F_Orumster schreef:Iederéén moet zich aanpassen, ook zonder aandoening. Elk gesprek, elke groep, elke bijeenkomst die eenieder binnenstapt moet je de situatie inschatten en bedenken op welke manier je jezelf kunt profileren, op welk vlak je je moet inhouden, op welk vlak je een tandje harder moet inzetten. En ja, dat is vermoeiend, voor iedereen. Waarom denk je dat een congres of een nieuwe baan zoveel energie kost?
Ik gedraag me ook weleens verkeerd, ik interpreteer ook weleens verkeerd. Ik moet mijzelf aansporen attent te zijn, het luisterend oor te zijn, de vragende begripvolle kant te zijn, mijn eigen verhaal in te houden... Dat heet lessen des levens. Evalueer jezelf elke keer opnieuw en je zult steeds sterker worden hierin.
Ik quote 'm even..want jij gebruikt hier jezelf als voorbeeld dat iedereen zich altijd moet aanpassen en dat dat voor iedereen vermoeiend is...maar je legt nu uit dat je zelf ook tegen meerdere problemen aanloopt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die zich helemaal niet bewust enorm moeten aanpassen, en die dat zeker niet als heel vermoeiend ervaren. Natuurlijk is je rol thuis anders dan die op je werk, maar voor veel mensen gaat dat automatisch en staan ze er niet constant bewust bij stil. Ik denk dat jij dat wel wat meer doet, of niet? Zou 't dan misschien niet gewoon waar kunnen zijn dat mensen met een etiketje -én mensen die een etiketje zouden kunnen krijgen
- inderdaad gewoon wat extra hun best moeten doen om zich 'correct' te gedragen en zich aan te passen? Ben jij niet héél kritisch op iedereen met een etiketje omdat jij het ook redt zonder extra hulp?