Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:21

Shadow0 schreef:
Maar Zwerte, het wordt niet alleen maar rationeel gebruikt maar juist wel degelijk als oordeel, met alle negatieve associaties die normaal vasthangen aan 'egoistisch'. Sommige reacties in dit topic zijn daar ook best duidelijk over.

En dat klopt ook wel. De vraag van het topic is immers: 'wat vinden jullie van zelfmoord.' Dat vraagt dus heel duidelijk om een mening, een beleving, een oordeel, en niet om een neutrale categorisatie.

Door de emotionele lading weg te redeneren, doen alsof het een neutrale term is die alleen maar beladen wordt opgevat door (over?)gevoelige mensen is er volgens mij niet voldoende ruimte voor wat mensen echt voelen. En beide emoties zijn heel reeel. Mensen die gefrustreerd zijn en vinden dat mensen gewoon geen overlast moeten bezorgen met hun zelfmoord, kunnen dat oprecht zo vinden. En mensen die vinden dat dat een te snel en simpel oordeel is mogen dat ook zo vinden, maar ze reageren dan op emotie die er wel degelijk is.

Na het doorlezen van dit topic heb ik juist de indruk dat het meer gebruikt word zoals ik het bedoel dan als negatief oordeel. De eerste paginas is de toon idd wel wat negatiever maar ik vind dat het erg mooi bijdraait en ook een groot deel het gebruikt als term om aan te geven dat je voor jezelf kiest.
Ik kom blijkbaar anders over dan ik het bedoel. Want ik wil helemaal niet dat alle emotionele lading weg gaat of dat er alleen rationeel hierover gepraat word. Daar is het een veel te gevoelig onderwerp voor!

Ik vind het alleen zo jammer dat sommigen echt heel erg gekwetst worden door die term, OOK als het niet zo negatief bedoeld is. Ik heb hier al heel vaak, ook op deze pagina nog, reacties gezien dat mensen die het egoistisch noemen zelf egoistisch zijn en zich er eens in moeten verdiepen. Terwijl er dus heel wat bokkers zijn die deze term hebben gebruikt en het niet zo negatief bedoelen. Dat zijn tientallen reacties die slecht overkomen en niet zo bedoeld zijn. Er iets rationeler naar kijken en proberen in te schatten hoe het bedoeld is (want ja, sommigen bedoelen het ook heel negatief...), kan heel wat pijn schelen.
Nou ik heb er in mn directe omgeving meerdere malen mee te maken gehad, zelf jaren suicidaal geweest met dus afgelopen jaar het idee voor euthanasie aan te vragen. Dus tja, ik kan me er ernstig goed in inleven. En toch noem ik het dus wel een egoistische daad. En daarmee word ik hier door sommigen, vooral uit emotie, veroordeeld. En ik heb net zo goed het recht om daar tegenin te gaan.

saffire

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:27

Ieder heeft recht op een mening

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:44

Ik vind het totaal niet egoïstisch. als je zo ver bent denk je niet meer realistisch aan de gevolgen. Hier laat ik het bij.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:47

"When cancer takes a life, we blame cancer.
Depression is a disease
Don't blame the victim for losing the fight"
Tja.. Egoïstisch klinkt heel negatief, maar aan jezelf denken mag. Heel je leven lang krijg je te horen dat je ook aan anderen moet denken maar dat je ook aan jezelf moet denken. Ik denk dat de meeste mensen die zelfmoord plegen ook gewoon aan beide denken, ze zoeken rust voor zichzelf en denken dat anderen blij zijn dat ze weg zijn.

De manier waarop is misschien iets dat besproken kan worden, maar denk zelf even na, denk je nu echt dat iemand die op het punt staat en zijn leven zo moe is daar nog over na gaat denken? Het is erg moeilijk natuurlijk om te weten wat die persoon denkt op het moment dat zo'n beslissing genomen wordt, maar het zal vast niet zijn met de gedachten iemand even een trauma te bezorgen.
Ik denk ook dat het zou helpen voor de chauffeur van het voertuig als ze zouden begrijpen waarom mensen zo'n dingen doen. Ik weet zelf natuurlijk niet hoe ik zou reageren als ik het zou zien gebeuren, maar ik denk dat ik er wel vrede mee zou hebben als ik weet waarom die persoon het doet. Ik zou waarschijnlijk wel in shock zijn, en ik zou me schuldig voelen omdat ik niet heb kunnen helpen en omdat die persoon zo een rot leven gehad heeft. Maar als hij/zij nu rust heeft heb ik er vrede mee.

Ergens in het begin van het topic stonden er reacties van het accepteren van hulp, of ga 'gewoon' even naar een psycholoog. Als het zo makkelijk was hé, was iedereen nu gelukkig en zouden er geen zelfdodingen meer zijn. Maar zo gemakkelijk is het helaas niet. Ik kan even uit mezelf spreken dat ik zeker hulp zou kunnen krijgen, ik heb geregeld iemand die zegt dat als er iets is ik haar altijd kan bellen als er iets is. Maar hoe kan ik nu uitleggen 'wat' er is als ik het zelf niet weet of dat het voor hun gewoon belachelijk zal klinken? Voor mij is het gewoon simpel, ik haat mezelf en ik heb geen waarde, ik zie niet in dat iemand me daarbij kan helpen en psychologen hebben helaas geen wondermiddelen. Maar goed, op dit moment zou ik zelf dus geen zelfmoord plegen omwille van mijn ouders en de mensen die ik nog iets of wat om me geven. Ik zou hun geen pijn willen doen maar moesten zij er niet zijn was de keuze voor mij snel gemaakt, want ondank dat ik mensen heb die om me geven maakt het het voor mezelf niet leuker, het is soms gewoon een kwelling dat het daarom niet gaat.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:51

Amen, DezeNaam _/-\o_ Je beschrijft het precies zoals het zit.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:10

Inderdaad, super gezegd. Die 2 zinnetjes aan het begin ook, helemaal zoals het is :j

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:02

misschien een interessante docu voor de mensen die het egoïstisch vinden.. : moeders springen niet van flats :) zeer indrukwekkend vind ik, ook omdat dit redelijk speelt in mijn omgeving.

ik heb het meerdere keren meegemaakt, een oom heeft zichzelf verhangen.. nooit heeft hij ook maar aan iemand laten blijken dat hij met zichzelf in de knoop zat, dit maakt het voor mij dus ook moeilijker te begrijpen.

een andere oom van mij zat in een rolstoel, kon niet meer praten en lopen.. hij heeft zijn rolstoel bij het spoor gezet en is de rails opgekropen.. hij heeft hier voor gekozen omdat hij niet meer wilde dat zijn familie voor hem zorgde, hij wilde mensen niet meer tot last zijn. Deze keuze kan ik heel goed begrijpen, de manier waarop wat minder.. maar hij heeft het eerder geprobeerd door een overdosis in bad te nemen.. hij is toen op tijd ontdekt.

ik ben van mening dat iemand zo ver heen is met zijn gedachtes, dat hij/zij zijn daden niet meer kan over zien.. die mensen zijn zo van de wereld dat ze niet beseffen wat ze iemand aan doen.

aan ene kant vind ik het best dapper, de stap durven zetten het leven uit te stappen..
wij kunnen niet bij een ander in het hoofd kijken, we weten niet wat er in ze omgaat, dus ik vind niet dat we er over kunnen oordelen.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:11

Ik heb een deel van de eerste pagina gelezen en het is niet egoïstisch!
Iemand wil niet dood, ze willen rust. Het is erg dat ze dit als enige oplossing zien, mensen hebben hun zoveel pijn gedaan dat ze denken dat ze niks meer waard zijn en alleen maar ruimte verspillen.
Ze hebben geen vertrouwen meer in andere mensen, daarom durven ze niks te vertellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 02:27

Ik heb niet alles gelezen.

In mijn omgeving heb ik het helaas een paar keer mee gemaakt.
Ik vind het niet egoistisch.
Iemand maakt deze keuze niet voor de lol, maar dan heb je erg veel pijn. Nee niet perse lichamelijk, maar in je ziel kun je ook pijn hebben.

Natuurlijk is het erg rot voor nabestaande.
Erg naar als er een derde partij zoals een machinist bij betrokken wordt.
Maar als iemand verder geen uitweg meer ziet denkt hij niet meer aan de achterblijvers.

daarnaast denk ik dat euthanasie gemakkelijker moet worden.
Dan kunnen mensen uit het leven stappen in bijzijn van hun geliefde.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:10

kesha1 schreef:
Iemand wil niet dood, ze willen rust. Het is erg dat ze dit als enige oplossing zien, mensen hebben hun zoveel pijn gedaan dat ze denken dat ze niks meer waard zijn en alleen maar ruimte verspillen.
Ze hebben geen vertrouwen meer in andere mensen, daarom durven ze niks te vertellen.

Nee, jij vind het niet egoïstisch dat is een verschil :)
Iedereen die hier bij hoor en bij laag anderen proberen overtuigen dat het niet egoïstisch zou zijn, dat is jullie mening. Maar er zijn hier genoeg mensen die persoonlijke redenen hebben om het wel egoïstisch te vinden. Het blijven overtuigen wordt na zoveel pagina's gewoon elkaar herhalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:22

Wie is werkelijk egoïstisch, iemand die iets neemt wat van hem/haar is of degene die denkt te kunnen oordelen over die beslissing om te stoppen met een leven waar die persoon nooit om gevraagd heeft. Om de ellende voor de nabestaanden? En de ellende voor degene die kost wat kost door zou moeten gaan om anderen maar te sparen dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:52

Zoe_97 schreef:
kesha1 schreef:

Nee, jij vind het niet egoïstisch dat is een verschil :)
Iedereen die hier bij hoor en bij laag anderen proberen overtuigen dat het niet egoïstisch zou zijn, dat is jullie mening. Maar er zijn hier genoeg mensen die persoonlijke redenen hebben om het wel egoïstisch te vinden. Het blijven overtuigen wordt na zoveel pagina's gewoon elkaar herhalen.

Dit is een discussie toch? Dan mag ik hopelijk toch andere proberen te overtuigen waarom het niet egoïstisch is? Anders moet je niet deelnemen aan een discussie.

Zelfmoord is in diezelfde mate egoistisch als welke andere dodelijke ziekte dan ook.

Want dat is wat zelfmoord is. Een ernstige ziekte met mogelijk een dodelijke afloop. Het moment dat de stofjes in je hersenen zo in onbalans zijn dat de patiënt hier aan bezwijkt. Deze patiënten hebben geen realiteitszin meer.( ik ben alleen maar iedereen tot last, de wereld is beter af zonder mij)

Natuurlijk is het uitermate verdrietig voor de directe familie en omgeving. Maar laten we het voor die familie niet ondraaglijker maken dan het is door hun overleden dierbare ook nog eens egoïstisch te noemen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:15

Vaak hoor je dat het egoïstisch is omdat de familie met zoveel vragen achterblijft...maar hoe egoïstisch vind ik het dat de familie/bekende/vrienden of wie dan ook vaak hoor zeggen (ook zeker uit onbegrip geredeneerd) joh komt wel goed ( als er sprake is van depressie) Ga gewoon met iemand praten of als er zelfs een poging is ondernomen:Weet je hoeveel verdriet je ons ermee doet als je zo doet. DAT is pas egoïstisch...meer respect naar de ander...of diegene nou een zelfmoord poging zou willen doet of doet of heeft gedaan (en heeft overleeft) als je diegene niet begrijpt...Prima maar ver/beoordeel niet als je zelf niet in een uitzichtloze positie hebt gezeten waar juist zelfmoord de enige uitweg zal zijn. Wie weet kom je zelf ook ooit in zo'n positie dat je het niet meer ziet zitten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:37

Ik heb er een beetje moeite mee dat er hier nu word gedaan alsof alle mensen die zelfmoord plegen niet meer helder zijn. Depressie is idd een grote oorzaak, maar dat hoeft niet. Ik ben zelf niet depressief, juist heel erg helder, ik ben zeer bewust van de eventuele gevolgen en TOCH heb ik het serieus overwogen en was het mn laatste redmiddel. De therapiegenoot die ik eerder aanhaalde was net zo. Geen chemische disbalans, geen gevoel anderen tot last te zijn. Maar wel dusdanig veel moeite met het leven dat er geen andere uitweg meer was omdat elke dag een lijdensweg was. Ook die mensen bestaan.
Scheer aub niet alle suicidale mensen over 1 kam, er zijn meerdere redenen om dit te willen behalve depressie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:46

Egotistisch lees ik hier veel, zo voelt het waarschijnlijk voor de achterblijvers.
Een goede vriendin van me heeft zelfmoord gepleegd en ik dacht eerst ook dat het egoïstisch was en was vooral boos.
Maar is deze reactie van mij niet eerder egoïstisch??
Ben ik niet gewoon egoïstisch door boos te zijn op haar, met de vragen en de pijn die ze achter laat?
De mensen die zoiets doen, zijn klaar met alles en willen niemand hiermee lastig vallen.
Ook zien zij niet dat ze anderen pijn doen, dat gaat waarschijnlijk compleet aan ze voorbij.
Zo denken dit soort mensen ook niet.

Dat deze mensen niet helemaal helder zijn is soms wel zo, maar sommige zetten hun plan heel zorgvuldig uit hoe ze het gaan doen, dan ben je naar mijn mening wel helder.
Vaak in een impuls door een kleine tegenslag zetten ze hun plan door, ze lopen er vaak al langer mee.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:08

Zwerte; dat klopt inderdaad. Niet iedereen die depressief is wilt zelfmoord plegen en niet iedereen die zelfmoord wil plegen is depressief. Maar ik denk dat het toch vaak komt door een impulsieve beslissing, waarmee ik niet wil zeggen dat er helemaal niet over na gedacht wordt, integendeel. Maar er wordt voornamelijk gekeken hoe je het zo snel- en pijnloos mogelijk kan doen. En dat is in de meeste gevallen gewoon door voor de trein te springen, de kans dat je het overleeft bestaat bijna niet en je bent in een klap dood.
Als je jezelf ophangt moet je geluk hebben dat je je nek direct breekt, je polsen oversnijden is ook niet altijd succesvol en er is veel kans dat je gevonden wordt, hetzelfde voor een overdosis plus dat je dan maar eens aan de pillen moet zien te geraken.
Voor de trein springen wordt dan wel als erg egoïstisch gezien maar er is tenslotte áltijd iemand die je vindt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:15

Zwerte schreef:
Ik heb er een beetje moeite mee dat er hier nu word gedaan alsof alle mensen die zelfmoord plegen niet meer helder zijn. Depressie is idd een grote oorzaak, maar dat hoeft niet. Ik ben zelf niet depressief, juist heel erg helder, ik ben zeer bewust van de eventuele gevolgen en TOCH heb ik het serieus overwogen en was het mn laatste redmiddel. De therapiegenoot die ik eerder aanhaalde was net zo. Geen chemische disbalans, geen gevoel anderen tot last te zijn. Maar wel dusdanig veel moeite met het leven dat er geen andere uitweg meer was omdat elke dag een lijdensweg was. Ook die mensen bestaan.
Scheer aub niet alle suicidale mensen over 1 kam, er zijn meerdere redenen om dit te willen behalve depressie.

Er zullen ook best mensen zijn die zonder psychische aandoening zelfmoord plegen.

Maar ik denk echt dat verreweg de meeste mensen zelfmoord plegen als gevolg van depressie, bi-polaire stoornis of schizofrenie.
En het leven een lijdensweg vinden vind ik toch echt wel een teken van depressie. En dan is er dus een onbalans tussen de neurotransmitters in de hersenen.

En of men bij een depressie wel of niet zelfdoding overweegt heeft alles met de ernst van de ziektelast te maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:47

NatasjavE schreef:
Zwerte schreef:

Er zullen ook best mensen zijn die zonder psychische aandoening zelfmoord plegen.

Maar ik denk echt dat verreweg de meeste mensen zelfmoord plegen als gevolg van depressie, bi-polaire stoornis of schizofrenie.
En het leven een lijdensweg vinden vind ik toch echt wel een teken van depressie. En dan is er dus een onbalans tussen de neurotransmitters in de hersenen.

En of men bij een depressie wel of niet zelfdoding overweegt heeft alles met de ernst van de ziektelast te maken.

Je begrijpt me verkeerd. Ik denk niet dat je zonder psychische aandoening zelfmoord pleegt. Ik geef alleen aan dat er meer bestaat buiten depressies. Daar vallen bijvoorbeeld persoonlijkheidsstoornissen ook onder. Of het fenomeen onveilige hechting, wat veel voorkomt bij geadopteerde kinderen en wezen.
Ik ben het wel met je eens dat de meeste mensen vallen in de groepen die jij noemt hoor, maar het ging hier een beetje de kant op dat het alleen bij die mensen gebeurd en dus ook alleen met chemische disbalans. En dat wilde ik even nuanceren.
Je mag van mij vinden dat het een depressie is als je het leven een lijdensweg vind, maar dat IS dus niet per definitie zo. Echt, ik heb geen chemische disbalans. Ook niet volgens psychotherapeuten, coaches, psychologen en psychiaters. Wel gehad vroeger, ik weet hoe een depressie voelt. Toen hielpen amtidepressiva ook. Mijn situatie van vorig jaar echter, toen was ik zeer helder en echt absoluut niet depressief. Ook andere kortsluitingen in je hersenen kunnen het leven een lijdensweg maken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:08

Eline1510 schreef:
Ik vind zelfmoord wel egoïstisch, maar de mens is egoïstisch. Als je zo diep zit denk je niet na bij de gevolgen die het heeft, je wilt die ene uitweg. Wat beteft het voor de trein springen, dat is nou eenmaal een 'makkelijke' doeltreffende manier die ook nog eens snel gaat. Het geeft een grote mate van zekerheid dat het lukt, itt bijvoorbeeld een overdosis pillen. Ik ken veel suicidale mensen, die met een enorm schuldgevoel rondlopen. Hun idee is dat je de nabestaanden er een soort van plezier mee doet. Ze voelen zich tot last, wat vaak onterecht is. Deze mensen offeren zichzelf op voor hun nabestaanden, zodat die verder kunnen met hun leven, zonder de zorgen voor deze persoon.
Psychisch lijden kan ondraaglijk zijn, hoeveel hulp je ook krijgt of medicijnen slikt. Er zijn stoornissen waarvan mensen heel moeilijk of niet genezen. Dat is geen waardig leven en ik snap dat de wanhoop om rust te krijgen dan heel groot is.

En dat is precies het punt. Ik vecht al vanaf mijn tienerleven tegen depressie en heb ook momenten gehad dat ik dood wilde. Ik kon niet meer. Ik wilde niet meer. Soms wil ik nog steeds niet meer. Het is een eeuwige strijd met en tegen jezelf. Je hebt haast nooit rust. Het is zwaar, moeilijk en verschrikkelijk.. En het neemt ook heel veel van je omgeving. Van mijn omgeving. Mijn vrienden en familie hebben het soms heel zwaar omdat ik het zwaar heb. Ze konden het ook niet altijd aan. Ze waren ook helemaal kapot.

Ik had in die periodes dat ik dood wilde echt de gedachte dat ik ze een plezier zou doen als ik er niet meer zou zijn. Het zou beter zijn. Ze hoefden dan niet meer met mij samen te vechten en voor me te zorgen. Ik hoefde ze dan niet meer het verdriet in te slepen, telkens en telkens weer. Opnieuw en opnieuw. Ik voelde me schuldig. Ik wilde dood voor mezelf, maar uiteindelijk ook voor hun, want ik deed ze pijn.. En dat vond ik niet kunnen. Dat verdienden ze niet. Dat vond ik oneerlijk.

Je voelt je al behoorlijk waardeloos en het feit dat je anderen pijn doet maakt dat er niet beter op. Dan voel je je al helemaal niks.. En ga je denken dat het beter is als je er niet bent. Ja, dacht ik, dan hebben ze even verdriet. Ik ben dan dood, een begrafenis, dat is poedersuiker.. Maar het leven gaat door en dan met een paar weken gaat het steeds beter.. En steeds beter. In plaats van dat met een paar weken ik er nog steeds ben, als een zielig hoopje hulpbehoevend mens; een blok aan hun been.

Soort van, door de zure appel heen bijten. Ik dacht echt dat één groot verdriet; mijn dood, beter was dan het constante verdriet van mijn depressie.

Ik zag mezelf niet als egoïstisch. Ik dacht op zo'n moment eigenlijk helemaal niet aan mezelf. Ik dacht aan hun toekomst en niet aan die van mij, want voor mezelf zag ik geen toekomst meer. De logica die ik toen had was compleet f*cked up, maar het was voor mij toen de absolute waarheid; de wereld was beter af zonder mij.. En die gedachte is niet egoïstisch. Verkeerd, dat zeker, maar niet met een egoïstische intentie.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:09

Ben je nou echt egoistisch als je voor jezelf kiest

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:56

Zwerte schreef:
Je begrijpt me verkeerd. Ik denk niet dat je zonder psychische aandoening zelfmoord pleegt. Ik geef alleen aan dat er meer bestaat buiten depressies. Daar vallen bijvoorbeeld persoonlijkheidsstoornissen ook onder. Of het fenomeen onveilige hechting, wat veel voorkomt bij geadopteerde kinderen en wezen.
Ik ben het wel met je eens dat de meeste mensen vallen in de groepen die jij noemt hoor, maar het ging hier een beetje de kant op dat het alleen bij die mensen gebeurd en dus ook alleen met chemische disbalans. En dat wilde ik even nuanceren.
Je mag van mij vinden dat het een depressie is als je het leven een lijdensweg vind, maar dat IS dus niet per definitie zo. Echt, ik heb geen chemische disbalans. Ook niet volgens psychotherapeuten, coaches, psychologen en psychiaters. Wel gehad vroeger, ik weet hoe een depressie voelt. Toen hielpen amtidepressiva ook. Mijn situatie van vorig jaar echter, toen was ik zeer helder en echt absoluut niet depressief. Ook andere kortsluitingen in je hersenen kunnen het leven een lijdensweg maken.

Ozo,.inderdaad verkeerd begrepen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:01

Ik heb niet alles gelezen alleen de eerste pagina's. Ik vind het moeilijk om echt hierop in te gaan. Mijn gevoel en ratio staan volledig tegenover elkaar. Ik heb zelf nooit een depressie gehad of zoveel ellende om uberhaubt een einde te willen maken aan mijn leven. Ik kan mij dus in geen enkel geval inleven in iemand die zo diep zit dat hij/zij een einde aan zijn/haar leven wil maken of heeft gemaakt. Ik weet niet hoe dat is en gelukkig maar ook, want ik heb genoeg om wel voor te leven.

Echter heb ik helaas van zeer maar dan ook zeer dichtbij meegemaakt hoeveel effect een zelfmoord / moord kan hebben. Ik ben nauw betrokken geweest in een familiedrama in mijn eigen familie. Waarbij iemand die helaas door veel redenen het leven niet meer zag zitten een einde heeft gemaakt aan zijn leven. Echter heeft hij vlak voor zijn daad nog naar zijn vrouw geroepen dat hij er persoonlijk voor zal zorgen dat zij geen last meer van hem zal hebben, maar haar ook al het geluk zal afnemen. Hij heeft dus eerst hun zoon van het leven beroofd en daarna zichzelf. Ik ga hier niet het hele verhaal neerzetten, het is groots in het nieuws geweest en ik heb geen behoefte om hier details neer te zetten. Ik kan absoluut het respect opbrengen als hij zijn eigen leven had beëindigd, maar moedwillig dat van zijn zoon die nog een heel leven voor zich had afnemen en daarmee ook het verdere leven van zijn vrouw ruïneren gaat mij te ver. In deze situatie vind ik egoïstisch nog een subtiele omschrijving. Ik zal hier maar niet neerzetten wat ik het eigenlijk vindt, maar ik hoop dat hij zelfs in zijn dood hier nog geen rust mee heeft.

Ik heb helaas nog een zelfmoord situatie meegemaakt in mijn nabije omgeving waarbij moederlief 3 weken voordat zij voor de 2e keer oma werd zichzelf van het leven beroofde. Haar dochter is daardoor behoorlijk in de problemen gekomen vlak voor de bevalling en haar zoon is voor de rest van zijn leven vrees ik aan de drank. Heel veel ellende. Ook heeft ze haar kinderen nog gebeld dat ze de haren wilde knippen met als doel dat zij haar nog zouden vinden ook. 'Gelukkig' vond iemand anders haar eerst anders hadden haar kinderen nog meer trauma's gehad hieraan. Ik had er meer respect voor gehad als ze er even mee had gewacht tot haar dochter was bevallen, want nu had ze bijna de dood van haar kleinkind ook nog op haar geweten.

Nogmaals ik ben nooit zo diep geweest als bovengenoemde mensen of anderen die hier in het topic reageren, maar ik heb erg veel moeite met mensen die op deze wijze zichzelf van het leven beroven. Ik vind het heel erg zeker voor de ellende die het met zich mee heeft gebracht. Ik kan mij gewoonweg niet inleven hoe een dergelijk diepe depressie zoveel teweeg kan brengen. Ik denk alleen dat mensen die zo enorm diep hebben gezeten dat zich kunnen voorstellen, ik dus niet.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:45

Ik vraag me af wie er egoïstischer is. Degene die zelfmoord pleegt of degene die moppert om vertraging met de trein. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:51

Egoïstisch. Ik was een jaar of 15 en had pauze, dan gaan wij altijd naar het winkelcentrum op 1 minuut afstand. Daar heb je ook van die hoge flats. Om ca 12:15 is daar een jonge vrouw begin 20 van de flat gesprongen, recht tegenover get winkelcentrum en waar heel veel scholieren (waaronder ik) liepen. Hoeveel mensen het niet hebben gezien. Kinderdagverblijf had ook uitzicht op die plek..... Ik heb gehoord dat het om geldschulden ging.

Paar jaar later, ook bij mij in de buurt, is een jongetje van 15 jaar van een flat gesprongen omdat zijn vriendinnetje het had uitgemaakt. Hij woonde niet eens in die flat en dat vriendinnetje moet hier de rest van haar leven mee leven....

En zo ken ik helaas nog wel meer verhalen, waarvan de meeste psychotisch waren (3 daarvan uit mijn omgeving) maar niet allemaal.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:48

lifaya schreef:
Paar jaar later, ook bij mij in de buurt, is een jongetje van 15 jaar van een flat gesprongen omdat zijn vriendinnetje het had uitgemaakt. Hij woonde niet eens in die flat en dat vriendinnetje moet hier de rest van haar leven mee leven....

Hier zou ik me dus nooit schuldig over voelen.. Een ex van me heeft hier ook mee gedreigd toen ik het uitmaakte.. De sukkel heeft 5 pogingen gedaan.. De eerst volgende keer dat ik hem.zag heb ik een behoorlijke knal in z'n gezicht gegeven.. Dit kan en mag je jezelf NOOIT EN TE NIMMER kwalijk nemen..

Mijn opa heeft een aantal pogingen gedaan en elke keer droomde ik er een nacht van te voren of de desbetreffende nacht over.. De laatste keer heb ik tegen hem gezegd dat als hij het nog een keer flikt ik hem.nooit meer aan zou kijken.. Een half jaar later was hij dood.. Oorzaak: acute leukemie..