Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:16

jilleroo schreef:
Ik verbaasde mij over een eerdere post van iemand die ook mee wil doen en zegt wel met 50 euro uit te komen voor boodschappen , bios, benzine of whatever gaan van een ander potje gaan alsof dat niet mee telt...

Als alles goed loopt heb ik max 50 euro per week, meestal minder, komende 2 weken zelfs niets... die 50 euro is niet enkel voedsel, daar betaal je alles mee wat geld kost naast je vaste lasten. Als je echt wil proberen te begrijpen hoe je op minimum of bijstandsniveau rondkomt moet je het goed doen en niet half. Ik vind het best tof en leuk dat mensen het willen proberen om bewuster om te gaan met geld, maar als jij die 50 euro aan enkel voedsel uitgeeft sla je de plank een beetje mis. Overigens doel ik op meerdere bokkers, niet op een enkel persoon.

Bedoel je o.a. mij daarmee? dan heb je erg verkeerd gelezen.

Ik probeer niet mee te doen, ik geef mijn uitgaves aan. Die ik al jaren zo doe.
En geef dus aan dat ik nooit naar de bios ga. Gewoon nooit, ook al zit ik niet in de bijstand.
Ik gaf aan dat ik niet rook en sowieso geen a-merken koop.
Niet omdat ik in de bijstand zit, maar omdat ik het niet nodig vind.
En ik heb niet wekelijks en zelfs niet maandelijks iemand die een kadootje nodig heeft.
En kleren koop ik zelfs niet elk jaar. Laat staan elk half jaar of elke maand.
Hondenvoer zit bij mij al bij die 50 euro er in, net als shampoo en vuilniszakken, dat heet bij mij de boodschappen, dat is bij mij meer dan eten.

Alleen benzine niet nee, als dat moet kan ik inderdaad beter stoppen met werken en echt in de bijstand gaan zitten, kan ik de auto verkopen en heb ik ook geen benzine nodig.
Auto heb ik nodig voor werk om niet in de bijstand te komen.

VillaNeusjes

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:22

Als jij aangeeft dat jij dat niet doet dan doel ik daarmee niet op jou, ik heb niet de namen van bokkers onthouden, gewoon iets wat me opviel in een paar posts. Ik bedoel het ook niet aanvallend ofzo.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:41

Geloof me, die bloemkool van 3 euro komt hier ook écht niet in huis hoor. Maar met enige regelmaat zie ik een bloemkool van rond de 3 euro. (C1000). Maar dat maakt het wat betreft gezond eten toch weer iets moeilijker.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:46

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:47

Is lezen moeilijk ofzo?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:50

Nee, voor jou wel?
Met "je" staat jou naam er niet specifiek bij, dus iedereen die wel 3 euro er aan uitgeeft is "je" en niet slim bezig.

Maar gezien hij normaal 1,09 is lijkt het me wel erg onwaarschijnlijk dat hij ergens voor 3 euro ligt.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:54

Little_king, bij Jilleroo staat er evenmin jouw naam. Dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Niemand heeft het ook over bloemkolen die nu overal 3 euro kosten maar dat het mogelijkheiden zijn.

Het topic is bedoeld met een positieve insteek, bewustwording en gewaarwording van financiele mee- en tegenvallers.
Het gaat om globale ideen en hoe mensen die uitvoeren. Hou het gezellig.
Ik vind het idee en principe erg leuk, mierenn**ken over kleine details is jammer..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:55

Leffroi je zegt toch zelf dat het gezond eten moeilijker maakt? Dat is dan toch niet zo?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:57

@Jilleroo
Je hebt een punt hoor; ik probeer bewust en zuinig te leven, maar heb beslist niet de illussie dat het mij een beeld geeft van hoe het werkelijk werkt voor iemand in de bijstand. Kritisch inkopen is voor mij gewoon een sport, maar heeft niet het dwangmatige zoals voor iemand die écht financieel aan de grond zit en dus niet kan terugvallen op een spaarpotje.
Ik denk alleen wél dat het gros van de mensen ('vroeger') ruimer geleefd heeft dan nodig is en dat je door bijv. dit topic gaat nadenken over hoeveel geld je daarmee laat liggen. In die zin kan dit een positieve stroom energie op gang brengen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:58

Lolleke ik vraag toch of ze mij bedoeld?
Zo ja, dat ze dan verkeerd heeft gelezen.
En ze geeft dan daarna aan dat ze mij niet bedoeld, opgelost en duidelijk dus.

Ja dat kan dat de bloemkool 3 euro is, maar die koop je toch niet?
Dus waarom die wel opnoemen als er zoveel andere groente zijn die op dat moment goedkoop zijn?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:26

Ik vind gezond eten van een minimum heel lastig.
Onder andere bloemkool, broccoli etc etc halen wij uit de diepvries "vers" is hier ook hartstikke duur
Maar fruit? Is onbetaalbaar!
En de markt? Die is hier niet veel goedkoper dan in de winkel (óók de laatste 15 minuten van de markt) en zijn gauw verrot, beschimmeld etc.
Enige waar wij het wat goedkoper en van goede kwaliteit kunnen krijgen is bij de Turk.

Maar om het nog leuker te maken... Ik heb een tarwe allergie....
Mijn man heeft een héle snelle spijsvertering en moet de hele dag door eten. Wij halen nu voor 0,89 cent broodmix en er gaat zo elke dag een heel brood door met de goedkoopste chocopasta.
Maar met een tarwe allergie word een klein pakje alweer 4,- per brood, 5,- voor een beetje muesli en ga zo maar door. En nee, dat kopen we niet om de hele simpele reden dat we dat niet kunnen bekostigen.
Maar door geen cent te hebben, ziektekosten worden uitgekleed (kan niet meer naar de fysio), geen gezond eten kunnen betalen of rekening kunnen houden met oa tarwe allergie (vroeger was een speciaal dieet nog belasting aftrekbaar) en geen geld hebben voor medicijnen word je gezondheid ook met een rap tempo minder.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:02

Citaat:
Alleen benzine niet nee, als dat moet kan ik inderdaad beter stoppen met werken en echt in de bijstand gaan zitten, kan ik de auto verkopen en heb ik ook geen benzine nodig.

Dit vind ik echt een domme opmerking.
Je komt niet zomaar in de bijstand. Als je stopt met werken krijg je helemaal geen uitkering, niet eens WW.

Je moet al ontslagen worden voordat je kans hebt op WW en de bijstand volgt dan eventueel na een aantal jaar. Als je een auto hebt wordt de waarde bij je "vermogen" opgeteld. Je paard(en) ook.

En groentes koop je inderdaad het best in het juiste seizoen, broccoli is meestal wel goedkoop, witlof gaat ook nog wel. Fruit vind ik erg duur, zelfs in het seizoen. Ik ben gek van snijbonen maar die zijn voor mij onbetaalbaar. Alleen in de bonus maar dat zijn ze nooit of amper.

Ik koop goedkope varkenslappen voor meerdere dagen en kippenbouten idem. Diepvriesbiefstukjes bij de Aldi, 4 voor 4,70 ofzo.

Macaroni heel goedkoop met Smac en uitje en geraspte kaas, voor meerdere dagen.

Nasi met preitje, uitje en gehakt.

Soep, heel gezond, met schenkel, soepgroentes, gehaktballetjes maken. Kun je makkelijk invriezen dus grote pan maken.

Als ik aan het eind vd maand zonder geld zit krijgen de honden een gekookt ei over hun brokken. Of ik heb koolvis in de vriezer, zijn ze gek op.

Je moet eigenlijk een reserve in je vrieslades hebben voor barre tijden. Een paar pizzas, frites, wat vlees en diepvriesgroente. Of potjes groenten, regelmatig in de reclame.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:55

Snijbonen, aardappelen, tomaten en aardbeien zijn heel erg makkelijk zelf te verbouwen en niet duur.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:15

Moet je natuurlijk wel een tuin hebben om ze te kunnen verbouwen ;)

Tja waar ik op bespaar de kapper (ga er nooit heen), Gooi nooit eten weg. Koop kip bv snij er porties van, van 2 kipfilets gesneden kan je makkelijk met 4 personen van eten.
Wat ik geleerd heb in de loop van de tijd, eet niet tot je vol zit maar eet tot je genoeg hebt.
Eten wat over is eet ik rustig een 2e dag, of gaat naar mijn hond, scheelt weer in de brokken.
Auto heb ik niet, ik leen hem als ik echt ergens heen moet, en doe er dan benzine in.
Mijn kleine krijgt borstvoeding geen flesvoeding, babyvoeding maak ik altijd zelf.
Mijn kids eten (bijna altijd) gezond, ikzlef moet er voor oppassen niet bij in te schieten dat kan nu ook niet inverband borstvoeding. Ik verwen mezelf met 1x per week een fles cola van de liddl verder alleen maar water. Kids mogen 1x per dag een glas yogi/chocomel.
Echt heb nu sinds kort geen uitkering meer (zo bepaalde redenen) en ik kwam echt rond. Makkelijk nee niet maar spaarde wel geld.
Ik moet zeggen ik woon goedkoop, dat is mijn geluk, krijg max huurtoeslag, zorgtoeslag en andere kortingen. Mijn kids kunnen op sport dankzij een fonds.
Ben ik dan een scheumer dat ik hier gebruik van maak. Vind ik niet, heb hier niet voor gekozen. Heb er ook niet voor gekozen om de schulden van mijn ex te moeten afbetalen maar tja het is niet anders.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:31

Ik weet niet of het al genoemd is, maar het is ook redelijk simpel om zelf (wit)wasmiddel en afwasmiddel te maken. Eten kan je verbouwen als je de mogelijkheid hebt en dan is er ook nog op veel plekken een voedselbank waar je wekelijks een tas op kan halen (geen garantie voor goede en gezonde dingen).
Daarnaast op het moment dat de folders binnenkomen een eetrooster maken adh van de aanbiedingen en niet zo vaak (max 2x per week) naar de supermarkt gaan en ook niet teveel verschillenden, want vaak haal je dan toch nog iets extra's.
Veel succes met je proefperiode en voor de mensen die met weinig rond moeten komen respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:10

Wel erg impel gesteld mailiemike, maar wel goed bedoelt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:35

Gezond eten is heel makkelijk, als je maar van je aardappelen, vlees en groente afstapt.

Verdiep je in kruiden, wat die doen. Neem die mee in je koken, hoeven geen verse kruiden te zijn .

Maak een potje met bv een zoete aardappel, een paprika uit zo een plasticje van 3, blikje stukjes tomaat, halve courgette, ui, of en bos ui, teentje knoflook, klein stukje klin gesneden verse gember, eetlepel gewelde bruine bonen, twee eetlepels mais, twee schijfjes ananas, wat kruiden naar wens, kumkuma(erg gezond en past bij alles) beetje sambal......kook er rijst bij of couscous of wat ook...

Gezond, makkelijk, variabel, gewoon fantasie gebruiken, ingedrienten voor meerdere gerechten te gebruiken omdat je de helft maar neemt. Neem zilvervlies rijst.

Maak volle soepen, bv linzensoep, kost bijna niks, linzen, Griekse yoghurt, eventueel halve paprika met ui fruiten, teentjes knoflook er bij, water linzen, laten koken, blikje tomatenblokjes, zout peper kukumar, maak een pan met minimaal 3 liter, staafmixer...soep voor twee dagen...tussen de middag als lunch..

Ik eet sinds een tijdje geen brood maaltijden meer en dat scheelt enorm in de kosten.....brood en beleg is super duur.....en ook echt niet gezond.....normaal eten is veel lekkerder en gezonder...
Bouillon maken en gewoon allerlei groenten er in doen, koop aan het begin van de week alleen verse groenten en maak soepen en potjes, eet in de ochtend yoghurt of kwark met biologische müsli met lijnzaadolie, tussen de middag je potje in een stevige maaltijd, kan ook mee naar het werk, want het kan ook koud gegeten worden.

Om de 2 a 3 dagen wat vlees is genoeg, koken zonder vlees is heel,makkelijk, als je maar niet aardappelen, geen vlees en groenten eet, want dan mis je wat...

Kaas bv is ontzettend duur, niemand heeft kaas nodig...brood van nu is gemodificeerde graan, niet gezond, E nummers.

We worden dik van E nummers, allang bekend, maar voedsel zonder ENummers bestaan in het Westen niet meer, maar omzeil je dt, eet je al een stuk gezonder en goedkoper.

Ik kan voor 50 euro aan alleen gezond eten, met verse groenten, zonder brood en beleg en voor elke dag vlees een kar vol halen......

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:44

@flicka
Er zijn ook mensen in de bijstand die nooit geen WW dus werk gezien hebben. Maar dat terzijde.

En zoals ik al schreef zou ik in de bijstand komen gaat mijn paard er uit.
En ja mijn auto ook.
Deze 2 dingen heb ik nu omdat ik werk.
Mijn auto moet ik nu hebben, ov en fiets is geen mogelijkheid om op mijn werk te komen,
paard is puur luxe.
Maar als ik langdurig thuis zo komen zitten gaan die er uit ja. Zonder twijfel.
Dan hoef ik de diesel ook niet bij die 50 euro te tellen, want ja, dat verbruik ik dan ook niet meer.
Ik werk niet fulltime omdat ik dat lichamelijk niet kan, dus ik moet gewoon opletten met mijn uitgaves, en ja diesel vind ik ook een rot kostenpost.
Zou ik dat bij mijn 50 euro boodschappen moeten tellen kan ik beter thuis zitten ja. Want dan hou ik meer over dan met gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:02

Wij zitten overal ver van weg, zonder auto is pas armoede..

Maar als je in de bijstand zit en een heel laag huurtje hebt, subsidies op de bekende zaken...dan hief je het nog niet slecht te hebben

De niet bijstanders wonen duurder, niet altijd zo bewust gekozen....en dat gaat er eert af.

Ken bijstanders die wonen met huursubsidie voor amper 200 euro.....en dan heb je besteedbaar het niet slecht, hebben autootje en doen normaal boodschappen net als ieder ander...maar hebben wel stempel, "ben arm, dus ontzie mij". Wat men ook snel geneigd is....

Ik ben daar voorzichtiger in geworden..

Ken een kennis van de familie, klein dorp, zij werkt l jaren niet meer, maar die leeft zo, huur 135 euro. Laat honden uit, zakcentje.... En als er wat is, altijd, "heb bijstand, heb geen geld" krijgt dus van alles, reparaties door handige mensen voor niets....maar, die heeft het goed hoor... :D , die is slim....

Omdat ik haar zo goed ken, heeft ze me ook met best humor gezegd, ik leef al jaren zo, ga echt niet werken..ben goed gek....

Met geld omgaan en creatief zijn is iets, dat heb je of heb je niet. Dan zijn er mensen die zo gesteld zijnnop luxe, die kunnen dat gewoon niet...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:11

Daar ben ik het helemaal mee eens Russel.
Ik heb ook een hele goede kennis in de bijstand en leeft zo slecht niet.
Die heeft zoveel potjes dat ze per maand meer over heeft dan wij.
Er wordt gedaan alsof mensen die werken het zo ruim hebben. Ja dat kan, maar niet vanzelfsprekend.
Ik heb geen groot loon en mijn man ook niet. En na ontslag heeft mijn man een andere baan voor erg weinig geld. Maar hij wilde niet thuis zitten en heeft dat aangepakt. Maar daar was onze hypotheek niet op berekend.
Maar we klagen niet, we komen rond, incl. paard.
Maar dat is wel waarom er hier geen bioscoop, uit eten en vakantie er bij hoort.
Luxe dingen als kleding gaf ik al niets om. vakantie deden we voorheen ook al niet.
En ja op boodschappen doen lette ik al op, als een eigen merk lekker is pak ik geen A merk.
En ik koop geen bloemkool van 3 euro er is altijd groente in de reclame.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:15

maaikiemike schreef:
Veel succes met je proefperiode en voor de mensen die met weinig rond moeten komen respect.

Dit is eigenlijk precies wat ik ook wilde zeggen. Ik lees al de hele tijd mee, en heb veel respect voor de poging van TS en anderen om van minder rond te komen.

Mensen die echt minder te besteden hebben, petje af voor jullie, want leuk is natuurlijk anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:20

@russel: Dat honden uitlaten is nog steeds zwart werken. En dat is nog steeds niet helemaal op bijstandsniveau leven.
En als ze zo goed kunnen leven dat ze niet eens actief naar werk willen zoeken dan krijgen ze gewoon te veel geld van mensen die wel belasting betalen. :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:23

Little king, precies zo leven wij ook..wat elk jaar ook leuk is te vermelden door Jan en Alleman, "jullie gaan nooit vakantie je? "
Nope, geen geld voor, maar hebben peerde, dus schijn omhoog houden is dan makkelijk :D , laat ze maar jaloers zijn....

Maarten, klopt, maar die vrouw heeft wel bijstand...en zwart werken doen er veel als ze de kans krijgen, tied zat! En dat zouden wij ook doen, toch?

In hun ogen leven ze op bijstandsnivo..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:39

Ik ben vroeger in de bijstand opgegroeid, toen hadden we het heel krap maar we rooide het wel.
Daarna kreeg mijn moeder 80,- gulden! Meer dan bijstand vanwege een weduwe uitkering en werd ze uit de bijstand geknikkerd... Tóen werd het pas lastig! Geen bijdrage voor de sport voor de kinderen, dat kan van die 80,- gulden. Geen bijdrage voor een nieuwe bril, dat kan van die 80,-. Geen lening voor een nieuwe wasmachine want ja, van die 80,- gulden kan je nu sparen!....
In die zin kan je beter in de bijstand zitten met een schijt huurtje. Dan van werkend, koophuis de ziektewet oid in en nét boven bijstand zit met je eigen huis en nérgens bijdrage's voor krijgen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:42

testebeest schreef:
Moet je natuurlijk wel een tuin hebben om ze te kunnen verbouwen ;)

Je moest eens weten wat ik op mijn balkonnetje of voor mijn slaapkamerraam verbouwd heb :)