Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:48

F_Orumster schreef:
Iederéén moet zich aanpassen, ook zonder aandoening. Elk gesprek, elke groep, elke bijeenkomst die eenieder binnenstapt moet je de situatie inschatten en bedenken op welke manier je jezelf kunt profileren, op welk vlak je je moet inhouden, op welk vlak je een tandje harder moet inzetten. En ja, dat is vermoeiend, voor iedereen. Waarom denk je dat een congres of een nieuwe baan zoveel energie kost?

Ik gedraag me ook weleens verkeerd, ik interpreteer ook weleens verkeerd. Ik moet mijzelf aansporen attent te zijn, het luisterend oor te zijn, de vragende begripvolle kant te zijn, mijn eigen verhaal in te houden... Dat heet lessen des levens. Evalueer jezelf elke keer opnieuw en je zult steeds sterker worden hierin.

Ik quote 'm even..want jij gebruikt hier jezelf als voorbeeld dat iedereen zich altijd moet aanpassen en dat dat voor iedereen vermoeiend is...maar je legt nu uit dat je zelf ook tegen meerdere problemen aanloopt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die zich helemaal niet bewust enorm moeten aanpassen, en die dat zeker niet als heel vermoeiend ervaren. Natuurlijk is je rol thuis anders dan die op je werk, maar voor veel mensen gaat dat automatisch en staan ze er niet constant bewust bij stil. Ik denk dat jij dat wel wat meer doet, of niet? Zou 't dan misschien niet gewoon waar kunnen zijn dat mensen met een etiketje -én mensen die een etiketje zouden kunnen krijgen ;)- inderdaad gewoon wat extra hun best moeten doen om zich 'correct' te gedragen en zich aan te passen? Ben jij niet héél kritisch op iedereen met een etiketje omdat jij het ook redt zonder extra hulp?

F_Orumster

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:51

Daar zit wat in. En mogelijk frustreer ik me gewoon teveel door mijn collega, want ik heb er best wel onder te lijden dat ze onder alles uitkomt. Jarenlang heb ik mijn manier van denken als normaal bevonden, maar misschien is dat het inderdaad niet en is het toch meer add gebaseerd. Ik denk er nog even over.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:55

Ik wil daar ook even op reageren :)
Ik heb geen etiketje wat dat betreft, maar kan me helemaal vinden in het bericht van F_Orumster.
Helemaal herkenbaar vind ik het.
Ik ben echt niet bewust bezig met signalen opvangen of dat helemaal doordenken.
Maar uiteindelijk ben ik bij zulke gelegenheden in de avond wel doodop. Dus al ben je er niet steeds met je gedachte mee bezig omdat je het misschien al meer geoefend hebt, het wil niet zeggen dat het voor andere geen energie kost.
Maar wij kunnen ons niet verstoppen achter dat etiketje wat de TS wel doet.
Wij nemen het voor vanzelfsprekend dat niet alles kan in het leven zoals je wilt, dat je je aan moet passen en dat dit energie kost.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:08

Shiloh schreef:
Ik schuil me toch ook nergens achter, ik pak mezelf ook aan, ik werk ook continue aan mijzelf en evalueer mijzelf. Maar soms als ik trager ben, sneller hoofdpijn heb, paniek of emotionele momentjes heb omdat het even teveel word en dan uitleg waarom ik op dat moment in paniek ben, of emotioneel of whatever (namelijk door mijn asperger) en dat ik me straks wel weer zal herpakken, daar is toch niks mis mee. Je grenzen aangeven is toch niks mis mee. Daarbij om een beetje begrip vragen is toch niks mis mee.

Maar waarom zou je willen zeggen dat je add/adhd hebt? De enige reden dat ik zou gaan voor een diagnose is omdat ik weleens wil ervaren hoe het met medicijnen gaat, omdat ik weleens gek wordt van de drukte in mijn hoofd.
Niet om tegen iemand te zeggen na een drukke dag ''sorry ik ben nu stuk, want add''.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:27

Misschien omdat iemand er gewoon echt last van heeft? ;)
Omdat het nu eenmaal de reden is dat ze iets niet kunnen? Als jij een gebroken been hebt en daardoor niet kan hinkelen, is het dan vreemd als je dat als reden geeft? Nee toch? Het ís immers gewoon zo; je kan niet hinkelen door dat gebroken been. Net zoals iemand misschien echt, écht niet in staat is om 's avonds nog naar dat feestje te gaan omdat ze door hun add al helemaal kapot zijn na die drukke dag - terwijl diezelfde dag voor een ander helemaal niet zo vreselijk druk was, maar gewoon lekker winkelen.

Jij schrijft dat je soms ook paniekerig kan raken van drukke winkels. Dat komt doordat jij daar extra moeite mee hebt, en dat komt, zoals je zelf aangeeft, doordat je zeer waarschijnlijk een (ongediagnosticeerd) etiketje hebt. De meeste andere mensen hebben geen of weinig moeite met drukke winkels. Jij wel. Dat komt dan gewoon door jouw problemen, jouw etiketje. Gebruik je het daarom als excuus? Als je het hier typt, gebruik je het dán als excuus? Als je het aan je vriend uitlegt? Of is het gewoon een reden, een uitleg, en niets meer en niets minder?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:34

Ik kan ook niet tegen de drukke winkels of jaarmarkten of wat ook.
Maar als ik er ivm met werk toch heen moet zal ik dat wel doen. Wetende dat ik in de avond thuis zit en gesloopt ben.
Je kan ook tegen je werkgever zeggen ik doe dat niet, maar hoe lang je dan een baan hebt als dit een onderdeel is van je werk? Dan vind ik het een smoes.
En vind jou vriendin het geweldig!! om eens op een jaarmarkt te lopen zal ik het daarom ook niet laten.
Ik weet dat ik in de avond niets meer kan, maar dat heb ik af en toe voor een vriendin over.
Dat is denk ik anders dan wat ts doet, gewoon iedereen aan blijven spreken want ja ik doe dat nu eenmaal graag en ik gebruik mijn etiket ook aar meteen als smoes.
Ik denk dat vele "beperkingen" hebben en daar gewoon mee dealen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:37

Ik heb het mijn vriend nooit uitgelegd, en hij vraagt er ook niet naar. Sterker nog, hij weet niet dat ik in mijn bovenkamer zo'n chaos ben. Met een ''ik kan er niet zo goed tegen'' is het klaar voor hem denk ik. En ikzelf ga niet winkelen op drukke dagen en maak rechtsomkeert als het druk is in een winkel.

's Avonds gas terugnemen omdat het dagprogramma al wat te heftig was behoeft van mij ook geen andere uitleg dan ''ben er te moe van''. Ik heb tegen vriendinnen ook vaak gezegd dat k niet 'teveel' kort achter elkaar kan afspreken en na een dag ergens heen te zijn geweest, de daaropvolgende dag niet teveel kan doen. Ze begrijpen dat niet zo goed geloof ik, maar 'weten' het wel. Ik weet niet of ik hier de behoefte heb om te zeggen ''komt door add''.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:44

En dat hoeft ook niet, je kan het inderdaad prima houden bij 'ik ben moe.' Maar sommige mensen vinden het wél fijn om daar wat extra uitleg bij te geven. Niet om zich erachter te verschuilen, maar omdat het -net als dat gebroken been- nu eenmaal de oorzaak is. Of omdat ze bang zijn anders gezien te worden als degene die lui is, zich aanstelt, of nooit gezellig doet, of zoiets.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:00

Ik verschuil me ook niet achter mijn etiket, sterker nog een hoop mensen weten het niet van mij en dat hoeft ook niet, echter de mensen om wie ik geef weten het wel, dat is om bovenstaande post belangrijk.
Ik ben niet altijd gezellig omdat mijn hoofd vol zit en ik moe ben, daardoor ben ik vaak wat afwezig als er tegen mij gesproken word en mijn medicatie uitgewerkt is (vooral als je savonds bezoek krijgt vrij lastig)

Verder ben ik de grootste chaoot op aarde en ben ik niet altijd even tactisch terwijl ik dat niet zo bedoel, ik ben soms gewoon wat impulsief in mijn uitspraken en dan is het mijn mond uit voor ik er erg in heb, later denk ik dan "ow lekker handig weer Mel"

Ik ben wel zo dat ik praat over de dingen die ik "niet goed" doe en daar mijn excuses voor aanbied, ZONDER mijn add daarbij te vernoemen want anders is het geen excuses maar een excuus (snappen jullie wat ik bedoel ?)

Om een lang en onsamenhangend add verhaal kort te maken :')

Nee je hoeft NIET IEDEREEN te vertellen dat je add hebt en dit overal als excuus voor te gebruiken, steek je hand in eigen boezem.

Ja, je kunt mensen in je NABIJE omgeving best vertellen dat je add hebt, waarom zou je dit verzwijgen ? Deze mensen geven om je en kunnen je soms impulsieve en af en toe wat maffe en suffe acties daardoor wat beter relativeren.

Het draait dus allemaal om verstandig omgaan met je stempeltje ;)

Gos gos wat heb ik er weer een verhaal van gemaakt :')
Ik houd van mezelf :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:23

Forumster als jouw vriend niet door heeft hoe "druk" jij in je hoofd bent dan zal het ws reuze mee vallen.

Ik stond bekend als de Chaoot, met hoofdletter ja. :') Zo druk, zo chaotisch, zo verstrooid en zo bizar vergeet achtig. Zowel ik als mijn omgeving hadden er last van.

Nu ben ik voor een paar maand terug gediagnosticeerd en ben dus bezig met aan mezelf te werken, maar voor mijn omgeving was ik ook niet altijd leuk. Mijn hele leven was een groot zooitje gewoon omdat ik niet in staat was alles op de rit te houden. Nu heb ik medicatie en zowel vrienden, familie, als klanten/baas merken zeer positief verschil in gedrag. Zelf merk ik het nu ook.

Ik heb het klanten inderdaad ook verteld (nu heb ik een goede relatie met mijn klanten dus het voelde ook niet stom om het uit te leggen) en het leverde bij mij zo veel begrip op, mensen snáppen nu waarom ik was zoals ik was. Mensen weten nu dat ik er aan werk en dat ze me erop kunnen wijzen als ik in oud gedrag terug val.

Behalve medicatie volg ik 15weken (1 uur p/w) lang een cursus Plannen en Organiseren voor ADHDers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:26

Chaos, dat is wel wat snel geconcludeerd. Hij vind me wel vergeetachtig hoor! Maar hij oordeelt niet zo snel over mensen en is erg nuchter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:32

Ik bedoelde alleen aan te geven dat je omgeving vaak het meeste last heeft van ADHD omdat je (ik althans) je gedragingen niet herkend als niet-normaal. Mijn vriend en ouders hebben dus ook al jaren het meeste last van hoe ik ben en hoe ik doe. Ze veroordeelden me er niet om en houden zielsveel van me, maar lastig is het vaak geweest. Juist de mensen met wie je leeft merken het het hardst.

Zo ook met de medicatie, mijn ouders, vriend en baas merkten het gelijk als ik mijn pillen op had. En zo merken ze het nog sneller als ik ze een dag vergeet. Ik begin nu pas, na een paar maanden, "ongewenst gedrag" te herkennen als ik mijn pillen vergeten. Nu kan ik gaan denken, Ho ff Nik! Rem erop.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:34

Ah zo bedoel je het. Nuja, ik voel meer herkenning met de add, er is in ieder geval geen sprake van de H ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:54

@F_Orumster: ik krijg van jouw berichten het gevoel dat je vind dat mensen met een etiketje zich volledig moeten aanpassen aan 'normale' mensen, omdat jij het eigenlijk ook hebt en je ook continu loopt aan te passen. En omdat het jou lukt en jij daarmee functioneert, moet elke persoon met soortgelijke klachten dat maar kunnen? Er ooit bij stil gestaan dat elke grote ergenis die je hebt, in de basis met jezelf te maken heeft? Misschien erger jij je zo erg aan mensen met een etiketje omdat je eigenlijk zelf ook liever zou hebben dat de wereld meer begrip heeft voor de moeite die jij doet?
Dat verhaal van je collega is ook belachelijk, dat is geen rekening houden met beperkingen, maar je erachter verschuilen, wat jammergenoeg veel voorkomt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar knettergek van kan worden! Maar door die rotte appels wordt de hele groep veroordeeld en daar kan ik niet tegen.

Ik heb genoeg lotgenoten meegemaakt die hun hele leven al aan het vechten waren en ondanks al de moeite, werden ze steeds meer uitgekotst, waren vrienden kwijt door onbegrip en functioneerden gewoon niet. De diagnose, een stukje begrip waarom zoveel niet lukt en tegelijk leren wat je wel en niet kan aanpassen, is een veel nuttigere methode dan maar blijven vechten voor iets wat niet haalbaar is. Soms is het geen verschuilen, maar een stukje acceptatie dat je gewoon iets niet kan. Waarom accepteren we bijvoorbeeld wel dat iemand gewoon slimmer of dommer is dan een ander, maar moet iedereen dezelfde concentratie, tijdsbesef, organisatie, prikkelverwerking etc hebben? Of als je afwijkt, pas je je maar aan. Daar kan ik weer niet tegen! Iedereen heeft beperkingen en daar zou bij iedereen rekening mee gehouden moeten worden, met of zonder etiketje. Maar zoals Daniel Lohues mooi zegt: elk mens draagt zn eigen kruis, alleen de een heeft er een van piepschuim en de ander een van lood!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:08

Dat is niet wat ik wilde aangeven. Ik wil aangeven dat ook etiketlozen tegen dergelijke facetten aanlopen en dat het niet zwartwit is dat het voor anderen appeltje eitje is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:37

Maar jij bent niet etiketloos. ;) Je geeft juist zelf aan dat je wél veel herkenning ziet met add.
En niemand zal ook beweren dat het voor andere mensen per definitie wel gemakkelijk is. Natuurlijk niet. Maar dat het voor mensen met een etiketje vaak éxtra moeilijk is..dat merk jij zelf eigenlijk ook al.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:41

F_Orumster schreef:
Maar ik zeg toch ook niet dat jíj dat doet? Ik zie het alleen wel heel veel gebeuren en vind ook dat de TS dat doet. En daar is mijn pleit naar gericht.

En dat mijn vriendje mij daarin steunt is deels wat anders, ik steun hem weer bij zijn gebreken.

Hoi dat is nou precies wat shiloh zegt wat ik ook doe. Vragen om af en toe watt hulp ik ga me er ook niet achter verstoppen,dat kan jij ook helemaal niet weten want je hebt me nooit ontmoet,en dat is echt geen aanval.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:38

Franka verveel je je dan overdag? Waarom zoek je geen baan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 00:30

Hoi ik ben afgekeurd, en nee vervelen niet echt maar ga veel naar buiten, zeker nu

F_Orumster schreef:
Daar zit wat in. En mogelijk frustreer ik me gewoon teveel door mijn collega, want ik heb er best wel onder te lijden dat ze onder alles uitkomt. Jarenlang heb ik mijn manier van denken als normaal bevonden, maar misschien is dat het inderdaad niet en is het toch meer add gebaseerd. Ik denk er nog even over.

Hoi ik zie nu dat je inderdaad zelf ookbest wel klachten hebt , en zoals shiloh zei hulp vragen mag echt. Er zijn echt medicijnen die het rustiger maken maar ze hebben bijwerkingen, ik kreeg er echt veel; ruimte en rust in mn hoofd voor terug maar je zal pas begrijpen wat de medicijnen doen als je ze slikt, ik heb seroquel. en citalopram
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 07-07-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd, gelieve de wijzig-knop te gebruiken.