Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:52

Ik kan zeker een kind leren zwemmen, dat is geen illusie :D en als er geen geld voor is, vind ik dat nog een betere optie dan helemaal niets doen en geen enkele watervaardigheid bijbrengen.
(Nu kan ik dus kinderen voor 130 euro per jaar op zwemles zetten dus dat is prima)

Mijn opa heeft al zijn kinderen ook zelf leren zwemmen; stuk voor stuk sterke zwemmers die hebben leren zwemmen in natuurwater en ook de gevaren daarvan kenden (want een kanaal is immers geen braaf zwembad). Niet omdat er geen geld voor was overigens maar andere tijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:59

Duitsers en belgen leren ook vaak zelf hun kinderen zwemmen. In hun ogen is het goed als het koppie maar boven blijft. Die kinderen doen ze gewoon de bandjes uit en dan moeten ze maar zwemmen voor hun lieve leven, echt zielig om te zien. Nienand heeft de moeite genomen om ze een correcte slag te leren, en dan is zwemmen geen pretje kan ik je vertellen.

Volwassenen duitsers kunnen vaak nog steeds niet zwemmen. Ze doen wel wat maar ze hoeven niet te proberen tegen een stroming in te zwemmen. Het gevaar is daf deze mensen denken dat ze prima kunnen zwemmen....
Ik houd ze maar goed in de gaten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:10

En vergeet vooral niet alcohol....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:18

Oh dat schiet zeker niet op!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:50

Zwemles is gewoon goed voor kinderen.

Als ouder zijnde moet je gewoon dat voor je kinderen willen..
ik snap dat wanneer je het niet kan betalen, er geen keuze is...
In de andere gevallen ga ik het niet snappen.
Maar ik snap wel meer keuzes niet.

Wij hadden eerst geen kinderwens, gewoon omdat het niet kon - dat was niet de beste keuze voor een kind, laat staan als het kind speciale behoeften nodig zou hebben. Handig die voorbehoedsmiddelen, kun je wel vast oefenen ;-)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:11

De prijzen voor zwemles vind ik tegenwoordig ook belachelijk net als wat ze allemaal moeten kunnen.
En nog niet te spreken van de verschillende badjes/kleuren of wat dan ook. Vroeger had je gewoon met een half jaar tot een haar je diploma. Nu ben je standaard ander half jaar bezig.

Met 12 kinderen in een les van een half uur. En daar mogen wij dan 10 euro per keer voor geven. Dat is 2,5 minuut per kind.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:26

Das ook wel erg duur.. Ik heb drie kids op zwemmen: 13 euro per kind per maand. Elke week 40 minuten les. 5 tot 7 verschillende niveau's/ badjes, dus per groep 2 tot 5 kinderen. Elke groep eigen badmeester/juffrouw.. Soms zelf 2 op een groepje.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:42

Marocje dat is goed geregeld bij jullie. Top.

Wij zijn persoonlijk nu aan het kijken om priveles te gaan doen voor 3 kinderen.
Dan zijn ze met 13 weken klaar. Kost ook wel veel en moeten er dan een uur (enkele reis)voor rijden. Maar dan krijgen de kinderen in elk geval de aandacht die ze verdienen en nodig hebben. Want hier in de buurt is het knudde..
Per zwembad zit er ook veel prijsverschil.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:51

Ik kan er niet over praten, mijn zoon staat sinds vorige maand op de wachtlijst (hier mag je pas inschrijven vanaf 4,5 jaar) en de wachtlijst is een half jaar. Ik weet dus nog niet hoe het zal gaan in de lessen. Je hebt ook zo'n snelcursus, maar is enorm duur en moet je vooraf in 1 klap betalen. We zullen wel zien hoe het gaat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:41

Hier 72. 50 voor 10 lessen van 1 uur. In hetbegin meestal 1 op 5, later soms iets meer, maar dat kan ook best. Ja ze moeten veel kunnen voor a, maar het zijn allemaal dingen waar ze weerbaarder van worden. Bovendien hebben ze b dan vrij snel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:55

czarina schreef:
Per zwembad zit er ook veel prijsverschil.

En dat komt vooral weer door de subsidies van de gemeenten...

Hier gelukkig veel zwembaden in de buurt.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:07

Ik had toen een collega, meisje woonde samen, haar vriend moest nog een ECG volgen en blowde enorm, daarbij diep in de schulden.. Altijd een hoop gemopper!
Uiteindelijk bewust zwanger geraakt, hartstikke leuk natuurlijk.. Maar de ruzies van ze staan op Facebook, ook over de kleine.. Zo'n kind heeft dan toch geen toekomst?!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:48

czarina schreef:
De prijzen voor zwemles vind ik tegenwoordig ook belachelijk net als wat ze allemaal moeten kunnen.
En nog niet te spreken van de verschillende badjes/kleuren of wat dan ook. Vroeger had je gewoon met een half jaar tot een haar je diploma. Nu ben je standaard ander half jaar bezig.

Met 12 kinderen in een les van een half uur. En daar mogen wij dan 10 euro per keer voor geven. Dat is 2,5 minuut per kind.

Hier is het idem en dan 35 euro per maand ( plus parkeerkosten :+ ).
En daarbij zie ik in die grote groep geen progressie.
Nu lest onze dochter in een klein groepje en ook langer ( dubbele tijd)
Nu zie ik wel progressie :D :D ...maar dat kost dus ook wat.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:52

Quellian schreef:
Ik kan er niet over praten, mijn zoon staat sinds vorige maand op de wachtlijst (hier mag je pas inschrijven vanaf 4,5 jaar) en de wachtlijst is een half jaar. Ik weet dus nog niet hoe het zal gaan in de lessen. Je hebt ook zo'n snelcursus, maar is enorm duur en moet je vooraf in 1 klap betalen. We zullen wel zien hoe het gaat.

Dat is hier ook.
Ik kan je wel advies meegeven: bekijk kritisch hoe groot de groepen zijn, hoelang de les duurt en hoe de ontwikkeling van je kind in het water is.

Ik ben na een jaar overgestapt naar een kleinere groep en langere les 'turbo les''.
En ik moet zeggen: ik had het veel eerder moeten doen :o
Een jaar lang ploeteren in een groep van 12 kids a 40 min per week schiet niet echt op :o :o :o :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:58

Dank je wel, ik zal er zeker kritisch naar kijken. Mocht ik het idee hebben dat hij er weinig van opsteekt, dan is het inderdaad een idee om over te stappen. Ik vind anderhalf jaar lang elke zaterdagochtend zwemmen ook niet zo'n bijzonder aantrekkelijk vooruitzicht...

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:22

Ik vind overigens een keertje zwemles, eens naar de kermis met eigen geld, een attractiepark bezoeken etc. overigens wel belangrijk en zal dus zorgen dat mijn kind dat ook krijgt. Kind moet kunnen genieten van zijn/haar jeugd, kan erna wel de hele dag hard werken.

Ik hoef geen kinderen om ze nu niks te kunnen bieden en later ook niet. Ik vind het de taak als ouder om te zorgen dat je kind een fijne jeugd heeft en echt kind kan zijn. Dan heb ik het niet over merkkleding en een mobiel, no way. Maar alle schoolreisjes, wat uitstapjes met het gezin of vrienden moet er wel bij zitten. En goeie schoenen, verschillende hobbys mogen uitproberen zolang dat betaalbaar is (maximaal 2 hobbys tegelijk) en hierin goede en leuke les krijgen (ook als dat duurder is).

Maar ja, dat vind ik. Zou dus wel aan kinderen beginnen als ik werkeloos ben, want zal toch zo weer werken. En zolang de kinderen klein zijn zijn ze toch best goedkoop dus dat hoort als werkeloze (mocht dat ooit gebeuren) wel betaald te kunnen worden (man met baan en spaargeld).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:52

Verschillende hobby's??? Ook als dat duurder is... Nou dan wordt de mens een uitstervend ras.. Dat kan ik je wel vertellen. Ik denk dat kinderen blij mogen zijn als ze 1 hobby aan les .e.d. (hobby kan ook knutsel en bakken zijn :P )mogen uitvoeren.

Buiten het feit je kinderen er ook nog eens tijd voor moet hebben hebben, naast school, huiswerk, spelen en andere dingen die er bij komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:04

Sammie schreef:
Ik denk dat kinderen blij mogen zijn als ze 1 hobby aan les .e.d. (hobby kan ook knutsel en bakken zijn :P )mogen uitvoeren. .

Krijg steeds meer de indruk dat jij vind dat kinderen zo goedkoop mogelijk moeten en vooral blij moeten zijn met wat ze krijgen en verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen geluk en kansen in het leven...
of zie ik dat verkeerd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:14

Ja dat zie je zeker verkeerd :j Dat eerste is onjuist.. dat tweede is discutabel. Kinderen moeten ook blij zijn met wat ze krijgen.. Lijkt mij vrij logisch :? Wat er niet kan komen, kan niet. En ieder mens is uiteindelijk verantwoordelijk voor eigen geluk en kansen. Of je nu uit een bijstandsgezin komt of je ouders hebben 5 miljoen op de bank en je hebt alles gehad wat mogelijk was. Die eigen benen komen sowieso.

Maar verder iets met een crisis e.d. Dat ze nu blij mogen zijn dat ze uberhaubt nog 1 hobby mogen uitoefenen (bij een vereniging oid). In de ideale omstandigheden is het leuk als een kind twee hobbys kan (en wil) uitoefenen en als je het kan en wil betalen lekker laten gaan. Maar het is wel zot om te zeggen dat als je niet minimaal twee hobby's kan aanbieden aan je kind dat je dan maar niet aan kinderen moet beginnen. Taartbakken is leuk, maar je zou maar een of twee kinderen hebben dat op paardrijles, piano of drumles wil. En dan verlies je je baan.. Oeps.. Moet je al een stap terug doen, maar wel die hobby's blijven betalen. Terugstoppen wordt lastig Denk dat je dan blij bent dat je je huis nog hebt, geld voor vaste lasten en de rest gaat naar eten en kleding.

edit:
Voor de extra duidelijkheid nog maar even een toevoeging.. Het gaat mij om het ‘moeten’ of de verplichtingen. Je moet je kind dit of dat kunnen bieden, anders wordt t niet gelukkig of moet je er niet aan beginnen. Je kan je kind gouden bergen bieden, maar dat is geen garantie voor geluk of een blij kind :)

Liefde, geborgenheid, het liefst zo min mogelijk stress, maar wel zekerheid is het beste wat je kunt bieden. Naast het noodzakelijke eten, drinken, dak boven je hoofd en school. De rest is echt bijzaak, dan behoor je imo ook niet over moeten en verplicht dit of dat te beginnen.

Bovendien kun je maar tot op zekere hoogte plannen. Het leven is wat er gebeurd terwijl je andere plannen maakt. Je kunt op een moment beslissen in we gaan er voor of nog maar even niet. Maar een jaar later is de situatie wellicht hele anders, maar dan zijn ze er wel. Dan kun je ze niet terug stoppen of teruggeven. Dan is het roeien met de riemen die je hebt. Dromen en plannen maken mag, maar die zet je als snel aan de kant als je om wat voor reden dan ook een stap terug moet doen. Maar daar zal ieder voor zich achter moeten komen. Ik denk dat je in Nederland al blij mag zijn dat je het überhaupt zo mag (of minder blij dat je het zo moet plannen?). Vroeger kwamen ze er gewoon of niet en was de enige zorg die je had of eten op de tafel stond, ging je kind gewoon naar een zus of broer om daar op te groeien.. Tien jaar geleden mocht men zich zorgen maken of je er 1 of 2 wil, wanneer ze komen (soms of ze komen) en of ze later op tennis, hockey of paardrijden gaan. :) Maar de financiële crisis heeft in de laatste toch een aardig gat geslagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:08

Sammie schreef:
Ja dat zie je zeker verkeerd :j Dat eerste is onjuist.. dat tweede is discutabel. Kinderen moeten ook blij zijn met wat ze krijgen.. Lijkt mij vrij logisch :? Wat er niet kan komen, kan niet. En ieder mens is uiteindelijk verantwoordelijk voor eigen geluk en kansen. Of je nu uit een bijstandsgezin komt of je ouders hebben 5 miljoen op de bank en je hebt alles gehad wat mogelijk was. Die eigen benen komen sowieso.

Maar verder iets met een crisis e.d. Dat ze nu blij mogen zijn dat ze uberhaubt nog 1 hobby mogen uitoefenen (bij een vereniging oid). In de ideale omstandigheden is het leuk als een kind twee hobbys kan (en wil) uitoefenen en als je het kan en wil betalen lekker laten gaan. Maar het is wel zot om te zeggen dat als je niet minimaal twee hobby's kan aanbieden aan je kind dat je dan maar niet aan kinderen moet beginnen. Taartbakken is leuk, maar je zou maar een of twee kinderen hebben dat op paardrijles, piano of drumles wil. En dan verlies je je baan.. Oeps.. Moet je al een stap terug doen, maar wel die hobby's blijven betalen. Terugstoppen wordt lastig Denk dat je dan blij bent dat je je huis nog hebt, geld voor vaste lasten en de rest gaat naar eten en kleding.

edit:
Voor de extra duidelijkheid nog maar even een toevoeging.. Het gaat mij om het ‘moeten’ of de verplichtingen. Je moet je kind dit of dat kunnen bieden, anders wordt t niet gelukkig of moet je er niet aan beginnen. Je kan je kind gouden bergen bieden, maar dat is geen garantie voor geluk of een blij kind :)

Liefde, geborgenheid, het liefst zo min mogelijk stress, maar wel zekerheid is het beste wat je kunt bieden. Naast het noodzakelijke eten, drinken, dak boven je hoofd en school. De rest is echt bijzaak, dan behoor je imo ook niet over moeten en verplicht dit of dat te beginnen.

Bovendien kun je maar tot op zekere hoogte plannen. Het leven is wat er gebeurd terwijl je andere plannen maakt. Je kunt op een moment beslissen in we gaan er voor of nog maar even niet. Maar een jaar later is de situatie wellicht hele anders, maar dan zijn ze er wel. Dan kun je ze niet terug stoppen of teruggeven. Dan is het roeien met de riemen die je hebt. Dromen en plannen maken mag, maar die zet je als snel aan de kant als je om wat voor reden dan ook een stap terug moet doen. Maar daar zal ieder voor zich achter moeten komen. Ik denk dat je in Nederland al blij mag zijn dat je het überhaupt zo mag (of minder blij dat je het zo moet plannen?). Vroeger kwamen ze er gewoon of niet en was de enige zorg die je had of eten op de tafel stond, ging je kind gewoon naar een zus of broer om daar op te groeien.. Tien jaar geleden mocht men zich zorgen maken of je er 1 of 2 wil, wanneer ze komen (soms of ze komen) en of ze later op tennis, hockey of paardrijden gaan. :) Maar de financiële crisis heeft in de laatste toch een aardig gat geslagen.

Amen!!!!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:38

Sammie, wij kunnen praten :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:02

Sammie schreef:

Als je al bewust begint in een situatie waar je het financieel net wel of net niet kan redden (zonder uitzicht dat het snel beter wordt) dan haal je stress en onzekerheid al binnen. Een kind dat niet mee kan omdat het geen zwemles heeft gekregen, omdat er geen geld is voor schoolreisje, die vallen buiten de groep - dat is geen bijzaak voor de gevoelens van een kind...

ik vind het nogal romantisch, dat liefde en de basis zoals eten en een dak boven je hoofd is genoeg...
als het moet, er geen keuze is, dan wel ja, maar om daar bewust voor te kiezen vind ik tegenover het kind niet correct. Imo verdient een kind meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:31

Gelukkig is er nog een hele grote ruimte tussen geen nagel hebben om aan je h*l te krabben en tenminste twee hobby’s kunnen betalen per kind :)

Er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij je het beter niet *nu* kunt doen, maar wachten tot je twee hobby’s per kind kunt bekostigen.. dat is weer het andere uiterste. Serieus.. dan is over 100 jaar de boel aardig uitgestorven. :j

Beter voor de aarde wellicht, maar dat is een hele andere discussie :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:37

Maar daar ging dit topic toch over.... ??
dat je met een soort van onverwachte rekening van 180,- al in de financiële problemen zit.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:50

Sammie schreef:
Gelukkig is er nog een hele grote ruimte tussen geen nagel hebben om aan je h*l te krabben en tenminste twee hobby’s kunnen betalen per kind :)

Er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij je het beter niet *nu* kunt doen, maar wachten tot je twee hobby’s per kind kunt bekostigen.. dat is weer het andere uiterste. Serieus.. dan is over 100 jaar de boel aardig uitgestorven. :j

Beter voor de aarde wellicht, maar dat is een hele andere discussie :D

Krijg je hetzelfde probleem als in china. :))