komen dan dat eigenbelang.

Citaat:
Blijkbaar brachten jouw ouders je ook niet naar de manege. Hoe is dat precies anders?

Een klein maar cruciaal verschil is wellicht dat ik toen niet meer thuis woonde, maar 300 km verderop :+

Citaat:
Ik vind dat je momenteel wel erg veel boekenwijsheid typed als ik eerlijk ben.

Tsja. En dat zonder dat je veel weet van mijn achtergrond.

Daar zet jij 'kijken naar het kind en doen wat het beste werkt' tegenover. Dat is best algemeen, ik denk niet dat het iemand ook maar iets verder helpt.
Maar:
1. als je al ouder al op voorhand besloten hebt het te zien als verwend gedrag, en dat dat moet worden opgelost omdat ze vroeger ook gewoon door weer en wind fietsten, ben je helemaal niet naar het kind aan het kijken,
en, minstens zo belangrijk:
2. de hele aanpak werkt overduidelijk niet, omdat de dochter alsnog met een verhaal bij de ander in de auto kwam. En boos worden op de andere ouders omdat die uit zichzelf hadden moeten doen wat jij vindt dat het beste is, is zeker niet 'wat het beste werkt'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:46

Je hoeft niet domweg alles te verbieden om ook niet domweg alles goed te vinden.

God wat ben ik boos geweest dat ik bepaalde routes niet un het donker alleen mocht doen. Ik geloofde niet in boze mannen die zou ik gewoon wel in hun kruis schoppen. Ik was immers groot en zelfstandig met mijn 10 jaar en vooral nergens bang van. En O wat ben ik achteraf blij dat ik niet 1 van de slachtoffers ben geweest van een serie verkrachter in ons dorp.

Soms ben je mentaal gewoon nog niet capabel om verstandig te zijn en als rede dan niet werkt....dan maar gewoon luisteren.