Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:58

Dus de mooie dingen zijn een glimp van God, de nare dingen hebben we zelf veroorzaakt.. jaja..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:02

Sammie schreef:
Saskia9 schreef:
maar kleine kinderen hebben nog geen zonde begaan dus vraag ik me dat meer af..

Ieder mens wordt met zonde geboren. De grootste is de 'erfzonde', Adam en Eva die van de verboden vrucht hebben gegeten. Dankzij hen zouden wij nu niet in het paradijs leven.. . Overigens dat jij zegt dat je steeds meer kleine kinderen ziet sterven zal eerder zijn omdat je nu misschien de leeftijd hebt/ er midden in zit? Statistisch gezien is er geen stijging in overlijden van kleine kinderen.

Je zegt dat je de bijbel moet lezen alvoor je mag reageren, maar de bijbel is voor interpretatie vatbaar, en wanneer er in de bijbel staat dat de zonde kwam toen er van de boom van kennis werd gebeten (ingefluisterd door een slang) dan bedoelen ze daarmee dat als je van de boom van kennis eet, je uit de hof van eden geflikkerd wordt. God zegt; eet niet van de boom van kennis, hij verbied het niet, maar raad het aan;
Dat is voor elke mens op deze aarde geldig en niet enkel voor adam en eva, door kennis (en dus gedachten) zorg je er zelf voor dat je uit het hof van eden geschupt word, een mens dat gewoon leeft zonder alles te lopen verklaren (dus zonder die kennis) is nog steeds in het paradijs hoor.
We zijn nog steeds in de hof van eden, alleen geloven we van niet omdat we door alles te verklaren bepaalde ideeen en overtuigingen hebben over hoe het leven zou moeten zijn, en op die manier maken wij mensen het onszelf moeilijk. (want door te willen weten, vergeten we te leven)
Heeft niets te maken met adam en eva en zonde , die twee staan symbool voor wat er in elke mens innerlijk afspeelt, en zo kan je de hele bijbel naar jezelf vertalen, maar het is een manier van interpreteren natuurlijk :)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:03

Mear schreef:
Dus de mooie dingen zijn een glimp van God, de nare dingen hebben we zelf veroorzaakt.. jaja..

ik geloof idd in oorzaak en gevolg...., en dat het altijd beter kan....

Mear

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:05

Ja, tastbare oorzaak en gevolg. De mensheid zelf in mijn ogen dus.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:06

Het gaat toch niet om woorden, ....maar om onze daden

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:07

Ik geloof wel in God.
Ja ja, er is honger en armoede in de wereld, maar alles ligt in Zijn hand.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:08

Fiffill schreef:
verootjoo schreef:
God laat zich juist erg vaak zien, het probleem is dat de mensen hem niet kunnen of willen zien door al het kwaad dat op de wereld is. De wereld waar we nu op leven is niet de wereld zoals God het bedoelt heeft, die wereld komt nog, aan het eind der tijden. Daarom zitten we nu nog in de gebakken peren in de wereld van het kwaad wat de mens zichzelf aandoet door zich niet aan de geboden van God te houden. Je hoeft niet ver te kijken om te zien dat nu het kwaad regeert :) Gods wereld komt nog, als je het offer wat Jezus voor je heeft gebracht aanvaard.
Gods wereld ís duurzaam maar wij verpesten de aarde. Gods wereld komt nog :)

Ik vind dit altijd zo'n deprimerende instelling, ik maak er liever nu wat moois van - ik vind het jammer dat er bij het christendom zo'n focus ligt op negativiteit. Zonden dit, verboden dat, ga zo maar door. Terwijl sommige stukken uit de Bijbel best mooi zijn.

Groot gelijk!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:11

saffiralove1 schreef:
Ik geloof wel in God.
Ja ja, er is honger en armoede in de wereld, maar alles ligt in Zijn hand.

God zegt letterlijk, als iedereen eet wat hij nodig heeft is er genoeg voor iedereen.

Het is alleen erg krom verdeeld in de wereld. Wij in het westen eten ons hartaanvallen, obesitas en diabetes, ergens anders hebben ze niks.
Er is een aantal jaar geleden een studie gedaan naar die uitspraak, en het blijkt zelfs dat met al het voedsel op de aarde je iedereen twee keer zoveel kan voeden als dat een mens nodig heeft. Het probleem is alleen, het zit allemaal hier...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:12

Inderdaad, het gaat om NU, ...NU is altijd......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:12

Ik geloof dat er "iets" is, en dat is onafhankelijk van stroming van geloof, of dit nu Joods, Christelijk, Moslim, Hindu of Boeddhistische stroming is. Meer een soort alomvattende energie, die iedereen aan kan spreken. Nee, ik zie God niet als een man met een grijze baard boven op een wolk, die bewust de ene in leven laat en de ander dood laat gaan, die bewust dingen laat gebeuren zoals natuurrampen, oorlogen en ziektes. Ik geloof dat er dingen gebeuren met een reden, en dat je op het juiste moment in je leven de juiste mensen toevallig tegenkomt, en dat je als ergens op focust, dat als je ergens heel erg in geloofd, dat dingen ineens op hun plek vallen. Noem dat de hand van God of niet.

Ik ben het niet mee eens dat woorden niet uitmaken. Omdat woorden, daden tot gevolg hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-13 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:14

Alles is God dus God is in alles zo zie ik het.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:14

Ik geloof niet. Als god bestaan zou hebben zou er niet zoveel ellende zijn in de gemeenschappen.

Ik vind het mooi dat mensen hun troost er uit halen, maar waarom is het zo negatief? Opgroeien met hel en verdoemenis. Wij wonen in een zwaar kerkelijk gebied en hier zitten de psychiatrische ziekenhuizen vol met zwaar gelovige mensen.

Hoe verklaar je dat een kind niet mag leven? Omdat het voor zijn geboorte een zonde heeft begaan?

Wel geloof ik dat er meer is op aarde, maar geen figuur die verteld wat wel en niet mag.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:16

klopt, maar woorden alleen zijn niet genoeg....

Daarbij, als de daad bestaat uit het doden van anderen 'in naam van god' , lopen woorden en daden raar en verwrongen in elkaar over....

Dus, in mijn ogen, dat wat je voelt en ziet als jouw 'goede' keus, kan alleen doorgevoerd worden als je er een ander niet mee schaadt.....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:17

VisibreTeam schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik heb eigenlijk nooit antwoord gehad op mijn vraag, als ik die stelde aan iemand die gelooft in God.
Hoe kun je in iets geloven, wat er niet is?
En aan mensen die hun geloof hebben door gekregen, geloof je omdat je gelooft in god, of geloof je omdat je ouders geloven in god en dit aan jou hebben door gegeven?

Ik denk dat het wel een groot deel ligt in je omgeving: iedereen gaat naar de kerk, iedereen gedraagt zich of 'hij' er is etc...
Daardoor ga je er denk ik zelf in geloven...

En, niet direct zeggen 'geloven in wat er niet is' wie heeft bewezen dat hij er niet is? :P
Zoveel theorieën uit de wetenschap zijn ook nog niet bewezen terwijl ze toch voor waar worden aangenomen.

Denk dat dit juist het punt is, je kunt niet iets bewijzen als iets er niet is, puur omdat het er niet is.
Je zult het dus nooit vinden of bewijzen, maar ook nooit kunnen uitsluiten dat het misschien niet bestaat omdat het niet
bewezen kan worden.

Vroeger geloofden wij in heksen, inmiddels weten wij beter en geloven wij dat er geen heksen bestaan, net zoals draken en
vuurgoden. Vroeg of laat zal denk ik ook het besef komen dat er behalve een vuurgod, sowieso geen god bestaat. Dat dit allemaal één groot bedacht iets van vroeger is geweest, waar men steun en toeverlaat uit haalden, omdat we bang zijn voor het onbekende.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:17

Wat ik niet begrijp is dat als er een kind overlijd dat mensen dan zeggen het was Gods wil. Hoe kan je zo,n iemand nou aanbidden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:18

wallance schreef:
Ik geloof niet. Als god bestaan zou hebben zou er niet zoveel ellende zijn in de gemeenschappen.

Ik vind het mooi dat mensen hun troost er uit halen, maar waarom is het zo negatief? Opgroeien met hel en verdoemenis. Wij wonen in een zwaar kerkelijk gebied en hier zitten de psychiatrische ziekenhuizen vol met zwaar gelovige mensen.

Hoe verklaar je dat een kind niet mag leven? Omdat het voor zijn geboorte een zonde heeft begaan?

Wel geloof ik dat er meer is op aarde, maar geen figuur die verteld wat wel en niet mag.

Het is helemaal afhankelijk van de kerk waar je bij aangesloten bent of het verhaal wat je te horen krijgt hel en verdoemenis is, of juist liefde en mededogen voor elkaar, het er voor elkaar zijn, een vangnet om in terug te vallen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:19

De waarde van een leven kan je niet laten afhangen van de lengte , van de tijd...

Een kind wat vroeg sterft kan in dat 'korte' leven wellicht 1000 keer meer voor anderen betekend hebben in vergelijking met iemand die 100 jaar mocht worden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:19

marleen_usar schreef:
Wat ik niet begrijp is dat als er een kind overlijd dat mensen dan zeggen het was Gods wil. Hoe kan je zo,n iemand nou aanbidden?

Dacht je dat God echt op een stoel zit en mensen aan gaat wijzen wie er dood gaat? Of dit kan voorkomen?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:21

Daar heb je toch geen god voor nodig? Dat is naar mijn idee vanzelfsprekend. Er voor elkaar zijn e.d.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:22

Ik geloof ook dat elk individu voor zich zelf uit moet maken wat geloven is, en waar het uit bestaat,

...dat kan geen kerk, moskee, pagode etc....(de vertegenwoordigers ervan) aan jouw uitleggen, verklaren!

Alles is zelf ondervinding.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:26

wallance schreef:
Daar heb je toch geen god voor nodig? Dat is naar mijn idee vanzelfsprekend. Er voor elkaar zijn e.d.

Dit heb jij van iemand geleerd. Dat is een resultaat van je opvoeding. En als je dat toepast, dan ben je goed bezig. Of je dan in Gold geloofd of niet, je maakt verschil. En omdat jij positief bezig bent, krijg je positiviteit terug. En ineens vallen dan dingen op hun plek, kom je mensen tegen die je net op dat moment nodig hebt.

Verdiep je eens in de Universele Levensenergie. Kijk eens naar Reiki of andere spirituele stromingen. Misschien vind je God daar?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:27

Dat is wat ik al zei, iedereen is God, God is in iedereen.

Cassidy

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:30

En in een kerk kan ik even tot rust komen, en met God praten. Dat is mijn keuze om daar naartoe te gaan. Een ander heeft daar geen behoefte aan, en vindt zijn rust bij een wandeling in het bos. Maar de wil Gods dat er kinderen doodgaan, mensen verhongeren en oorlogen woeden, daar geloof ik niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:51

Cassidy schreef:
wallance schreef:

Het is helemaal afhankelijk van de kerk waar je bij aangesloten bent of het verhaal wat je te horen krijgt hel en verdoemenis is, of juist liefde en mededogen voor elkaar, het er voor elkaar zijn, een vangnet om in terug te vallen.

Ik vind het jammer dat mensen een "God" nodig hebben om ze dat te vertellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:54

cooper schreef:
Je zegt dat je de bijbel moet lezen alvoor je mag reageren, maar de bijbel is voor interpretatie vatbaar, en wanneer er in de bijbel staat dat de zonde kwam toen er van de boom van kennis werd gebeten (ingefluisterd door een slang) dan bedoelen ze daarmee dat als je van de boom van kennis eet, je uit de hof van eden geflikkerd wordt. God zegt; eet niet van de boom van kennis, hij verbied het niet, maar raad het aan;
Dat is voor elke mens op deze aarde geldig en niet enkel voor adam en eva, door kennis (en dus gedachten) zorg je er zelf voor dat je uit het hof van eden geschupt word, een mens dat gewoon leeft zonder alles te lopen verklaren (dus zonder die kennis) is nog steeds in het paradijs hoor.
We zijn nog steeds in de hof van eden, alleen geloven we van niet omdat we door alles te verklaren bepaalde ideeen en overtuigingen hebben over hoe het leven zou moeten zijn, en op die manier maken wij mensen het onszelf moeilijk. (want door te willen weten, vergeten we te leven)
Heeft niets te maken met adam en eva en zonde , die twee staan symbool voor wat er in elke mens innerlijk afspeelt, en zo kan je de hele bijbel naar jezelf vertalen, maar het is een manier van interpreteren natuurlijk :)

De Bijbel is niet alleen voor interpretatie vatbaar, hij is ook nog eens door een beperkt aantal mensen gemaakt, en er is een heleboel uit weggelaten. Zo zijn er meer evangelien bekend die de Bijbel niet gehaald hebben. Verdiep je maar eens in de Gnostische teksten.