Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Daar is niet aan te ontkomen! horseyfries schreef:De uitleg van Goof is zo rationeel gedacht dat het erop neer komt dat je bij elke verliefdheid eerst zou gaan moeten nadenken of deze persoon wel echt zo geschikt voor je is, of diegene in je toekomstplannen past en wat de buitenwereld van deze relatie zou denken.
Citaat:Dat is juist het hele punt.....
Pubers hebben niet het vermogen deze keuzes te maken, de realiteit in te zien en de gevolgen te overdenken simpelweg omdat hun hersenen nog lang niet volgroeid zijn.
ZIJ vinden dat zij volwassen kunnen denken, feit is dat zij dat NIET kunnen. Het zijn en blijven kinderen.
Anke98 schreef:Jongens het kan erger een nicht van een vriendin van mij was zwanger op der 14 de van een man van 30 en zijn nu 3 jaar later getrouwd en ze hebben een zoontje (nu dus 17&33)
Simoonzel schreef:Ik vind het ook erg egoïstisch als je als een volwassene je eigen behoeftes voorop stelt zonder te denken aan de psychische gevolgen die zo'n relatie voor een kind kan hebben. Als iemand volwassen en ontwikkeld is maakt een leeftijdsverschil vaak niet uit, maar kinderen?
Edit: Een man van 30 die een kind van 14 bezwangert? Lekker figuur ben je dan. Verantwoordelijkheidsgevoel van een natte tosti.
Citaat:Je eigen behoeften? Een oudere man kan nooit gewoon lief en behulpzaam en ondersteunend zijn, maar is meteen een vunzig kereltje dat er alleen maar overheen wil
Citaat:En of ze nu volwassen is of denkt dat ze volwassen is, HAAR realiteit is dat ze geen problemen heeft.
Citaat:Psychische gevolgen? Ooit iemand die gewoon verliefd was en netjes behandeld is later in de rats gekomen dan? Ik denk eerder dat ze, bij de juiste man of vrouw, gelegenheid krijgen om te groeien.

Goof schreef:Ik ben er ook stellig in.
Het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat men consequenties kan inschatten ontwikkelt zich pas als laatste en dat is op die leeftijd nog niet ontwikkeld. Kan je me stellig noemen of overdreven, maar het is een feit.
Korte oorzaken-gevolgen (ik doe iets wat niet correct is en krijg er straf oid voor) zijn wel te overzien, maar de gevolgen van het aangaan van een relatie met iemand die een heel stuk ouder is niet.
VogeltjeM schreef:In de psychologie wordt dit zeker niet zo stellig beweerd (spreekt een student), vandaar mijn opmerking
VogeltjeM schreef:Het is wel zo dat hersenmyelinisatie (als ik het zo goed schrijf, want ik ken eigenlijk alleen de engelse term) over het algemeen in de frontale cortex pas later in de adolescentie plaatsvindt. Dat betekent dat de neuronen in deze gebieden voor de late adolescentie nog geen 'optimale' verbindingen hebben. En deze hersengebieden worden vnl geassocieerd met executieve functies, zoals plannen, vooruit denken, etc. Daarom zijn pubers hier over het algemeen minder goed in. Dit is een erg genuanceerd onderzoeksresultaat, en bovendien is onderzoek altijd in ontwikkeling, en daarom denk ik dat je bij de interpretatie van deze resultaten ook voorzichtig moet zijn
mariekekroon schreef:Goof schreef:Ik vraag me af wat een 27 jarige man met een 16 jarig kind moet....
ik ben geen kind meer, hij ziet er uit als 18 ofzo..
Goof schreef:Ik ben er ook stellig in.
Het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat men consequenties kan inschatten ontwikkelt zich pas als laatste en dat is op die leeftijd nog niet ontwikkeld. Kan je me stellig noemen of overdreven, maar het is een feit.
Korte oorzaken-gevolgen (ik doe iets wat niet correct is en krijg er straf oid voor) zijn wel te overzien, maar de gevolgen van het aangaan van een relatie met iemand die een heel stuk ouder is niet.
Lusitana schreef:Psychische gevolgen? Ooit iemand die gewoon verliefd was en netjes behandeld is later in de rats gekomen dan? Ik denk eerder dat ze, bij de juiste man of vrouw, gelegenheid krijgen om te groeien.
Je eigen behoeften? Een oudere man kan nooit gewoon lief en behulpzaam en ondersteunend zijn, maar is meteen een vunzig kereltje dat er alleen maar overheen wil?
En of ze nu volwassen is of denkt dat ze volwassen is, HAAR realiteit is dat ze geen problemen heeft.
Er valt altijd wel wat op een ander aan te merken vanuit je eigen standpunt, maar het is geen maatshappelijk probleem. Ze vallen er niemand mee lastig.
Nogmaals ik ben niet vóór en ik zit het ook niet te promoten, want ik snap ook waar dingen mis kunnen gaan, maar ik heb wel begrip.
En ik vind het sowieso niet kunnen om de oudere altijd maar te zien als iemand die misbruikt maakt van een jongere.