Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:59

Grease schreef:
Ik sta altijd op, en als niemand opstaat als ik zelf ook al sta dan vraag ik(vaak met iets dwingende toon :') ) "misschien kan je even opstaan??!"

Nog zo eentje, jij zou bij mij dus rustig een "nee dat kan niet" krijgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:00

Ayasha schreef:
Grease schreef:
Ik sta altijd op, en als niemand opstaat als ik zelf ook al sta dan vraag ik(vaak met iets dwingende toon :') ) "misschien kan je even opstaan??!"

Ik zou dat ook niet zo snel tegen iemand anders zeggen. Weet jij veel waarom diegene blijft zitten? En als het gewoon een gebrek aan fatsoen is, dan is het zijn/haar geweten die op den duur wel opspeelt.

MarlindeRooz

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:06

Dat hoeft niet hoor, ken genoeg mensen die het geen fiets uitmaakt dat anderen pijn hebben. Zolang zij maar zitten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:08

Oh ik bedoel meer als iemand anders blijft zitten terwijl iemand anders die zitplaats goed kan gebruiken. Als ik zelf degene zou zijn die beter kan zitten dan had ik het wel gevraagd. Maar ik zou me daar niet zo snel mee gaan bemoeien als het iets is tussen twee anderen, tenzij de zittende persoon duidelijk uit luiheid blijft zitten en heel onbeschoft doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:19

Ayasha schreef:
Grease schreef:

Oh dat zou ik echt heel asociaal vinden := als er een oud vrouwtje voor je neus staat en iemand spreekt je op die manier aan, dan nog steeds niet opstaan? volgens mij krijg je dan een boze bus over je heen hoor := dat vind ik echt niet kunnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:23

Misschien even Ayasha's berichten doorlezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:24

Grease schreef:
Ayasha schreef:

Oh dat zou ik echt heel asociaal vinden := als er een oud vrouwtje voor je neus staat en iemand spreekt je op die manier aan, dan nog steeds niet opstaan? volgens mij krijg je dan een boze bus over je heen hoor := dat vind ik echt niet kunnen.

Dan zal ik de hele bus vragen of ze vinden dat ik na een zwaar herseninfarct, 3 weken coma en genoeg letsel dat elke dokter die alleen de scans ziet er van overtuigd is dat ik een kasplantje kan zijn, ik nog moet op staan.
Wat asociaal is, is er van uit gaan dat iemand blijft zitten omdát ie asociaal is en die persoon dwingen om of op te staan, of uitleg te geven over diens positie.
Mensen als jij zijn de reden dat ík bv al niet zal vragen of ik mag zitten ondanks dat staan éigenlijk ook geen echte optie is. Maar liever een pijnstiller extra pakken en om 8 uur op bed dan iemand als jij voor me krijgen, want dat is zo mogelijk nog slechter voor mijn gemoed dan de pijn.
En jouw reactie bewijst prachtig wat ik eerder in dit topic aan gaf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:39

Oh sorry dat wist ik niet, ik heb niet het hele topic doorgelezen! ;)

je kan mensen niet verwijten een gezond ogend persoon vragen op te staan als er iemand zichtbaar moeite heeft met staan.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:00

Grease schreef:

je kan mensen niet verwijten een gezond ogend persoon vragen op te staan als er iemand zichtbaar moeite heeft met staan.

Maar dan hoef je het nog niet asociaal te vinden dat die persoon nee zegt?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:10

Zojuist op het nieuws:
De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid plaatsen in treinen te reserveren voor mensen die slecht ter been zijn. Staatssecretaris Mansveld zei dat in de Tweede Kamer. Ze gaat de andere vervoerders op het spoor vragen of ze dit ook kunnen doen.

D66 had aan de staatssecretaris gevraagd zich hiervoor in te zetten. "Ik vind het gewoon een heel erg goed idee", antwoordde Mansveld. Ze vraagt zich af waarom dit niet al eerder is geregeld. Op verzoek van de PvdA zal ze de vervoerders ook vragen om te kijken naar de positie van zwangere vrouwen.

Mansveld hoopt wel dat de vervoerders niet met allerlei verschillende logo's gaan werken. Ze ziet niets in "tien verschillende stickertjes".

Bron: NOS

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:13

Grease schreef:

Dat kán ik wel en dat doe ik ook.
Als ik nee zeg is dat met een reden.
Oordeel niet over wat je niet weet en gedraag je niet moreel superieur en dan heb je niet voor dat je zelf voor banketstaaf staat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:16

Silvia schreef:
Zojuist op het nieuws:
De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid plaatsen in treinen te reserveren voor mensen die slecht ter been zijn. Staatssecretaris Mansveld zei dat in de Tweede Kamer. Ze gaat de andere vervoerders op het spoor vragen of ze dit ook kunnen doen.

D66 had aan de staatssecretaris gevraagd zich hiervoor in te zetten. "Ik vind het gewoon een heel erg goed idee", antwoordde Mansveld. Ze vraagt zich af waarom dit niet al eerder is geregeld. Op verzoek van de PvdA zal ze de vervoerders ook vragen om te kijken naar de positie van zwangere vrouwen.

Mansveld hoopt wel dat de vervoerders niet met allerlei verschillende logo's gaan werken. Ze ziet niets in "tien verschillende stickertjes".

Bron: NOS

Leuk idee, maar laat ze dan eerst de treinen eens verlengen, zeker in de spitsuren. Vaak genoeg gehad dat het bom en bom vol is en je al blij moet zijn om überhaupt mee te kunnen in de trein waarbij je als haringen in een ton staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:07

Laten we vooral nu niet doen of iedereen die zit in de bus, ziek of beperkt is. Het gros is gewoon te lui om op te staan of te egoistisch. :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:16

Ja ik sta altijd op als ik zelf in staat ben om te staan. Lichamelijk heb ik diverse klachten waardoor ik op de slechte dagen niet lang kan staan. Vind het ook altijd heel moeilijk als mensen hierover oordelen zonder te weten wat diegene heeft. Heb hier dan ook diverse malen discussies over gehad. En dan durven mensen ook nog te zeggen joh je bent een jonge meid, stel je niet zo aan. Heel hinderlijk vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:23

Ik heb eens aan de andere kant van het verhaal gestaan een paar weken terug. Liep zelf op krukken en het zou je nog verbazen hoe veel mensen zich te goed voelen om even op te staan. Zelfs bij de bushalte, zaten twee meiden op het bankje te kletsen die zagen dat ik nogal aan het struggelen was met mijn krukken en zware tas, maar opstaan? Ho maar. Ik ben dan ook zo'n ongemakkelijk persoon die het niet wilt vragen, maar ik baalde toch wel even heel erg :o

Ik sta zelf overigens als mijn eigen fysieke situatie het toelaat wel altijd op de bus. Nou ben ik wel een actieve vermijder van het openbaar vervoer op momenten dat ik verwacht dat het druk gaat zijn, dus zit niet zo vaak in een situatie waar er geen andere zitplek mogelijk is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:23

btw over dat stukje van silvia, dat heeft onze trein al! (arriva)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:34

Ik vind dat je uit respect wel opstaat voor mensen met een (tijdelijke) beperking of oudere mensen, die niet lang kunnen recht staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:57

Ash_ schreef:
Ja ik sta altijd op als ik zelf in staat ben om te staan. Lichamelijk heb ik diverse klachten waardoor ik op de slechte dagen niet lang kan staan. Vind het ook altijd heel moeilijk als mensen hierover oordelen zonder te weten wat diegene heeft. Heb hier dan ook diverse malen discussies over gehad. En dan durven mensen ook nog te zeggen joh je bent een jonge meid, stel je niet zo aan. Heel hinderlijk vind ik dat.

Dat weet ik, ik heb zelf ook (ernstige) gezondheidsproblemen, die niet zichtbaar zijn. Maar toch zal ik nooit blijven zitten als ik zie dat iemand zichtbare problemen heeft om te blijven staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:48

Electra63 schreef:
Laten we vooral nu niet doen of iedereen die zit in de bus, ziek of beperkt is. Het gros is gewoon te lui om op te staan of te egoistisch. :D

En toch heb je imo het recht niet om uitleg te eisen indien iemand Nee zegt. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:57

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:

En toch heb je imo het recht niet om uitleg te eisen indien iemand Nee zegt. ;)

Volgens mij zeg of eis ik dat niet? Als iedereen blijft zitten, dan sta ik gewoon op, ondanks mijn beperkingen.
Als je dit topic leest, dan lijkt het wel of iedereen ziek is of beperkingen heeft. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik geloof dat de meesten prima in staat zijn om op te staan, voor een oud mensje, iemand met krukken of een zwangere vrouw, alleen interesseert de meesten het geen biet, ze zijn moe, hebben geen zin of zijn gewoon te lui om op te staan. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:01

Ik vind het altijd grappig als mensen er vanuit gaan dat bokt een representatief is voor de werkelijkheid. :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:04

Electra63 schreef:
Ash_ schreef:

Dat weet ik, ik heb zelf ook (ernstige) gezondheidsproblemen, die niet zichtbaar zijn. Maar toch zal ik nooit blijven zitten als ik zie dat iemand zichtbare problemen heeft om te blijven staan.

Zoals gezegt ik doe dat ook. Maar soms kan ik echt niet staan ivm pijn. Als ik te lang sta kan ik door de pijn flauwvallen of de rest van de dag alleen nog plat liggen. Dus helaas kan ik niet altijd opstaan. Dankzij een auto ongeluk :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:02

Ayasha schreef:
Ik vind het altijd grappig als mensen er vanuit gaan dat bokt een representatief is voor de werkelijkheid. :D

Wat een domme opmerking, slaat nergens op.
Als je regelmatig met het OV reist of je hoort de mening van andere reizigers en/of chauffeurs, dan blijft het gros gewoon zitten.
Maar jij gaf eerder aan, dat je het ook niet nodig vindt om op te staan voor een zwangere dame, het was immers haar 'eigen schuld"? Los van het feit, dat je zelf beperkt bent. In feite, is dat een bevestiging van mijn ervaring/mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:35

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:

Wat een domme opmerking, slaat nergens op.
Als je regelmatig met het OV reist of je hoort de mening van andere reizigers en/of chauffeurs, dan blijft het gros gewoon zitten.
Maar jij gaf eerder aan, dat je het ook niet nodig vindt om op te staan voor een zwangere dame, het was immers haar 'eigen schuld"? Los van het feit, dat je zelf beperkt bent. In feite, is dat een bevestiging van mijn ervaring/mening.

Ja, als we ieders blijven zitten los gaan zien van het al dan niet beperkt zijn, dan is iedereen inderdaad lui of te mottig... Daar heb je zeker een goed punt. :j Begrijp je mening nu een stuk beter!

However; nee ik vind zwangerschap geen ziekte of beperking. Ik zal dus niet bij voorbaat op staan voor een zwanger iemand nee. Genoeg zwangere vrouwen die wel gewoon kunnen blijven staan. Indien ze echt zou vragen of ze mag zitten -en mijn eigen lichaam het toelaat- ga ik er van uit dat die persoon te beperkt is om te blijven staan en sta ik eventueel wel op. Maar niet bij voorbaat nee. Net zoals ik dat voor een gezond iemand niet zal doen. Dat staan zwaarder is als je zwanger bent betekent niet perse dat je het niet kán. Dus tenzij die persoon echt vraagt of ie mag zitten (dan ga ik er vanuit dat die persoon met een reden die vraag stelt ongeacht zwangerschap of niet) zal ik, mits mogelijk voor mezelf, wellicht wel op staan. Maar ik kan niet zeggen dat ik per definitie voor alle zwangere vrouwen op sta nee. Want ja, daar heb je zelf voor gekozen en dat 't dan wat moeilijker staat .. tsja... Dat 't wat zwaarder is is nog iets anders dan niet kunnen.

Daar komt dan nog prachtig bij dat het helemaal niks bevestigd gezien de keren dat ik in een bus gezeten heb létterlijk op 1 hand te tellen is en de laatste 5 jaar is dat nul....

En daar gaat díe bevestiging met een rotvaart het raam uit. :D Mij kom je nl. niet tegen op de bus. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:57

Electra63 schreef:
Volgens mij zeg of eis ik dat niet? Als iedereen blijft zitten, dan sta ik gewoon op, ondanks mijn beperkingen.
Als je dit topic leest, dan lijkt het wel of iedereen ziek is of beperkingen heeft. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik geloof dat de meesten prima in staat zijn om op te staan, voor een oud mensje, iemand met krukken of een zwangere vrouw, alleen interesseert de meesten het geen biet, ze zijn moe, hebben geen zin of zijn gewoon te lui om op te staan. :D

Röntgen foto's zien? Waarom zou ik (en de anderen) hierover liegen?! Volgens jou kan ik staan voor een oud vrouwtje?
Ik heb mijn bed moeten verhogen omdat ik er niet uit kan opstaan.
Lui? Tja, een korset moeten omdoen voor ik enigszins rechtop kan staan is best vermoeiend.

Ik vind je reactie bijzonder kort door de bocht.