Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KoudbloedKim schreef:Marie111 schreef:Is dit zo? Het is toch gewoon beide goed?Ja dat "praatte" betrap ik mezelf ook wel eens op. Dat is een echt "Friesisme". In het Fries praat je namelijk en in het Nederlands spreek je natuurlijk.
Ik probeer als Friezin wel zoveel mogelijk netjes ABN te spreken, maar dat praten blijft een lastige.
Ik praat met iemand, ik spreek met iemand... zelf gebruik ik altijd het eerste.
Marie111 schreef:Toch even opgezocht wat het verschil nu tussen praten en spreken is:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/praten-spreken
Blue_Eyes schreef:Marie111 schreef:Toch even opgezocht wat het verschil nu tussen praten en spreken is:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/praten-spreken
Daarom vraag ik ook in welk opzicht Ann1992 erover valt. Ik kan me voorstellen in bepaalde situaties dat je 'spreken' beter vindt passen. Maar ze doet het voorkomen alsof 'praatte' per definitie verkeerd is.
Ann1992 schreef:Het is allebei goed, ik vind het gewoon akelig klinken.
Andra_S schreef:Het valt op dat degenen die 'der' gebruiken, verder redelijk correct en serieus schrijven, zonder gekheid of breezertaal. Het komt zowel voor onder tieners als volwassenen. Zijn er blijkbaar echt mensen die denken dat het zo hoort?
LittleWillow schreef:Dit vraag ik mij af bij het populaire 'wilt' waar ik me overal aan loop te storen...
'Wie wilt' en 'hij/zij wilt', vreselijk!
Waar komt dit vandaan? Heb het idee dat het iets van de laatste tijd is namelijk(?)
Mirjamsel schreef:KoudbloedKim schreef:Ik heb dat met het woord 'snoepgoed'.Ik vind het VRESELIJK als mensen dat zeggen.
Komt doordat iemand die ik echt niet mag dat heel vaak zei op een akelig toontje.
Dat heb ik met "opi", "omi" en "tantie"
Mirjamsel schreef:KoudbloedKim schreef:Ik heb dat met het woord 'snoepgoed'.Ik vind het VRESELIJK als mensen dat zeggen.
Komt doordat iemand die ik echt niet mag dat heel vaak zei op een akelig toontje.
Dat heb ik met "opi", "omi" en "tantie"
Andra_S schreef:LittleWillow schreef:Dit vraag ik mij af bij het populaire 'wilt' waar ik me overal aan loop te storen...
'Wie wilt' en 'hij/zij wilt', vreselijk!
Waar komt dit vandaan? Heb het idee dat het iets van de laatste tijd is namelijk(?)
'Wilt' is al een aantal jaar aan de gang. Mijn zelfontwikkelde theorie (die behoorlijk kort door de bocht is), is dat dit is begonnen bij mensen van wie Nederlands niet de moedertaal is, en die dus logischerwijs denken dat 'hij wilt' correct is (want het is toch ook: 'hij loopt'?)
Mensen met een niet-Nederlandse achtergrond hebben hier (helaas! maar waar) vaak minder kansen, en komen vaak in de minder goede buurten terecht. Daar hangen jongeren veel op straat, er worden diverse talen door elkaar gesproken, het opleidingsniveau is laag, en ‘wilt’ is de norm.
Op school nemen de kinderen die zijn grootgebracht met 'hij wil' dit razendsnel over, want straattaal is stoer, en kinderen doen elkaar graag na. Al gauw is er een hele generatie die 'wilt', en zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.
Nogmaals: dit is waarschijnlijk veel te zwart-wit…
De vraag is ook of het erg is dat taal verandert. Maar irritant is het wel
Andra_S schreef:Nog een ontzettend irritante: “banketstaaf”. Zeer populair op dit forum, de zoekfunctie leert dat het hier 10.660 keer voorkomt. Is dit mode onder paardenmensen, of heeft het forum de regel dat bepaalde woorden niet mogen worden gebruikt? Ik ben het elders nooit tegengekomen. Behalve bij de bakker.
Het valt wat mij betreft onder de categorie “chips”. Hoewel ik “chips” nog wel aandoenlijk vind, vooral als het wordt geschreven als “sjips”. “Banketstaaf” klinkt gewoon aanstellerig.