vriend die 11 jaar ouder is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:50

Moet kunnen als ze samen lol hebben, toch?

Wafel

Re: vriend die 11 jaar ouder is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:50

Mijn zus en haar vriend schelen 13 jaar. Goei stel al meer als 10 jaar.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:54

En hoe oud zijn ze er aan begonnen? Wat iemand van 20 doet kan mij weinig schelen. Maar iemand van 13 is een kind. Daar blijf je als volwassene af. Is ook zo bepaald in de wetgeving en ik zie geen enkele goeie reden om daar uitzonderingen op te maken. De machtsverhoudingen zijn daarvoor steeds te scheef.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:19

Ine23 jullie zijn écht een geweldig stel samen :D Daar is niet aan te ontkomen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:59

horseyfries schreef:
De uitleg van Goof is zo rationeel gedacht dat het erop neer komt dat je bij elke verliefdheid eerst zou gaan moeten nadenken of deze persoon wel echt zo geschikt voor je is, of diegene in je toekomstplannen past en wat de buitenwereld van deze relatie zou denken.

Ik geloof dat jij mijn uitleg niet helemaal begrijpt. Ik spreek ook nergens over toekomstplannen en de buitenwereld.
Ik noem enkel bewezen feiten. Kwestie van lezen. Hieronder nogmaals mijn bericht voor de duidelijkheid:

Citaat:
Dat is juist het hele punt.....
Pubers hebben niet het vermogen deze keuzes te maken, de realiteit in te zien en de gevolgen te overdenken simpelweg omdat hun hersenen nog lang niet volgroeid zijn.

ZIJ vinden dat zij volwassen kunnen denken, feit is dat zij dat NIET kunnen. Het zijn en blijven kinderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:01

Anke98 schreef:
Jongens het kan erger een nicht van een vriendin van mij was zwanger op der 14 de van een man van 30 en zijn nu 3 jaar later getrouwd en ze hebben een zoontje (nu dus 17&33)

Hoe in hemelsnaam durft een man van 30 aan zijn familie, vrienden, collega's en kennissen te vertellen dat hij een relatie met iemand van 14 heeft???

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:22

Ik vind het ook erg egoïstisch als je als een volwassene je eigen behoeftes voorop stelt zonder te denken aan de psychische gevolgen die zo'n relatie voor een kind kan hebben. Als iemand volwassen en ontwikkeld is maakt een leeftijdsverschil vaak niet uit, maar kinderen?

Edit: Een man van 30 die een kind van 14 bezwangert? Lekker figuur ben je dan. Verantwoordelijkheidsgevoel van een natte tosti. :')

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:38

Ik heb de vroegere posts van TS ook eens doorgelezen. En hoewel ik in dit topic beide standpunten begrijp vraag ik me toch af of zij volwassen is voor haar leeftijd of dénkt dat ze volwassen is voor haar leeftijd...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:43

Simoonzel schreef:
Ik vind het ook erg egoïstisch als je als een volwassene je eigen behoeftes voorop stelt zonder te denken aan de psychische gevolgen die zo'n relatie voor een kind kan hebben. Als iemand volwassen en ontwikkeld is maakt een leeftijdsverschil vaak niet uit, maar kinderen?

Edit: Een man van 30 die een kind van 14 bezwangert? Lekker figuur ben je dan. Verantwoordelijkheidsgevoel van een natte tosti. :')

Is dan wel nog bij haar en nu getrouwd, zorgt dus nog voor haar en het kind, verantwoordelijk is die wel, maar ziek ook. Als 30 jarige hoor je je leuter niet in een kind te stoppen, als je zo verliefd bent kun je ook wachten tot ze een jaar of 16/17 is, zieke geest, sorry dat ik het zeg... :r

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:12

Psychische gevolgen? Ooit iemand die gewoon verliefd was en netjes behandeld is later in de rats gekomen dan? Ik denk eerder dat ze, bij de juiste man of vrouw, gelegenheid krijgen om te groeien.

Je eigen behoeften? Een oudere man kan nooit gewoon lief en behulpzaam en ondersteunend zijn, maar is meteen een vunzig kereltje dat er alleen maar overheen wil?

En of ze nu volwassen is of denkt dat ze volwassen is, HAAR realiteit is dat ze geen problemen heeft.

Er valt altijd wel wat op een ander aan te merken vanuit je eigen standpunt, maar het is geen maatshappelijk probleem. Ze vallen er niemand mee lastig.

Nogmaals ik ben niet vóór en ik zit het ook niet te promoten, want ik snap ook waar dingen mis kunnen gaan, maar ik heb wel begrip.

En ik vind het sowieso niet kunnen om de oudere altijd maar te zien als iemand die misbruikt maakt van een jongere.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:17

Citaat:
Je eigen behoeften? Een oudere man kan nooit gewoon lief en behulpzaam en ondersteunend zijn, maar is meteen een vunzig kereltje dat er alleen maar overheen wil

Je geeft eerder zelf aan dat liefde/ verliefdheid erom gaat dat je uiteindelijk seks wil met diegene, dus ja, het is een vunzig kereltje dat over een jong meisje heen wil. Daarbij vraag ik me serieus af hoe het met de geestelijke gesteldheid is van een 30 jarige man die op een 13 jarige valt. Heeft deze persoon wellicht zelf een mentale achterstand?

Citaat:
En of ze nu volwassen is of denkt dat ze volwassen is, HAAR realiteit is dat ze geen problemen heeft.

Dat is (nogmaals....) het hele punt. HAAR realiteit is niet realistisch, want ZIJ is een kind en kan nog NIET realistisch denken, gevolgen en consequenties overzien en overdacht beslissingen nemen simpelweg omdat de hersenen nog niet volgroeid zijn.

Citaat:
Psychische gevolgen? Ooit iemand die gewoon verliefd was en netjes behandeld is later in de rats gekomen dan? Ik denk eerder dat ze, bij de juiste man of vrouw, gelegenheid krijgen om te groeien.

Voorbeeld uit mijn werkomgeving:
Meisje (15) is met oudere man van 40+. Ongezonde situatie, meisje wordt uit huis geplaatst. Meisje rent weer weg en is weer samen met deze man.
Is zij zo verliefd dat zij terug gaat? Nee, het is een gewoonte, ze kent niet anders en weet niet beter.
Maakt ze deze keuze bewust? Nee, het is een gewoonte, ze kent niet anders en weet niet beter. (en kan nog niet bewust keuzes nemen)
Leert zij van deze man? Absoluut, waarschijnlijk meer dan ze wil (en dan wij willen weten)
Psychologische gevolgen? Absoluut, kind is alle realiteit kwijt, als ze die al ooit gekend heeft. Heeft verstoord contact of geen contact met ouders en volgt geen school. Kind is psychologisch zeer zeker niet in orde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:17

Vind je het niet wat overdreven om te zeggen dat ze niet realistisch kunnen denken?

Verder wilde ik even zeggen dat de ts sinds pagina 1/2niet meer gereageerd heeft.
In het geval van de ts ging het om 16 - 27 dus de cijfers hier 13 - 30 vind ik nog wel een groot stuk afwijken van de oorsprong van het topic)?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:28

Goof: ik vind jou nu ook wel wat stellig hoor. Dat het puberbrein nog niet geheel ontwikkeld is, wil zeggen dat ze moeilijker de consequenties van hun daden kunnen inschatten. Jij schrijft nu dat ze niet realistisch kunnen denken. Ik weet niet of je het ook zo bedoelt, maar het komt op mij nogal overdreven over. Dat iemand nog niet helemaal accuraat de gevolgen van een actie kan overzien, wil niet zeggen dat iemand geen (of een mindere) realiteitszin heeft. Daarmee doe je jongeren toch tekort.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:10

Ik ben er ook stellig in.
Het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat men consequenties kan inschatten ontwikkelt zich pas als laatste en dat is op die leeftijd nog niet ontwikkeld. Kan je me stellig noemen of overdreven, maar het is een feit.

Korte oorzaken-gevolgen (ik doe iets wat niet correct is en krijg er straf oid voor) zijn wel te overzien, maar de gevolgen van het aangaan van een relatie met iemand die een heel stuk ouder is niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:19

Maar nu stel je het ook wel heel zwart-wit. Het is niet zo dat iemand geheel níét consequenties kan overzien, enkel dat deze vaardigheid zich nog verder gaat ontwikkelen. Ik zou hun mentale capaciteiten op dat gebied niet zomaar helemaal aan de kant schuiven. :)

Ik ben trouwens niet voor een relatie van een 13-jarige met een 30-jarige, hoor. Maar in het geval van TS (16 en 27) zou ik het niet zomaar afkeuren, puur op de leeftijd en de zogenaamde ontwikkelingsstaat van het brein van TS. Dan zou ik liever naar die specifieke relatie kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:25

Goof schreef:
Het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat men consequenties kan inschatten ontwikkelt zich pas als laatste en dat is op die leeftijd nog niet ontwikkeld. Kan je me stellig noemen of overdreven, maar het is een feit.

Korte oorzaken-gevolgen (ik doe iets wat niet correct is en krijg er straf oid voor) zijn wel te overzien, maar de gevolgen van het aangaan van een relatie met iemand die een heel stuk ouder is niet.

Geen neuroloog of chirurg die zo stellig zou durven zijn wb de werking en ontwikkeling van de hersenen maar een psycholoog (ik hoop toch dat je dat op zijn minst bent) kan het als feiten neerzetten. :(:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:05

In de psychologie wordt dit zeker niet zo stellig beweerd (spreekt een student), vandaar mijn opmerking :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:10

VogeltjeM schreef:
In de psychologie wordt dit zeker niet zo stellig beweerd (spreekt een student), vandaar mijn opmerking :)

Dat weet ik. Hier ook een (opnieuw beginnende) student. Er zijn vermoedens maar hoewel ik vooral van de laatste twee in het rijtje (dus niet de psycholoog), al een aantal heb leren kennen, nog geen psycholoog, neuroloog of neuro-chirurg ontmoet die zo stellig (zwart wit) durft zijn over hoe de hersenen werken en wat ze kunnen en wat niet. Integendeel.
Waardoor ik ook vermoed dat ze verder niet zoveel achtergrondkennis heeft als ze zelf doet uit schijnen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:22

Het is wel zo dat hersenmyelinisatie (als ik het zo goed schrijf, want ik ken eigenlijk alleen de engelse term) over het algemeen in de frontale cortex pas later in de adolescentie plaatsvindt. Dat betekent dat de neuronen in deze gebieden voor de late adolescentie nog geen 'optimale' verbindingen hebben. En deze hersengebieden worden vnl geassocieerd met executieve functies, zoals plannen, vooruit denken, etc. Daarom zijn pubers hier over het algemeen minder goed in. Dit is een erg genuanceerd onderzoeksresultaat, en bovendien is onderzoek altijd in ontwikkeling, en daarom denk ik dat je bij de interpretatie van deze resultaten ook voorzichtig moet zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:25

VogeltjeM schreef:
Het is wel zo dat hersenmyelinisatie (als ik het zo goed schrijf, want ik ken eigenlijk alleen de engelse term) over het algemeen in de frontale cortex pas later in de adolescentie plaatsvindt. Dat betekent dat de neuronen in deze gebieden voor de late adolescentie nog geen 'optimale' verbindingen hebben. En deze hersengebieden worden vnl geassocieerd met executieve functies, zoals plannen, vooruit denken, etc. Daarom zijn pubers hier over het algemeen minder goed in. Dit is een erg genuanceerd onderzoeksresultaat, en bovendien is onderzoek altijd in ontwikkeling, en daarom denk ik dat je bij de interpretatie van deze resultaten ook voorzichtig moet zijn :)

En daar kan ik het enkel mee eens zijn. :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:02

Na het hele topic te door hebben gelezen, een korte vraag:
Heeft de TS na de OP wel alweer gereageerd? Zoja, wat was het doel van dit topic?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:27

Andermans standpunt te weten komen? :)*

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:36

mariekekroon schreef:
Goof schreef:
Ik vraag me af wat een 27 jarige man met een 16 jarig kind moet....

ik ben geen kind meer, hij ziet er uit als 18 ofzo..

Nee je bent inderdaad geen kind meer, maar je bent wel een tiener. Hij is een volwassene.
Hij kan eruit zien als 18 en zich gedragen als 18 maar hij blijft 27 jaar oud.
Nu is het verschil groter omdat jullie in een andere levensfase zitten.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan klikken én dat jullie niet gelukkig kunnen worden, maar zolang je maar zeker weet dat hij verliefd is op jou als persoon en z'n argument niet is dat je zo 'lekker jong' bent. want dat kan ik persoonlijk geen liefde noemen ..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:53

Goof schreef:

Als je zo denkt als jij dan lijkt het me dat je alle pubers moet opsluiten, want ook de oorzaak-gevolg van seks met iemand van hun eigen leeftijd kunnen ze niet overzien, en nog heel veel andere dingen. Betekent dat dan dat ze met dat gebrek aan inzicht totaal ongelukkig zullen worden als ze een relatie hebben met een wat ouder iemand? Ik weet wel zeker van niet, als ze hiervoor kiezen net als ze voor iemand van hun eigen leeftijd zouden kiezen, dan is het niet meer dan een gedeelte van hun ontwikkeling. En soms blijft dat bestaan en groeit het uit tot een harmonieus gezin, en soms niet, net als met mensen van hun eigen leeftijd.
Ik begrijp echt je probleem niet hoor.

Ook je opmerkingen over viespeuken. Ik ben heel benieuwd wat je daarmee wilt zeggen. Iemand van veertien die het doet met iemand van veertien is geen viespeuk? En iemand van 17 die het doet met iemand van 14? Iemand van 21 die het doet met iemand van 15? Waar ligt volgens jou die magische grens van "nu ben je een viespeuk"??
En dat diegene dan verliefd is en voor de rest van zijn leven bij dat meisje blijft maakt ook geen verschil? Het is en blijft een viespeuk, ook als ze over veertig jaar 53 en 70 zijn, kinderen en kleinkinderen hebben??
Vind je het zelf niet wat kort door de bocht?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:54

Lusitana schreef:

Je eigen behoeften? Een oudere man kan nooit gewoon lief en behulpzaam en ondersteunend zijn, maar is meteen een vunzig kereltje dat er alleen maar overheen wil?

Er valt altijd wel wat op een ander aan te merken vanuit je eigen standpunt, maar het is geen maatshappelijk probleem. Ze vallen er niemand mee lastig.

Nogmaals ik ben niet vóór en ik zit het ook niet te promoten, want ik snap ook waar dingen mis kunnen gaan, maar ik heb wel begrip.

En ik vind het sowieso niet kunnen om de oudere altijd maar te zien als iemand die misbruikt maakt van een jongere.

Zo mee eens!