Moeilijke werksituatie (TS)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:59

SdaphneS schreef:
Klinkt erg fijn dat je vertrouwenspersoon er ook bij is.
Heb je het onderhand al aan je ouders verteld of ga je dat niet doen?
Misschien kunnen zij je steunen in dit moeilijk proces.

Nee en dat ga ik ook niet doen. Zij zullen me niet de steun geven die ik graag wil en de school en alles wat daarbij hoort veroordelen, ipv zien dat het om een individu gaat. Zij zullen me in de richting dwingen die zij goed achten, maar ik wil mijn eigen keuzes maken. Als de school me nou niet serieus had genomen was het misschien anders geweest, maar ik vind dat de school het netjes en serieus oppakt, dus voorlopig kan ik het zelf aan en ik hoop dat het nooit naar buiten komt. Want het is ook niet ondenkbaar dat dit bij ontslag van de betrokken persoon in de krant komt...

SdaphneS

Re: Moeilijke werksituatie (TS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:57

Dappere keuze.
Zo te horen heb je er goed over nagedacht.
Ik wens je veel succes met het aanstaande gesprek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:41

Ik vind je nog steeds sterk en nadenkend overkomen.

Ga zo Door.

Heb je evt al iets opgevangen dat zich inmiddels meer slachtoffers gemeld zouden hebben?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:30

schaduw15 schreef:
SdaphneS schreef:
Klinkt erg fijn dat je vertrouwenspersoon er ook bij is.
Heb je het onderhand al aan je ouders verteld of ga je dat niet doen?
Misschien kunnen zij je steunen in dit moeilijk proces.

Nee en dat ga ik ook niet doen. Zij zullen me niet de steun geven die ik graag wil en de school en alles wat daarbij hoort veroordelen, ipv zien dat het om een individu gaat. Zij zullen me in de richting dwingen die zij goed achten, maar ik wil mijn eigen keuzes maken. Als de school me nou niet serieus had genomen was het misschien anders geweest, maar ik vind dat de school het netjes en serieus oppakt, dus voorlopig kan ik het zelf aan en ik hoop dat het nooit naar buiten komt. Want het is ook niet ondenkbaar dat dit bij ontslag van de betrokken persoon in de krant komt...

Ik vind persoonlijk dat je het nu echt niet meer kunt maken je ouders hierin buitenspel te zetten!
Ze zijn niet voor niks ouders geworden! Als jouw dochter zoiets zou overkomen wil jij ook dat ze naar jou komt. Zolang jij nog thuis woont, hoor je echt in bepaalde zaken open kaart te spelen, en dit hoort daar toch echt bij ook al wil je het niet vertellen, het getuigd nou niet van respect als je het verzwijgt.
Ik bedoel het echt echt echt niet boos of naar, maar juist heel goed.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:33

Ianrowan2009 schreef:
schaduw15 schreef:

Ik vind persoonlijk dat je het nu echt niet meer kunt maken je ouders hierin buitenspel te zetten!
Ze zijn niet voor niks ouders geworden! Als jouw dochter zoiets zou overkomen wil jij ook dat ze naar jou komt. Zolang jij nog thuis woont, hoor je echt in bepaalde zaken open kaart te spelen, en dit hoort daar toch echt bij ook al wil je het niet vertellen, het getuigd nou niet van respect als je het verzwijgt.
Ik bedoel het echt echt echt niet boos of naar, maar juist heel goed.

Ik snap niet wat het er mee temaken heeftvof ts nog thuis woont of niet. Als ze het niet wil vertellen dan doet ze dat niet...

Daar hebben haar ouders niks mee temaken. Mocht ze tzt wel de behoefte hebben om het met hun te bespreken, dan doet ze dat vanzelf...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:34

Sorry, maar ik vind dat echt onzin Ianrowan2009. TS is volwassen en als zij inschat dat zij er op dit moment geen steun aan zal hebben, dan is het haar recht dat (nog) niet te vertellen. Ik verwacht ook wel dat er een moment komt dat ze er niet onderuit komt, maar het is haar leven en zij mag dat vertellen wanneer zij dat zelf wilt.

Omdat mijn ouders mijn ouders zijn, betekend nog niet dat ze het recht hebben alles van me te weten! Nee ook, de erge dingen niet. Ik vind dat dat helemaal niks met respect hebben te maken heeft.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:34

Zolang TS zich hier het fijnst bij voelt is er toch geen directe reden of aanleiding om haar ouders in te lichten, als er een kans is dat het dan groter wordt gemaakt?
Denk dat de verwerking van dit hele gedoe en de manier waarop, belangrijker is dan of ze wel of niet thuis woont en hiermee wel of niet respect toont naar haar ouders :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:58

Ts is aan niemand, ook haar ouders niet, verplicht iets te vertellen. Zij moet dat alleen doen wanneer zij dat wilt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:18

Ts, je bent volwassen. Als het onder andere jouw proces van herstel in de weg staat, vind ik dat je een verstandige keuze gemaakt hebt wat betreft je ouders. Jij staat voorop in dit hele verhaal. Wellicht zullen je ouders het niet fijn vinden om het (als jij dat nodig vindt) achteraf te horen, maar dat zij dan zo. Daar zou ik nu nog niet over in gaan zitten, mocht je je daar druk om maken. Jij bent nu belangrijk!

Wat fijn dat je je zo geholpen en gesteund voelt door de vertrouwenspersoon en de school!

Heel veel kracht toegewenst!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:53

'Je het niet kan maken om je ouders buitenspel te zetten..'..?
Eh, dat is toch haar keuze? Je kent TS niet én haar ouders niet. Dat je daar überhaupt een oordeel over hebt. Heel bijzonder.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:37

Ik snap Ianrowan wel, ik zou het als ouder vreselijk vinden dat mijn dochter dit niet heeft verteld. Je ouders komen er vroeg of laat achter. Als moeder zijnde zou ik voelen dat ik gefaald heb, je hoort je kinderen te beschermen.
Maar het is de keuze van de TS om dit niet te doen, maar ik snap Ianrowan wel.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:33

Storm schreef:
Ik snap Ianrowan wel, ik zou het als ouder vreselijk vinden dat mijn dochter dit niet heeft verteld. Je ouders komen er vroeg of laat achter. Als moeder zijnde zou ik voelen dat ik gefaald heb, je hoort je kinderen te beschermen.

Precies mijn gedachten ook. Uiteraard ligt de keuze bij TS of ze het haar ouders verteld of niet. Ik hoop alleen niet dat ze het niet verteld omdat ze zich schaamt. Daar is absoluut geen sprake van.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:47

TS heeft duidelijk uitgelegd waarom ze deze keuze maakt. Ouders kunnen niet altijd hun kind optimaal begeleiden, hoe graag ze dat ook willen (en misschien juist daarom. ..) Ieder mens gaat haar eigen pad.
TS heeft gelukkig goede hulp en een flinke portie gezond verstand en moed.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:38

Storm schreef:

Maar dat is visie van jou als ouder en die begrijp ik heel goed. Maar sommige ouders slaan te ver door in het beschermen van hun kind en hun reacties op slecht nieuws, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan wat het kind op dat moment nodig heeft. TS geeft duidelijk aan dat ze de manier waarop haar ouders vrijwel zeker gaan reageren, nu niet kan gebruiken.

Om haar dan een half schuldgevoel an te praten dat haar ouders daar recht op hebben en dat het respectloos is vind ik gewoon echt niet kunnen.

Er komt een moment in het leven waarin je je volwassen genoeg voelt om zelf te kiezen wanneer je steun van je ouders zou willen en wanneer niet en wat je ze wel of niet verteld en wanneer. Ik denk dat TS heel duidelijk en sterk in haar schoenen staat hierin en hoewel ze natuurlijk is aangedaan door wat haar is overkomen, hele goede doordachte keuzes maakt, waarbij ze zich gesteund voelt door de school. En dat is nu gewoon even het belangrijkste.

Als ze nu 16 was en geen idee had wat ze moest doen, dan was het een ander verhaal, maar dan had de school de ouders waarschijnlijk al lang ingelicht. TS is nog jong, maar wel volwassen en dan ga je dat soort keuzes zelf maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:52

Storm schreef:

Dat snap ik, maar loslaten is ook belangrijk. Ik denk dat het voor de TS heel goed is om dit zelf te doen, voor haar verwerking, voor haar zelfvertrouwen - ze leert nu (en daar mag ze trots op zijn!!) dat ze dit gewoon helemaal zelf weet op te lossen op haar manier. Ze heeft zelf de moed gehad om stappen te zetten, en dat maakt haar een krachtige persoon.

Uiteindelijk is je taak als ouder niet om je kinderen alles uit handen te nemen, maar juist om ze genoeg kracht en verstand mee te geven dat ze zelf het leven het hoofd kunnen bieden. Ik hoop dat de ouders van TS te zijner tijd niet teveel gefrustreerd raken doordat ze erbuiten gehouden zijn, maar trots dat hun dochter zich zo goed weet te redden en zelf haar keuzes maakt.

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 10:15

Bedankt voor alle reacties!

Shadow0 schreef:
Storm schreef:

Dat snap ik, maar loslaten is ook belangrijk. Ik denk dat het voor de TS heel goed is om dit zelf te doen, voor haar verwerking, voor haar zelfvertrouwen - ze leert nu (en daar mag ze trots op zijn!!) dat ze dit gewoon helemaal zelf weet op te lossen op haar manier. Ze heeft zelf de moed gehad om stappen te zetten, en dat maakt haar een krachtige persoon.

Uiteindelijk is je taak als ouder niet om je kinderen alles uit handen te nemen, maar juist om ze genoeg kracht en verstand mee te geven dat ze zelf het leven het hoofd kunnen bieden. Ik hoop dat de ouders van TS te zijner tijd niet teveel gefrustreerd raken doordat ze erbuiten gehouden zijn, maar trots dat hun dochter zich zo goed weet te redden en zelf haar keuzes maakt.

Dit vind ik zelf ook. Ik denk dat het voor mijn verwerking heel goed is om dit zelf aan te pakken, ook al is dat soms moeilijk. Nu heb ik weer de controle en als ik mijn ouders alles vertel, zullen zij me de controle afnemen door keuzes voor mij te maken en mij een perspectief op te dringen wat ik niet voel. Daarnaast heb ik als ik maandag terugkom van een zwaar gesprek geen zin om meteen te vertellen wat er allemaal is besproken. Ik vertrouw erop dat in ieder geval de vertrouwenspersoon mij goed in de gaten houdt en wel merkt of het goed gaat of niet.

Overigens snap ik vanuit de ouders hier dat het naar is als een kind je dit soort dingen niet verteld, en de school heeft me ook gezegd dat als ik jonger dan 18 was, ze wel verplicht waren mijn ouders hierbij te betrekken. Dat geeft voor mij aan dat ik met 20 jaar zelf in staat ben en moet zijn om de beste keuzes te maken.

Op dit moment is er geen risico dat mijn ouders hier achter komen. Dit zou alleen kunnen wanneer het in de pers komt bij ontslag van de betrokken persoon. Ik zal dit aan het eind van het gesprek maandag ook nog benoemen als daar gelegenheid voor is. Want ik heb geen idee hoe groot die kans is en welke gevolgen er verder zullen zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:16

Wellicht is het een idee om met de vertrouwenspersoon een teken af te spreken voor als het je teveel gaat worden, zodat hij/zij even kan ingrijpen. Hij of zij kent jou kent jou niet heel goed en weet dus ook niet precies wanneer het jou teveel zal worden.

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 17:46

martine0503 schreef:
Wellicht is het een idee om met de vertrouwenspersoon een teken af te spreken voor als het je teveel gaat worden, zodat hij/zij even kan ingrijpen. Hij of zij kent jou kent jou niet heel goed en weet dus ook niet precies wanneer het jou teveel zal worden.

Ik denk dat ze dat wel goed kan inschatten (ze heeft me immers ook nog als leerling meegemaakt). De vorige keer was er ook zo'n moment toen de directeur net was ingelicht en erbij kwam. Die was ook zichtbaar geschrokken en had zo'n situatie nog nooit meegemaakt, dus die begon ook meteen over politie, rechtszaken en het inlichten van (mijn) ouders. En toen greep de vertrouwenspersoon ook meteen in. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:18

schaduw15 schreef:
martine0503 schreef:

Ik denk dat ze dat wel goed kan inschatten (ze heeft me immers ook nog als leerling meegemaakt). De vorige keer was er ook zo'n moment toen de directeur net was ingelicht en erbij kwam. Die was ook zichtbaar geschrokken en had zo'n situatie nog nooit meegemaakt, dus die begon ook meteen over politie, rechtszaken en het inlichten van (mijn) ouders. En toen greep de vertrouwenspersoon ook meteen in. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt!

Gelukkig, dan zit dat goed. Succes en heel veel sterkte bij het gesprek.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:10

Even over het in de pers verschijnen: de naam van de school zal wellicht genoemd worden, maar jullie(volledige) namen toch niet?? Dat zal iets worden als 'de verdachte Jan A.' en 'een personeelslid' toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:15

Ik had het ook niet verteld in jouw situatie hoor TS, je maakt een goede keuze. :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:55

Ik zou als ouder ook niet blij zijn, maar zie wel in, zoals het hier uitgelegt wordt, dat dit nodig is om je als mens te ontwikkelen. Ik kan dan ook zeggen dat ik bewondering voor je heb! Ontzettend veel succes je kunt t!!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:29

hoi wat ontzettend goed wat er nu allemaal is gebeurd ten gevolge van je melding. En wat fijn dat je zo gesteund word. Je schreef ergens dat je vind dat je een leven overhoop hebt gegooid. Mar hij heeft jouw leven overhoop gegooid en dat is het enige wat telt. ik snap je schuldgevoel en herken het ook maar probeer dat van je af te zetten, en verder luister je goed naar jezelf vind ik. Ik wens je sterkte en ga zo door.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:54

Ik wil TS heel veel succes en sterkte wensen morgen (of nou ja, gezien het tijdstip, vandaag)!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:41

Heel veel sterkte, ts! Je kunt het!