FB actie voor vluchtelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:34

Ik heb me hier nog niet voor aangemeld, twijfel heel erg. Mijn moeder werkt als taalvrijwilliger, die helpt asielzoekers dus met hun huiswerk voor het inburgeren. Zij geeft al aan dat de mensen die zij coacht heel erg aan haar hangen, ze willen haar nummer en vragen haar hulp voor hele andere dingen dan wat zij als vrijwilliger doet. Persoonlijk heb ik daar gewoon de tijd niet voor. Een paar keer een kop koffie drinken, een rondleiding door de stad en af en toe op de kinderen passen (bijvoorbeeld) is voor mij echt geen probleem, maar ik heb niet de expertise en niet de tijd om te helpen met praktische zaken als het vinden van een woning, eventueel het aanvragen van uitkeringen e.d

Ik ben wel met mijn huisgenoten welkomstpakketten aan het samenstellen. Met kleding, schriften, pennen, kleurboeken, speelgoed, knuffels e.d

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:37

Nee ik doe niet mee. Altijd mensen geholpen en kwam zelf daardoor steeds in de problemen,en grote problemen.Daarom besloten om het nooit meer te doen.Nou ja,zeg nooit nooit natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:04

Ik heb twee vrijwilligers vacatures gevonden waar ik morgen achteraan ga bellen...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:12

Helpen? Ja!
Naar Europa halen/in Europa houden? Beter niet.

Ook ik ben van mening dat het beter zou zijn voor deze mensen om opgevangen te worden door buurlanden en andere landen in die "regio". Landen met vergelijkbare klimaten, gebruiken, culturen en godsdienst. Hulp van Europa zou dan via Rode Kruis o.i.d kunnen komen d.m.v. voedsel/tenten/kleding/dekens/dokters/docenten etc. Niet alleen om bovenstaande redenen, maar ook vanwege ruimtegebrek (vooral mocht "opvang" overgaan in langdurig verbijf), gebrek aan banen, het niet spreken van de taal etc.

Maarja.. zolang bijvoorbeeld de rijke Golfstaten hun deuren gesloten houden moet er natuurlijk íets moeten gebeuren. Je kunt deze mensen niet laten stikken.

Maar... weet iemand.. (dit zal wel een domme vraag zijn :o ) waarom er nog steeds geen actie ondernomen wordt tegen Assad? Uit angst voor Rusland? Of is IS méér een oorzaak voor vluchten uit Syrië dan Assad?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 06-09-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:18

Martine_R, het probleem in je theorie is dat de buurlanden hun grenzen niet gesloten houden. Het overgrote deel van de vluchtelingen wordt op dit moment in deze landen opgevangen. Denk hierbij vooral aan gezinnen die de overtocht niet durven/kunnen (te) maken omdat ze geen geld hebben etc. De mensen die uiteindelijk Europa bereiken zijn vooral de jonge mannen, omdat deze een stuk kansrijker zijn.

Mooi filmpje, zo kan het ook. Duitsland en Oostenrijk hebben gister de grens vanuit Hongarije opengezet voor vluchtelingen. In Duitsland zijn naar verwachting 10.000 (!!!) vluchtelingen aangekomen, en dit is hoe deze mensen ontvangen werden door Duitsers.
https://www.facebook.com/bbcnews/videos ... nref=story

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:35

Het is niet echt een theorie te noemen hoor Emma, maar ik begrijp wat je bedoelt. Pardon, ik bedoelde niet de buurlanden maar de rijke Golfstaten. Saoedi-Arabië, Qatar etc. Ik heb mijn bericht aangepast.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:37

vuurneon schreef:
T is niet voor niets dat oa Duitsland is gestart met filmpjes over hoe het leven écht is voor een vluchteling in Duitsland.

Weet je misschien waar ik die filmpjes kan vinden? Ben er wel benieuwd naar.

Ik denk trouwens dat het om deze reden niet handig is om deze groep vluchtelingen extra te verwelkomen op allerlei manieren, met cadeautjes enzo. Prima dat ze opgevangen worden, maar maak het niet mooier dan het is. Dat werkt alleen maar sprookjesverhalen in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:38

Martine_R schreef:
Het is niet echt een theorie te noemen hoor [naam], maar ik begrijp wat je bedoelt. Pardon, ik bedoelde niet de buurlanden maar de rijke Golfstaten. Saoedi-Arabië, Qatar etc. Ik heb mijn bericht aangepast.

Ah oke, zo bedoel je het. Daar geef ik je zeker gelijk in. Ik mis ook de rijke Golfstaten in dit plaatje. Maar als je kijkt naar Turkije en Jordanie.. Hoe veel vluchtelingen die opvangen is echt ongekend.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:42

Emmaa_ schreef:
Martine_R, het probleem in je theorie is dat de buurlanden hun grenzen niet gesloten houden. Het overgrote deel van de vluchtelingen wordt op dit moment in deze landen opgevangen. Denk hierbij vooral aan gezinnen die de overtocht niet durven/kunnen (te) maken omdat ze geen geld hebben etc. De mensen die uiteindelijk Europa bereiken zijn vooral de jonge mannen, omdat deze een stuk kansrijker zijn.

Mooi filmpje, zo kan het ook. Duitsland en Oostenrijk hebben gister de grens vanuit Hongarije opengezet voor vluchtelingen. In Duitsland zijn naar verwachting 10.000 (!!!) vluchtelingen aangekomen, en dit is hoe deze mensen ontvangen werden door Duitsers.
https://www.facebook.com/bbcnews/videos ... nref=story

En dan kan je goed zien dat het overgrote deel gewoon jongeren zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:43

Afhankelijk van welke buurlanden er bedoeld worden. Sommigen nemen veel op, anderen geen een. Maar zoals hier al gemeld, Libanon, Jordanië en Turkije. Zelfs Egypte hebben mensen opgenomen.

Waarom wel actie tegen assad? Assad zit niet achter is, die vecht tegen is. In delen van Syrië is er, behalve wat gerommel, ook weinig te merken van de oorlog. In Damascus, in handen van de regering, gaat het leven nagenoeg zijn gangetje. Ze gaan uit eten, ze vieren feest. In andere delen, in IS delen en anti assad delen is de situatie heel anders. Vergeet niet dat de partijen in Syrië niet enkel te verdelen zijn in is of assad. Het is van alles en nog wat. Het is volgens mij begonnen met assad versus anti assad. Toen kwam IS, toen nog IsIS er bij, de Koerden vechten in het gebied, al Qaida deed nog een poging en de NAVO gooit hier en daar wat bommen, eigenlijk alleen tegen IS en is voornl. in Irak actief. Want ze zijn tegen assad en daarom proberen ze Syrië te vermijden. Rusland heeft afgelopen week serieus gekeken om grondtroepen in te zetten, maar vindt dat op dit moment voorbarig. Assad zou dan moeten akkoord gaan met vervroegde verkiezingen. Maar als je het mij vraagt.. Haal assad weg en het is echt complete chaos. NAVO moet ondertussen toch wel weten dat je democratie niet zomaar kan brengen en dat alles pais en vree is. Irak, Libië, Egypte en zelfs in Tunesië heeft die Arabische lente weinig opgeleverd. Misschien kunnen sommige landen of gebieden niet eens zonder een democratie, zeker niet als er te weinig eenheid is in zo'n gebied. En dat is dus nu juist daar aan de gang. Het zijn nagenoeg allemaal moslims, maar de ene moslim is de andere niet. Ze willen allemaal macht en zijn niet in staat dat democratisch op te lossen op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:43

De migranten of de mensen die ze op staan te vangen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:51

Assad was toch al begonnen met het uitmoorden van zijn volk voordat er veel last werd ondervonden van IS? Okee, ik snap nu dat het beter is Assad nog even te laten zitten tot IS onder de duim is, dat lijkt me inderdaad logisch.
Maar.. wat ik niet snap is dat IS (wat in theorie een groep schaapherdertjes zou moeten zijn ) nog niet de kop is ingdrukt? Wie financiert en traint hen?

Sorry, ga ik teveel offtopic? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:04

Wat je niet moet vergeten is dat IS echt wel wat meer is dan een groep schaapsherdertjes. Het is een chaotische organisatie - 90% van de aanhangers luistert niet naar de 'leider' en er zijn weer allerlei verschillende groeperingen, de een radicaler dan de ander, die compleet hun eigen plan trekt. Hoe zij worden gefinancierd zou ik zo 1, 2, 3 niet weten, maar ik weet wel dat training in dit geval niet echt nodig is. Mensen van over de hele wereld sluiten zich aan. De aanhangers die geen militaire ervaring/achtergrond hebben krijgen baantjes als schoothondjes of papierwerkers, de aanhangers die met een geweer om kunnen gaan krijgen een plek op het front. Daarbuiten zijn de aanslagen die gepleegd worden over het algemeen het werk van lone wolves, die zelf opzoeken hoe ze een bom moeten maken en dat doen.

De crisis in Syrie is ontzettend moeilijk te begrijpen, ik weet het fijne er ook niet van, omdat er zo enorm veel groepen tegenover elkaar staan. Je hebt de IS, die de meeste media aandacht krijgt, maar slechts één pion is op het gigantische schaakbord. Je hebt Assad, die zelfs chemische wapens gebruikt op woonwijken, je hebt de anti-Assad bewegingen, die ook absoluut geen lieverdjes zijn en alles bombarderen wat ook maar iets met Assad te maken heeft, dan heb je nog Al Qaida, de PKK (Koerden), de Turken die de Koerden weer overhoop proberen te schieten, en ga zo maar door. Er zijn zo veel conflicten aan de gang op dat moment dat eigenlijk niemand veilig is. Je bent niet veilig als je pro-Assad bent en niet als je anti-Assad bent, je bent niet veilig als je pro-IS bent, en je bent niet veilig als je anti-IS bent. Dat is waarom mensen vluchten. Assad laten zitten tot IS onder de duim is.. Dat is een lastige discussie. Aan de ene kant is de situatie rondom Assad zelf op dit moment vrij rustig, wat inderdaad betekent dat de weg wat vrijer is om de IS te verdrijven. Aan de andere kant zouden grondtroepen op dit moment heel veel verschil kunnen maken in het verdrijven van de IS, maar landen gaan hier pas akkoord mee (zoals Sammie al zei) als Assad instemt met een vervroegde verkiezing. En dat doet hij niet.

Daarbuiten moet je ook maar nadenken (zoals Sammie ook al zei :D ) of een vervroegde verkiezing wel goed gaat zijn voor een land op dit moment. Er zal een gigantisch machtsvacuum ontstaan op het moment dat een dictator aftreedt, waardoor er ruimte komt voor een nieuwe leider. Dit kan een democratisch regime betekenen, maar dit kan ook betekenen dat er een nog strakker regime komt. Denk bijvoorbeeld aan een staatsgreep van de militairen, een staatsgreep van Al Qaida. Het doemscenario in dit geval is dat IS de officiele macht pakt in Syrie. Dan zouden de poppen al helemaal aan het dansen zijn. Ik kan je aanraden om dit soort filmpjes te bekijken op YouTube. Alles wordt duidelijk uitgelegd en daardoor heb je een veel beter inzicht in waarom het nou zo moeilijk is voor de vluchtelingen om in Syrie te blijven, en waarom 'even ingrijpen' en 'de IS platbombarderen' wat lastiger ligt dan veel mensen denken.

Overigens is het enige wat de IS wilt een kalifaat stichten. Zij willen hun eigen stukje grond, waar ze hun eigen wetten kunnen invoeren. Ik heb laatst lang gediscussieerd over waarom dit zo onmogelijk is. Israel heeft een Joods stukje land gekregen, waarom mag de IS dan niet een islamitisch stukje land? Aan de ene kant zou het de oplossing voor alles kunnen zijn, aan de andere kant ga je dan natuurlijk hetzelfde zien als wat er in Israel gebeurt. Ze willen er toch een stukje land bij, het is niet omringd door de goede landen etc. etc. Het is een beetje een gebed zonder einde, want de IS gaat niet zomaar verdreven worden, maar toegeven en een kalifaat stichten gaat ook niet goed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:11

Ik snap dat IS in praktijk als iets meer is dan een groepje schaapsherders, maar het kan toch niet vergelijkbaar zijn met georganiseerde legers met alle resources, georganiseerde leiding, kennis, apparatuur en manschappen waar ze tegenover staan. Je zou toch denken dat vooral wanneer Europa zich ermee gaat bemoeien met F16's en hun kennis, het snel over zou zijn..? Maar bedankt voor de info zover. Ik ga het filmpje zo even kijken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:15

Als Europa zich er op militair gebied mee zou gaan bemoeien dan zou het zeker niet al te lang duren. IS is misschien goed georganiseerd en zeker niet makkelijk onder de voet te lopen, maar met een georganiseerde oorlog zal dit absoluut te regelen kunnen zijn.

Wat daarmee weer het probleem is, is dat geen enkel land ooit oorlog zal gaan voeren met een ander land als ze er geen belang bij hebben. In dit geval zal dit twee kanten op kunnen gaan, of er wordt oorlog gevoerd wanneer de vluchtelingenstroom zo groot wordt dat het onhandelbaar is, of wanneer de economische belangen die zowel Europa als Amerika (vooral Amerika want hey, olie) met Syrie heeft op het spel staan. Dat laatste maakt het weer een stuk ingewikkelder, wanneer dat machtsvacuum waar ik het net over had zou ontstaan weet je niet wat de houding van een nieuwe leider is tegenover de westerse wereld. Voor hetzelfde geld mag Amerika er straks geen olie meer wegpompen. Ik denk dat je lang kan wachten tot een grootmacht daar gaat ingrijpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:27

LindyH schreef:
vuurneon schreef:
T is niet voor niets dat oa Duitsland is gestart met filmpjes over hoe het leven écht is voor een vluchteling in Duitsland.

Weet je misschien waar ik die filmpjes kan vinden? Ben er wel benieuwd naar.

Ik denk trouwens dat het om deze reden niet handig is om deze groep vluchtelingen extra te verwelkomen op allerlei manieren, met cadeautjes enzo. Prima dat ze opgevangen worden, maar maak het niet mooier dan het is. Dat werkt alleen maar sprookjesverhalen in de hand.

Ah, ik zie dat het gericht is op de Balkan vluchteling omdat dat wel nagenoeg allen economische vluchtelingen zijn. Maar goed, t is wel een begin om als overheid toch een tegengeluid te geven als het om gouden bergen gaat.

http://nos.nl/artikel/2051523-duitsland ... ingen.html

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:55

Thanks, goed filmpje vind ik.

Zoiets zouden ze ook voor Afrikaanse economische vluchtelingen moeten maken. Die zitten hier ook vaak illegaal en dakloos, en liegen naar het thuisfront dat het fantastisch gaat, omdat ze niet durven toe te geven dat het door de familie bijeengeschraapte geld niet meer terugkomt. Daarom durven ze ook niet terug te keren, want dan moeten ze de familie met lege handen onder ogen komen. En zo blijven de sprookjes in stand.

Dit geldt ook voor de Syrische vluchtelingen die in eerste instantie geen economisch vluchteling zijn, maar dat wel worden als ze per se naar Duitsland willen. Ook zij zouden beter voorgelicht moeten worden. Maarja, de mensensmokkelaars die dat soort verhalen verkopen kiezen zo weer een ander land. Die zullen altijd blijven voorlopen. Hoe snel is dat Duitslandverhaal nou in de wereld geholpen? Binnen een paar dagen. Eerst was het Europa, toen West-Europa, toen Duitsland. Steeds om de mensen maar weer opnieuw geld te laten betalen om verder te reizen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:59

Ik vrees dat IS ook niet tevreden zal zijn met een stukje grond. Overigens
IS wil wetten invoeren en heeft dat al gedaan die compleet tegenover elke ander (democratische) wet staat. En de NAVO heeft democratie nu eenmaal als meest ideale vorm van besturing gezet.. In een utopische democratische wereld zou iedere aardbewoner imo mogen leven waar hij wil . Wil iemand in dat califaat wonen ga dan. Maar anderzijds.. Zou je ook diezelfde makkelijke weg terug moeten kunnen nemen. En dat is nu juist de clue.. ( met nog wat andere haken en ogen, maar afijn laten we het even basic houden).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 00:58

Sammie schreef:
Ik vrees dat IS ook niet tevreden zal zijn met een stukje grond. Overigens
IS wil wetten invoeren en heeft dat al gedaan die compleet tegenover elke ander (democratische) wet staat. En de NAVO heeft democratie nu eenmaal als meest ideale vorm van besturing gezet.. In een utopische democratische wereld zou iedere aardbewoner imo mogen leven waar hij wil . Wil iemand in dat califaat wonen ga dan. Maar anderzijds.. Zou je ook diezelfde makkelijke weg terug moeten kunnen nemen. En dat is nu juist de clue.. ( met nog wat andere haken en ogen, maar afijn laten we het even basic houden).

Ik weet wel zeker dat IS niet tevreden is met een stukje land. Lad vandaag nog in een artikel dat de hele wereld volgens de geïnterviewde één groot kalifaat moet worden.

Mooi initiatief, dat verwelkomen van vluchtelingen, maar laten we toch wat voorzichtiger zijn... :( nu blijkt alweer dat er een stuk of 1000 IS strijders meegekomen zijn als 'vluchtelingen', om wanneer de tijd rijp is, overheden te terroriseren.

Ik ben echt van mening dat heel Europa dit probleem bij de wortel aan moet gaan pakken en dat is IS uitroeien op locatie. Daar dus... Het lost zich echt niet zomaar op en zoals te merken is komt alles steeds dichterbij.

Het Koerdische vrouwen leger bereikt al zo veel (check #peshmerga op Twitter). Ik zou zeggen: Europa join forces met Peshmerga.

Misschien wordt het dan minder dweilen met de kraan open zoals nu lijkt te gebeuren.

Maarja, zal wel weer gevoelig zijn ivm Turkije. Politieke geneuzel altijd...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 01:06

Hoe weten ze dat er 1000 is strijders ertussen zitten :?
T is al een hele tour om überhaupt te achterhalen wie wie is. Daarnaast zitten er al is sympathisanten in de eu dus waarom zou je wat in een bootje moeten stoppen :? Logistiek harstikke onhandig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 01:26

Kan dit in elke regio/woonplaats?
Ik vind het een goed initiatief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:56

anneliesdj schreef:
Kan dit in elke regio/woonplaats?
Ik vind het een goed initiatief.

Op die site staat dat je je kan aanmelden en dat jouw naam dan gaat naar de gemeente waar je woont. En je kan ook bij de gemeente informeren wat er nodig is. Want niet in elke gemeente zijn er al vluchtelingen en niet in elke gemeente zijn er dezelfde acties nodig.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:25

vuurneon schreef:
T is al een hele tour om überhaupt te achterhalen wie wie is. Daarnaast zitten er al is sympathisanten in de eu dus waarom zou je wat in een bootje moeten stoppen :? Logistiek harstikke onhandig.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/achte ... -1762880W/

Ik heb t overigens niet over mensen terug in een bootje stoppen hoor. Ik heb t over probleem daar aanpakken ipv niks doen en hier dweilen met de kraan open.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:03

Thesserd schreef:
vuurneon schreef:

Ik heb t overigens niet over mensen terug in een bootje stoppen hoor. Ik heb t over probleem daar aanpakken ipv niks doen en hier dweilen met de kraan open.

Ah, het is maar een aanneme gemaakt door 1 meneer en staat in een rechts georiënteerd blad. Geen vaststaand feit.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:20

vuurneon schreef:
Thesserd schreef:

Ah, het is maar een aanneme gemaakt door 1 meneer en staat in een rechts georiënteerd blad. Geen vaststaand feit.

Noh, google maar eens. Het staat ook op AD, RTL etc. En ik las gisteren een artikel waarin een woordvoerder van IS zelf het hier ook over had, alleen die kwam ik via FB tegen, dus nooit meer terug te vinden naruurlijk :')

Ik vind het wel aannemelijk, waarom zouden ze het niet doen? Makkelijk te realiseren, heel strategisch ook.

Maar goed, of het nou wel of niet waar is. Het blijft zo dat we hier brandjes proberen te blussen terwijl we niks aan de vuurhaard doen.