Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barramundi

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:15

@Colorado: Het is dus toch gelukt met je pork crackling? Goed bezig!!!

Hier het menu ook helemaal compleet. Ik doe hoofd en na en mams het voorgerecht en mijn ouders brengen de wijn mee (wat erg fijn is, aangezien ze lid zijn van zo'n wijn-inkoop-gebeuren en dus altijd errug goede wijn in huis hebben!!!!)

Voor:
- Chorizo met honing
- Gegratineerde paddestoelen
- Plankje met landgoedkaas, en wat gedroogde worst en ham (meegenomen van de fair op Landgoed Marienwaerdt)

Hoofd:
- Kruidige kangoeroe steaks
- Geroosterde pompoen
- Witlof rolletjes met spek
- Rozemarijn aardappeltjes

Na:
- Trifle

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:52

Kerstavond

Rouleau met heilbot
Inktvis op 2 manieren, gevuld en tempura
Rodekoolschotel
Stoofpeertjes
Witte chocolade panna cotta met lemoncurd

2e kerstdag

Bonbon van paddestoelen met seranoham en appel
Doradefilets met spinaziefritters
Aubergine met dukkah
Aardappel ui en ansjovis gratin.
Pistachecakeje met ananas met tijmhoning en mascarpone

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:18

Zow, de berg boodschappen is binnen. Morgen naar mijn schoonouders en dan 1e kerstdag misschien al wat voorbereiden. En tweede kerstdag vol er tegenaan :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:22

Het wordt een witlofsalade voor bij mij hoofdgerecht!
Ook vandaag alle boodschappen gedaan.
Vandaag alvast wat werk gedaan, morgen de rest voorbereiden :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:23

Hier heeft mijn vriend vandaag alles in huis gehaald, erg fijn :)). Ik hoef niet heel veel voor te bereiden omdat het hoofdzakelijk simpele gerechten zijn die niet veel tijd kosten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:41

Mijn hemel; voor iedereen die vandaag boodschappen heeft gedaan... JULLIE ZIJN HELDEN! Wat een drama vandaag en een drukte!

@ Yonker; Wat dacht je van een grand desert? Past leuk bij de kleine hapjes van het gourmetten! Je kunt dan denken aan kleine chocomoussesjes, brownies, appeltaartjes, fruitsalades, witte chocolade cheesecake, macarons... Noem maar op! Je kunt dan kiezen om een aantal gerechten zelf te maken en een aantal bij de super te halen w.b. werk :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:45

Ik ben alleen nog naar de hanos geweest. Rest was gisteren al gehaald door mamma. En we hebben vandaag nog boodschappen gedaan voor kerstcadeautjes...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:57

Hier was het vreselijk! Ik doe normaal altijd mijn weekboodschappen op de maandag; ik heb nu twee uur gedaan over mijn boodschappen i.p.v 45 tot 60 minuten bij twee supers :Y) .

Mijn kerst voorafje is nu eindelijk helemaal af. Ik had teveel italiaanse gerechtjes naast de aziatische...
Mijn gerechten zijn nu: een pittig pompoensoepje, eendeborst salade met sinaas en hoisin, een kip gyoza, carpaccio hapjes asian style en sushi van teriyakki kip met een mango saus en een tamago nigiri met tuinkers!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:05

Ik dacht nog: zal vast wel meevallen... Fout. Vnaf de toegangsweg naar het winkelcentrum complete file, volle parkeerplaatsen. Alsof dat nog niet erg genoeg was...complete chaos in de appie. Ze hadden beter verkeersregelaars in de appie kunnen zetten :P Ik ergerde me dood dus liet vaderlief maar dingen pakken van t lijstje of de kar duwen :P Was blij dat ik weg was. En dan was ik misschien nog van plan me haar te knippen en verven morgen, nou....laat maar ;) Komt na de kerst wel :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:11

Ik ga maken (7 pers.)
Amuse(s);
- Wrap met zalm, kruidenkaas, kappertjes en bieslook
- Meloen met ham eromheen.

Hoofdgerecht;
- Varkensrollade (gemarineerd)
- Varkenshaas (speciale)
- Varkenrib

Bijgerecht;
- Patatjes (alleen dan zien ze eruit als maantjes)
- Stoofpeertjes
- Boontjes met spek

Nagerecht
- Slagroomijs met daar doorheen aardbeien en daar overheen chocoladesaus. :D

Volgens mij was dit het. :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:11

Haha, hier ook waren de 'gezinnetjes' het ergste! Moeders die vaders volledig uitkafferde omdat 'hij' alleen het karretje duwde en zij alleen het werk moest doen. Ik heb serieus regelmatig meer dan een minuut stil gestaan in de wachtrij omdat 'vaders' niet van zijn plek mocht waardoor het gangpad volledig geblokkeerd werd

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:15

Meliaforever schreef:
Ik ga maken (7 pers.)
Amuse(s);

Hoofdgerecht;
- Varkenshaas (speciale)
- Varkenrib

Bijgerecht;
- Stoofpeertjes
- Boontjes met spek

Nagerecht

Ik weet niet of je al boodschappen hebt gedaan :Y) Maar als tip voor de meloen; swarzwalderschinken is in combinatie met meloen bijna nog lekkerder dan pata negra, parma of serano! Scheelt je 2 euro en qua smaak... Nomnomnom@!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:16

Ik ben op dit moment met de ossenstaart boullion bezig.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:42

Rytir schreef:
Haha, hier ook waren de 'gezinnetjes' het ergste! Moeders die vaders volledig uitkafferde omdat 'hij' alleen het karretje duwde en zij alleen het werk moest doen. Ik heb serieus regelmatig meer dan een minuut stil gestaan in de wachtrij omdat 'vaders' niet van zijn plek mocht waardoor het gangpad volledig geblokkeerd werd

Me vader lachte zich suf maar toen ik langs iemand moest die mij duidelijk gezien had maar gewoon de doorgang bleef blokkeren, er was voldoende ruimte om naar achter te stappen en mij voorbij te laten.. Dan ben ik soms ook even banketstaaf. Oeps knalde ik nou per ongeluk zachtjes tegen u aan? Sorry mevrouw. ~~}>

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:53

Rytir schreef:
Meliaforever schreef:
Ik ga maken (7 pers.)
Amuse(s);

Hoofdgerecht;
- Varkenshaas (speciale)
- Varkenrib

Bijgerecht;
- Stoofpeertjes
- Boontjes met spek

Nagerecht

Ik weet niet of je al boodschappen hebt gedaan :Y) Maar als tip voor de meloen; swarzwalderschinken is in combinatie met meloen bijna nog lekkerder dan pata negra, parma of serano! Scheelt je 2 euro en qua smaak... Nomnomnom@!

Ik zal even kijken wat voor ham mijn moeder heeft gehaald. Moet morgen nog even naar de supermarkt om aardbeien te vinden.. := Sommige mensen worden echt super aso als het druk wordt. Houden echt geen rekening met elkaar.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:57

Nee tuurlijk niet! :P Ik MOET mijn boodschappen halen en dat moet NU en nog snel ook :+ Dus aan de kaaaaahaaaaant!! _O-

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:32

@Barra, jaaaaa, eindelijk haha. Het was echt een gedoe zeg jeetje :+

Heb ik t toch beter geregeld hehe. Mijn mams heeft gelukkig voor mij de boodschappen gedaan, eerlijk is eerlijk, ik zal als enige koken morgen O:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:44

dan heb ik niet te klagen gehad, het was wel druk (en mensen gaan zo ontzettend stom met hun karretje voor de schappen staan) maar echt dramatisch was het niet. Morgen de laatste dingetjes, het wordt nu

1e kerstdag
bij de borrel
zelfgemaakte pesto en kruidenboter met het Jamie brood
gekruide notenmelange
olijven

voorgerecht van verschillende amuses. Ik weet nog steeds niet precies welke, ga woensdag wel knutselen.
Heb nu op het lijstje: rosbieftruffel, parmaham met rucola en truffelmayonaise, pancetta met cranberrypate en -compote (de laatste is zelfgemaakt en echt heerlijk), blini met zalm en zure room (of beenham), grote gegrillde garnaal, kwarteleitje met kalfstartaar, gevulde grote pastaschelpen, gevulde cherrytomaatjes, iets in een glaasje (mss kipcocktail)

appel/pastinaaksoepje

varkensfricandeau met groenten uit de oven (op 100 graden)
wsl de aardappelwaaiers, anders Jamie's smashed potatoes
knolselderijpuree met truffelolie
grilled little gems
gegrillde pompoen
twee salades van de Italiaanse delicatessenzaak

mss nog een kaasplankje

smoked chocolate mousse met gestoofde peren en kerstmanaardbeien

tweede kerstdag gevulde kippendijen, boeket van tulpen en wat dipjes + spul om te dippen (en wsl restjes van 1e kerstdag)

derde kerstdag (bij de gourmet) gorgonzolasaus, kruidenboter

Kortom, lekker aan de slag en ik zie het wel.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:35

Oh, ik mag ook niet klagen zie ik al! Ik heb alle niet-bederfelijke waar een week geleden al gehaald en vandaag moet ik werken dus..... vriendlief gaat dalijk de laatste boodschappen halen :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:41

Ik heb net de laatste dingetjes gehaald, zo nog even een bestelling afhalen en dan is het klaar.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:08

Mijn ouders hebben gister de boodschappen gedaan :P Heb er nog even voor gezorgd dat we op 2e kerstdag carpaccio als voorgerecht hebben, mmmm :)
Maar ik was gister even broodbeleg kopen, ik dacht even snel... Wat doen al die auto's hier? En al die mensen met karretjes in de supermarkt?? Oh ja, het is tijd voor de kerstboodschappen... Drukte! Niet normaal. Bleek mijn toetje al open te zijn, zegt de kassiere: wil je een nieuwe? Ja dag, dan moest ik me weer helemaal terug wurmen... Dan maar geen toetje gister ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:24

Heeft iemand nog tips?
Ik wil voor bij de koffie die koekhuisjes maken en als nagerecht die met mousse gevulde chocoladebollen. Maar waarmee kan ik koek het beste lijmen en waarmee chocola?

En de aardbeien voor de mousse moeten met staafmixer. Kan dit ook gewoon in de blender? En zou ik die mousse vandaag al kunnen maken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 12:08

Wanneer wil je die mousse eten? Ik denk dat je hem tot morgen zou kunnen bewaren, maar niet langer.

Bij die koekhuisjes opletten dat met bakken de deurtjes wat kleiner worden. Plakken kun je doen met poedersuiker en water of poedersuiker en eiwit. Die chocoladebollen kun je gewoon met chocolade lijmen of eventueel eetbare lijm.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:51

Hier al begonnen, heb helemaal zin in vanavond :):)
Pavlova zit in de oven, een aantal sausjes zijn al klaar (het sausje van de prawn cocktail is :9 ) aardappelschotel staat klaar om de oven in te gaan, nu nog op zoek naar quinoa straks als de pavlova klaar is, dat wordt wat :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:00

soepje is klaar, erg lekker geworden! Ik ga de rest mooi invriezen :D

Colorado, bij een natuurwinkel heb je een behoorlijke grote kans.

En de peren
Afbeelding