Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:51

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:09

Ik ben ook een vleeseter, maar dat wil niet zeggen dat je maar rekening met alles moet houden :+
Tis maar een voorgerecht... proberen kunnen ze altijd, vind ik dan. Als het nou het hoofdgerecht was dan is vis en vlees miss wel gewenst maar bij dit gerecht.
Maar anders maak je, een kipcocktail, lekker afgezaagd maar wel lekker. Of carpaccio.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:11

Wij zijn uitgenodigd bij de zus van mijn vriend, dus hoef ik mooi niet te koken :o
Maar er komen hier wel lekkere dingen voorbij! Inpiratie voor komende jaren dan maar :)

Britta31

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:57

Het bezoek voor tweede kerstdag heeft afgebeld.Ook leuk,had bijna alles al in huis.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:04

ochjee.. das ook niet leuk!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:08

Gelukkig was ik de 2 rollades vergeten te kopen op de markt.Daar hadden we met 4 man 2 weken van kunnen eten.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:11

Sabine schreef:
Ik zou hier het recept van ons Noorse nagerecht nog plaatsen voor Michelle!

Elk recept is een beetje anders en wij gebruiken een oud familierecept. Deze heeft mijn moeder in een map en heb ik dus niet bij de hand, ik heb een recept opgezocht wat er het dichtst bij in de buurt komt :)

http://www.tine.no/oppskrifter/desserte ... bondepiker
Hij is wellicht met Google translate wel te begrijpen? Ik zal in ieder geval de ingrediënten voor 4 personen vertalen naar het Nederlands.

Voor de appelmoes:
7 appels (evt. kant en klare appelmoes ca. 2 dl)
1 dl suiker
0,5 dl water

Voor het broodkruim:
3 eetlepels roomboter
3-4 dl beschuitkruim (evt. biscuitjes of oud brood)
3 eetlepels suiker
0,5 theelepel kaneel
1 theelepel vanillesuiker

3 dl room

Voor de garnering:
4 citroenmelisseblaadjes

Thanx! Ga eens kijken wanneer ik dat ga maken!

Ons menu is ook compleet.

Toastjes met smeersels, zelfgemaakte bladerdeeghapjes

Voorgerecht zelfgemaakte pompoensoep en bospaddenstoelensoep (door vriendje)

Hoofdgerecht
Noorse Ribbe, oftewel buikspek met zwoerd eraan uit de oven met gegratineerde aardappelen (enige uit een pakje :D) en gegrilde groente in onze zelfgemaakte olie.
Evt stoofpeertjes erbij

Toetje een grande dessert
Bastogne parfait, chocolademousse (wit) monchou in een glaasje, koffiecakeje (door vriendje) en een vanillesaus. Alles homemade. Koffiecakeje wil ik evt een laagje slagroom opdoen, dan een aardbeitje als we die kunnen vinden en een beetje slagroom op de punt vd aardbei zodat het net een kerstmutsje in de sneeuw lijkt :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:11

Na een tijdje meelezen zal ik mij eindelijk ook melden hier, ik heb bijna alle boodschappen voor kerst in huis. Wij eten eerste kerstdag gourmet, tweede kerstdag kindvriendelijke tapas en op kerstavond (als er geen kleine kinderen zijn) eten we wat uitgebreider. Eerst een aperitief met wat amuses, een soepje, als hoofdgerecht wat verschillende opties, haas, rollade, de gevulde kipfilet hier uit het topic, ravioli met asperges, gevulde champignons, kaaskrokretjes, aardappelwafels, hutspottaartjes, stoofperen en verschillende groenten. Na een grand desert, zelfgemaakt sorbetijs, kleine tiramisu, chocolademousse en een lemonbar. Gelukkig heb ik al een hoop kunnen maken, de laatste dingetjes voorbereiden doe ik dit weekend en dan hopen dat alles lukt volgens planning.

Yonker schreef:
Ik ben ook een vleeseter, maar dat wil niet zeggen dat je maar rekening met alles moet houden :+
Tis maar een voorgerecht... proberen kunnen ze altijd, vind ik dan. Als het nou het hoofdgerecht was dan is vis en vlees miss wel gewenst maar bij dit gerecht.
Maar anders maak je, een kipcocktail, lekker afgezaagd maar wel lekker. Of carpaccio.

Nel hoe maak jij kipcocktail, ik zoek nog een lekker recept?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:44

Weet iemand welke chocola je moet gebruiken voor chocoladefontein? Gaan we als nagerecht doen. Maar heb geen idee welke chocola ik nodig heb.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:29

Ik zou denken dat iedere chocolade kan, maar bij de Lidl heb je ook zogenaamde smeltchocolade nu met de feestdagen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:36

Kunt het beste speciale chocolade gebruiken, zoals smelt choc (die kan ook geloof ik) gewone chocolade gaat nl stollen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:44

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:01

Toner ziet er heerlijk uit en klinkt goed! Twijfel nu om die misschien ook te maken! Maar wordt misschien wat veel.. *twijfeltwijfel*

Heb nu dus ;
-Kippensoep
-Pasteitje met ragout
- hoofdgerecht; varkenshaasje en kiprollade, wil 2 verschillende aardappelgerechten serveren (aardappelroosjes en nog iets) haricots verts en salades
- nagerecht aardbei tiramisu

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:32

Ik heb nog een vraagje, ik heb uiteraard aardbeien nodig voor het dessert. Maar heb best wat nodig, kom bij de supermarkt uit op 3.56 per 250 gram. Zou dit bij de groenteboer of op de markt goedkoper zijn? En is het daar überhaupt nog te krijgen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:16

Meliaforever schreef:
Weet iemand welke chocola je moet gebruiken voor chocoladefontein? Gaan we als nagerecht doen. Maar heb geen idee welke chocola ik nodig heb.

Pure chocolade.
Melk chocolade is namelijk gezoet en wordt dus ook heel erg zoet als je het opwarmt.
Om te voorkomen dat het stolt doe je een scheutje olie door de chocolade heen.

De chocoladefontein doet de rest.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:22

KletsKoekje schreef:
Ik heb nog een vraagje, ik heb uiteraard aardbeien nodig voor het dessert. Maar heb best wat nodig, kom bij de supermarkt uit op 3.56 per 250 gram. Zou dit bij de groenteboer of op de markt goedkoper zijn? En is het daar überhaupt nog te krijgen?

Ik zou ze gewoon uit de diepvries nemen! http://www.ah.nl/producten/diepvries/diepvries-fruit
Er staan geen aardbeien bij, maar die hebben ze wel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:25

Ik heb de aardbeien ook bij de AH uit de diepvries vandaan. De 'verse' vind ik niet lekker op dit moment.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:39

Ik ga zeer waarschijnlijk voor kalkoenfilet maar ben nog opzoek naar een lekker recept, kan er mij iemand tips geven ?
Als dessert ga ik pannenkoekjes met kiwi en gember maken.
benodigdheden voor 4 tot 8 personen :
4 dl melk
1 klein stukje versgeraspte gember
7 kiwi's
20 gr gesmolten vetstof
250 gr zelfrijzende bloem
90 gr suiker
3 eieren
olie
poedersuiker

Mix de melk met 3 kiwi's en de gember.
Meng de bloem met de suiker.
Maak een beslag met de kiwimelk, de eierdooiers, de gesmolten vetstof, de suiker en de zelfrijzende bloem.
Klop de eiwitten stijf en spatel ze door het beslag.
Schil en snijd 2 kiwi's in fijne plakjes en de overgebleven kiwi's in blokjes als garnituur.
Verhit een koekenpan met een weinig olie en laat telkens een flinke eetlepel van het beslag in de pan lopen. Leg snel een schijfje kiwi in het midden van het beslag en laat de pannenkoekjes goudbruin bakken. Draai de pannenkoekjes om en bak ze goudbruin aan de andere zijde. Dien meteen op met vers gesneden kiwi en bestrooi lichtjes met poedersuiker.
Eventueel ook een bolletje ijs, wat slagroom en een kiwilikeurtje erbij.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:06

Bedankt voor tip kristie! Heb nog nooit fruit uit de diepvries gehaald dus ook niet aan gedacht!
De smaak doet dus niet onder van verse aardbeien? Wordt ook geen smurrie na ontdooien?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:10

Ze zijn na het ontdooien wel wat zachter dan 'echte' aardbeien, maar goed te doen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:42

Ik ben geen fan van het diepvries fruit, vind het wel te veel drap. Wel ideaal voor in ijs, smoothies e.d, maar niet als het door moet gaan als "vers".

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:52

Ik kom ook even binnen vallen, ik heb net alles doorgelezen, krijg er honger van :Y) !

Wij eten tweede kerstdag lekker makkelijk bij mijn schoonouders, daar hoeven we niks voor te regelen, maar voor eerste kerstdag moet ik het voorgerecht maken. Nou zijn er een paar die een sterke voorkeur hebben voor carpaccio maar omdat ik dat elk jaar maak vind ik het ook weer een beetje saai, het liefst zou ik een paar kleine hapjes maken evt. een met carpaccio. Heeft iemand goede ideeen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:55

Angela schreef:
Ik ben geen fan van het diepvries fruit, vind het wel te veel drap. Wel ideaal voor in ijs, smoothies e.d, maar niet als het door moet gaan als "vers".

Idem, ik vind het ook teveel drab. Voor mij geen zomerfruit met kerst meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:01

Ikzelf heb er nooit problemen mee als ik ze rustig in de koelkast laat ontdooien op een schaaltje in plaats van in het bakje in een warme ruimte. Maar dat kan ook persoonlijke smaak zijn natuurlijk :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:04

Zo, de chocolademousse, monchou glaasjes staan in de koeling, bastogne parfait in de vriezer, creme anglaise staat op t vuur en is bijna klaar, gister het zwoerd vh vlees al ingesneden en goed in de kruiden gelegd.
Morgen mag vriendje de keuken in voor de soepen en koffiecakeje.
Zondag de tafels klaarmaken, frambozen op de monchou doen, slagroom evt kloppen, aardappel gratin voorbakken, groente snijden en klaarmaken.

Ik zeg ben lekker bezig!

Zo maar even naar stal en t dorp nog even in.