Jouw allergrootste taalergernissen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Jouw allergrootste taalergernissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:51

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:01

KoudbloedKim schreef:
Marie111 schreef:
Ja dat "praatte" betrap ik mezelf ook wel eens op. Dat is een echt "Friesisme". In het Fries praat je namelijk en in het Nederlands spreek je natuurlijk.
Ik probeer als Friezin wel zoveel mogelijk netjes ABN te spreken, maar dat praten blijft een lastige.
Is dit zo? Het is toch gewoon beide goed?
Ik praat met iemand, ik spreek met iemand... zelf gebruik ik altijd het eerste.

Het is allebei goed, ik vind het gewoon akelig klinken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:35

Ik heb dat met het woord 'snoepgoed'. :') Ik vind het VRESELIJK als mensen dat zeggen.
Komt doordat iemand die ik echt niet mag dat heel vaak zei op een akelig toontje. :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:52

Marie111 schreef:
Toch even opgezocht wat het verschil nu tussen praten en spreken is:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/praten-spreken

Daarom vraag ik ook in welk opzicht Ann1992 erover valt. Ik kan me voorstellen in bepaalde situaties dat je 'spreken' beter vindt passen. Maar ze doet het voorkomen alsof 'praatte' per definitie verkeerd is.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:21

Blue_Eyes schreef:
Marie111 schreef:
Toch even opgezocht wat het verschil nu tussen praten en spreken is:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/praten-spreken

Daarom vraag ik ook in welk opzicht Ann1992 erover valt. Ik kan me voorstellen in bepaalde situaties dat je 'spreken' beter vindt passen. Maar ze doet het voorkomen alsof 'praatte' per definitie verkeerd is.

Ann1992 schreef:
Het is allebei goed, ik vind het gewoon akelig klinken. :')

Oh, ik had zelf niet per se de indruk dat ik dat voor doe komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:22

KoudbloedKim schreef:
Ik heb dat met het woord 'snoepgoed'. :') Ik vind het VRESELIJK als mensen dat zeggen.
Komt doordat iemand die ik echt niet mag dat heel vaak zei op een akelig toontje. :+

Ik heb dat met 'smikkelen', gatverdamme.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:28

Danique schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ja! Smikkelen hoort ook bij mij in het lijstje thuis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:29

Danique schreef:
KoudbloedKim schreef:

Bij 'smikkelen' moet ik meteen aan Lowieke denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:06

Ha, de fabeltjeskrant!

"Dat wordt smikkelen en smullen! " :)

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:32

Andra_S schreef:
Het valt op dat degenen die 'der' gebruiken, verder redelijk correct en serieus schrijven, zonder gekheid of breezertaal. Het komt zowel voor onder tieners als volwassenen. Zijn er blijkbaar echt mensen die denken dat het zo hoort?

Dit vraag ik mij af bij het populaire 'wilt' waar ik me overal aan loop te storen...
'Wie wilt' en 'hij/zij wilt', vreselijk!
Waar komt dit vandaan? Heb het idee dat het iets van de laatste tijd is namelijk(?)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:34

Ik zit met angst en beven te wachten tot 'men' begint met 'magt', 'zalt' en 'kant'. Het gaat er ooit van komen. Ik weet het zeker..

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:58

LittleWillow schreef:
Dit vraag ik mij af bij het populaire 'wilt' waar ik me overal aan loop te storen...
Waar komt dit vandaan? Heb het idee dat het iets van de laatste tijd is namelijk(?)

'Wilt' is al een aantal jaar aan de gang. Mijn zelfontwikkelde theorie (die behoorlijk kort door de bocht is), is dat dit is begonnen bij mensen van wie Nederlands niet de moedertaal is, en die dus logischerwijs denken dat 'hij wilt' correct is (want het is toch ook: 'hij loopt'?)

Mensen met een niet-Nederlandse achtergrond hebben hier (helaas! maar waar) vaak minder kansen, en komen vaak in de minder goede buurten terecht. Daar hangen jongeren veel op straat, er worden diverse talen door elkaar gesproken, het opleidingsniveau is laag, en ‘wilt’ is de norm.

Op school nemen de kinderen die zijn grootgebracht met 'hij wil' dit razendsnel over, want straattaal is stoer, en kinderen doen elkaar graag na. Al gauw is er een hele generatie die 'wilt', en zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.

Nogmaals: dit is waarschijnlijk veel te zwart-wit…
De vraag is ook of het erg is dat taal verandert. Maar irritant is het wel ;-)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:07

Ik erger me aan mensen die niet weten wanneer ze jouw en jij MOEYEN zeggen

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

Klinkt plausibel, Andra_S! Ik kom het veel op Facebook tegen en duik dan meteen in de commentaren maar niemand corrigeert het helaas, zit er al zo ingebakken :(
MoriMann, dat mag ik toch echt niet hopen! Dit is al slecht voor m'n bloeddruk ;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:23

KoudbloedKim schreef:

Dat heb ik met "opi", "omi" en "tantie" :Y)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:33

Mirjamsel schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik noem mijn moeder soms op een hysterisch toontje Muttiiii!

De laatste tijd zie ik veel meme's en teksten voorbij komen met zinnen als "He mad" ipv He is mad, of "She going somewhere" ipv She's/ She is. Tenenkrommend!!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:51

Me moeder zei ook al dat ik het gewoon tegen hun moet zeggen dat ik het niet fyn vind, want ik ben veel vaker daar als zy en ze hadden het kunnen wete
Als je zo typt mag je gelijk mijn nummer verwijderen en nooit meer wat naar me sturen :)
Verschrikkelijk, en dan kan ik eigenlijk niet 1 fout noemen uit die zin die me meer rillingen bezorgt dan een andere :') (is trouwens een fictief voorbeeld).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:43

Mirjamsel schreef:
KoudbloedKim schreef:

Opi en Omi ken ik als overgrootvader en overgrootmoeder. Als tegenhanger van opa (grootvader) en oma (grootmoeder).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:00

Andra_S schreef:
LittleWillow schreef:

'Wilt' is al een aantal jaar aan de gang. Mijn zelfontwikkelde theorie (die behoorlijk kort door de bocht is), is dat dit is begonnen bij mensen van wie Nederlands niet de moedertaal is, en die dus logischerwijs denken dat 'hij wilt' correct is (want het is toch ook: 'hij loopt'?)

Mensen met een niet-Nederlandse achtergrond hebben hier (helaas! maar waar) vaak minder kansen, en komen vaak in de minder goede buurten terecht. Daar hangen jongeren veel op straat, er worden diverse talen door elkaar gesproken, het opleidingsniveau is laag, en ‘wilt’ is de norm.

Op school nemen de kinderen die zijn grootgebracht met 'hij wil' dit razendsnel over, want straattaal is stoer, en kinderen doen elkaar graag na. Al gauw is er een hele generatie die 'wilt', en zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.

Nogmaals: dit is waarschijnlijk veel te zwart-wit…
De vraag is ook of het erg is dat taal verandert. Maar irritant is het wel ;-)

Hij wilt was vroeger wel gewoon correct Nederlands (https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/d ... -kwaliteit), en is in sommige gebieden meer blijven hangen dan in anderen. Ik hoor het inderdaad ook de laatste tijd veel meer, misschien dat de gebieden waar wilt wordt gebruikt de laatste jaren de taal maar zijn gaan beïnvloeden oid... De Gooise R (eww) is naar mijn idee namelijk ook niet iets van altijd, maar meer iets van de afgelopen 10 jaar (hier in de buurt dan). Dat is ook ineens populair geworden doordat je het bijvoorbeeld in het journaal zag.

Verder kan ik me niet zo storen aan mensen die bijvoorbeeld me huis zeggen of schrijven, taal is altijd in beweging en ja, 'me' klinkt wel gewoon correct, in de zin van het kan met onze taal. Als dat makkelijker zegt dan zal het vanzelf door de schrijftaal worden overgenomen, taal is niet iets statisch of een wiskundige formule die helemaal niet meer klopt als je één klein cijfertje verkeerd hebt. :D

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:55

Interessant stukje, op Onze Taal!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:01

Ik mailde met iemand op een spelletje, en het dan niet op kunnen brengen van punten neerzetten of zo haat ik :')
Hier even wat lekkere fouten:
de hele tijd dingen als telaat en zo aan elkaar zetten
facking... spreekt voor zich
dan jou. Nee meid, het is dan jij.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:13

Nog een ontzettend irritante: “banketstaaf”. Zeer populair op dit forum, de zoekfunctie leert dat het hier 10.660 keer voorkomt. Is dit mode onder paardenmensen, of heeft het forum de regel dat bepaalde woorden niet mogen worden gebruikt? Ik ben het elders nooit tegengekomen. Behalve bij de bakker.

Het valt wat mij betreft onder de categorie “chips”. Hoewel ik “chips” nog wel aandoenlijk vind, vooral als het wordt geschreven als “sjips”. “Banketstaaf” klinkt gewoon aanstellerig.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:15

Andra_S schreef:
Nog een ontzettend irritante: “banketstaaf”. Zeer populair op dit forum, de zoekfunctie leert dat het hier 10.660 keer voorkomt. Is dit mode onder paardenmensen, of heeft het forum de regel dat bepaalde woorden niet mogen worden gebruikt? Ik ben het elders nooit tegengekomen. Behalve bij de bakker.

Het valt wat mij betreft onder de categorie “chips”. Hoewel ik “chips” nog wel aandoenlijk vind, vooral als het wordt geschreven als “sjips”. “Banketstaaf” klinkt gewoon aanstellerig.

dat is bokt censuur :) net als sh*t verandert in oliebol

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:17

Gaat dat automatisch?? Oh, dat moet ik eens proberen dan ;-)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:18

Andra_S schreef:
Gaat dat automatisch?? Oh, dat moet ik eens proberen dan ;-)

Ja, haha :) - bijvoorbeeld hetgene wat je in amsterdam aan de wallen vind wordt dus prutsmuts (even testen: prutsmuts)