"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:45

Sammie schreef:
Ballard_L schreef:

Ik denk juist dat religie redelijk hetzelfde blijft, maar de samenleving veranderd en dat dat botst. Alles is nu veel opener geworden. Als je 50 jaar geleden als homo uit de kast kwam, was het niet zo geaccepteerd als nu. Doordat zulke verhoudingen veranderen en het geloof hetzelfde blijft, gaat dit botsen

Religie verandert gewoon met de samenleving mee, dat is in Amerika (waar kerken het echt van giften moet hebben) nog een fractie erger hier. Eea verschilt per geloofsstroming. De eerste grote verandering in het christelijke geloof vond plaats met de reformatie. Sindsdien is het hek van de dam. Werd in de middeleeuwen alles compleet letterlijk genomen inmiddels is er veel discussie over wat wat betekent en zie ook christenen die de evolutietheorie gewoon omarmen. Ook binnen de katholieke kerk heeft de paus te maken met vraagstukken. Ook de geloofsbetuiging van de middeleeuwen was weer anders dan bijv. in de jaren 100-500.

Klopt, maar de grondbeginselen van het geloof blijven wel hetzelfde. Tuurlijk moet je als kerk meegroeien met de samenleving, anders lopen er ook mensen weg uit de kerk, maar de bijbel veranderd niet. En dat terwijl normen en waarden in een samenleving wel veranderen.

Dit denk ik hoor, heb er geen bronnen van, maar heb wel sterk het gevoel, als christen zijnde, dat dit wel het geval is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:51

de bijbel verandert niet,

de interpretatie is wel aan verandering onderhevig..

de hemel zoals we hem vanaf de grond zien, veranderd ook niet (althans vrijwel niet op het zicht).
toch veranderd de denkwijze waarop wij ernaar kijken, ook met de kennis, wetenschap en voortschrijdende inzichten veranderd hoe wij de lucht en hemel boven ons zien..

de aardbol als zodanig veranderd ook niet (die is altijd rond geweest), toch was men er heilig van overtuigd dat deze plat is.. door vragen te stellen en verder te kijken dan de neus lang is, is men uiteindelijk gaan inzien dat deze rond is.

je stopt niet met kijken als iets 'bekend' is.. dat doet men niet in de wetenschap, maar dat doet men ook niet binnen het geloof..

over ieder boek kun je jaren discusiëren, meningen vormen, veranderen in de loop van de tijd.

vreemd genoeg denkt men van de bijbel dat het dus het enige boekwerk is dat je slechts op 1 manier kunt lezen en waar men niet denkt dat zich er al eeuwen lang filosofen, theologen en godsdienstwetenschappers over buigen?

ja het verhaal an sich, zoals je ze letterlijk leest, veranderen niet.. maar de interpretaties wat er precies mee bedoelt is, en hoe je er mee leeft, dat veranderd. Het is geen dode materie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:12

Ik vind het wel een beetje zielig dat jullie aandringen te vertellen over haar studie, dat zij aangeeft dat liever niet te doen en als ze 't uiteindelijk doet vallen jullie haar aan op haar antwoord.
Wat je leert in zo'n studie is toch iets heel persoonlijks, jullie kunnen toch zelf ook wel beredeneren dat ze in die studie niet leren dat God bestaat, maar dat dat haar persoonlijke conclusie is?

NatasjavE schreef:
Universiteit gaat over de katholieke Theologie

Theologie Tilburg
De School of Catholic Theology draagt verantwoordelijkheid voor het academisch onderwijs en de wetenschappelijke dienstverlening op het gebied van de katholieke theologie en de daarmee verbonden andere wetenschappen. Daarnaast behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek eveneens tot haar kerntaken.
De rijke katholieke geloofstraditie heeft zich in de voorbije twintig eeuwen ontwikkeld en is wereldwijd verspreid. Onder het motto "Gelovig zoeken naar inzicht" wil de School of Catholic Theology deze traditie in de context van de hedendaagse cultuur wetenschappelijk bestuderen.
'Katholiek' dient hier niet als een exclusivum begrepen te worden, maar richt zich op de volle breedte van de christelijke geloofstraditie. Dit ligt overigens ook in de letterlijke vertaling van deze term besloten.
Het onderzoek aan de School of Catholic Theology is georganiseerd in twee onderzoeksprogramma's en enkele aan de faculteit gelieerde instituten.
Tilburg School of Catholic Theology heeft haar eigen Graduate School, waar zij promovendi begeleidt richting een wetenschappelijke loopbaan.

Het is dus wel een brede studie in de zin van christelijk geloof.

Sammie

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:20

Er worden uit interesse gewoon een paar vragen gesteld, als jij dat al aanvallen noemt.. Een paar man begrepen niet helemaal wat er bij zo'n universitaire opleiding gegeven werd, dat kan. Dat verschil is nu ook de wereld geholpen. Zo leer jevan elkaar! Om dominee te worden moet je bijv theologie gestudeerd hebben, dan leer je de oude Griekse en Aramees teksten bijv.. Ik had zo'n antwoord verwacht, dat je dus vanuit verschillende christelijke oogpunten naar de bijbel kijkt, deze weet toe te passen in dagelijks leven. Zoiets! Drie of vier jaar alleen maar leren dat god er is.. Dat hoor je in principe elke zondag al in de kerk, vandaar mijn vraag of dit de conclusie was uit de lesstof die ze gekregen heeft. Niks aanvallend en imo een hele normale vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:37

Wel grappig gisteren ben ik gestart met een cursus "Aanstekelijk Christen zijn". De man die de cursus geeft maakte gelijk een voor mij nogal een indrukwekkende start.
Hij zei" als start van deze cursus krijgen jullie allemaal de opdracht om de dichts bij zijnde wijk in te lopen, aan te bellen en die mensen vertellen wie God voor je is".
Ik dacht holy oliebol, waar ben ik nu aan begonnen en mijn hart stopte nog net niet met kloppen :')

Het was dus een grapje :D ik kon er nog om lachen en voelde mijn adrenaline weer zakken.
Maar het eerste wat hij er daarna over zei is dat het zo niet werkt.
Maar zei hij als je wel iets zegt over het evangelie zorg dan, dat wat je zegt ook is te zien in je eigen leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:40

Zijn daar cursussen voor?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:45

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:45

Ja natuurlijk, overal zijn cursussen voor.
Misschien moet jij er ook een doen zul je zien dat niet alle christenen zijn zoals jij denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:50

Ja Ayasha bij ons in de baptisten gemeente wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:55

anneliesdj schreef:
Ja natuurlijk, overal zijn cursussen voor.
Misschien moet jij er ook een doen zul je zien dat niet alle christenen zijn zoals jij denkt.

Ja, want de beperkte energie die ik heb op een dag wil ik absoluut daar in steken als niet gelovige....
Daar droom ik al mijn hele leven van. Als ik al een geloof zou gaan "uitdragen" of hoe je dat ook hoort te noemen (en nee dt weet ik echt niet dus dit stuk is nu even geen sarcasme) dan zou het boeddhisme zijn. Niet het chistelijke geloof.

OsMo; Dat wist ik niet. :) Zijn dat dan meer samenkomsten of hoe moet ik dat zien als ik vragen mag? :)
Krijgen jullie dan meer "informatie" over de geschiedenis van het geloof enz of over de "boodschap"/levenswijze die het geloof uit draagt of?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:01

Ik zeg niet dat je iets moet gaan uitddragen, ik geef alleen aan dat het wel goed zou zijn om je horizon wat te verbreden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:04

Wellicht is die breder dan jij denkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:14

Het is onmogelijk om een hele studie in een paar regels uit te leggen. Maar de kern van Theologie is dat je uitgaat van het bestaan van God, anders kun je beter wat anders gaan studeren. Mijn lievelingsvakken waren Kerkgeschiedenis en Fenomenologie van de Godsdiensten, waarin ook niet- Christelijke religies besproken werden.Overigens was mijn studie al lang geleden, eind jaren -70 inde vorige eeuw! ,ik ben al best oud [62]. Daarna is de wereld erg veranderd. -:) /3 }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:17

http://theo.kuleuven.be/nl/toekomstiges ... informatie
Hieruit maak ik toch op dat geloven in god geen noodzakelijk iets is. Interesse in het ontstaan van geloven in een god (ongeacht hoe je die noemt) en de daarbij horende tradities en cultuur is genoeg. Als ik de info goed lees krijg ik zelf het idé dat het een vereiste is dat je het bestaan in vraag durft te stellen. Maar dat idé kan mis zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:22

Ayasha Niet zo zeer geschiedenis, nee :) .
Tenminste dat kwam de eerste avond zeker niet aan bod en volgens mij de andere avonden ook niet.

Je leert het evangelie uitdragen op een manier die bij jou als persoon past. Je leert dat de ander belangrijk is omdat Jezus die persoon belangrijk vind. (Geen vingertje wijzen).
Je leert kijken zoals Jezus kijkt naar mensen, je leert de behoeften van de hedendaagse mens kennen.

Ik kwam er heel vrolijk vandaan. Die man heeft wel zo vaak verteld dat ik bijzonder ben en waardevol en dat God mij op het oog heeft. (En dat terwijl ik net zaterdag een piercing in mijn neus heb laten jatsen :') )
Hoe kun je daar nu niet blij van worden. En dat zei die ook tegen mijn man.
We konden eigenlijk de cursus niet betalen voor twee personen en gaven aan dat we wel samen met 1 cursus boek konden maar die man zei tegen mijn man "broeder neem ze beide mee en maak je om het geld geen zorgen".
*\%/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:26

Da's wel mooi Osmo. :j Fijn dat je daar zo je "rust" en vrede vindt.
Want dat haal ik een beetje uit je bericht... :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:28

Ayasha schreef:
http://theo.kuleuven.be/nl/toekomstiges ... informatie
Hieruit maak ik toch op dat geloven in god geen noodzakelijk iets is. Interesse in het ontstaan van geloven in een god (ongeacht hoe je die noemt) en de daarbij horende tradities en cultuur is genoeg. Als ik de info goed lees krijg ik zelf het idé dat het een vereiste is dat je het bestaan in vraag durft te stellen. Maar dat idé kan mis zijn.

Natuurlijk Ayasha, daar heb je gelijk in. Ik had een medestudente die absoluut niet in God geloofde en de R.K.Kerk zelfs als een vijand zag die ze beter wilde leren kennen! Ze was nl. getrouwd met een ex-monnik die voor haar uit het klooster was gegaan. Tja, het was een wetenschappelijke opleiding, integenstelling tot een Seminarie, die leiden gericht op tot priester.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:03

Ik dacht even dat t een grapje was maar die cursus bestaat dus echt :oo

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:44

Wat ik nu niet snap
Geloven zit toch in je hart?
Dat kan je toch niet leren.

Ik geloof per direct niet in god
En wil ook niet dat mij wil overhalen van wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:57

Waarom niet? Bijbelteksten doorgronden, achtergrond begrijpen, geschiedenis, discussiëren, taal etc. Wil je gaan evangeliseren, is het handig om te weten hoe je mensen benaderd etc.

Voor de liefhebbers is er genoeg te leren :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-09-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:58

Lig er misschien aan wat je onder leren vindt vallen.. Er zijn mensen met niks groot gebracht en later toch in god geloven. (Andersom natuurlijk ook) . In die zin hebben zij het wellicht wel 'geleerd'. Dat hoeft niet synoniem aan overhalen te zijn. Het is niet iets zoals ik stem even op de sp, want m'n partner doet dat ook en ik weet het anders even niet.. Iig denk ik dat je eerder jezelf in de maling zit te nemen, want dan doe je het voor een ander en niet omdat je het wil. Denk niet dat je dat lang volhoudt.. (Al is met een keer meegaan naar de kerk oid voor een ander of puur uit intresse natuurlijk ook niks mis, maar ik denk niet dat je iemand dwingend kunt overhalen om in god te geloven. ) Imo moet je dat dus zelf willen en is het dus ook iets waar je voor kunt kiezen. (En kiezen voor god geeft je ook niet ineens alle wijsheid hoe je dat moet doen, dus daar kan ook een stukje leren inzitten. De een leert het als kind zijnde, de ander later)

Nah goed, zo zie en ervaar ik het. Daarom vind ik dat soort beschreven situaties als kom morgen maar gelijk even langs om 10 uur zeer ongeloofwaardig. Dat zal wrs hoogstens uit geintje gezegd worden. Dat soort gesprekken zijn er meer om je kennis te laten maken, je intresse te geven of aan te wakkeren. Of soms gewoon een babbeltje. Niet iedereen zal even tactvol kunnen, maar goed daar heb je er op andere gebieden meer van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:09

Saffire heeft ergens wel een punt.

Je kun het met alle verstand geloven en het toch niet voelen.
En dan kun je allerlei cursussen volgen, de gehele bijbel bestuderen maar als dat gevoel mist dan is evangeliseren eigenlijk niet handig.
Ik heb in 2005 de keuze gemaakt dat ik graag bij dat feestje wilde horen van Jezus.
Ik vond toen alles om Jezus zo mooi (nog steeds) en heb mij toen laten dopen.
Mij er in verdiept en het klonk allemaal zo mooi maar ik geloofde met mijn hart nog niet, ik wilde wel maar het gevoel was er niet.
Tot dit jaar eind maart na gebed het lande in mijn hart. Eerst moest ik huilen en daarna lachen en ik kon de eerst komende dagen niet stoppen met het hebben van een grijns van oor tot oor.
Het voelde helemaal als verliefd zijn.
Nu geloof ik het met mijn verstand en mijn gevoel en dat opent de deur naar evangeliseren wel omdat je dan oprecht kunt zijn :j

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:17

Dat bedoel ik dus.
Als je erover moet leren ,en je gevoel zegt nee,wat is het punt dan
Cursussen volgen is dan toch je moet meer weten?
Als je in mijn ogen gelooft waarom moet je dan erover leren? Geloven is weten toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:21

saffire schreef:
Dat bedoel ik dus.
Als je erover moet leren ,en je gevoel zegt nee,wat is het punt dan
Cursussen volgen is dan toch je moet meer weten?
Als je in mijn ogen gelooft waarom moet je dan erover leren? Geloven is weten toch?

Nee, geloven is vertrouwen :)

En geloven moet je inderdaad leren. Het gevoel krijg je vanzelf als je groeit in je geloof. Jezus vraagt ook van ons om te blijven groeien in het geloof dus om te blijven leren. Bovendien krijg je in je relatie met God ook het verlangen om er meer van te weten en meer in de Bijbel te lezen.
In de Bijbel kan je ook heel veel lezen over hoe God wil dat je je leven invult. Daarom is het ook belangrijk om te blijven leren en groeien :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:24

Buiten dat is het theoretische aspect voor veel ook interessant

Ik heb niets met geloven in God an sich, maar ik vind de geschiedenis onwijs boeiend en heb met veel plezier godsdienstlessen gevolgd destijds. Ga met veel plezier met een dominee of pastor door de kerk om meer te weten te komen :)