ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:53

Ninx schreef:
PowerReiner schreef:
Als je de rest van mijn berichten leest in dit topic zie je dat dit bericht een hele andere lading heeft dan het doet overkomen in dit bericht. Ik stel dan voor dat je de rest ook gaat lezen voordat je begint te vertellen dat ik verdieping nodig heb.

Omdat het zielig is hoeft niet te betekenen dat het kind compassie heeft namelijk. Dan kan net zo goed betekenen dat vrienden van haar ook vegetariër zijn en mee wil lopen, of dat ze beïnvloed is. An sich maakt dat niet uit, maar dan is het een tijdelijke bevlieging. Dus ja, kom eerst maar een een eigen DOORDACHTE mening.

Je andere berichten doen wat mij betreft niets af aan hetgeen je hier zegt.

De herkomst van het idee doet niets af aan de kwaliteit van het idee.
De mens raakt altijd beïnvloed door derden, daar ontkom je niet aan.
En wanneer het een dergelijk positief effect heeft, zou je dat als ouder moeten toejuichen!
"Hoera, mijn kind is positief beïnvloed en wil bewuster leven en consumeren, ik denk als ouder mee!!!"

Los van het feit dat men zo halsstarrig vasthoud aan vlees eten (wat de gezondheid van kinderen zeker niet altijd ten goede komt), is het schokkend te zien dat kinderen dus gewoon niet serieus genomen worden.

Dan verschillen wij van mening.
Jij ziet het als positieve invloed, de meeste vleesetende ouders niet, groot verschil!
Ik ben het met je eens dat ouders het wel zo zouden moeten zien, maar dan nog vind ik dat alleen bij een doordachte mening van MIJN kind, en niet van de buurjongen bij wijze van spreken.

Dat kinderen niet serieus genomen worden vind ik nogal een opmerking. Niet alle kinderen kunnen al heel best voor zichzelf denken, veel wordt voorgekauwd. Door in eerste instantie nee te zeggen en te vertellen dat je eerst een doordachte reden wilt, komt het kind dat het echt wil er wel op terug met een inderdaad doordachte reden. De kinderen die beinvloed zijn door anderen zullen niet meer terug komen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:59

Ninx schreef:
PowerReiner schreef:
Ik koop scharrelkippen en rundvlees. De precieze herkomst van het rundvlees moet ik bekennen dat ik die niet goed weet, maar ze hebben over het algemeen en prima leven. Ik ken een hele grote slachterij via mijn werk die ook vlees verzorgt voor de grote supermarkten. Dus ik weet zo ongeveer wel waar het vandaan komt inderdaad. Maar dat geldt uiteraard niet voor ieder pakje vlees wat ik koop.
Ik probeer er zo bewust mogelijk mee om te gaan, tot zover ik dat kan zien natuurlijk.

Daarnaast klopt jou 99% niet voor de bio industrie, en dat is waar bovenstaand bericht op slaat.

Je kunt daar bewuster mee omgaan. Supermarkten MOETEN goedkope waar aanbieden.
En dus zullen zowel het dier als de boer daarop moeten inleveren.
Deze dieren hebben het NIET goed.

Wanneer vlees dan toch MOET, zijn er mogelijkheden te over om vlees te kopen waarbij je zeker weet wat de herkomst is.

Ik ben klaar hiermee. Zoals al 100 keer gezegd probeer ik zo bewust mogelijk mijn vlees in te kopen binnen een budget. Helaas betekent dat dat ik niet bij de slager vlees kan halen voor 2 keer zoveel.

Ik sta open voor discussie, maar niet op de manier hoe jij dit nu doet. Mijns inziens ben ik goed bezig door er bewust mee bezig te zijn. Dat zou juist iets goeds moeten zijn maar jij geeft er een verschrikkelijk negatieve lading aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:07

PowerReiner schreef:
Ik ben klaar hiermee. Zoals al 100 keer gezegd probeer ik zo bewust mogelijk mijn vlees in te kopen binnen een budget. Helaas betekent dat dat ik niet bij de slager vlees kan halen voor 2 keer zoveel.

Ik sta open voor discussie, maar niet op de manier hoe jij dit nu doet. Mijns inziens ben ik goed bezig door er bewust mee bezig te zijn. Dat zou juist iets goeds moeten zijn maar jij geeft er een verschrikkelijk negatieve lading aan.

Dat is op zich prima. Maar ik kan niet toejuichen dat jij zegt bewust te zijn waar je dat gewoonweg niet bent.
Dat zijn de meeste mensen niet, dus het is geen unieke gebeurtenis.
Maar door de zaken eerlijk te benoemen heb je een waardevolle discussie. Jij hebt er niets aan dat je discussiegenoten onterecht gaan staan applaudisseren toch?

En wat je zegt is helemaal waar: 'kwalitatief goed vlees van een eerlijke herkomst is duurder'.
Maar er vanuit gaande dat je slechts 3x pw hooguit vlees eet (meer kan je lichaam lastig verwerken) is dat best op te brengen.
Dus wanneer je keuzes maakt voor je gezondheid en een beter gevoel over je 'mondiale voetprint' heeft dat consequenties, maar die consequenties zijn best te overzien.

Ik geef overigens nergens een negatieve lading aan. Jij zegt zelf bewust te consumeren, ik geef aan dat dat niet helemaal klopt.
En dat geef je feitelijk zelf ook aan te weten wanneer je zegt dat 'eerlijke' keuzes iets meer kosten en dat je daartoe niet bereid bent.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:26

Ninx schreef:
PowerReiner schreef:

Dat is op zich prima. Maar ik kan niet toejuichen dat jij zegt bewust te zijn waar je dat gewoonweg niet bent.
Dat zijn de meeste mensen niet, dus het is geen unieke gebeurtenis.
Maar door de zaken eerlijk te benoemen heb je een waardevolle discussie. Jij hebt er niets aan dat je discussiegenoten onterecht gaan staan applaudisseren toch?
Dat is heel unfair. Zoals gezegt weet ik vaak wel waar het vlees vandaan komt. Alleen niet altijd, dat betekent niet meteen dat ik niet bewust ben.

En wat je zegt is helemaal waar: 'kwalitatief goed vlees van een eerlijke herkomst is duurder'.
Maar er vanuit gaande dat je slechts 3x pw hooguit vlees eet (meer kan je lichaam lastig verwerken) is dat best op te brengen.
Is best op te brengen? Ik eet 3 a 4 keer per week vlees en kan het nog steeds niet opbrengen het bij een erkende slager te halen. Helaas, maar waar. Ik ben bang dat dat voor veel mensen geldt.
Dus wanneer je keuzes maakt voor je gezondheid en een beter gevoel over je 'mondiale voetprint' heeft dat consequenties, maar die consequenties zijn best te overzien.

Ik geef overigens nergens een negatieve lading aan. Jij zegt zelf bewust te consumeren, ik geef aan dat dat niet helemaal klopt.
En dat geef je feitelijk zelf ook aan te weten wanneer je zegt dat 'eerlijke' keuzes iets meer kosten en dat je daartoe niet bereid bent.

Nogmaals, unfair. Ik moet je gelijk geven dat ik niet altijd heel goed bezig ben inderdaad. Maar wel bewust, dat is iets heel anders. Als ik keuze heb tussen 2 pakjes vlees waarop 1 staat biologisch en de andere niet, zal ik altijd de biologische versie pakken als dat mogelijk is. Dat betekent niet dat ik niet bereid ben, dat betekent dat mijn portomonnee het niet toe laat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:35

PowerReiner schreef:
Nogmaals, unfair. Ik moet je gelijk geven dat ik niet altijd heel goed bezig ben inderdaad. Maar wel bewust, dat is iets heel anders. Als ik keuze heb tussen 2 pakjes vlees waarop 1 staat biologisch en de andere niet, zal ik altijd de biologische versie pakken als dat mogelijk is. Dat betekent niet dat ik niet bereid ben, dat betekent dat mijn portomonnee het niet toe laat.

Nou ja, 'bewust niet goed bezig zijn' is inderdaad wel zo eerlijk.

Zelfs als student kon ik de betere producten kopen, en studenten hebben niet veel geld.
Dus wanneer je minder vaak iets koopt, maar dan wel betere kwaliteit koopt... dan kan het toch wel uit?
Toegegeven, misschien moet je dan iets anders eens laten liggen.... maar voor de gezondheid van je kind/ kinderen is zo'n keuze maken toch heel belangrijk?

Wanneer iedereen minder vaak vlees eet, kan iedereen betere kwaliteit kopen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:59

Ninx schreef:
PowerReiner schreef:

Nou ja, 'bewust niet goed bezig zijn' is inderdaad wel zo eerlijk.

Zelfs als student kon ik de betere producten kopen, en studenten hebben niet veel geld.
Dus wanneer je minder vaak iets koopt, maar dan wel betere kwaliteit koopt... dan kan het toch wel uit?
Toegegeven, misschien moet je dan iets anders eens laten liggen.... maar voor de gezondheid van je kind/ kinderen is zo'n keuze maken toch heel belangrijk?

Wanneer iedereen minder vaak vlees eet, kan iedereen betere kwaliteit kopen.

Misschien heb je gelijk en moet ik er nog beter op gaan letten. Maar zoals gezegd koop ik al minder vaak vlees dan de dagen in de week. Daarnaast heb ik ook geen kinderen dus dat scheelt ook weer :)

Wat ik wel moeilijk vind is dat alles heel duur is als je het goed wilt doen. Onbespoten groenten bijvoorbeeld zijn ook veel gezonder maar ook veel duurder. Maar goed, dat is off topic.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:16

Arc_En_Ciel schreef:
Maar je spaart helemaal geen dierenlevens door vegetarisch te eten.. Dat lijkt misschien zo, maar uiteindelijk heb je alleen maar berekend hoeveel dierenlevens jij niet in je mond stopt. Want uiteidelijk wordt die koe toch wel geslacht en in de winkel gelegd. Jij koopt hem alleen niet, een ander wel. Vlees wordt niet op jouw aanvraag in de winkel gelegd.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

minder mensen eten vlees -> minder vraag -> minder dieren geslacht dus minder dieren fokken voor vleesindustrie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:19

IJentel schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Maar je spaart helemaal geen dierenlevens door vegetarisch te eten.. Dat lijkt misschien zo, maar uiteindelijk heb je alleen maar berekend hoeveel dierenlevens jij niet in je mond stopt. Want uiteidelijk wordt die koe toch wel geslacht en in de winkel gelegd. Jij koopt hem alleen niet, een ander wel. Vlees wordt niet op jouw aanvraag in de winkel gelegd.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

minder mensen eten vlees -> minder vraag -> minder dieren geslacht dus minder dieren fokken voor vleesindustrie

Kwestie van vraag en aanbod.

Zolang mensen inferieure producten willen kopen voor te weinig geld, zal er ongezond en dieronvriendelijk vlees geproduceerd worden.
De ENIGE tool die je hebt om dit te veranderen ben je zelf, door je gedrag als consument aan te passen.
Verder uiteraard zoveel mogelijk mensen op een vriendelijke manier bewust maken.

dropveterr

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:29

Ik ben zelf vegetarisch, maar ga geen mensen dwingen om het te worden. Mijn ouders, broertje en zusje eten wel gewoon vlees, maar wel biologisch als het kan. Twee/drie keer ler week eten hun ook vegetarisch.

Een vriendin van mij dacht er ook lang over na vegetarisch te worden en heeft toen toch overstap gemaakt om ook echt vegetarisch te worden. Vond het een goede beslissing.

Veel vriendinnen van mij willen het ook graag, maar zeggen dat ze vlees niet kunnen missen omdat ze het zo lekker vinden. Tja dat kan. Ik mis het totaal niet, maar de een is de ander niet;)