Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:31

Vroegtijdig dood maken zie ik niet als leed, beestje weet niet dat die dood zal gaan. Wij hadden vroeger slachtvee. Stonden in de winter binnen rest van het jaar 24/7 buiten. Dat vind ik toch heel erg in de buurt van een goed leven komen. Overigens zie ik dat hier in de buurt veel bij slachtrunderen. De melkkoeien daarentegen staan meer op stAl dan het slachtvee (in mijn buurt dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:33

bruintje123 schreef:
Je begrijpt heel goed wat ik schrijf.
Ik begrijp dat jou waarheid anders is als de mijne.

Nee, ik begrijp je logica totaal niet, en het gaat ook niet om waarheid. Je laatste opmerking snap ik gewoon niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:35

Dat als alle mensen het dierenleed en zielig zouden vinden ze wel zouden stoppen met het eten ervan.

Daaruit kun je opmaken dat het geen feit is.

Maar iemands persoonlijke mening dat het leed en zielig is.
En dat was als reactie hierop
WildWings schreef:
Je vindt het een MENING dat vlees dierenleed veroorzaakt? -O-

En die persoonlijke mening hoort nog niet ter discussie bij een kleuter.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-09-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:39

bruintje123 schreef:
Dat als alle mensen het dierenleed en zielig zouden vinden ze wel zouden stoppen met het eten ervan.

Dat is een geheel onterechte aanname: veel mensen vinden vlees gewoon namelijk te lekker om het niet te eten, vinden dierenleed onbelangrijk omdat dieren voor hen minderwaardig zijn aan mensen, of denken (onterecht) nog dat vlees nodig is om gezond te zijn, helaas :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:44

Dat is dus een aanname aan jou kant.

Ik vind namelijk de in Nederland gehouden dieren niet zielig.
En met mij veel meer mensen.
Zou ik het zielig vinden at ik het niet.

En waarom bestaan er vleesvervangers als vlees onbelangrijk is?
Ik heb tijden geen vlees gegeten omdat ik het toen niet lekker vond en ondanks genoeg fruit en groente voelde ik me slechter.
Ik ben het toen weer een paar keer per week gaan eten en dat was beter voor mijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:55

bruintje123 schreef:
Ik vind namelijk de in Nederland gehouden dieren niet zielig.

Hoe worden dieren in NL gehouden volgens jou?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:58

Ik ken geen enkele koe die huppelend naar de slacht gaat hoor Bruintje... En ik weet niet of je uit een veehouderij van binnen hebt gezien? Word je denk ik niet echt blij van.

Vleesvervangers zijn er vooral om vleeseters eens iets vega's te laten proberen. Je kan alle voedingsstoffen die je nodig hebt makkelijk uit een vegan dieet halen :) Je moet alleen wel een beetje research doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:03

269_life schreef:
Ik ken geen enkele koe die huppelend naar de slacht gaat hoor Bruintje... En ik weet niet of je uit een veehouderij van binnen hebt gezien? Word je denk ik niet echt blij van.

Vleesvervangers zijn er vooral om vleeseters eens iets vega's te laten proberen. Je kan alle voedingsstoffen die je nodig hebt makkelijk uit een vegan dieet halen :) Je moet alleen wel een beetje research doen.

Uh? Jij wel dan?! Want volgens mij heb jij ook een vertekend beeld.

En niet huppelend staat toch niet meteen gelijk aan zielig en dierenleed?

PlantsTho

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:06

Doodmaken is per definitie niet diervriendelijk. Je hond een pin door zijn kop schieten is toch ook zielig?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:08

269_life schreef:
Doodmaken is per definitie niet diervriendelijk. Je hond een pin door zijn kop schieten is toch ook zielig?

Dat is jouw mening en die mag jij hebben. Ik ben het er alleen niet mee eens

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:09

Maartje1990 schreef:
269_life schreef:

Dat is jouw mening en die mag jij hebben. Ik ben het er alleen niet mee eens

En waarom dan niet? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:12

Omdat ik niet vind dat een dier doodmaken per definitie dieronvriendelijk is ook het doodmaken van een hond is niet perse dieronvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:14

Dus een dier doodmaken is vriendelijk?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:14

Welk deel van doodmaken is dan diervriendelijk volgens jou?

Even voor de goede orde: ik wil je nergens op aanvallen, gewoon oprechte interesse :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:15

WildWings schreef:

Als het goed gebeurd wel. Iig niet (dier)onvriendelijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:15

269_life schreef:

Even voor de goede orde: ik wil je nergens op aanvallen, gewoon oprechte interesse :)

Het in 1 knal weg zijn. Beestje weet niet wat er met hem gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:16

Maartje1990 schreef:
WildWings schreef:

Als het goed gebeurd wel. Iig niet (dier)onvriendelijk

Misschien is het omdat ik het totaal niet begrijp hoor :) Maar hoe is een levend wezen doodmaken niet onvriendelijk? Ik bedoel, moord is toch per definitie niet echt vriendelijk? Ik zou in elk geval vrienden en geliefden toch graag in leven houden en zien :D Ongeacht de manier van moorden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:18

Maartje1990 schreef:
269_life schreef:

Het in 1 knal weg zijn. Beestje weet niet wat er met hem gebeurt

Een dier weet denk ik donders goed wat er gebeurt. Hij/zij wordt niet in het open veld door de boer van achter beslopen of iets dergelijks. Het beest gaat op transport en moet in een rij wachten op zijn dood. Reken maar dat ze daar stress van hebben en doorhebben dat ze daar niet zijn voor een leuk uitje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 04:51

Ach WW. Als jij je vriend op moet gaan trommelen om jou mening verder op te dringen zie ik dat alleen maar als een zwaktebod.
En weet ik genoeg.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:51

bruintje123 schreef:
Ach WW. Als jij je vriend op moet gaan trommelen om jou mening verder op te dringen zie ik dat alleen maar als een zwaktebod.
En weet ik genoeg.

T is wel een mooi excuus om dan maar geen argumenten meer te geven natuurlijk. Dan weet ik ook genoeg :wave:

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:55

Ik wil me inhoudelijk niet te veel mengen in de discussie maar voor degene die benoemden dat in Nederland gehouden vlees diervriendelijk is.

Ik ben zelf ook van mening dat dieren het in Nederland gemiddeld genomen beter hebben dan in andere landen, lastige wil alleen dat heel veel vlees wat in de supermarkt verkocht wordt niet uit Nederland komt. (http://www.volkskrant.nl/archief/iers-rund~a385677/ bijvoorbeeld). Je weet dus niet wat er op je bord ligt en hoe dat beestje het gehad heeft.

Om toch een beetje on topic te blijven: Ik vind het nonsens te liegen over waarom je geen vlees eet. "Details" zijn afhankelijk van de leeftijd, maar als een kind van 4 in de 'waarom' fase zit is liegen het moeilijkste, loop je vanzelf vast.

Ik ben zelf als kind (van 9-19) vegetariër geweest en dat had echt niets te maken met opdringerige volwassenen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:56

xMercury schreef:
janderegelaa schreef:
Misschien moet je eens goed kijken naar wat jouw pedagogische opdracht is op school xMercury.

Geheel onterecht om dat in twijfel te trekken. Ik weet dondersgoed wat mijn plicht is en hoe ik dat uit moet voeren. Wie ben jij om daar over te oordelen? Daarnaast maak jij er van dat ik gruwel verhalen op leg. Kom op zeg. Als ik ergens voor sta als docente, is het wel dat leerlingen open-minded zijn en zichzelf ontwikkelen tot een wijs en verstandig persoon. Ik zou nooit leugens of horrorverhalen verspreiden om mijn gelijk te krijgen. Wel mogen leerlingen altijd m van mij een eerlijk en open antwoord verwachten.

Een eerlijk antwoord? of een antwoord wat in jouw straatje past ;-) Je mening is ALTIJD gekleurd, welke mening dan ook, die van jou en die van mij, pas als je heel neutraal kan antwoorden, ben je eerlijk en open. Zodra je ook maar iets van je eigen mening er in legt, is deze al niet meer eerlijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:00

Een dier slachten in nederland is geen dierenleed dus? Dan weet ik zeker dat degene die dat zegt nooit een kippenslachterij heeft gezien..
Die dieren worden echt niet voorzichtig een voor een opgepakt en geslacht. Nee, ze worden bij hun poten gepakt, ruw in een machine vastgeklemt waar ze een verdoving krijgen, maar er zijn een hoop kippen waarbij die verdoving niet pakt en die het mes kunnen ontwijken en vervolgens levend geplukt worden. En nee, dat zijn helaas geen wakker dier leugens.
Ik vind het niet erg als ik voor iemand rundvlees moet kopen of bereiden, maar kippenvlees zou ik never nooit kopen. Dus stug blijven volhouden dat er geen dierenleed in de nederlandse vleesindustrie is.. Sneu als je jezelf dat moet wijs maken om toch met een goed gevoel dat stuk vlees te kunnen wegwerken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:38

Ik ben indd nog nooit in een kippenslachterij geweest, maar zal het eens vragen aan iemand die er heeft gewerkt. Wel ben ik vaak genoeg mee geweest voor het wegbrengen van varkens en runderen en die weten echt niet dat ze dood zullen vaan en hebben geen pijn. Dus geen sprake van dierenleed

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:02

Dierenleed bij de slacht valt voor grote dieren wel mee inderdaad, maar het opgehokt zitten in kleine ruimtes zonder daglicht, zonder frisse lucht (ventilatie valt uit en ze stikken, hoe kan dat ooit goedgekeurd worden vraag ik mij af!), nooit gras of modder zien, je baby's keer op keer verliezen.. En dan al die haantjes die als afval worden gezien.. Dat is toch vreselijk? Dierenleed, dat is een situatie waarin dieren zich ongelukkig voelen. Dat is de definitie. Ik kan me niet voorstellen dat een dier wat in een stal, of nog erger, in een megastal zit opgehokt zich gelukkig voelt. En helaas is nederland gewoon te klein om al het vee in de wei te laten lopen. Gelukkig komen redelijk veel koeien wel eens buiten, maar varkens en kippen zitten haast altijd binnen en een kip heeft gemiddeld minder ruimte dan mijn vissen in hun aquarium..