Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:15

Kan me nog herinneren van vroeger, toen mijn vader samen met een kennis (kleinschalig en eenmalig) een paar kalkoenen fokte voor het vlees. Mijn indertijd beste vriendinnetje en ik hadden één favoriet: Jopie. Ik at toen allerlei soorten vlees (nu heel af en toe een klein beetje rundvlees, verder helemaal geen andere dieren), met uitzondering van kalkoen: nog niet eerder gegeten, dus niet omdat we kalkoenen hadden. Na heel wat gefoeter van de heren rondom het veren plukken, stond met kerst een prachtige kalkoen op tafel. Mijn moeder was echter zo cynisch om er een bordje "Jopie" bij te zetten. Gejankt heb ik: niet Jopie!!!! Ik moest een stukje proberen, maar heb het met dezelfde rotgang weer uitgekotst. Heb het ze nog lang kwalijk genomen. Kan er nu wel een beetje om lachen, maar het idee dat ik een beestje heb moeten eten dat ik met zoveel (kinder)liefde heb grootgebracht... ik kan dat niet.
Op stal zei een stalgenootje een keer dat als zijn paard op een dag naar de slacht moet, dat hij het vlees dan wel zelf wil hebben om op te eten. Ik keur het absoluut niet af, maar zelf kan ik het niet. Het doet me denken aan de film Alive (waargebeurd), waar één van de neergestorte passagiers er alles voor doet om te zorgen dat niemand zijn zus opeet.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:21

Shenavallie schreef:
Kan me nog herinneren van vroeger, toen mijn vader samen met een kennis (kleinschalig en eenmalig) een paar kalkoenen fokte voor het vlees. Mijn indertijd beste vriendinnetje en ik hadden één favoriet: Jopie. Ik at toen allerlei soorten vlees (nu heel af en toe een klein beetje rundvlees, verder helemaal geen andere dieren), met uitzondering van kalkoen: nog niet eerder gegeten, dus niet omdat we kalkoenen hadden. Na heel wat gefoeter van de heren rondom het veren plukken, stond met kerst een prachtige kalkoen op tafel. Mijn moeder was echter zo cynisch om er een bordje "Jopie" bij te zetten. Gejankt heb ik: niet Jopie!!!! Ik moest een stukje proberen, maar heb het met dezelfde rotgang weer uitgekotst. Heb het ze nog lang kwalijk genomen. Kan er nu wel een beetje om lachen, maar het idee dat ik een beestje heb moeten eten dat ik met zoveel (kinder)liefde heb grootgebracht... ik kan dat niet.
Op stal zei een stalgenootje een keer dat als zijn paard op een dag naar de slacht moet, dat hij het vlees dan wel zelf wil hebben om op te eten. Ik keur het absoluut niet af, maar zelf kan ik het niet. Het doet me denken aan de film Alive (waargebeurd), waar één van de neergestorte passagiers er alles voor doet om te zorgen dat niemand zijn zus opeet.

Grappig, je voorbeeld van Jopie. Dit is een typisch voorbeeld van antropomorfisme: de neiging die we hebben om dieren menselijke eigenschappen te geven (bijvoorbeeld het geven van een naam of het vieren van een verjaardag van een dier). Ik vermoed (maar hier is nog geen onderzoek naar gedaan) dat het geven van antropomorfistische eigenschappen aan een dier ervoor zorgt dat we gevoelens hebben van kannibalisme op het moment dat we denken aan het eten van dit dier.

Op het moment dat wij normaal gesproken een stuk vlees zien, wordt dit in onze gedachten niet gelinkt aan een dier. Het concept 'vlees' en 'dier' zijn voor ons mentaal gescheiden en vallen onder verschillende categorieën. Dit zorgt ervoor dat we niet meteen denken aan een biefstuk als we een koe in de wei zien, maar ook dat we niet denken aan een koe in de wei als we een biefstuk zien. Het is trouwens wel grappig dat aan deze twee verschillende categorieën (vlees en dier) ook verschillende eigenschappen worden toegekend. Zo neemt, volgens de consument, het vermogen om te lijden toe en het cognitieve vermogen van een dier af zodra het product geassocieerd wordt met de categorie 'vlees', in vergelijking met een product uit de categorie 'dier'. Hierin speelt herkenbaarheid van het dier in het stuk vlees ook een rol: veel mensen hebben moeite met het eten van bijvoorbeeld een hele kip, of een vis waar de kop nog aan zit. Dit mechanisme van categorisatie zorgt ervoor dat de meeste mensen gewoon vlees kunnen eten, zonder zich hierbij schuldig te voelen.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:23

omdat ik een gehaktbal en een kipje gewoon lekker vind :o

maar ik vind het ook zielig als het dier voor niks word geslacht :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:24

Ayasha schreef:
Als ze niet aangesproken werden op hun vlees eten (misschien heb je het niet gemerkt maar dat doet de openingspost al.) hebben ze daar geen reden voor.

minikatje; ik spreek toch voor mezelf? :? Als IK gerust gelaten word over mijn vlees eten (dus ook niet dit soort flauwekul dat ik geen dierenliefhebber ben) laat ik een ander gerust over het niet eten van vlees. Dan hoef ik niet over andere hypocriete details te beginnen.

Dan lach je vriendelijk en neem je toch nog een hap van je hamburger. ;)

(Gaat even weer alles bijlezen, maar wil niet dat iemand zich overgeslagen voelt)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:29

Weet nog dat wij vroeger een buurman hadden die konijnen had om op te eten. We gingen daar wel eens op bezoek en de konijntjes aaien en voeren.. En op een dag liep ik met mijn cavia Knibbel rond en wilde die buurman weten of die ook om op te eten was.. Nou, ik schrok me dood, ik ben jaren lang bang geweest dat die boze buurman mijn Knibbel zou stelen en opeten :')
Heb ook nooit meer konijn gegeten vanaf die tijd trouwens, ik zal een jaar of 6 zijn geweest. Trauma.. :Y)

vuurneon

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:45

Ik eet overigens ook geen herkenbare dieren: Varken aan het spit brr of zelfs een kippenbout. Puur omdat ik gruwel van botten (dat geluid als het een bord raakt of mensen gaan kluiven brrr). Zet bij mijn rundergehakt gerust een bordje neer met een foto van de koe die op mijn bord ligt: Geen probleem. Ook geen probleem als ik de dag ervoor het dier nog zelf gevoerd heb. T zijn puur botten brrr

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:46

Ik denk dat de dramatische foto's die vaak langskomen, voornamelijk uit het buitenland komen. In Nederland wordt best goed voor de dieren gezorgd :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:48

minikatje schreef:
Dan lach je vriendelijk en neem je toch nog een hap van je hamburger. ;)

(Gaat even weer alles bijlezen, maar wil niet dat iemand zich overgeslagen voelt)

Ik heb er niet minder om genoten van mijn bicky gisteren. Ten eerste eet ik graag vlees (en mijn vleesconsumptie en bijgevolg ook die van mijn man want ik kook, valt heel goed mee.) en ten tweede heb ik door ziekte de "luxe" niet om voedingsmiddelen die ik wel verdraag te laten staan. :+ Vlees en vis verdraag ik goed, beter dan peulvruchten. Tis zo al moeilijk zat. :)

Ik vind het alleen altijd een beetje jammer dat er dan vegetariers zijn die aan één kant zielig gaan doen dat ze zo veroordeeld worden maar aan de andere kant wel lijken te vinden dat ze maar alle rottigheid van de wereld in de schoenen van de vleeseters mogen schuiven. :)
En dan nog boos zijn als er tegen-reactie komt ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:51

Melanie_D schreef:
Shenavallie schreef:

Grappig, je voorbeeld van Jopie. Dit is een typisch voorbeeld van antropomorfisme: de neiging die we hebben om dieren menselijke eigenschappen te geven (bijvoorbeeld het geven van een naam of het vieren van een verjaardag van een dier). Ik vermoed (maar hier is nog geen onderzoek naar gedaan) dat het geven van antropomorfistische eigenschappen aan een dier ervoor zorgt dat we gevoelens hebben van kannibalisme op het moment dat we denken aan het eten van dit dier.

Op het moment dat wij normaal gesproken een stuk vlees zien, wordt dit in onze gedachten niet gelinkt aan een dier. Het concept 'vlees' en 'dier' zijn voor ons mentaal gescheiden en vallen onder verschillende categorieën. Dit zorgt ervoor dat we niet meteen denken aan een biefstuk als we een koe in de wei zien, maar ook dat we niet denken aan een koe in de wei als we een biefstuk zien. Het is trouwens wel grappig dat aan deze twee verschillende categorieën (vlees en dier) ook verschillende eigenschappen worden toegekend. Zo neemt, volgens de consument, het vermogen om te lijden toe en het cognitieve vermogen van een dier af zodra het product geassocieerd wordt met de categorie 'vlees', in vergelijking met een product uit de categorie 'dier'. Hierin speelt herkenbaarheid van het dier in het stuk vlees ook een rol: veel mensen hebben moeite met het eten van bijvoorbeeld een hele kip, of een vis waar de kop nog aan zit. Dit mechanisme van categorisatie zorgt ervoor dat de meeste mensen gewoon vlees kunnen eten, zonder zich hierbij schuldig te voelen.

Klopt helemaal! ^_^

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:54

Ayasha schreef:
Maartje; Het valt wel op dat je niet valt over hey feit dat wel alle vleeseters gevraagd wordt zich te verantwoorden. Dat is blijkbaar geen probleem.

Zoals ik zei, ts plaatst een stelling naar mijn idee niet omdat ze dat perse vindt maar om zo een discussie op te starten en reacties te krijgen. Ik vind het wel een interessante stelling en zie het niet als "verantwoorden". Wat ik wel zie is dat vervolgens een aantal vleeseters (om het zo maar even te noemen) met dooddoeners lopen te strooien als "maar waarom draag je wel leren schoenen" naar iedere vega die hier in t topic reageert (een beetje generaliserend).

poging 2 :))

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:54

Magrathea schreef:
Hahahaha, hoektanden? Echt? :')
Heb je wel eens de hoektanden van een echte carnivoor bekeken?
Verder, als je evolutionair gezien gemaakt bent om vlees te verteren, waarom bak je je kip dan eerst voor je het opeet? Waarom eet je het niet zo, rauw, op? Ik denk dat je behoorlijk veel buikpijn krijgt... Maar nee, goed, jij bent gemaakt om vlees te verteren, prima +:)

Ik begrijp dat jij al je groente ook rauw eet? Hmmmm heeeeerlijk, rauwe aardappels.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:57

Fellor schreef:
Als er veel minder vlees gegeten zou worden zou er veel meer ruimte zijn om wisselende gewassen neer te zetten en grond rust te geven en zouden we bij lange na niet zoveel mest nodig hebben.

Voor de mensen die roepen dat soja slecht is voor het milieu enz, nogmaals; jullie hebben echt nog nooit bekeken hoeveel plantaardig voedsel er nodig is voor het enorme overschot aan consumptiedieren... Veel minder vlees betekent netto veel meer voedsel voor mensen.

Er is bij lange na niet genoeg geschikte landbouwgrond om de hele mensheid vegetarisch te laten eten. Er is zo ontzettend veel grond bij lange na niet vruchtbaar genoeg.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:02

Ik eet vlees.
Hele kippen,vis met kop en staart (die ik wel eerst weg haal voor ik het bak,kook,braad)
En ik voel me niet schuldig.
Toch hou ik van dieren.
In alle opzichten dus zal ik maar zeggen. }:0

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:05

mignonne2403 schreef:
Helemaal mee eens, ik was vorig jaar op een stagedag bij de da, en bij de boerderijen behandelen ze de koeien gewoon als producten, wat maar de goedkoopste oplossing is :n

En hier kan ik dus pissig om worden, iemand loopt maar liefst 1 dag!!!!! stage bij een da en het is dan blijkbaar de absolute waarheid dat koeien als producten behandeld worden, en men blijkbaar voor de goedkoopste oplossing gaat. Hoe kom je er bij???!!!! Denk eerst eens even na voor je zoiets uitbraakt.
Heb hier 2 weken geleden nog een potje verdrietig staan zijn toen 1 van onze koeien had gekalfd en dit niet overleefd had, en mijn man stond er ook echt niet bij te juichen. Je hebt er juist extra zorgen door want je zit met een kalf zonder moeder, 'gelukkig' hadden wij een koe waarvan het kalf helaas maar een halve dag had geleefd, en deze fungeert nu als melkbar voor kalfje. Oh…en dat kalfje wat het niet heeft overleefd, we hadden verwacht dat hij het niet zou redden, maar toch haal je daar de veearts bij, infusen geven, kruiken erbij, biest geven, onder de warme lamp, je doet alles voor zo'n dier. Denk je nou echt dat we daarbij een geldmachine zien? Dat we ons alleen zorgen maken om zo'n diertje te verliezen omdat het geld kost?
Kan echt kotsen van dit soort 'wijsheid'. Ga zelf maar eens een paar maanden helpen op een boerenbedrijf, praten we daarna wel weer.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:09

Een plantje leeft ook, maar ik voel me niet schuldig als ik een wortel eet.
Een dier leeft ook, maar ik voel me niet schuldig als ik een biefstuk eet.

De hele voedselketen is een kwestie van eten en gegeten worden.... de mens is nou eenmaal gewoon een schakel in de voedselketen (ja hoor, bijvoorbeeld tussen de koe en de krokodil)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:10

Als het echt goedkoop moest, dan kwam de dierenarts er niet eens :+

Koeien zijn gewaardeerde werknemers van het bedrijf: zonder hen, geen werk, geen inkomen. Dus je zorgt goed voor je werknemers :j dan produceren ze beter.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:10

Ik vind dat je boerderijen ook niet over 1 kam moet scheren...Tuurlijk een aantal denkt misschien aan geld, maar over t algemeen zijn voor boeren de koeien gewoon dieren en geen producten. Ze werken zich niet voor niks dagelijks kapot om de koeien zo goed mogelijk te verzorgen...

En over t vlees, ik eet vlees allerlei soorten en maten. Planten leven ook en ik eet ook sla en wortel en komkommers etc. Als ik bij alles moet denken voor ik eet, ben ik zo dood, dan eet je niks meer.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:11

tja Kinke dat is nu eenmaal zo. Men wil alleen de verkeerde kanten laten zien, en of dat nou de werkelijkheid is of niet, dat maakt ze niks uit. Zie zoveel onjuistheden in dit topic wat betreft boeren, en de verschillende takken ervan... Maar als je dan een hele uitleg geeft, gaan ze er gewoon over heen.

Tja voor alle vega`s, Ik vind het best dat JIJ geen vlees eet. Maar ik geniet van mijn stukje vlees.
En doordat IK een lekker stukje vlees eet, hebben anderen daar de restproducten van (leer) kun je mooi op je leren zadel blijven rijden;-)

Waarom moet er toch zo gehakt worden op mensen die WEL vlees eten. Maar mag er niks gezegd worden over het NIET vlees eten?
Laat ieder gewoon doen wat het wil, voor de 1 is dat dus veel vlees, voor de ander selectief een stukje goed uitgezocht vlees, en voor de ander geen vlees.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:13

Eulogy schreef:
Minder vlees eten zal echter voor veel mensen zeker een goede zaak zijn. Ik eet zelf niet elke dag vlees en probeer zoveel mogelijk biologisch te eten (en dan meer voor de hormonen en antibiotica).

Hormonen??? Waar haal je die vandaan?
En dan dat gezeik over ab altijd, gebruik van ab in de veehouderij ligt vele malen lager dan menselijk gebruik.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:14

Nou ben t ook met je eens wendy, weet je mensen zeggen ik eet geen vlees want ik vind het zielig voor de dieren, althans de meeste hoor ik dat zeggen. Maar wel echte uggs kopen, of lekker bij openhaard zitten met een koeienvel kleed, of lekker paardrijden met leren tuig... en dat is dan niet zielig? Waren ook levende dieren in principe. Maar vleeseters word van alles over gezegd...Maar ieder ze ding, ik vind dat men voor beide respect moet hebben. Mensen die vlees lekker vinden en het eten prima toch? Mensen die t niet willen ook prima.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:16

Nou, ik weet inmiddels niet meer wat ik moet geloven eigenlijk. Ik vind regelmatig een stukje vlees echt heel erg fijn. Maar bij iedere hap, heb ik een onderbuik gevoel.. wat is er mee gebeurd en wat voor leven heeft het gehad.

Imo is het vrij 'natuurlijk' dat een mens vlees eet, en kies je er voor om dat niet te doen, omwille van wat voor reden dan ook.. dan is dat toch ook prima?

Ik denk alleen dat de manier waarop het vlees in de gevallen die tegenwoordig naar buiten zijn gekomen niet kunnen. En ik ben absoluut bereid meer te betalen voor vlees waarvan ik weet waar het vandaan komt :j echt wel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:19

@Meraki denk je ook zo over wortels die je eet? En over sla en dergelijke? Zijn tenslotte ook levende dingen die je eet ;). En denk je ook zo erover als je bv paardrijd met leren tuig,hoe dat leren tuig gemaakt is? Dat vraag ik me dan altijd namelijk serieus af hoe men dan denkt...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:22

Mioux schreef:
@Meraki denk je ook zo over wortels die je eet? En over sla en dergelijke? Zijn tenslotte ook levende dingen die je eet ;). En denk je ook zo erover als je bv paardrijd met leren tuig,hoe dat leren tuig gemaakt is? Dat vraag ik me dan altijd namelijk serieus af hoe men dan denkt...

Ja nou waar trek je de grens in deze.. leer vind ik weer anders, als je dan bijvoorbeeld die koe slacht, gebruik dan ook zoveel mogelijk, dus ook de huid.

En jah, dat worteltje. :') ik zie nu een heel zielig worteltje voor me haha.
Maar daar heb ik wel minder moeite mee.. ik zou ook niet zeggen dat een wortel gevoel heeft en emoties kent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:23

Tillie20 schreef:
Iemand die zelf vlees eet draagt bij aan verschillende milieu problemen, het broeikas effect, watertekort, kappen van regenwoud, hongerproblemen etc.

En deze problemen lijken vaak nog ver weg, maar dat is totaal niet meer zo. Telkens worden nieuwe onderzoeken gepubliceerd dat wat ze eerder dachten juist een onderschatting was van het probleem. Het komt allemaal steeds korter bij. Net zoals bij andere problemen waarbij de consument een grote rol speelt(zoals bijvoorbeeld de broodfok), staat geen vraag gelijk aan geen aanbod.

Iedereen die vlees eet, werkt mee aan een slechter 'morgen'. Dat is een feit, geen mening. Welk excuus je ook hebt om vlees te eten(waarvan geen een excuus echt een goed excuus is). Vlees eten is géén noodzaak.

We zijn met veel te veel mensen op deze aarde om vlees eten als noodzaak te behandelen(zoals we nu doen). En het is niet alleen dat we vlees eten omdat dat 'moet' voor onze gezondheid(wat trouwens niet zo is, maar goed), maar we zijn ook gewoon méér vlees gaan eten. We hebben nog nóóit zo veel vlees en zo weinig groenten gegeten. Ons dieet is de afgelopen jaren 3% meer naar carnivoor verschoven, dat klinkt weinig, maar dat is een overgang die normaal duizend(en) jaren nodig heeft! Het is zo erg zelfs dat het voedingscentrum de norm van groenten per dag naar beneden heeft geschroefd omdat het anders te hoog zou lijken voor veel mensen. Wie eet er 300g groenten per dag?

Een hond is een carnivoor en kan nauwelijks zetmeel verteren. Een hond heeft vlees nodig. Wat nauwelijks nog aanwezig is in de meeste brokken. Dat is niet te vergelijken.

Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?

_O- _O-
Sorry, maar ik vind dit gewoon lachwekkend. Als je zo begaan bent met de wereld, dan is het heel simpel. Jezelf niet voortplanten want de mens is de grootste vernietiger van de aarde, of je nou wel of geen vlees eet. Je consumeert, dus je vervuilt, je reist dus je vervuilt, je leeft dus je vervuilt.
Voor de aarde zou het het beste zijn als de mens zsm uitsterft.
:)*
wacht eens even…..nu ik er zo over nadenk….ik eet wel vlees maar ik heb mijn niet voortgeplant. Ik ben pas begaan met de natuur!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:25

Ik vraag me af of Tillie dokter is. :)
Ik ga me ook niet voortplanten. Dus voor de ecologische afdruk die mijn kinderen niet zullen nalaten, zal ik vast el een paar biefstukken in ruil mogen eten die ik wel degelijk nodig heb ivm mijn gezondheid.