Mensen die twijfelde over kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Mensen die twijfelde over kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:01

Ik neem aan dat voetbal slechts een voorbeeld van sport was dat niet perse letterlijk te nemen is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:02

Sammie schreef:
Dat heb ik wel..

Ik reageer in die laatste posts alleen op het feit dat jij beweert dat KB "in veel gevallen gebruikt wordt om de kids een leuk extraatje te geven, dat ze bvb. een computerspelletje uit mogen zoeken zodra de KB binnenkomt...."én dat is dus niet waar.

Serieus, denk jij dat dat niet waar is?

Denk jij dan echt dat de KB altijd gebruikt wordt voor belangrijke basisbenodigdheden voor kinderen :? Zo naïef ben je volgens mij niet hoor :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:04

Heb ik ergens het woord ALTIJD genoemd? Of belangrijke basisbenodigdheden? Als je dat wil doen moet je eerst vaststellen wat belangrijke basisbenodigdheden zijn.

Volgens mij ben jij dan weer niet zo naïef om te gaan letterneuken. :+ ;)

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat voetbal slechts een voorbeeld van sport was dat niet perse letterlijk te nemen is.

Ik hoop het. Maar lid worden van een voetbalvereniging staat er wel vrij letterlijk. Sowieso vind ik het rijtje dat genoemd wordt niet erg sterk. Imo bereik je met onderwijs het meest en als dat geld dan toch beschikbaar komt kan er ook een sport of muziekding bij opgenomen worden (via school oid). Gezonder eten in de kantines hoeft niet perse geld te kosten. Kwestie van geld anders besteden. Maar die opvoeding begint thuis. Ouders moeten thuis bewuster worden van gezonder eten. Geen mars mee naar school, maar een appel, banaan of peer of ander fruitje.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-07-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:09

Sammie schreef:
Imo bereik je met onderwijs het meest en als dat geld dan toch beschikbaar komt kan er ook een sport of muziekding bij opgenomen worden.

Je bereikt pas iets in het onderwijs als het kind goed in het vel zit en gelukkig is en daar draagt een sport/ hobby/ bezigheid aan bij ;)
Ongelukkige kinderen presteren niets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:12

Dan moet je eerst vaststellen dat een kind ongelukkig zou worden van het niet bezigen van een sport of een hobby of een bezigheid. En een sport is zeker niet noodzakelijk voor geluk. Er groeien en er zijn honderdduizenden kinderen (opgegroeid) in Nederland en daarbuiten die het zonder een sport moeten doen. Omdat dat geld er niet is. Een hobby of een bezigheid kan van alles zijn. Dat kan geld kosten, maar hoeft niet. Geluk zit hem in geborgen en veiligheid, in het jezelf kunnen zijn.

Onderwijs begint tegenwoordig al op 4 of 5 jarige leeftijd. Zijn al die kinderen dan ongelukkig en zitten ze allemaal slecht in hun vel omdat ze niet op een sport (kunnen) zitten? Ik denk het niet. Dan zou alles boven de 30 en onder de 15 behoorlijk f*cked up zijn. Je kan kinderen ook téveel laten doen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het sport geen goed idee is, maar de maatstaf dat een kind gelukkig wordt van een sport is een beetje utopisch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:14

Sport, een clubje...elk kind zou zoiets moeten hebben vind ik :j
Voetbal is ook een sport, waarom zou je dat uitsluiten :?

Ik zou het toejuichen als elk kind lid is van 1 of andere club zodat die contacten legt en vrienden maakt, een bezigheid heeft buitenshuis binnen een ander groepje dan alleen maar schoon en thuis, en lekker bezig is :j

Liefst een sport zodat ze ook nog lekker actief bezig zijn, goed voor de gezondheid enzo :)

Maar van mijn part anders dus de mogelijkheid om fruit of kleding op te halen ofzo.
Nog goed voor de werkgelegenheid en verminderen van verspilling ook :)

Of gratis gebruik mogen maken van de bieb. Noem het maar op, legio mogelijkheden die direct ten goede komen aan de ontwikkeling van het kind zonder het risico dat de ouders dat geld gebruiken voor iets onzinnigs.

Kun je je natuurlijk afvragen wie bepaalt wat onzinnig is :j

Iedereen mag nog steeds zelf bepalen of die zijn geld uit wil geven aan (te) dure merk-kleding, ongezond eten, computerspelletjes enzo. Maar gemeenschapsgeld daarvan kan je bepalen dat je wilt dat het besteed wordt aan nuttige zaken zoals gezond en sociaal opgroeien en een goede opleiding.

Maargoed, je HOEFT het er niet mee eens te zijn en de kans is ook erg klein dat het gaat gebeuren, gezien hoe lang die maffe KB al bestaat in zijn huidige vorm -O-

Maar zeggen dat geld storten beter is dan zaken in natura aanbieden, die snap ik gewoon niet zo goed.
Want de KB is volgens mij bedoeld om juist die zaken van te bekostigen. En het lijkt me verspilling van gemeenschapsgeld als het daar vervolgens niet voor gebruikt wordt, en het kind bvb. als enige van zijn klas niet mee kan naar een clubje toe omdat daar geen geld voor is, terwijl pa en ma zich wel suf paffen omdat de KB in de huishoudpot gaat waar de peukies nog net uit bekostigd kunnen worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:19

Ik heb helemaal nergens gezegd dat geld storten beter is dan zaken in natura aanbieden. Ik heb alleen aangegeven dat mensen die nu KB krijgen dit niet in 'veel' gevallen gebruiken voor iets extra's als een spelletje. Dat gebeurt bij rijkeluis kinderen veelal en dat is een (behoorlijke) minderheid in NL, daarom mijn opmerking om het dan inkomensafhankelijk te maken. Als jij dik 100K verdiend heb jij KB zéker niet nodig. Ook niet in een vorm van gratis sport trouwens.

De bieb is toch gratis voor onder de 18 jaar? Of is dat afgeschaft inmiddels?

Onderdeel van vrijheid en gaan en staan waar je wil is dus dat je zelf mag bepalen waar je geld naar toegaat. Op belasting betalen na :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:23

Maar als je zo om geld verlegen zit, moet je dan voor kinderen kiezen? (er even vanuit gaande dat de financiële startpositie dan al zo is en dus niet dat je in de loop der jaren je baan kwijt raakt). Ik vraag me sowieso af waarom mensen überhaupt voor kinderen kiezen terwijl ze zo (volledig) afhankelijk zijn van steun, maar goed da's een andere discussie.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:25

Ik snap ook niet helemaal waarom voetbal uitgesloten zou moeten worden. Misschien doel je op voetbalrellen die er wel eens zijn? Voor de meeste kinderen is voetbal gewoon een leuke teamsport waar ze behalve beweging ook sociale vaardigheden en vriendjes leren kennen. Even uit de thuissituatie.

Maar goed, terugkomend op de kb. Ik vind dat iedereen daar recht op heeft. Ik vind het geen reden om kinderen te nemen, want dat hoor je ook nog wel eens. En zeker ook de verhalen van ouders die het schoolgeld niet kunnen betalen maar wel een iPhone ervoor kopen. Helaas valt dat allemaal lastig te controleren en vind het idee wat hier geopperd wordt om er sport onderwijs oid van te betalen wel een goed idee eigenlijk. Aan de ene kant hebben wij bewust voor een kindje gekozen en vind dan ook dat we hier zelf voor moeten kunnen zorgen. Bij ons is de kb dan ook extra en zullen we sparen voor haar studie oid later. Aan de andere kant hebben we onze kroost later hard nodig en niet alleen voor 'eigen gebruik' maar ook om het land in stand te houden. Ook voor de mensen zonder kinderen. Daar mag best iets tegenover staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:31

Sammie schreef:
Dan moet je eerst vaststellen dat een kind ongelukkig zou worden van het niet bezigen van een sport of een hobby of een bezigheid. En een sport is zeker niet noodzakelijk voor geluk. Er groeien en er zijn honderdduizenden kinderen (opgegroeid) in Nederland en daarbuiten die het zonder een sport moeten doen. Omdat dat geld er niet is. Een hobby of een bezigheid kan van alles zijn. Dat kan geld kosten, maar hoeft niet. Geluk zit hem in geborgen en veiligheid, in het jezelf kunnen zijn.

Onderwijs begint tegenwoordig al op 4 of 5 jarige leeftijd. Zijn al die kinderen dan ongelukkig en zitten ze allemaal slecht in hun vel omdat ze niet op een sport (kunnen) zitten?

Ah goed punt. Ik werk met pubers, dus ik spreek over een andere leeftijd dan die jij hier benoemt.
Op deze leeftijd zie ik dus zeker wel dat kinderen opbloeien als zij een sport/ hobby/ bezigheid hebben. De druk op school is hoog, kinderen werken vaak nog uren aan huiswerk thuis. Juist die ontspanning is belangrijk om het hoofd leeg te kunnen maken en met de druk om te kunnen gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:32

Het is toch wel grappig om te zien dat een zinnetje mensen doet denken dat voetbal uitgesloten moet worden... Zo zie je maar weer dat geschreven taal op iedereen anders kan overkomen. Er stond lid worden van een voetbalvereniging.. Dát vind ik niet nodig. Lid worden van een sportvereniging (incl. voetbal) is prima. Enkel voetbal als gratis sport aanbieden.. nee dus... (en zo stond het er dus opgesomd). Sport in z'n algemeenheid niks mis mee..

En of je mensen het 'recht' mag ontnemen om wel of geen kinderen te willen, krijgen, kopen etc. is een hele andere discussie. Een lastige want het druist aardig in tegen de vrijheid en democratie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-07-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:32

Sammie schreef:
Ik heb helemaal nergens gezegd dat geld storten beter is dan zaken in natura aanbieden. Ik heb alleen aangegeven dat mensen die nu KB krijgen dit niet in 'veel' gevallen gebruiken voor iets extra's als een spelletje. Dat gebeurt bij rijkeluis kinderen veelal en dat is een (behoorlijke) minderheid in NL, daarom mijn opmerking om het dan inkomensafhankelijk te maken. Als jij dik 100K verdiend heb jij KB zéker niet nodig. Ook niet in een vorm van gratis sport trouwens.

De bieb is toch gratis voor onder de 18 jaar? Of is dat afgeschaft inmiddels?

Onderdeel van vrijheid en gaan en staan waar je wil is dus dat je zelf mag bepalen waar je geld naar toegaat. Op belasting betalen na :+

Maar denk je dat nou echt serieus.... :? Ik hoor van hele normale gezinnen die echt geen spaarpotjes hebben van duizenden euro's, dat ze de KB leuk als extraatje vinden voor de kids. Om iets van luxe voor te kopen want de normale dingen doen ze gewoon netjes van hun salaris.

Vandaar dat het mij echt niet zeldzaam lijkt dat KB daar voor gebruikt wordt, maar het volgens mij best veel voor komt :j

En in armere gezinnen waar kinderen toch bepaalde kansen niet geboden krijgen omdat de KB in het huishoudpotje gaat waar de ouders dan zaken als bvb. hun bier of sigaretten van halen, dat vind ik niet bepaald ten gunste van het kind waar het voor bedoeld is.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je al een paar keer lijkt te insinueren dat ik rijk ben ofzo :+ Of is dat je de bedoeling niet? :)

Ik vind ook dat een ieder vrij is om te bepalen waar die zijn geld aan uitgeeft :j
En daarom vind ik ook niet dat je dat geld moet geven, want zodra je het geeft is een ieder vrij om het naar eigen inzicht te besteden...en is de kans dus groot dat het niet besteed wordt aan waar het mijns inziens voor bedoeld is :)

[edit weer wat tikfoutjes eruit gehaald]
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-07-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:33

Ik hoor eigenlijk ook alleen maar om me heen dat de KB gebruikt wordt voor extra uitgaven aan het kind zoals kleding of op latere leeftijd zelfs vrij besteedbaar door het kind want het is tenslotte het geld van het kind :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:39

In de post hierboven insinueer ik dat niet en in eerdere posts eigenlijk ook niet. Maar zoals ik al zei mensen bekijken waar dingen vanuit hun eigen persfectief. Dus in dit voorbeeld het idee dat mensen KB geven uit aan iets extra's zoals een spelletje, omdat ze dat zelf doen óf omdat ze dat in hun omgeving zien gebeuren.

Of zoals Goof zegt dat ze uitging van pubers terwijl ik onderwijs van jongs af aan wil benoemde.

Daarom mijn eerdere opmerking dat jij (of jou directe omgeving is misschien een beter woord) wellicht geld aan een spelletje (zou) uitgeven, maar dat dit voor onder modaal dus niet veelal geldt. En ik zie dat dus gebeuren. Dat onder modaal gezinnen naar de kledingwinkels gaat om weer kleding te kunnen kopen op het moment dat het weer gestort is. En ja ik ken ook mensen die de KB op een spaarrekening storten van kindlief en dan mag kindlief er straks later zelf meebepalen wat 't wil.

En dat laatste ermm.. ja dat zijn de rijkeluisjes en die mensen die hebben het écht écht écht niet nodig. :x Maar als een persoon de KB uitgeeft aan kleding voor de kinderen (en die kleintjes groeien hard, maar afijn dat zal je zelf ook wel weten) of om de schoolreisjes te kunnen betalen en soms zelfs om de lopende rekeningen te kunnen betalen gaat het dus daarnaar toe waar 't voor bedoeld is. De kids (of onderhoud van het gezin - kinderbijslag in een bijdrage in de kosten).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:52

Ik denk dat als we het bedrag van de KB zouden gebruiken om de "echte kinderkosten" te betalen, dat ouders dan ook ruimte op hun budget overhouden dat ze dan alsnog vrij kunnen besteden :)

En voor de ouders die het ècht moeilijk hebben kan je natuurlijk altijd nog iets extra doen.

Kortom: dat bedrag veel gerichter besteden om echt te helpen waar dat nodig is, en niet zoals nu dat je toch vaak hoort dat het gebruikt wordt voor luxe zaken, dat is toch zonde van gemeenschapsgeld...?

Natuurlijk is het leuk als je gewoon netjes van je eigen inkomen je hobby (kinderen) kan betalen en je krijgt dan een zakcentje. En naar mijn mening ben je ècht geen "rijkeluisje" hoor als je gewoon netjes zelf voor je gezin kan zorgen, dat zou ieders streven moeten zijn lijkt mij :=

Hier zijn we eigenlijk ook wel van plan om de KB op te sparen voor uk, zodat die het later kan gebruiken om bvb. van te gaan studeren of iets.

Ik vind het netter om het voor die kleine op te sparen, dan het maar op de grote hoop te gooien en voor "algemeen" te gebruiken. Gewoon sparen als je iets nodig hebt, en is het een tijdje krap tja dat hoort erbij.

En voordat hij komt: nee ondanks dat ik het grote onzin vind ga ik het niet weigeren, ik betaal er immers ook al jaren aan mee, mag er nu eindelijk eens iets terugkomen :P

Ik zou het met liefde inleveren als we het dan met zijn allen zouden doen zodat het beter besteed zou worden :j

Margoed misschien is het hele KB ook wel heel erg off-topic, excuus daarvoor :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-07-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:52

Collie, ja dat ken ik ook, collega's van m'n bijbaantje destijds van wie de ouders de kinderbijslag gewoon op de rekening van het kind stortten :wow:
Volgens mij is het bij mij allemaal rechtstreeks naar de spaarrekening gegaan waar nu dingen als studie, rijbewijs etc uit betaald worden/zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:00

Sammie schreef:
Het is toch wel grappig om te zien dat een zinnetje mensen doet denken dat voetbal uitgesloten moet worden... Zo zie je maar weer dat geschreven taal op iedereen anders kan overkomen. Er stond lid worden van een voetbalvereniging.. Dát vind ik niet nodig. Lid worden van een sportvereniging (incl. voetbal) is prima. Enkel voetbal als gratis sport aanbieden.. nee dus... (en zo stond het er dus opgesomd). Sport in z'n algemeenheid niks mis mee..

Nee dat stond er niet :)
Zo heb je het blijkbaar gelezen, maar ik heb het toch echt heel ruim van "noem maar op / verzin het maar" bedoeld èn opgeschreven, zie de 3 onderstreepte stukken hieronder :)

pmarena schreef:
Wat die kinderbijslag betreft stem ik voor gewoonweg compleet afschaffen.
Ik vind het echt de grootst mogelijke onzin :n

Als ze willen dat dat geld ten goede komt aan kinderen en de samenleving, laat ze het dan direct ergens voor gebruiken zoals iets in de opleidingsvorm voor kinderen gratis of goedkoper maken qua cursussen, sporten, studiemogelijkheden ofzo. Of een stukje sponsoring van kinderen die het echt karig hebben, en dan niet in geld waar pa / ma sigaretten van gaan kopen, maar door ze in natura iets aan te bieden dat ècht ten gunste komt van de kinderen :j

Niet zoals nu dat het in veel gevallen gebruikt wordt om de kids een leuk extraatje te geven, dat ze bvb. een computerspelletje uit mogen zoeken zodra de KB binnenkomt.... dat is onzinnig om als samenleving voor te betalen terwijl we toch best nog wat belangrijkere problemen hebben.

Laat die kids dan gratis zwemmen, EHBO e.d. cursus volgen, lid worden van voetbalverening, fruit afhalen ofzo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:04

Ik doelde enkel op dit opsommingslijstje: "Laat die kids dan gratis zwemmen, EHBO e.d. cursus volgen, lid worden van voetbalverening, fruit afhalen ofzo.

Dat ofzo kan ook op fruit ophalen slaan. Als daar sport ipv voetbal had gestaan hadden we een aantal posts kunnen inkorten/overslaan :))

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:05

eten kinderen fruit?En bewegen ze?Dat is compleet nieuw voor mij...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:55

Sammie, je doet precies hetzelfde als de andere reacties, je blijft zelf vallen over een woordje/zinnetje. Ik las het overigens totaal niet zo en zag voetbal dus inderdaad staan als 'ofzo' dus als een voorbeeld voor sport.

Maar goed, we weten nu allemaal wat we bedoelen toch?

Collie2008

geerke schreef:

Wicky sinaasappelsap en tennis op de WII

Anoniem

Collie2008 schreef:
geerke schreef:

Wicky sinaasappelsap en tennis op de WII

:')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:01

Citaat:
je blijft zelf vallen over een woordje/zinnetje.
Ik ben niet gevallen, hoor. Ik reageer op dingen die daadwerkelijk gezegd zijn, maar blijkbaar uitleg behoefden in de interpretatie ervan. Mij werden dingen verweten die ik niet heb gezegd. Euh behalve dat sport ja voetbal nee gebeuren dan . Maar dat was wel een grappig misverstand. :D

Soms wil ophelderen wel eens enorm helpen. :) No big deal.. We leven nog.

Collie2008 schreef:
Maar goed, we weten nu allemaal wat we bedoelen toch?

Euh... lijkt mij inmiddels wel :+

Enneh.. als ik KB zou krijgen en ik kon 't opsparen voor uk.. Dan deed ik dat ook. Leven wordt al duur zat (straks), dus elke cent is meegenomen.. Voor studie, eigen huis etc..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:46

Het is sowieso onnodig langdradig geworden met dat voetbal gedoe dat er toch echt niet zo stond, en de doodsimpele stelling dat KB in veel gevallen (dus niet altijd) toch echt niet gebruikt wordt voor (de basisverzorging van) het kind...daar had mijns inziens niet echt een discussie over hoeven komen :o

Maargoed, misschien zie ik het ook wel verkeerd, en is KB niet bedoelt om kinderen een goede basis mee te geven en is het ook prima om het aan de huishoudpot toe te voegen :)

Alleen vind ik de benaming dan een beetje raar en het feit dat je een beloning krijgt voor het krijgen van kinderen...het kind zelf zou de beloning toch al moeten zijn :P

Dat geld op een andere manier gebruiken lijkt me voor alle partijen gewoon veel nuttiger.

Maar [Utopia-modus-uit :P ] om wat meer ontopic te gaan: misschien zijn er wel daadwerkelijk mensen die twijfelen over hun kinderwens en die pas ten uitvoer brengen als ze een bonus van de staat krijgen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:54

Nou sommige landen zoals Zweden (dacht ik?) kreeg je een paar jaar geleden een 'bonus' bij de geboorte van je kind, ik meende 10.000? Omdat de geboortes ernstig terugliepen en de vergrijzing steeds een groter probleem werd....Weet niet of dat nou echt zo was of dat het een voorstel was, maar ik vrees dat als ieder kind in Nederland op de dag van de geboorte 10.000 zou krijgen dat we een hoop grote gezinnen krijgen :+