Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

skippy

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:55

Bij ons staan de merken wel in de kaart, kaarten liggen ook gewoon op tafel dus gasten kunnen rustig kijken wat ze willen hebben. Wij zijn er altijd wel vrij vlot om een drankje te vragen. Heb ik het idee dat gasten twijfelen of nog even tijd nodig hebben zeg ik meestal zelf dat ik wel even terug kom. Ik heb er zelf ook een hekel aan om opgejaagd te worden.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:16

ik ook, maar dan heb je van die mensen die je roepen en dan nog moeten kijken en beslissen wat ze willen -:(-
ook zo'n ergernis :D

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:29

Jaa! Maar dan blijf ik meestal even en dan zeg ik al gauw
'Ik help even die andere gasten en dan kom ik zo weer even bij u terug'.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:34

haha doe ik ook met een big smile :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:01

secricible schreef:
Soms staat er op de kaart ook gewoon
"Cola"
"Sinas"
"Ijsthee"

Dus de kaart zegt ook niet alles, soms kom je dan nog geen stap verder...

Het lijkt mij alleen dan we in dit geval dat je dan zélf vraagt welk meer sinas of whatever er geschonken word als je liever een specifiek merk drink en niet wil riskeren dat je een ander krijgt.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:38

Ik baalde vandaag lichtelijk van mijn eigen onschuldigheid, toen er een stom grapje werd gemaakt. Ik was al een aantal keren aan tafel geweest en elke keer kon ik voor meneer weer een nieuw biertje intappen, ging goed dus. Zegt ie bij de 3e keer: Ja, ik weet niet, maar volgens mij is dit glas lek! Dus ik er heel serieus op ingaan, dat de onderkant nat is van het spoelen, bla bla, zitten ze me met een grijns aan te kijken en te wachten tot het kwartje valt :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:46

Hahaha die is leuk! Ik heb vandaag helaas heel hard mijn hand verbrand. Gelukkig heeft onze kok een of ander wondermiddel in huis. Heb gewoon haast geen pijn meer en geen blaren.
Vandaag eigenlijk wel lekker gewerkt verder. Veel aardige gasten gehad. Dat maakt de horeca zo leuk.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:49

wat een interessant / leuk topic zeg. werk zelf in de horeca, dus kan genoeg leren van "mede"bokkers en hoe die "problemen" oplossen :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 01:07

Over oplossingen gesproken. De horeca is mijn bijbaan, dus heb er geen papieren voor. Maar ik heb zoveel gehad aan de terras training van Heineken. Allemaal kleine tips en feiten. Zo schijnt het te zijn dat blonde mensen meer fooi krijgen. Beetje jammer haha.
Maar mochten jullie ooit deze cursus kunnen volgen, ik raad hem aan.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 01:13

Ja, die heb ik ook gevolgd, superleuk! Heel veel nuttige tips die ik nu nog steeds gebruik. De training zelf was ook echt hilarisch!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:44

Douce schreef:
Over oplossingen gesproken. De horeca is mijn bijbaan, dus heb er geen papieren voor. Maar ik heb zoveel gehad aan de terras training van Heineken. Allemaal kleine tips en feiten. Zo schijnt het te zijn dat blonde mensen meer fooi krijgen. Beetje jammer haha.

Haha dat zei m'n baas ook toen ik m'n haar bruin had zei die hee nu krijg je minder fooi :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:48

Over die merken...
Ik bestel altijd Fanta, omdat ik in België serieus een keer jus d'orange ( :r :r :r) kreeg toen ik sinas bestelde.
Ik wil niet per se Fanta, vind Sisi zelfs lekkerder, ik zeg het gewoon om te voorkomen dat ik het verkeerde product krijg. Kreeg ik de vorige keer dus ergens Orangina in plaats van Fanta/Sisi... Ja eh, dat is een ander product hoor. :=

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:31

Douce schreef:

Haha nice to know! Ik sta achter de bar en de fooi doen we in een fooienpot. Aan het eind van de avond wordt die verdeeld over het aantal mensen die die avond gewerkt hebben. Soms sta ik in mijn eentje, maar meestal met z'n tweeën.
Als meisje krijg je volgens mij ook vaker fooi (van mannen..) maar het allerbelangrijkste : LACHEN *D

Edit: hoevaak ik al wel niet te horen heb gekregen; 'alsjeblieft, voor de kinderwagen..'
Thanks, maar laat ik eerst mijn studie afmaken en überhaupt eerst een vriend zoeken :P
dat zeg ik natuurlijk niet.. ik bedank ze altijd vriendelijk in combinatie met een brede glimlach

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:52

Oh wij doen ook elk jaar een cursus van Heineken maar die hebben we nog niet gehad! Zal eens vragen :)

Douce was het levertraanzalf? Ik heb me ook een keer verbrand en die levertraanzalf trok echt de brand en pijn eruit, superspul!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:14

Volgens mij niet want het deed juist zeer eerst haha. Eerst heel hard branden om daarna totaal geen pijn meer te hebben.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:43

Grootste frustratie is toch wel apparaten die defect gaan en dat er in het weekend weinig geregeld wordt. Vandaag was een hel met 1 werkende kassa ipv 3 (selfservice restaurant) en zoveel niet leverbaar dat we vanaf 5u zonder wijn, servetten of torkrollen zaten. Echt een vreselijke dag. Ondanks dat heel veel vriendelijke reacties gehad van gasten, die merkten ook gewoon dat we er helemaal doorheen zaten. Je kan zo barweinig dan! Bah

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:56

Iepke schreef:
Ik baalde vandaag lichtelijk van mijn eigen onschuldigheid, toen er een stom grapje werd gemaakt. Ik was al een aantal keren aan tafel geweest en elke keer kon ik voor meneer weer een nieuw biertje intappen, ging goed dus. Zegt ie bij de 3e keer: Ja, ik weet niet, maar volgens mij is dit glas lek! Dus ik er heel serieus op ingaan, dat de onderkant nat is van het spoelen, bla bla, zitten ze me met een grijns aan te kijken en te wachten tot het kwartje valt :')

Hihi :') _/-\o_

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:59

Oh ik had hem gister even hoor! Stond alleen met 30 man diner, op zich goed te doen. Komt er buiten op het terras een groep van 8 zitten die me om 6 latte's en 2 cappuccino vragen....
Pffffff die koffies kosten zo veel tijd :(

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:11

Daarom serveren wij als het druk is ook geen latte machiato's. Die dingen kunnen je echt nekken.
Als ik dan aan geef dat we dat niet kunnen doen omdat ze te lang duren, dat ik wel koffie verkeerd kan geven geven sommige mensen aan dat ze het niet erg vinden om te wachten. Tja denk ik, denk dat de rest van het terras dat niet met je eens is :').

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:16

Iets niet serveren omdat het erg druk is? Dan waren jullie mij als klant kwijt. Totaal niet klantvriendelijk. Ga ik wel mooi bij de buren zitten..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:22

Dat mag je doen, die hebben niet eens latte machiato in hun assortiment.
Ik begrijp het echt wel dat mensen het niet leuk vinden. Maar als mensen met 2 verschillende groepjes aan een tafel zitten (om de drukte wat uit te beelden) en de bar al een kwartier achterstand heeft verliezen we liever een gast dan die achterstand op te laten lopen tot 20 minuten of erger. De wachttijd verlies je meer gasten op.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:36

Konstantine schreef:
Over die merken...
Ik bestel altijd Fanta, omdat ik in België serieus een keer jus d'orange ( :r :r :r) kreeg toen ik sinas bestelde.
Ik wil niet per se Fanta, vind Sisi zelfs lekkerder, ik zeg het gewoon om te voorkomen dat ik het verkeerde product krijg. Kreeg ik de vorige keer dus ergens Orangina in plaats van Fanta/Sisi... Ja eh, dat is een ander product hoor. :=

Die ober/ serveerster dacht wss dat je sinaasappelsap bedoelde, of idd jus d'orange.
In België vraag je dan best naar limonade, evt oranje limonade. Of Fanta ;)
(Anders zou het nog kunnen dat je witte limonade krijgt, sprite oid, dan ben je weer gejost.)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 10:36

.. Dat zou ik zelf ook niet doen. 't Is niet het probleem van de gast als het druk is, 'nee' verkopen vind ik een ergere .. Wij hebben gewoon apparaten, kopje eronder klaar. En dan alsnog, op zoiets kun je je van te voren toch instellen? Dan zet je iemand extra op de bar, doet die de fris enzovoort en de ander regelt de koffie's ondertussen .. Nee, daar kan ik me ook niet helemaal in vinden.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:39

Wij hebben inderdaad ook een apparaat kopje eronder knopje drukken en klaar. Enige ergernis bij mij is dat er van een latte maar 1 tegelijk onder kan en bij de rest twee :')

Zo'n apparaat waar je hem helemaal zelf maakt is mooi, maar alleen als je een klein zaakje hebt of waar niet veel van die koffie's gaan. En anders denk ik een keuze maken, of helemaal niet verkopen of gewoon altijd verkopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:47

BAStable schreef:
maar het allerbelangrijkste : LACHEN

:j Ooit heeft iemand mij wijs gemaakt dat als je (glim)lacht ookal is het nep dat je dan 1 of ander stofje aanmaakt waardoor je gelukkiger word en dus ook weer meer plezier in je werk zult hebben. Of het echt klopt geen idee. In de tijd dat ik in de horeca werkte had ik nooit problemen om te lachen. Sommige collega's vonden mij zelfs "irritant" omdat mijn gezicht altijd in lach-stand stond :7

BAStable schreef:
hoevaak ik al wel niet te horen heb gekregen; 'alsjeblieft, voor de kinderwagen..'

*herkenbaar* En als ik nu een fooitje krijg dan is het voor in de spaarpot van de kleine... De kinderwagen hebben we tenslotte al :')

SummerRemedy schreef:
Ik heb me ook een keer verbrand en die levertraanzalf trok echt de brand en pijn eruit, superspul!

Dat is echt superspul! Als je hele schrale lippen hebt (die echt openspringen zeg maar) kun je het ook gebruiken. Niet echt lekker, maar het werkt zoveel beter als alle andere producten.

Ik hoorde trouwens van mijn moeder iets "aparts"... Die was vorige week met haar zussen op vakantie geweest. Bijna allemaal 65+ en het was gewoon in NL. Ze waren uit eten geweest en mijn moeder kreeg een pizza die koud was. Iemand erbij geroepen en dus gezegt dat de pizza koud was. Pizza namen ze mee en ze kreeg een nieuwe. Op zich helemaal niks geks, totdat ze de rekening kregen en de koude pizza er dus op stond. Toen ze daar iets van zeiden, zeiden ze daar van ja maar je hebt een gratis drankje van het huis gekregen >;) Toen mijn moeder opmerkte dat er wel een flink prijsverschil zat tussen een pizza en een glas water werden ze boos en kreeg ze van alles over zich heen en dat ze gewoon niet wilde betalen en dat ze korte metten met zulke klanten maakten etc etc. Mijn moeder en zussen waren erg geschrokken en hebben betaald en zijn weg gegaan. Snap echt niet waar diegene het lef vandaan haald om tegen een stel 65+ers zo tekeer te gaan :o