Emmaa_ schreef:Misschien even tijd voor wat nuance. Ik zie hier namelijk vooral veel zorgen dmv vluchtelingen en ik vind dat ze in sommige gevallen nog netjes verwoord worden ook, zoals hierboven.
Ten eerste even het verhaal over de 'echte' vluchtelingen. Wat je veel ziet is dat een gezin/familie het familielid met de meeste kansen naar Europa stuurt. Dit zijn doorgaans de jonge mannen, die vaak hoger opgeleid zijn, tot op zekere hoogte Engels spreken. Het hele gezin of de hele familie legt al het geld bij elkaar voor de overtocht van één van die familieleden, en die komt in Europa terecht. Het uiteindelijke doel is dat dit gezinslid een verblijfsvergunning krijgt (dan wel niet tijdelijk) en dan de rest van de familie/het gezin naar Europa kan halen.
Ten tweede zit het overgrote deel van de politieke vluchtelingen die op dit moment Nederland binnenkomen onder slechte omstandigheden in AZC's. In veel delen van het land worden ze met de nek aangekeken waardoor de sociale interactie en integratie totaal niet op gang komt, en waardoor het ook een groep op zichzelf blijft. Het is inderdaad zo dat er in bepaalde gevallen voorrang wordt gegeven op sociale huurwoningen en hier ben ik het in veel gevallen ook niet mee eens, maar het is echt niet waar dat vluchtelingen zomaar een huis krijgen zonder dat daar aanleiding voor is. Hier in Utrecht lopen de wachttijden voor sociale huur op tot 15 jaar en dat is niet voor niks. Vluchtelingen krijgen hier óók niet binnen twee dagen een volledig ingericht huis met gerenoveerde keuken. Vaak moeten ze een klein appartement delen met meerdere gezinnen.
Goed, die frustratie snap ik. Ik weet dat er een grote laag van de Nederlandse bevolking afhankelijk is van sociale huur en het is vervelend als je constant maar onderaan de lijst gezet wordt. Houd er wel rekening mee dat dit heus geen nieuw probleem is voor de Nederlandse regering. De hele Tweede Kamer is keihard op zoek naar oplossingen voor vluchtelingen die niks te maken hebben met voorrang geven op sociale huur. Het laatste idee wat geopperd is, is naar mijn idee best een goede. Het is de bedoeling dat leegstaande kantoorpanden die nu veelal als antikraak worden ingezet, enigszins opgeknapt worden zodat ze leefbaar zijn, en om daar vluchtelingen in huis te vesten.
Ik ben toevallig een paar weken geleden op een AZC geweest voor een interview, en ik heb daar met ontzettend veel mensen gesproken. Veelal mannen tussen de 25 en de 30, die prima Engels spreken en meer dan blij waren dat ik een babbeltje met ze kwam maken. Ze willen niks liever dan begrepen worden, en ze zijn er niet om iemand tot last te zijn. Als zij op de hoogte waren geweest van het probleem met sociale huurwoningen in Nederland dan zou het me niks verbazen als ze die woningen zouden weigeren. Maar hey, dan zijn ze weer ondankbaar en mogen ze ook weer terug naar hun eigen land.
Van de om en nabij twintig mensen die ik gesproken heb was er maar eentje die niet zo snel mogelijk terug wou naar Syrië. De mensen die ik sprak hadden allemaal een relatief goede baan in hun thuisland, een autootje voor de deur en een goed leven. Zij houden niet van het klimaat hier, ze willen niemand tot last zijn, en gek genoeg zijn ze ook niet al te dol op de manier waarop ze worden neergezet door niet alleen de media maar ook door de meningen van anderen.
De man die ik sprak die geen haast had met terug vertrekken vertelde dat hij eigenlijk hier wou blijven omdat hij het niet zag gebeuren dat er verbetering zou komen in de situatie in Syrie. Hij heeft geen familie of gezin daar, zijn broer is met zijn hele familie overleden in een bombardement van het regeringsleger. Hij wilt gewoon een nieuw leven opbouwen met een baan, een klein huisje wat hij het liefst nog deelt met anderen voor de gezelligheid, en nieuwe vrienden maken. Het grappigste was misschien nog wel dat deze kerel in Syrie kinderarts was, en dat hij hier genoegen zou nemen met bollen plukken of schoonmaken.
Ja, het is op dit moment even een probleem in de samenleving dat er heel veel mensen bij zijn gekomen. Ja, daar moet de politiek naar kijken en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Ja, daar wordt al met man en macht naar gekeken. En nee, het helpt voor geen meter om vluchtelingen de schuld te geven van de problemen die hier in Nederland al waren voordat zij überhaupt kwamen. Het zijn mensen.
Fijne post Emmaa
Gelukkig bestaan er ook nog mensen die uit de 1e hand kunnen nuanceren en niet klakkeloos maar wat (doms) roepen.