Shadow0 schreef:Maar Zwerte, het wordt niet alleen maar rationeel gebruikt maar juist wel degelijk als oordeel, met alle negatieve associaties die normaal vasthangen aan 'egoistisch'. Sommige reacties in dit topic zijn daar ook best duidelijk over.
En dat klopt ook wel. De vraag van het topic is immers: 'wat vinden jullie van zelfmoord.' Dat vraagt dus heel duidelijk om een mening, een beleving, een oordeel, en niet om een neutrale categorisatie.
Door de emotionele lading weg te redeneren, doen alsof het een neutrale term is die alleen maar beladen wordt opgevat door (over?)gevoelige mensen is er volgens mij niet voldoende ruimte voor wat mensen echt voelen. En beide emoties zijn heel reeel. Mensen die gefrustreerd zijn en vinden dat mensen gewoon geen overlast moeten bezorgen met hun zelfmoord, kunnen dat oprecht zo vinden. En mensen die vinden dat dat een te snel en simpel oordeel is mogen dat ook zo vinden, maar ze reageren dan op emotie die er wel degelijk is.
Na het doorlezen van dit topic heb ik juist de indruk dat het meer gebruikt word zoals ik het bedoel dan als negatief oordeel. De eerste paginas is de toon idd wel wat negatiever maar ik vind dat het erg mooi bijdraait en ook een groot deel het gebruikt als term om aan te geven dat je voor jezelf kiest.
Ik kom blijkbaar anders over dan ik het bedoel. Want ik wil helemaal niet dat alle emotionele lading weg gaat of dat er alleen rationeel hierover gepraat word. Daar is het een veel te gevoelig onderwerp voor!
Ik vind het alleen zo jammer dat sommigen echt heel erg gekwetst worden door die term, OOK als het niet zo negatief bedoeld is. Ik heb hier al heel vaak, ook op deze pagina nog, reacties gezien dat mensen die het egoistisch noemen zelf egoistisch zijn en zich er eens in moeten verdiepen. Terwijl er dus heel wat bokkers zijn die deze term hebben gebruikt en het niet zo negatief bedoelen. Dat zijn tientallen reacties die slecht overkomen en niet zo bedoeld zijn. Er iets rationeler naar kijken en proberen in te schatten hoe het bedoeld is (want ja, sommigen bedoelen het ook heel negatief...), kan heel wat pijn schelen.
Nou ik heb er in mn directe omgeving meerdere malen mee te maken gehad, zelf jaren suicidaal geweest met dus afgelopen jaar het idee voor euthanasie aan te vragen. Dus tja, ik kan me er ernstig goed in inleven. En toch noem ik het dus wel een egoistische daad. En daarmee word ik hier door sommigen, vooral uit emotie, veroordeeld. En ik heb net zo goed het recht om daar tegenin te gaan.
Je beschrijft het precies zoals het zit.
zeer indrukwekkend vind ik, ook omdat dit redelijk speelt in mijn omgeving.