Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:14

Shiloh schreef:
Waarom zouden die ouders dat niet mogen betalen, als ze dat toch zelf willen. Dat staat toch helemaal los van het graag samen willen sparen voor de toekomst :S .

Ik snap dus echt niet waarom dat er ook maar iets mee te maken heeft.

Wauw....

Het gaat er toch ook niet om dat dat niet mag? Super relaxed juist! En als ik haar ouders was en ik had het geld dan gunde ik het haar ook.

Maar ze komt wel uit een nogal gespreid bedje waarbij haar hobby eb passie wordt bekostigd en haar vriend komt uit een ander nest. Toch verlangt ze (zoals het op mij overkomt) dezelfde visie, wijze etc.

Dat klopt niet en dat kan niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:50

Koop dat ding VOORdat je gaat samenwonen en ze al je financien in kan zien :') :')

Even serieus nu, als je gaat samen wonen heb je allerlei financiele verplichtingen enzo en kan je waarschijnlijk je geld al helemaal niet meer uitgeven zoals jij zelf wil en je bent nog maar 20 (toch?) dus mijn bescheiden mening is dat je met je geld moet doen wat jij wil. En dan zou je als je daar zin in hebt, uit jezelf ook kunnen sparen voor t samen wonen. Maar niet omdat het je opgedrongen of verplicht word.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:35

Hopelijk hebben jullie gisteren een goed gesprek gehad :)
Ben benieuwd of je vriend de apple watch heeft gekocht ;)

(ben gaan googlen erop..mensen wat een uitvindingen, haha..moet zeggen vind t helemaal niks..op gsm kun je ook aparte toontjes voor elk bericht instellen wat je binnen wilt krijgen..maar ik ben dan ook een gadgetfan op heel andere manier :P )

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 02:07

Collie2008 schreef:
Shiloh schreef:
Waarom zouden die ouders dat niet mogen betalen, als ze dat toch zelf willen. Dat staat toch helemaal los van het graag samen willen sparen voor de toekomst :S .

Ik snap dus echt niet waarom dat er ook maar iets mee te maken heeft.

Wauw....

Het gaat er toch ook niet om dat dat niet mag? Super relaxed juist! En als ik haar ouders was en ik had het geld dan gunde ik het haar ook.

Maar ze komt wel uit een nogal gespreid bedje waarbij haar hobby eb passie wordt bekostigd en haar vriend komt uit een ander nest. Toch verlangt ze (zoals het op mij overkomt) dezelfde visie, wijze etc.

Dat klopt niet en dat kan niet

Zo zie ik het helemaal niet. Ze hebben afspraken gemaakt dat ze zouden sparen en zij zijn geld opzij zet omdat hij er zelf niet zo goed vanaf kan blijven. De afspraken over hoeveel dan sparen zijn niet duidelijk gemaakt en haar verwachtingen wellicht een tikje onrealistisch, waarbij zij rekening moet houden met dat hij meer zelf moet betalen dan zij. En dat wellicht (nog) niet genoeg doet.

Het klinkt mij in de oren alsof hij niet zo goed met geld om kan gaan en ze daar een oplossing voor zoeken om toch samen een toekomst te hebben en daarvoor te sparen. De huidige oplossing werkt niet want die is te onduidelijk. Alles op de spaar en geld eraf "indien nodig" geeft natuurlijk discussies over wat nodig is.

Kortom de afspraken moeten duidelijker. Percentage van de inkomsten lijkt mij het duidelijkst. Hij weet wat hij zelf te besteden heeft, wat naar de spaarrekening gaat kan niet meer aangekomen worden, en met de rest kan hij doen wat hij wil zonder zich te moeten verklaren. Als hij dan iets heel duurs wilt, kan het zijn dat het iets langer duurt voor hij dat kan betalen.

Beide duidelijkheid. Meneer hoeft zich niet meer te verklaren en mevrouw weet zeker dat er espaard wordt. Daarnaast leert meneer dat iets duurs willen wat geduld kost en dat je niet elke euro die je krijgt kunt uitgeven aan leuke dingen. Lijkt me niks kwaads aan. Hoort allemaal bij het leren met geld om gaan.

Tuurlijk is het zijn geld, maar als je samen een toekomst wilt en afspreekt daarvoor te sparen, moet je je verantwoordelijkheid ook pakken vind ik.

Collie2008

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:13

Klopt hoor wat je verder zegt. De afspraken moeten m.i herzien worden en naar rato

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:27

Varekaj en co; mij gaat het er niet om dat ze dat niet mag accepteren, het gaat er me om dat het makkelijk praten is dat een ander verstandiger moet zijn als je eigen hobby voor je betaald wordt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:01

Ayasha schreef:
Varekaj en co; mij gaat het er niet om dat ze dat niet mag accepteren, het gaat er me om dat het makkelijk praten is dat een ander verstandiger moet zijn als je eigen hobby voor je betaald wordt.

En dat is ook helemaal mijn punt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:06

Dat bedoel ik ook ayasha ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:17

Ayasha schreef:

Mijn hobby is jarenlang betaald (paardjes stonden bij mijn opa).
Maar raar dat ik dan geen recht zou hebben om mijn man erop te wijzen dat hij zuinig moet zijn, omdat mijn hobby betaald zou worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:19

Als dat "zuinig zijn" er voor zorgt dat jouw man geen hobby heeft, ja, dan zou ik dat behoorlijk hypocriet vinden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:58

Ayasha schreef:

Klopt ben ik het mee eens, maar ik denk dat de verwachting om samen te sparen voor de toekomst helemaal geen verkeerde is. Ze hebben alleen allebei een ander idee over wat wel en niet nodig is. Dat kan, en dat komt voort uit onduidelijke afspraken.

Ik denk dat na dit hele topic zij ook wel door heeft dat haar verwachtingen wellicht te hoog zijn en voor hem om te realiseren dat hij wat meer verantwoordelijkheid moet pakken. Ik denk dat haar verwachtingen helemaal niet zo gek zijn. Al heel vroeg stelt zij bijvoorbeeld voor dat de helft van die 500 euro naar de spaarpot gaan en hij die andere helft zou kunnen gebruiken om te sparen voor die apple watch. Ik vind dat helemaal geen onrealistische of oneerlijke verwachting eigenlijk.

De crux zit hem er gewoon in dat de afspraken niet duidelijk zijn en dat ze die duidelijker moeten maken en dan is volgens mij de hele discussie al opgelost.

Ik vind beide niet onredelijk en ik vind dat beide water bij de wijn moeten doen.

Om dan als maar door te zagen en te gaan lopen spugen met "ga eerst je eigen paarden maar eens betalen" vind ik gewoon belachelijk en dom advies wat nergens op slaat. Dat heeft ze inmiddels echt wel door.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:17

Ayasha schreef:
Als dat "zuinig zijn" er voor zorgt dat jouw man geen hobby heeft, ja, dan zou ik dat behoorlijk hypocriet vinden.

Maar waar is te lezen dat mijn vriend geen hobby heeft zo?
Hij heeft zijn fotografie, hij speelt gitaar, rijdt ook paard. Hij heeft gelukkig genoeg hobby's.

We hebben gelukkig goed kunnen praten en zijn het over veel dingen eens geworden. Ook de reacties die hier langskwamen besproken.

Ennuh, die Apple Watch komt er wel ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:27

Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:16

Ayasha schreef:

Ook als ik geen paarden had gehad, had er op dat moment evengoed bezuinigt moeten worden.
Waarom paarden wegdoen waar ik geen kosten aan heb.

Zou ik dan ook geen gratis verzorgpaard mogen hebben als we geen geld zouden hebben voor de hobby van mijn man?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:50

Maar TS weet toch hoe zijn vriendin is, hoe haar spaargedrag is en heeft waarschijnlijk net daarom aan haar hulp gevraagd met het beheren van zijn geld. Anders was die vast zelf wel naar de bank gestapt met de melding "ik wil een spaarrekening waar ik alleen maar geld op kan zetten" en dan had die zijn loon netjes zelf gesplitst. Of aan zijn ouders gevraagd om het te beheren.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:12

Varekaj schreef:
Maar TS weet toch hoe zijn vriendin is, hoe haar spaargedrag is en heeft waarschijnlijk net daarom aan haar hulp gevraagd met het beheren van zijn geld. Anders was die vast zelf wel naar de bank gestapt met de melding "ik wil een spaarrekening waar ik alleen maar geld op kan zetten" en dan had die zijn loon netjes zelf gesplitst. Of aan zijn ouders gevraagd om het te beheren.

TS zijn ouders hadden dus voor hem gespaard, jarenlang. Toen hij 18 werd kon hij daarbij en hop, OPPERDEPOP.niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:18

Ik vind het dus best een compliment waard dat hij in 2 jaar tijd is gaan inzien dat die niet de manier is, en dus hulp heeft gevraagd.

Hij gaat nu al zo met zijn centen om, dat verandert niet vanaf de ene dag op de andere als je plots een stabiel inkomen hebt. Integendeel, dan ben je eerder geneigd om te denken "ach, volgende maand komt er toch weer binnen dus dit gekkigheidje kan wel even".

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:17

Sorry voor mijn "overdreven" reactie's af en toe, sommige reactie's kon ik niet zo goed hendelen.
Misschien een slechte eigenschap, maar gebeurd is gebeurd.

Afbeelding

Hij is er dan toch gekomen, met goed overleg met Jolmer20 zijn we er gewoon goed uitgekomen.
Zoals ze hierboven al zei hebben we ook meer goeie gesprekken gehad naar aanleiding van een aantal reactie's hier. Stiekem zijn we daar toch erg blij mee.

De Apple watch is er dus in goed overleg gekomen, heb zelfs uiteindelijk besloten om hem 2e hands aan te schaffen om zo wat geld uit te sparen.

Iedereen bedankt voor het reageren, en nogmaals mijn excuses.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:19

Netjes van je TS en fijn dat jullie goede gesprekken hebben gehad! Enne ik vind 'm mooi! :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:19

He, leuk!
Goed om te lezen dat jullie goeie gesprekken hebben gehad en dat er een middenweg is gekomen: een tweedehands Apple Watch!
Bedankt ook voor je excuses, ik snap dat sommige reacties soms heftig waren, maar als je jezelf dan laat kennen heb je vaak alleen jezelf ermee. Maar gebeurt is gebeurt inderdaad en het is allemaal goed afgelopen :)