Sammie schreef:Ballard_L schreef:
Ik denk juist dat religie redelijk hetzelfde blijft, maar de samenleving veranderd en dat dat botst. Alles is nu veel opener geworden. Als je 50 jaar geleden als homo uit de kast kwam, was het niet zo geaccepteerd als nu. Doordat zulke verhoudingen veranderen en het geloof hetzelfde blijft, gaat dit botsen
Religie verandert gewoon met de samenleving mee, dat is in Amerika (waar kerken het echt van giften moet hebben) nog een fractie erger hier. Eea verschilt per geloofsstroming. De eerste grote verandering in het christelijke geloof vond plaats met de reformatie. Sindsdien is het hek van de dam. Werd in de middeleeuwen alles compleet letterlijk genomen inmiddels is er veel discussie over wat wat betekent en zie ook christenen die de evolutietheorie gewoon omarmen. Ook binnen de katholieke kerk heeft de paus te maken met vraagstukken. Ook de geloofsbetuiging van de middeleeuwen was weer anders dan bijv. in de jaren 100-500.
Klopt, maar de grondbeginselen van het geloof blijven wel hetzelfde. Tuurlijk moet je als kerk meegroeien met de samenleving, anders lopen er ook mensen weg uit de kerk, maar de bijbel veranderd niet. En dat terwijl normen en waarden in een samenleving wel veranderen.
Dit denk ik hoor, heb er geen bronnen van, maar heb wel sterk het gevoel, als christen zijnde, dat dit wel het geval is.
ik kon er nog om lachen en voelde mijn adrenaline weer zakken.
Zijn dat dan meer samenkomsten of hoe moet ik dat zien als ik vragen mag?
Fijn dat je daar zo je "rust" en vrede vindt.