Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:51

chelle_dora schreef:
Brainless schreef:
Oh jongens, je hebt tegenwoordig ook samengestelde gezinnen.
Mijn vriendin heeft er ook 5, 2 mee gekomen met haar man.

En dat je in Nederland niet zomaar zelf je kind les mag geven, snap ik helemaal. Tenzij je in alle vakken les kan en mag geven omdat je daar je diploma voor hebt gehaald, zou het een zooitje zijn als iedereen zelf maar les ging geven.

Nederland is een van de weinige landen waar dat niet mag, in landen als de USA, Australie, en de UK is het doodnormaal. Wij ziten hier in een grote gemeenschap van thuis lesgevende mensen, en het bevalt ons uitstekend.

Anoniem

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:54

Dat het in die landen doodnormaal is, dat weet ik :)

Mijn voorkeur zou het niet hebben. Ik heb er niet voor geleerd om Aardrijkskunde, Geschiedenis, rekenen, taal, et cetera te kunnen overbrengen aan een kind. Zou me daar zelf dus ook niet aan wagen en als je al bedenkt dat er genoeg studenten zijn die 'bijles' geven en daar niks van terecht brengen, wil niet weten wat het met het niveau doet als alle ouders thuis les gaan geven omdat zij dat 'prima' kunnen. Jij zal het prima kunnen, maar zijn er ook genoeg die van mening zijn dat ze dat ook kunnen, terwijl ze daar eigenlijk helemaal niet zo goed in zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:54

Volgens mij ging het om oplossingen voor TS, niet over het wel of geen kinderen krijgen en wie waar recht op heeft.
Misschien kunnen jullie een topic openen over deze discussie?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:58

_Nadia_ schreef:
Lante schreef:
Je kiest niet voor een gehandicapt kind. Beetje cru om dan te zeggen; "als je er niet mee om kan gaan moet je er niet aan beginnen". Lekker makkelijk.

Ben wel van mening dat wanneer je twee kinderen met een beperking hebt, het wellicht geen verstandig besluit is om nog meer kinderen op de wereld te zetten..

En waarom niet? Mijn andere 2 mankeren helemaal niets,en ik hoop deze baby ook niet. Zowel, komen we daar ook wel uit. Mijn 1 na oudste zal hoogstwaarschijnlijk nooit op zichzelf kunnen wonen, de oudste absoluut wel.
Zoals ik al zei, wij draaien zelf voor alle kosten op, claimen geen toeslagen of andere zooi, sterker nog, mijn kinderen gaan niet eens naar school maar krijgen les van mij en enkele leraren die hier aan huis komen.

Jullie draaien inderdaad zelf voor de kosten op en hebben gezocht naar een oplossing. Echter zijn er ook een hoop mensen die dat niet doen, en daar zit het knelpunt een beetje. Veel mensen maken gebruik van de dienst, terwijl je vaak met een beetje creativiteit een heel eind kan komen. Wanneer iedereen meer zijn best deed om geen gebruik te hoeven maken van de toeslagen zou de financiele belasting voor de maatschappij minder groot zijn, en was er waarschijnlijk ook minder bezuiniging nodig.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:02

bigone schreef:
_Nadia_ schreef:
En zoals in mijn geval, 2 kinderen op verschillende scholen, ieder 25 km de andere richting uit, 1 persoon met rijbewijs (en de ander ivm medische problemen niet in de mogelijkheid deze te behalen) en nog 2 (bijna 3) kinderen thuis. OV ging er niet vanuit ons dorp naar die scholen (ja, 4 keer overstappen en 2 uur onderweg enkele reis, dat is dus 8 uur op een dag) dus wij hadden dit schooljaar echt een probleem gehad als we niet naar het buitenland waren vertrokken.

En hoe is het daar dan geregeld? Daar kom je toch ook problemen tegen.

Nee hoor, hier krijg je bakken met geld (serieus, niet normaal) vervoer is geregeld alles. Wij maken daar echter geen gebruik van, mijn kinderen krijgen nu thuis les, door mij en andere ouders van kinderen uit onze studiegroep en we huren af en toe een gastleraar in als groep voor een les.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

Brainless schreef:
Magrathea schreef:

Dat is zeker waar. Ik denk alleen niet dat alle mensen die subsidie claimen voor een gehandicapt kind, financieel aan lager wal zijn geraakt.

Welke subsidies heb je het over?

PGB voor een gehandicapt kind, dat er een taxibusje komt, de speciale school, dat soort zaken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:07

PGB krijg je niet zomaar meer en is inkomensafhankelijk. (althans je eigen bijdrage).
Rugzakje wordt door school aangevraagd en zij krijgen ook het geld.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:31

Brainless schreef:
PGB krijg je niet zomaar meer en is inkomensafhankelijk. (althans je eigen bijdrage).
Rugzakje wordt door school aangevraagd en zij krijgen ook het geld.

Eigen bijdrage geldt niet voor kinderen.

Maar ik vind wel dat we in Nederland veel te verwend zijn. In de meeste omringde landen krijg je geen geld om voor je gehandicapte kind te zorgen, of huishoudelijke hulp omdat je het niet kan. Daar zeggen ze, " eigen verantwoordelijkheid" en in de meeste gevallen vindt ik dit ook terecht. Hoe moeilijk is het te vragen of iemand even iets voor je wil doen, hoe moeilijk is het om ook eens een kind van een ander mee naar school te nemen, je gaat toch al die kant op.

12% van onze lonen gaan richting de AWBZ, absurd toch, kun je nagaan wat een enorme kostenposten dat is. Nou wordt leerlingen vervoer daar niet eens van betaald evenals huishoudelijke hulp en andere Wmo voorzieningen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:01

Kan er niet een busje worden aangeschaft waarbij je met een aantal kinderen uit de buurt naar school kan gaan? Dan deel je de gemaakte kosten door het aantal kinderen en ben je denk ik vele malen goedkoper uit dan wanneer je met een privetaxi gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:33

Dit is een hele lastige situatie van TS.Ik weet hoe het is om zo'n dochter te hebben die niet zelfstandig kan reizen.Heb er zelf ook een,ook wij hebben haar geprobeerd zelfstandig te laten reizen,vaak mee gefietst om haar de route bekend te maken.Toen het zover was en ze alleen ging fietsen is ze verdwaald,heeft ze een halve dag haar school lopen zoeken! de school belde me dat ze niet op school was aangekomen,je schrikt je rot.Gelukkig is ze alsnog op school aangekomen toen.Met de trein en bus? 1 x geprobeerd samen met haar klasgenootje,ze kwamen niet aan op school en zaten in de verkeerde bus naar een ander dorp.
Ook de dochter van TS kan absoluut niet alleen reizen,het is gewoon te gevaarlijk!
Er worden genoeg optie's aan gedragen hier,zoals een busje aanschaffen,samen met andere ouders wat regelen,zelf brengen.Allemaal goede optie's,maar vaak dat kán gewoon niet.
Waar haal je een busje vandaan? die kosten nogal wat.

TS de enige optie die ik je kan geven is:Ga samen met je H.A. over dit probleem praten.Als je dochter via de H.A. een medische indicatie kan krijgen dat ze met een taxibusje naar school moet,heb je kans dat het nog vergoed word.
Heel veel succes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:54

Citaat:
Ook de dochter van TS kan absoluut niet alleen reizen,het is gewoon te gevaarlijk!

Dit wordt dus bedoeld met probleemgericht denken. Hoe weet jij dat de dochter van TS absoluut niet alleen kan reizen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:11

Omdat ik Marleen al een hele poos ken en ook de problemen van haar dochter ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:12

Wat vind jij dan een goede optie die haalbaar is voor TS gohya? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. En dan heb ik het niet over sjoemelen met de HA en zo'n traject duurt ook wel even hoor voordat je zo'n verklaring krijgt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:14

gohya schreef:
Omdat ik Marleen al een hele poos ken en ook de problemen van haar dochter ken.

Kijk, dat wisten wij dus niet :) (bovenstaande en hetgeen je noemt in je eerdere post)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:15

@chelle_dora
Een medische indicatie is geen gesjoemel met de H.A. waar slaat dat nou weer op?
Komt er op neer dat iedereen die via een medische indicatie iets voor elkaar krijgt,gesjoemelt heeft.
Hoeft helemaal niet lang te duren hoor,bij sommige aanvragen zetten ze spoed achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:18

gohya: Dat zeg ik niet, maar ik vraag me af of dit "spoed" genoeg is. En de reden dat ik het gesjoemel noem, is omdat het hier wel vrij veel gebeurt, en dat vind ik geen oplossing.
En om zoiets spoed te laten maken, moet er wel meer aan de hand zijn en moeten er eerst andere dingen geprobeerd worden. En met de ziekenhuizen en huisartsenposten van hier in de buurt, kan het wat langer duren dan 2 weken, want ik kom uit dezelfde omgeving als TS dus ik weet wel een beetje hoe het hier gaat en hoe trajecten e.d. hier lopen.

Voor mijn broertje is ook nog steeds geen aangepast vervoer en die kan soms dagen niet naar school van de pijn. En die heeft ook nog steeds geen taxi, dus ik vraag me af in hoeverre dit dan een spoedgeval zou worden.

Je kan er ongetwijfeld een spoedtraject van maken, maar alleen op basis van Autisme wordt je niet per direct spoed zolang er andere mogelijkheden kunnen zijn. Dus om dan een medische verklaring te krijgen, zal je moeten sjoemelen. Dát is wat ik met gesjoemel bedoelde. Ik ben namelijk benieuwd wat jij dan wel ziet als oplossing binnen nu en 2 weken :) Want daar krijg je gewoon erg weinig voor elkaar, in die 2 weken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:21

Ik vind het heel erg voor je broertje dat hij vaak zoveel pijn heeft dat hij niet naar school kan.
Maar aangepast vervoer is toch weer anders dan een [school]taxibusje.
Vind het trouwens schandalig dat aangepast vervoer zo lang moet duren voor die kinderen!
Het is niet alleen maar autisme van de dochter van TS,maar dat is privé daar ga en mag ik niets over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:24

Nee, maar goed, dat betekent dus wel dat als er méér speelt, dat het toch minder handig is om raad en advies te geven aan de TS. Wij horen maar een kant van het verhaal, en daar dus blijkbaar de helft maar van. Dan kunnen we met alle goede bedoelingen wel ideetjes aandragen (mijn aanbod over ondersteuning staat nog steeds :) ) maar dan raakt de TS gefrustreerd van ideetjes die blijkbaar helemaal niks uit kunnen gaan halen, en zo komt iedereen in een negatieve spiraal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:27

Jawel ik begrijp dat zeker wel,maar soms wil je niet álles vertellen.
Mijn dochter is zowat hetzelfde als de dochter van TS.En ik kan je zeggen dat als je dochter niet aan komt op school en al de hele morgen 'vermist' is, je je dood schrikt.
En ook daarom begrijp ik waarom de dochter van TS écht met een taxibusje naar school moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:29

Dat snap ik :) Maar plaats het dan niet op internet, want wat ik al zei, nu krijg je adviezen die dus blijkbaar helemaal niet van toepassing zijn of niet haalbaar zijn, waardoor je frustratie krijgt :) Het werd afgeschilderd als alleen Autisme, en een hoop niet kunnen en niet willen. Nu schets jij al een ander beeld en dat maakt dus dat dingen zoals 'OV' blijkbaar geen optie zijn.

Blijft dan nog wel een feit dat er binnen nu en 2 weken vrij weinig te doen is.. Zeker als je het voor het kind ook nog psychisch oke wilt houden.. Ik kan me voorstellen dat veel school en dan ook nog eens veel naar de HA en ZKH voor zo'n medische verklaring ook een hoop stress mee kan brengen. Ik weet in ieder geval dat ik ook iedere keer dat ik wéér naar het ziekenhuis de hele week van m'n stuk ben. En ik heb dan geen Autisme, dus kan me alleen maar voorstellen hoe zoiets dan voor haar moet zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:38

Daar heb je wel gelijk in.Het komt, als je meer weet,ook anders over en weet je dat de tips die er nu gegeven zijn niet werken.Nog effe en ze hebben Kerstvakantie,is ook weer 2 weken.
Idd. jij kan het dan redelijk goed weten hoe zo'n kind zich zal voelen.
Nu maar hopen dat het via medische indicatie alsnog geregeld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:40

Dat hoop ik dan ook wel :) maar wel in het tempo van het kind en je niet blindstaren op die 2 weken. Kind heeft er niks aan als ze dan wel met het busje kan of aangepast vervoer maar dan emotioneel een wrak wordt door alle gebeurtenissen die ze even in 2 weken hebben moeten proppen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:52

Idd. dan zou ik haar mooi even wat langer kerstvakantie geven tot het helemaal goed geregeld is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:02

Heb het hele topic doorgelezen en sommige reacties zijn echt tenenkrommend!! Maar om toch even een knuppel in het hoenderhok te gooien.... Als het (school)vervoer voor gehandicapten wordt wegbezuinigd.... Waarom blijft het schoolvervoer voor zwaar christelijke kinderen die naar een school veel verder weg gaan, omdat de school die dichterbij (lees: in hetzelfde dorp) is niet zwaar genoeg is... dan wel vergoed?? Dit mede dankzij de christelijke partijen in ons politieke stelsel....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:08

Goeie vraag :)