Shadow0 schreef:SusanH schreef:Ik had een klasgenote die altijd gebracht werd. Tot ze een keertje op de fiets kwam. Was de vraag gelijk of de taxi stuk was.
Wat eigenlijk flauw is, want uiteindelijk heeft eigenlijk niemand ermee te maken hoe een ander naar school gaat toch? Dat is vooral een zaak tussen ouders en kind, daar hoeft de rest van de school en de ouders niet omheen te gaan staan met oordelen.
(Ik zou kunnen zeggen: wie weet waren er wel allerlei goede redenen, zoals fysieke klachten, maar ook als die er niet zijn is de essentie van vrijheid dat iedereen het gewoon zelf moet weten.)Britta31 schreef:De oma,daar zakt me de broek van af.Maar nu is het voorbij met rijden en met de bus.
Volgens mij leg je hier de verantwoording bij de verkeerde personen. Die oma heeft er verder niets mee te maken. In zekere zin zou ik zeggen dat het juist ontzettend goed is dat een ander, de moeder en oma dus, zo aardig zijn dat ze zich om jouw kind bekommeren.
En als het je dochter is die aan die oma verkeerde informatie gaf, en stiekem mee wilde rijden, bedenk dat ook dat een vorming van zelfstandigheid isNamelijk een waarbij je dochter kiest wat zij de prettigste manier vindt om naar school te gaan, ipv dat het jouw beslissing is om haar kou te laten lijden.
Ook hier zou ik dus niet gaan voor simpelweg verbieden van iets 'omdat jij het zegt.' Veel zinniger zou zijn om te kijken naar waarom je het eigenlijk niet wilt, en daar afspraken over maken. Bv dat ze van haar eigen geld een bijdrage moet betalen aan de benzine van die andere moeder, omdat het niet netjes is om steeds mee te rijden en er niets voor terug te geven. Dan kun je best zeggen dat jij niet gaat ophalen, en je kunt ook in een constructief gesprek met die andere ouders best overleggen wat van jou uit de regels zijn. (Bv: "ik heb afgesproken dat ik haar niet ophaal, en dat het thuiskomen haar verantwoordelijkheid is. Ook wil ik niet dat ze jullie overlast bezorgt. En als ze mee kan rijden dan zou ik willen vragen of je samen met haar afspraken kunt maken over de benzinekosten, zodat ze leert dat het niet gratis is.")
Oh, en Sizzle: dit vind ik dus ook een voorbeeld waarin ik heel veel lees over wat de dochter moet en niet mag, en wat andere ouders wel en niet zouden moeten doen, maar waar het perspectief van de dochter zelf, en ook de motivaties van dat andere gezin heel weinig aan bod komen. Zonde want juist daar ligt de ruimte om echt rekening met anderen te gaan houden. ("Ga maar fietsen, word je hard van' is bv wel een klassieke manier om over iemands eigen ervaring heen te walsen, en 'vroeger deden we dat ook' eveneens. Maar ruimte voor de hulpvaardigheid van dat andere gezin, voor de dochter die het fietsen overduidelijk niet prettig vind (oh, en dat kan te maken hebben met het fietsen en de kou, maar bv ook met de verbondenheid met wie ze meereist - alleen in de bus lost wel de kou op, maar niet de gezelligheid van het samen reizen bv.)
Maar ook de verantwoordelijkheden van de dochter in ruil voor die hulpvaardigheid worden hier in het topic in elk geval niet benoemd.)
Ben eigenlijk wel benieuwd of je zelf kinderen hebt? Staat niet in je profiel.