Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:18

Polivy schreef:
Volgens mij is het dan meer een principekwestie in de zin van respecteren van een levenswijze. En dat gaat beide kanten op. Natuurlijk stel je als bruidspaar de regels, alleen daarin kun je best rekening houden met een ander. En dat hoeft niet zo ver te gaan dat je iedereen overal in wil pleasen, want dat gaat niet, maar met essentiële dingen als het wel of geen vlees eten kan dat prima.
Wat ik aan wil geven: het is niet zo zwart wit als hier in het topic veel gesteld wordt.

De vraag is of het bruidspaar het kan maken om geen vlees te serveren. Dus natuurlijk gaat het dan voornamelijk over zuiver vegetarisch en niet over die mensen gewoon voor beide wat wils serveren. Die zijn er plenty, waarschijnlijk het merendeel.
De vraag is echt kun je het maken om vegetarsich te serveren. Persoonlijk vind ik dus van wel.
Wat daar de redenen voor zijn gaat een ander eigenlijk niet eens aan.
Ik geloof niet dat het gebruikelijk is een menu vooraf te geven, dus het is altijd een verrassing. Helemaal als je bv naar een bruiloft gaat van een bruidspaar uit een andere cultuur bv. Dan is het soms ook even slikken voor sommigen.

LadyMadonna

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:08

Stel nou, je houdt van een lekker varkenslapje en je gaat naar een islamitisch feest. Is dat dan ook een probleem?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:21

Delphi schreef:
AaronYve schreef:
Ik nodig gasten uit en dan moet ik er ook voor zorgen dat er voor ieder wat wils te eten is.

Ja, maar als er allerlei diverse vegetarische gerechten zijn (ik las o.a. iets over geitenkaas met honing in bladerdeeg :9 e.d.) en een uitgebreid toetjesbuffet kun je me niet vertellen dat er mensen zijn die niets ervan lusten.

hihi ja dat vind ik dus niet lekker.
Maar het ligt het ook aan aan de gastheer en vrouw, ik bedoel ik zou graag zien dat iedereen lekker te eten heeft en zou dan zeker een paar vlees gerechten erin meenemen. Andere mensen hebben misschien wel iets van, ik betaal dus bepaal en het is onze dag..
Ik zou mij wel gewoon aanpassen aan wat er geserveerd wordt en mocht het echt niet te eten zijn dan ga ik stieken ff langs de frietkraam ofzo.
Maar persoonlijk vind ik dus gewoon dat er voor ieder iets moet zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:26

jouw, dag, jouw feest, jouw beslissingen.

vind het andersom eerder onnadenkend, dus om geen enkel niet-vega gericht te serveren, of alleen maar gerechten met vis, want dat ook echt lang niet iedereen lusten. Maar ook dan heb je je als gast aan te passen, maar dan snap ik achteraf-verhalen wel.
Als het goed is weet je van je vriendenkring die je uitnodigt wel of er iemand is die vega is, dan zou het wel wat vreemd zijn om diegene uit te nodigen zonder er rekening me te houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:27

Als het vega is, is er toch voor een ieder iets?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:29

Uhm nee

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:31

in principe wel, ook vleesgerechten hoeven je smaak niet te zijn immers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:32

AaronYve schreef:
Uhm nee

Dus je eet geen plantaardige producten... _O-

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:33

Want jij lust geen pasta, rijst aardappelen, soep, bladerdeeg, quiche, sla friet brood en gazo maar door. Je leeft toch niet alleen op vlees?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:35

AaronYve schreef:
Uhm nee

Jij eet niks anders dan vlees?!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:37

Ho ho, :D Ik eet gewoon vlees en vind vega gerechten geen vlees en dat zijn ze ook niet.
Op mijn bruiloft wil ik graag iedereen plezieren qua eten en zoals ik eerder schreef hoort daar vega, vis en vlees bij.

Esmeej33 voordat je zo reageert lees ff mijn eerdere post aub. Dank u
Kugger ? is het grappig of wat bedoel je hiermee?
Marleen88 graag ook even mijn eerdere post lezen aub. Dank u

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:39

AaronYve schreef:
Ik nodig gasten uit en dan moet ik er ook voor zorgen dat er voor ieder wat wils te eten is.

AaronYve schreef:
hihi ja dat vind ik dus niet lekker.
Maar het ligt het ook aan aan de gastheer en vrouw, ik bedoel ik zou graag zien dat iedereen lekker te eten heeft en zou dan zeker een paar vlees gerechten erin meenemen. Andere mensen hebben misschien wel iets van, ik betaal dus bepaal en het is onze dag..
Ik zou mij wel gewoon aanpassen aan wat er geserveerd wordt en mocht het echt niet te eten zijn dan ga ik stieken ff langs de frietkraam ofzo.
Maar persoonlijk vind ik dus gewoon dat er voor ieder iets moet zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:43

Maar wat is het probleem dan, er is voor iedereen wel iets, niemand eet alleen vlees want dat overleef je niet heel lang. Een avondje zonder vlees kan makkelijk, ook een fervent vleeseter.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:45

Ik ben wel een beetje geschokt hoe egoïstisch mensen kunnen zijn...

Ik bedoel, het is toch HUN trouwdag, HUN feest. En als de bruid vegetarisch is en geen vlees wil hebben, dan gebeurd dat gewoon niet. Het is haar dag. Dan vind ik het onbeschoft dat vleeseters eisen dat er vlees moet staan. Je eist dan gewoon dat de bruid op die dag, haar dag, haar principes opzij zet en zich maar klote moet voelen op haar trouwdag dat ze dode dieren opvoert, alleen maar om het anderen naar de zin te maken. Dat is toch belachelijk?

Er zijn honderden andere gerechten zonder vlees die ook lekker zijn. Dat is niet alleen een beetje groenvoer en een appel, maar van alles.

Het argument van "Maar vleeseters houden ook rekening met vegatariers, dus andersom moet dan ook" is een onzin argument. Als er in elk eten vlees zit kan een vegatarier niets eten, dus daar moet wel rekening mee worden gehouden. Want die eet absoluut geen vlees. Andersom, als er nergens vlees in zit, kan een vleeseter gewoon nog van alles eten, wat die normaal ook eet, alleen nu zonder vlees, want die eet vaak genoeg pasta, aardappelen, rijst etc.

De eerste vleeseter die alleen maar vlees eet, echt en puur alleen maar vlees (een vleestarier :P) moet ik nog tegenkomen en mocht die op mijn huwelijk komen dan zal ik daar wel een bord vlees voor neerzetten... Maar zolang een vleeseter gewoon al het andere ook eet, zie ik de ramp niet om het vlees weg te laten. Er blijft genoeg over aan keuze... Terwijl voor een vegatarier op een feest met alleen vleesgerechten niets overblijft.

De bitterballen, kipnuggets etc (vleesgerecht) op een bedrijfsborrel, dat kan niet iedereen eten. De vega's staan met lege handen.
De eitjes, de kaashapjes en de cherrytomaatjes (vegagerecht) kan wel echt iedereen eten, vleeseters en vega's.

Het is alleen geen vlees... Maar als een vleeseter voor een avond niet even het vlees kan overslaan... Het blijkbaar zo belangrijk vind... Dan bak je thuis de kipfilét maar even op en laat je de ander in zijn waarde.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:47

Sorry esmeej33 ik maak nergens een probleem. :D Ik geef mijn eerlijke mening en dat is gewoon mijn mening. Daarbij reageer ik op een topic waarbij iets gevraagd wordt en waarbij ik mijn eigen mening heb willen geven. Dat jij, marleen en kugger dat anders opvatten dat is jammer.

Naar mijn mening mag eenieder zijn/haar eigen bruiloft, wat ontzettend veel geld kost, naar eigen idee invullen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:50

AaronYve schreef:
Ho ho, :D Ik eet gewoon vlees en vind vega gerechten geen vlees en dat zijn ze ook niet.
Op mijn bruiloft wil ik graag iedereen plezieren qua eten en zoals ik eerder schreef hoort daar vega, vis en vlees bij.

Esmeej33 voordat je zo reageert lees ff mijn eerdere post aub. Dank u
Kugger ? is het grappig of wat bedoel je hiermee?
Marleen88 graag ook even mijn eerdere post lezen aub. Dank u

Oh sorry, ik heb daar overheen gelezen.
Nu snap ik je bericht.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:50

SuperAssie schreef:
Hoewel het je eigen keus en jouw grote dag is, vind ik het eigenlijk wel not done.
Nu krijg ik vast half bokt over me heen, maar zo zie ik het. Mij krijg je echt niet vrolijk met wat groente en fruit, sorry dat ik het zeg maar dan zou ik nog liever een frietmobiel hebben staan om het even grof te zeggen..

Ik zou er zelf niks van zeggen mocht het gebeuren op een bruiloft, maar daarna denk ik wel meteen doorgaan naar de eerste beste frietkraam omdat ik dus honger heb als een paard.

Dus vegetariërs hebben altijd honger? :')

Vind het geen probleem hoor.. Voor een dagje kunnen niet-vegetariërs ook wel vegetarisch eten, gaan ze echt niet dood van. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:52

opisop_shop schreef:
in principe wel, ook vleesgerechten hoeven je smaak niet te zijn immers.

Je hebt natuurlijk ook nog veganisten en mensen die allergisch zijn voor 101 dingen dus met vegetarisch heb je niet per definitie voor ieder wat. Veel vegatarische gerechten bevatten best wat dingen waar je potentieel allergisch voor kan zijn lactose, eieren, noten, soja etc.

Lijkt me sowieso dat je als bruidspaar zelf beslist wat je je gasten serveert of dat nu 4 biefstukken p.p of slechts een doperwt is, je gasten komen immers voor je bruiloft niet voor een gratis maaltijd. Als het ze niet zint rijden ze op de terug weg maar door de McDrive :Y)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:53

Waarom antwoord je dan op de vraag dat als er vega gegeten wordt dat er voor iedereen iets is nee?
Waarom begin je in godsnaam ober meningen? Dat weet iedereen heus wel, maar wat je zegt is eigenlijk simpelweg gewoon niet waar. Want niemand eet alleen vlees. Dus als er geen vlees is, is er altijd nog wel ieTs anders dat mensen kunnen eten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:56

Vandaar ook mijn "in principe wel" , maar dan ben je een uitzondering en dat weet je als bruidspaar ook wel van je gasten. Logisch dat je daar dan zoveel mogelijk rekening mee probeert te houden, of als dat echt ontzettend lastig is, je als "moeilijke eter" zelf evt. regelingen treft. Daar ben je dan ook wel aan gewend lijkt me, dus dat zal vast niet vergeten worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:58

Als vegetarier helemaal volmondig ja.... Ik moet altijd vlees kip vis of andere dode beesten maken voor mijn man en vrienden / familie en ik vind het vreselijk... Elke kerst zo'n grote dode vogel op tafel en altijd overal maar dieren op borden om je heen...leuk als vegetarier??? Nope...
Dus die ene dag eens zonder vleesen daar nog over discussieren...terwijl het een eigen superdag moet zijn...tsk tsk tsk wat een vreselijke egoistische gedachten...totaal geen inlevingsvermogen noch begrip voor een vegetarier maar andersom moeten wij de confrontatie overal en altijd mee maken...de stank én het aanzicht maar moeten verdragen en met ons neus boven hangen.... ,mensen die vlees wild vis en gevogelte eten ruiken ' het dode dier" niet , helaas ik wel...daarom wil ik kerst niet meer met familie vieren en staan de bbq afspraken mij enorm tegenmaar ik maak alles en doe alles uit liefde voor de anderen ...die dan voorts geen ene dag zonder voor mij over hebben.... 8)7 |(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:02

Ik snap echt niet waarom iedereen zich er zo druk om maakt. Het is de dag van het bruidspaar en zij vullen het in zoals zij het het beste vinden.
Zo hadden wij geen varkensvlees, daar heb ik niemand over gehoord. Ook hadden wij een kerkelijke inzegening en iedereen van de daggasten ging mee, óok de mensen die normaal nooit naar een kerk gaan. Dat is gewoon respectvol. Savonds hadden wij een band op het feest. Er kwamen ook mensen die principieel tegen popmuziek zijn, toch waren ze gekomen. En wij zijn ook op hun bruiloft geweest, zonder muziek waar we de hele avond op een stoel mochten zitten naar stukjes kijken. Dat was helemaal hun wens, prima dan.
Maar je bruiloft is een dag van het bruidspaar, en die mogen helemaal beslissen hoe ze het willen. Mensesn die er wat op aan te merken hebben moeten gewoon zorgen dat ze zelf een beter feest geven :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:08

Iedereen moet inderdaad lekker zelf weten hoe ze hun dag in vullen en wat er te eten en te drinken valt. Alleen is het wel zo dat er door de vleeseters wel rekening wordt gehouden met de vegetarische mensen op feestjes/verjaardagen en dat zou dan natuurlijk wel een beetje in verkeerde aarde kunnen vallen als het dan andersom niet zo is bij sommige mensen. Zelf zou het mij niet uit maken en zou het denk ik ook wel een keer leuk vinden om lekker vegetarisch te eten! :D (als het allemaal heel lekker is hebben ze misschien niet eens door dat het vega is haha)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:09

Ik zou het idd niet eens doorhebben denk ik, maar het zou ook zeker niet in mijn hoofd opkomen om erover te gaan mekkeren.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:11

Ik vind dat dat moet kunnen, en als het mensen niet bevalt kunnen ze vast wel iets eten bij de dichtbij zijnde snackbar.
Ik ben opgevoed met eten wat de pot schaft en dankbaar zijn voor wat je krijgt.
Dus als dat vegetarisch is(ondanks dat ik graag vlees eet) geld dat ook !