inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:17

Pff, ik was helemaal blij dat ik eindelijk mijn jaaropgave had gekregen, totdat ik de aangifte deed.. -O-

Al jaren krijg ik een leuk zakcentje terug (minimaal paar honderd euro) er is eigenlijk niks veranderd qua werk, wonen, etc. Nu krijg ik ineens niks terug (ofja, €8,- betalen). Ik snap er werkelijk niks van :(

Nog meer mensen hier last van?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:19

Waarschijnlijk de naheffing??

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:31

Dat zegt me zo niks :o kan er weinig over vinden ook.

Zit er aan te denken om het uit te besteden, maar als ik niks terug krijg kost me dat alleen maar geld.

Maar in dit geval kan ik dan niet beter in de toekomst de loonheffing stopzetten?

Ik voel me nu echt dom }:0

miccamaaike

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:34

Veel mensen moeten een naheffing betalen Shona, dus daar zou het verschil vandaan kunnen komen. als het goed is zou het volgend jaar weer 'normaal' moeten zijn.
Je hebt dus eigenlijk het hele jaar te weinig belasting betaald en dan moet je nu dus terug betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:40

miccamaaike schreef:
Veel mensen moeten een naheffing betalen Shona, dus daar zou het verschil vandaan kunnen komen. als het goed is zou het volgend jaar weer 'normaal' moeten zijn.
Je hebt dus eigenlijk het hele jaar te weinig belasting betaald en dan moet je nu dus terug betalen.

Dit inderdaad. En die naheffing was vorig jaar uitgebreid in het nieuws ;)

Het is geen vanzelfsprekendheid dat je geld terugkrijgt he.

Ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan trouwens, ook geen brief ontvangen.
Moest iets van 20 euro terugbetalen

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:53

Winged schreef:
miccamaaike schreef:

Dit inderdaad. En die naheffing was vorig jaar uitgebreid in het nieuws ;)

Het is geen vanzelfsprekendheid dat je geld terugkrijgt he.

Ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan trouwens, ook geen brief ontvangen.
Moest iets van 20 euro terugbetalen

Nu word het mij iets duidelijker, dankjewel:).

Omdat ik al jaren wat terug kreeg ging ik er eerlijkgezegd een beetje van uit, zeker omdat er elke maand toch een flink bedrag vanaf gehaald word, voor mij loont het zich sowieso niet als ik veel uren maak op het werk. Als ik bijvoorbeeld ongeveer 50 uur maak ik 1 maand, krijg ik de helft van wanneer ik bijvoorbeeld 180 uur maak. Heb er nooit zoveel van begrepen. :o

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:59

Het eerste deel van wat je verdiend, daar betaal je geen belasting over. (dat is je loonheffingskorting)
Alles daarboven ga je belasting over betalen. Het kan dus goed kloppen dat het qua verhouding soms een beetje scheef lijkt als je de ene keer maar weinig uren werkt en de andere keer juist veel uren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:20

Hebben jullie het programma voor ondernemers al gebruikt? ik zit met het volgende. . Bij privé onttrekkingen, auto van de zaak, privé gebruik moet ik het percentage bijteling van de auto opgeven. Netjes gedaan, op akkoord geklikt. Dan blijf ik de melding krijgen "Kies het percentage bijtelling waarin deze auto valt". Heb ook al 0% ingevuld, en ook niets gedaan. Melding blijft komen. Nou kan ik niet verder. Hebben jullie tips? De belastingtelefoon al gebeld, die zijn overbelast, ik word er meteen uitgeknikkerd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:31

Helaas, moet ik nog downloaden, dus ik kan ook niet even met je mee kijken/testen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:38

Gevonden (had zelf n foutje gemaakt). Nou ja, ik kan weer verder.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:32

Heeft een van jullie het al terug gekregen? Hoe lang duurt zoiets normaal?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:33

Ik heb net de aangifte afgerond en krijg een bedrag terug. Hoe lang duurt het ongeveer tot dit op mijn rekening staat? Ik schaam me kapot want dit is echt de eerste keer dat ik dit doe! :') Had het veel eerder moeten doen...

Edit: Iemand was me net voor :')
Laatst bijgewerkt door Evel_Knievel op 16-03-15 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:34

Normaal word het altijd mei/juni pas gestort dus dat duurt nog wel even.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:35

Komt mooi uit, rond die tijd heeft mijn bolide nieuwe sloffen nodig. Dus dat komt goed uit haha ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:41

Afgelopen 10 jaar kreeg ik het terug rond 18 juni, als ik voor 1 april aangifte had gedaan.
Kreeg eerst de brief, en ongeveer 2 dagen erna stond het geld op mijn rekening (als ik tenminste geld terugkreeg)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:55

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:56

Hier wordt de aangifte donderdagavond gedaan door een vriend van mij. Hoop dat ik geld terug krijg!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:51

Voor 1 juli krijg je bericht. Dus nog even geduld.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:33

Zo ook de aangifte gedaan. Was vrij makkelijk in te vullen. Ook wij krijgen geld terug. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:56

Hier 1,5 week geleden de boel ingevuld en opgestuurd. Pfff wat een uitzoek werk blijft het met een eigen bedrijf.
Elke keer goed opletten waar je wel en niet invalt, en of er nog regelingen zijn die gunstig zijn waar je gebruik van mag maken.
Maar alles weer netjes op orde, en hebben hem netjes verstuurd :j zijn we er weer een jaar vanaf!

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:26

Ingevuld en opgestuurd. Net ook nog even gebeld met wat vragen.
Krijg als het goed is ook geld terug :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:46

x_spekkie_x schreef:
S8903N schreef:
Ik zou 2300 terug moeten betalen?!?
Heb alleen inkomsten uit box 1 (werkgever 1 op 17%, werkgever 2 (maar 2 maandjes gewerkt) op 37% verder ziektewet uitkering).
Geen eigen huis, vermogen of wat dan ook, heb ook geen toeslagpartner.
Vind dit wel een belachelijk bedrag, klopt dat wel?

Dat kan zo maar eens kloppen.
Het UWV heeft er een handje van om met de uitkering ook de loonheffingskorting toe te passen. Gezien je een baan ernaast hebt, wordt deze loonheffingskorting al toegepast. Grof gezegd moet je 37% of 42% belasting over je ziektewetuitkering (en over je loon) betalen (zit natuurlijk nuance in met hoeveel je ernaast verdiend hebt, wat je al aan loonheffing betaald hebt en aan arbeidskorting gekregen). In een uitkering met loonheffingskorting betaal je maar een laag percentage aan loonheffing (ruim 8% was het bij mij).
Als je dan het verschil neemt op zijn grootst 42-8= 34% belasting zou je dan nog moeten betalen. Stel je kreeg 150 euro aan ziektewetuitkering per week x 52 weken = 7800 euro x 34% = 2652 euro wat je nog aan de belastingdienst mag betalen. (Nogmaals, dit hangt af van al het loon bij elkaar wat je hebt ontvangen, het is niet zo zwart-wit als ik het hier aangeef, maar het geeft wel een indicatie.)

Ik heb toen ik mijn ziektewetuitkering kreeg, meteen naar het UWV gebeld waarom er zo weinig loonbelasting af ging. Daar bleek dus bovenstaand verhaal uit. UWV past standaard loonheffingskorting toe (zelfs terwijl ze wisten dat ik nog een baan ernaast had). Had ik toen niet gezegd tegen het UWV dat ik daar geen recht op had, dan had ik ook een paar duizend euro aan de belastingdienst terug mogen betalen... Men gaat uit van je eigen onderzoeksplicht, nooit zomaar iets klakkeloos aannemen. Of wel, en dan vraagt de belastingdienst even een paar duizend euro terug!

Ik zou zeggen: laat het even uitzoeken door iemand die er wat meer verstand van heeft. Iemand in je familie bijvoorbeeld, of huur een professional in. Wie weet heb je ergens een foutje gemaakt. Maar het bedrag kan wel verklaarbaar zijn :)

Gister bij de belastingadviseur geweest.
Ze hadden mijn uitkering er 2x in staan (onder verschillende namen) waardoor mijn jaarinkomen ineens een paar duizend meer was.
Nu krijg ik ruim 500 terug in plaats van dat ik 2300 moet betalen :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:46

S8903N schreef:
Gister bij de belastingadviseur geweest.
Ze hadden mijn uitkering er 2x in staan (onder verschillende namen) waardoor mijn jaarinkomen ineens een paar duizend meer was.
Nu krijg ik ruim 500 terug in plaats van dat ik 2300 moet betalen :D

Pfew, wat een geluk :) (andersom was namelijk ook geen uitzondering geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:20

Nee inderdaad, was vorig jaar bij mijn paps. Dan baal je!
Maar eind goed al goed :)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt