Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
K_im schreef:Aan de bokkers die hun ouders zijn verloren aan kanker.. Hoe denken jullie over een erfelijkheidsonderzoek?
Annelien92 schreef:Iedereen bedank voor de lieve reacties.
Mijn broer heeft vandaag gebelt. Hij heeft gezegd dat hij niet wil dat ik alleen ga en hij moet eerst met mijn vader praten. Dat doet hij morgen. Mijn vader schijnt al heel ver weggekwijnd te zijn. Een plotseling opdagen van mij zou het proces kunnen versnellen. dit zou té emotioneel voor hem kunnen zijn. Hij is vandaag nogmaals bestraald om de pijn in zijn arm te verminderen. Zijn linkerarm zit vol met kanker. Net als de rest van zijn lichaam. Hij wil naar huis, maar dit is waarschijnlijk niet mogelijk.
Over het erfelijkheidsonderzoek, ik ga, z.s.m.
Mijn moeder had o.a. borstkanker en een zeldzame mengvorm in haar buik. Deze soorten zijn beide overdraagbaar. Mijn vader heeft nu alvleesklierkanker, ook deze is erfelijk en dit gen kan o.a. huidkanker veroorzaken. Ik heb al zonneallergie, voor mij is dit dus moeilijk te onderscheiden.
En verder zit er in mijn familie darmkanker, Ook een erfelijke vorm dus.
en ja, als er dan uit komt dat ik 90% kans heb op borstkanker, dan moeten ze eraf, klaar. Dan maar protheses. Ik heb zoveel ellende gezien door deze ziekte. Eerst mijn moeder, toen mijn neef, mijn twee tantes en mijn oom. (laatste 4 zijn alle dit en vorig jaar overleden) Ik wil er helemaal, maar dan ook helemaal niks van weten.
Zijn er trouwens mensen onder ons, die met kanker te maken hebben gehad, die ontzettend boos waren op vriendinnen die toen niet om die inenting tegen baarmoederhalskanker zijn gegaan? Ik was te oud en mocht niet, na heel wat gedonder toch voor elkaar gekregen, maar moest wel zelf voor de kosten opdraaien. Een hoop van mijn vriendinnen gingen niet, omdat je er ziek van zou worden. Of ze waren bang voor een prikje. Na eens goed uitgelegd te hebben hoe blij mijn moeder wel niet geweest zou zijn met zo'n prik en te vertellen dat ze, wanneer ze kanker krijgen, alleen maar meer prikken zouden krijgen, toch 3 nog zo ver gekregen.
_Annemiek schreef:hebben jullie ook dat niet accepterende gevoel?
mn papa is nu 2 maanden overleden maar ik heb het gevoel dat hij er gewoon nog is,in mn hoofd zie ik hem heel vaak en voel iets om mee heen.
ze zeggen dat dit de fase in je rouw is dat je je er voor afsluit....
Annelien92 schreef:Zijn er trouwens mensen onder ons, die met kanker te maken hebben gehad, die ontzettend boos waren op vriendinnen die toen niet om die inenting tegen baarmoederhalskanker zijn gegaan? Ik was te oud en mocht niet, na heel wat gedonder toch voor elkaar gekregen, maar moest wel zelf voor de kosten opdraaien. Een hoop van mijn vriendinnen gingen niet, omdat je er ziek van zou worden. Of ze waren bang voor een prikje. Na eens goed uitgelegd te hebben hoe blij mijn moeder wel niet geweest zou zijn met zo'n prik en te vertellen dat ze, wanneer ze kanker krijgen, alleen maar meer prikken zouden krijgen, toch 3 nog zo ver gekregen.
K_im schreef:Aan de bokkers die hun ouders zijn verloren aan kanker.. Hoe denken jullie over een erfelijkheidsonderzoek?
Ik heb zelf het idee dat mijn risico op (borst)kanker erg hoog is. Mijn beide oma's en mijn moeder hebben borstkanker gehad. Twee (moeder en oma aan vaders kant) daarvan in combinatie met anderen vormen en/of uitzaaiingen en zijn er ook aan overleden. Mijn oma aan moeder kant leeft nog steeds en is al jaren schoon. Tot slot is er nog een oom van mij aan moeders kant overleden aan darmkanker. Nou is en was mijn familie niet heel groot, helemaal de vrouwelijke kant van de familie niet.
Ik zit er steeds vaker aan te denken.. Als je naar die achtergrond kijkt, zou je bijna gaan denken dat het erfelijk is en dat mijn kansen erop zeer groot zijn. In het ergste geval worden mijn gedachten zwart op wit gezet, in het beste geval valt het allemaal wel mee. Mocht de kans nou zeer groot zijn dat ik ziek wordt, kan ik in ieder geval de juiste maatregelen nemen (in welke vorm dan ook..).
Denken jullie hier ook wel eens overna?
gohya schreef:Ik vind het raar dat de tranen wel opkomen,maar dan opeens zijn ze weer weg.Net of ze zeggen,jij mag niet huilen.
Ik had ook totaal geen gevoelens of emotie's bij mensen,wel bij dieren.Het hoort bij PTSS denk ik of het komt omdat ik niet heb kunnen rouwen? Gevoelens en emotie's beginnen nu zeer langzaam terug te komen! ben ik wel blij mee,want iedereen vond mij van beton,ik toonde geen verdriet,ik was veel te hard voor mensen.Dat was ook wel zo,maar ik kon er niets aan doen.
In ieder geval kreeg ik dit na de dood van mijn moeder.Het is nog lang niet helemaal terug,maar het begin is er.
cluedoke schreef:maar als ik zie hoe hard dat mijn mama afziet, dit wens ik niemand toe... Vooraleer ik deze beslissing neem ga ik ook eerst testen laten uitvoeren om te zien of het erfelijk is.